Jump to content

Sparer man strøm ved å slå av kjøleskapet feks.om natten?


Windy 22 HC

Recommended Posts

Jeg vil tro og mene at du sparer strøm ved å slå av kjøleskapet på natten. Det er bare ett lite men, hvor står kjøleskapet??. Står det nede i kabinen hvor luftsirkulasjonen er liten eller står det oppe??. Her vil det nok være stor forskjell på åpen og lukket båt. Står det oppe under kalesje vil jo temperaturen ute være kaldere enn inni kabinen. Da blir det jo også mindre varmetap til kjøleskapet.

 

Spenning og strøm følger jo hverandre.

 

Til mindre spenning du får til kjøleskapet ditt til høyere strømforbruk får du til kjøleskapet. Sikkringen går jo på ampere, vis den går hele tiden ville jeg sett på: Små ledninger, lite spenning på batteriet.

Link to post
Share on other sites

Her er du på ville veier, Prinsess32. Strømmen øker ikke når spenningen faller. Strømmen minker også, og effekten faller. Når det gjelder kjøleaggregat, ser jeg på mitt eget at strømforbruket øker når det er varmt i boksen når jeg starter den(stor tempdiff)og også hvis kompressoren ikke blir kvitt varmen(dårlig luftgjennomstrømning). Kan godt løse ut på overstrøm i slike situasjoner.På ASU gir dette en blinkende alarm.

Link to post
Share on other sites

For å få spenningen frem kaller vi. U

 

Strømmen kaller vi I.

 

Motstanden kaller vi R.

 

Effekten kaller vi gjerne KW eller watt.

 

For å få strøm trenger vi spenning. Si at vi nå bar en forbruker på 14 volt med 200 watt Han bruker da. 200/14 volt. 14 ampere.

 

Har han 24 volt blir det. 8,33 Ampere.

Er vi da enig at spenning avehenger av strømmen og omvendt.

Link to post
Share on other sites

Er fulstendig klar over at en effekt på 200W trekker halvparten så mye strøm på 24V som på 12V. Men en effekt oppgitt til 200W ved 12v, får ikke et høyere strømtrekk om du mater den med 10V. Du får bare ikke 200W effekt ut av den.Ved 14V og 200W har du en R=0,98ohm.Tilfører du feks 10V, blir effekten:P=U*I -> I=U/R -> U*U/R=102W ->I=102/10=10,2A.Altså mindre strøm og effekt ved feks tynne ledninger eller lav batterispenning. :smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Det ble målt da spenningen på batteriet var 12,2 v (+ et desimaltall som jeg ikke husker). Da jeg dro ut ledningsnettet til boksen var spenningen her 12,2 v (+ et desimaltall som jeg heller ikke husker - men avviket var m.a.o. minimalt).

 

Dette Danfoss aggregatet, som er av typen CU 84, skal ha et elekronisk spenningsvern. Forstår det slik at aggregatet da skal kutte strømmen når spenningen er under et eller annet. Men grensen kan vel ikke være satt til 12,2!? Det er jo mulig at spenningen synker en del når aggregatet forsøker å starte og når jeg tenker på det nå burde jeg kanskje ha målt spenningen da?

 

Noen som vet om det er mulig å koble ut dette spenningsvernet? Finner ingenting om det på nettet.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skapet drar fort 10-15A et kort øyeblikk i starten, og da skal det ikke mye til av dårlige koblinger, lange ledninger eller tynne ledninger før spenningen inn på skapet faller langt under akseptabel spenning for at det starter. Så mål med et multimeter rett inn på skapet idet det forsøker å starte. Lange tynne ledninger med dårlige koblinger underveis er den vanligste årsaken til slike problemer du har.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg funnet synderen En litt løs kobling til kjøleskapet inne bak bryterpanelet. Ledningene til kjøleboksen var tykke nok, men da jeg målte spenningen på ledningen fremme ved aggregatet under belastning, sank den til under 11 volt. Fulgte ledningen bakover og kom da til slutt frem til denne koblingen. Da jeg satte kontakten godt på plass, skjedde det umiddelbart en endring. Plutselig startet aggregatet og gikk en god stund uten problemer med oppstart. Men så skjedde det også at aggregatet så lot vær å starte igjen på lenger enn noen gang. Etterhvert lurte jeg på om noe var galt, men neida. Da jeg skrudde på termostarten, slo det inn. Etter kort stund var det minusgrader i boksen. Måtte derfor skru opp termostaten flere hakk i forhold til det den alltid tidligere har stått på. Da holdt den tyst i enda lengre perioder. Da jeg våknet i dag morges og lyttet etter den kjente duren, tok det år og dag før jeg hørte noe. Var spent da jeg sjekket temperaturen - den viste 5 grader pluss.

 

Skjønner nå at denne feilen faktisk har vært tilstedeværende helt fra båten var ny. Har irritert meg over at aggregatet har gått ofte, men trodd at det skulle være sånn.

 

I dag har jeg fulgt med på battmeteret - og jammen er strømforbruket mer enn halvert. Tidligere har jeg målt ca 2 amp forbruk på boksen pr time, men etter en hel dags måling i dag er snittet 0,8.

 

Noen som lurer på om jeg er fornøyd nå eller??

 

Jeg tror kanskje andre kan ha lignende problemer, for jeg ser stadig i flere forum at noen lurer på hvorfor aggregatet til kjøleboksen går så ofte. Dårlig kobling kan være årsaken. Tydelig at aggregatet er svært følsomt for slikt og at koblingene må ha god kontakt for det skal fungere 100%.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

i går var jeg og kjøpte en slik:

291a8955a498af67e8496439f68d88c9.image.250x175.jpg

 

se her for mer info

(bør ikke brukes i kjøleskap med lyspære)

 

Denne er for å spare batteripakken når man er i havn.

Den gir 24 volt til kjøleboksen når koblet til strømnettet og så leverer den vanlig 12 volt når 220 volt blir tatt ut.

 

Da jeg skulle montere denne fulgte jeg ledningen som gikk til kjøleboksen.

Jeg var sikker på at den var koblet til batteri med 6 kvadrat kabel og rele for bryter.

6 kvadrat kabel gikk inn på 1,5 (antagelig) som kom fra bryter.

Jeg er veldig spent på om jeg kommer til å oppleve det samme som "Mathilde" når jeg nå kobler det slik jeg trodde det var.