Jump to content

Sparer man strøm ved å slå av kjøleskapet feks.om natten?


Windy 22 HC

Recommended Posts

Hei. Hadde bare en tanke om strømbesparelse. Hvis man slår av kjøleskapet når man legger seg på kvelden holder jo skapet seg greit kaldt til morgenen etter.

Vil det dra mer strøm når man starter det opp igjen, slik at det man sparer ved å slå det av er til ingen nytte?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en alarm som varsler når batteriene går under henholdsvis 75%,50% og 30%. For å unngå alarm på 75% hender det jeg slår av kjøleboksen om natten. Strømen tar seg raskt opp når sola står opp (panel) og da slår jeg på boksen. Dvs du må ha en lademulighet når du slår på igjen.

Link to post
Share on other sites

Klart at temperaturen stiger inne i skapet når det er slått av. Det er sånn de virker (termostat).

 

Temperaturen i et fullt skap vil stige mindre per tidsenhet enn et tomt skap.

 

Du kan sikkert regne deg fram til svaret, men det er enklere å sjekke hvor mange ganger skapet slår seg på i løpet av 1 time.

Slå det av om kvelden, start det om morgenen og mål hvor lenge det går før det stopper.

 

F.eks. Går skapet 10 min. i timen vanligvis, og du sover i 8 timer, så har du "spart" 80 kjøleminutter. Går skapet 30 min, etter påslag om morgenen, så har du virkelig spart 50 kjøleminutter.

 

Tallene er tatt ut av løse lufta, og målenheten er min egen. (Den er faktisk helt ny)

Link to post
Share on other sites

Strøm er jo et evig emne til diskusjon og synsing her på BP. Jeg tror nok du sparer litt strøm på å slå av kjøleskapet ditt om natta, men ikke en masse. Personlig ville jeg heller sørget for at lading og batteribank var dimensjonert for å klare noen dager i uthavn. Med kjøleboks, lys, radio, litt bruk av PC og annet bruker jeg ca 50 Amperetimer i døgnet, etter å ha snakket med andre som har ca samme størrelse på båten virker det som om dette er et brukbart utgangspunkt.. Man bør ikke planlegge å bruke mer enn ca halve kapasieteten på batteriene sine. Jeg har 4x110 Ah kapasitet, det vil si at jeg bør ikke ligge lenger enn 4-5 dager i uthavn før batteriene må ha mer strøm.. Det er plenti godt nok for meg. Ligger skjelden mer enn 2-3 dager før vi flytter på oss..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det er nok minimalt å spare ved å slå av om natten. Men et annet tips er at når du legger fra kai har kalde matvarer og stapper "kjøleboksdelen" full med iskalde kjøleelementer samtidig som du setter termostaten på full kjøling mens du allikevel har strøm nok fra dynamoen, kan spare en god del. Da er det rimelig kalt ved ankomst (og da setter du termostaten på "normalt"), og det vil ta laaang tid før skapet starter første gang. En slik funksjon er det faktisk noen skap som har automatisert, mener det heter ASU-funksjon. Det er andre metoder å spare strøm på også. Ved frokosten fylles melkeglassene opp, og melkekartongen settes umiddelbart inn i skapet igjen. Dette gjelder også andre matvarer som en ikke trenger under hele måltidet og som da slippes å kjøles ned igjen i skapet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skulle vært morro om noen målte og testet dette i praksis. Selv har jeg liten tro på at man ved å skru av om natten sparer nevneverdig med strøm. Er mye mer å hente på det som Lars nevner, og at kjøleskapets bakside har bra utskifting av luft så det blir kvitt varmen.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Teoretisk så sparer du ikke noe strøm med å skru av kjøleskapet.!

Likefullt så gjør jeg dette selv. Har strømvakt, som kobler ut forbruksbatteriet dersom under en bestemt spenning. Forbaska kjedelig å måtte opp i løpet av natta og at denne har koblet ut lys og diverse andre ting som kan være greit å ha opprativt.

Men, spare strøm, det gjør du ikke ! :nonod:

Tønnesea

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke kast bort tiden på det. Tapet er rimlig konstant i et kjøleskap. Dette må erstattes ved å tilføre energi. Om den kommer i intervaller over en periode eller på en gang så blir det ganske likt.

 

Men du vil tjene litt på å slå det av, ved at du tillater en høyere middeltemperatur mens det er slått av, og du slipper de høye startstrømmene ved hver start.

I teorien.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke kast bort tiden på det. Tapet er rimlig konstant i et kjøleskap. Dette må erstattes ved å tilføre energi.

Helt enig med deg.Men jeg vil faktisk påstå at man taper på å slå av kjølingen på natten. Nu skal ikke jeg komme med en masse finurlige forkortelser, fremedord etc. for å bekrefte min påstand,(det er det da andre som klarer så mye bedre) men jeg har bakgrunn fra kuldebransjen, og tar min påstand ut fra det. Men tross alt,her snakker vi jo om marginaler, og det er du vel enig med meg også om når det gjelder startestrømmen, 2nd Trikker`n?

Mvh

spilli.

Link to post
Share on other sites

Men tross alt,her snakker vi jo om marginaler, og det er du vel enig med meg også om når det gjelder startestrømmen, 2nd Trikker`n?

Mvh

spilli.

 

Klart vi er enige. Folk som forvirrer med "tåkeprat" gjør det ofte for å skjule noe. Praktisk erfaring veier tyngre.

Og der har vi fått svaret. Det lønner seg ikke å slå av kjøleskapet om natta.

Link to post
Share on other sites

:

Sterk "Jo-jo" kjøling og oppvarming (f.eks av hus) krever totalt mer energi (strøm).

Opplest og vedtatt! :yesnod:

 

Det synes jeg du bør fortelle til de folkene som har nattsenking på romtermostaten for å spare strøm. Ifølge din teori vil de jo bruke mer strøm enn om de hadde holdt temperaturen konstant (og høy).

Link to post
Share on other sites

Jeg til tro at hvis kjøleskapet må jobbe lenge sammenhengende, så blir det varmere (dårligere arbeidsforhold) på baksiden enn om det tar en liten økt nå og da. Det koster mer energi å flytte varme fra et kaldt sted til et varmt sted desto større temperaturforskjellen er. Virkningsgraden minker. Dermed mer strømforbruk.

Link to post
Share on other sites

Har man øka temperaturen i kjøla over en tid så har man spart energi. Men i dette tilfellet er det så lite at det er lite hensiktsmessigt enkelt og greit.

Den kalde melken om morgenen er jo nesten like god som denne kalde :cheers: på kvelden. Så kjøla må gå døgnet rundt. Eg har ganske stor og ikke spesiellt godt isolert kjøleboks og meiner på utifra hodet at aggr. er på ca.60 watt. Utifra hodet så går den i ca. 2 minutt og står så still i kanskje 6-8 minutt. Da snakker vi kanskje om en ca.15-20 watt+ og da stryk det vel minst en 30-40 ah i døgnet bare på kjøla. Fruen er kortvokst så eg har en del øl nederst i bunnen av kjøleboksen så fruen skal rekke tak i maten :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Det koster mer energi å flytte varme fra et kaldt sted til et varmt sted desto større temperaturforskjellen er. Virkningsgraden minker. Dermed mer strømforbruk.

Så lenge kondensatoren gjør jobben sin spiller det ingen rolle hvor varm den blir. Blir den så varm at den ikke klarer jobben - så er der ytterligere tap totalt sett.

 

 

Hvilket scenario beskriver du arneamora?

Link to post
Share on other sites

Når jeg slår av boksen om kveld er det noen forutsettninger som må være tilstede;

1. Natt-temp. er betydelig lavere enn dag

2. Rikelig med solcellepanel som lader batteriene når solen står opp

3. Sol

 

Dersom boksen går om natten kan batteriene komme under halv effekt og det kan da være vanskelig å få de opp med bare solpanelene. Så kan en selvfølgelig beregne det ut fra andre andre forutsettninger hvor en ikke for dette til å gå opp.

Link to post
Share on other sites

Men et annet tips er at når du legger fra kai har kalde matvarer og stapper "kjøleboksdelen" full med iskalde kjøleelementer samtidig som du setter termostaten på full kjøling mens du allikevel har strøm nok fra dynamoen, kan spare en god del. Da er det rimelig kalt ved ankomst (og da setter du termostaten på "normalt"), og det vil ta laaang tid før skapet starter første gang. En slik funksjon er det faktisk noen skap som har automatisert, mener det heter ASU-funksjon.

Lars H.

 

Noe slikt har jeg fabulert litt på å automatisere. Hva med en ledning fra D+ på dynamo til et rele ved kjøleskapet som tvangskjører kjøleaggregatet så lenge releet får strøm fra dynamoen? Da trenger man ikke å huske på å stille termostaten frem og tilbake. En bryter som bryter denne styrestrømmen bør man vel ha hvis man vet at man f.eks. skal kjøre motoren i 10 timer.

Link to post
Share on other sites

Ville en slik magasinering av kulde ha noe for seg?

Hei. Klart en slik "Kuldebank" har noe for seg. Pengemessig vil du jo ikke spare noe, men hvis du tenker på batterikapasiteten, så er svaret klart ja. Det er bare å ta for seg fysikkboka og se på vannets fortreffelighet, og ta for seg de forskjellige såkalte "aggregattilstadene" så ser du det med en gang.

Til 2nd Trikker`n. Når det gjelder kondenseringen er jeg "litt" uenig med deg. Det er meget viktig å holde en så lav kondenseringstemp som mulig for å spare energi. Den må selvfølgelig ikke bli for lav heller, dette har noe med tilpassningene av komponentene i systemet. Når det gjelder min påstand om at man ikke sparer noe med å slå av kjølingen om natten har det akkurat med dette å gjøre. Nu beveger jeg meg inn i et felt som kan bli veldig sån "batterilading" så jeg avslutter med å si "Det har noe med den "volumetriske virkningsgrad" og gjøre. (Og jeg som lovet å ikke komme med sånne for andre "kryptiske" ord og vendinger. Avslutter med dette mine kommentarer, og anbefaler alle; "Gjør som dere synes er best selv"! :wink:

Mvh.

spilli

Link to post
Share on other sites

En kan selvfølgelig teoretisere rundet dette til håret står til rett opp, det kan jeg også om det skulle være, men jeg oppfatter dette som en praktisk problemstilling. Det har selvfølgelig noe for seg dersom en ikke ønsker å dra batteriene for mye ned i løpet av natta og reduserer kravet til kald melk på morgen. Har en solcellepaneler slipper en kanskje også fyre opp motoren for å lade.

Link to post
Share on other sites

Eg meiner dette har vert diskutert tidligere, og at det sågar var noon som målte arbeidstida på generatoren i kjøleskapet. Men omgivelsestemperaturen betyr så mykje at ein fasit vil ein ikkje få av slik måling heller.

Vårt gamle kjøleskap hadde ikkje termostatstyring og trekte 7A, så det slo vi alltid av om natta, og fikk lunken melk :sad: Det nye er termostastyrt og står på alltid.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...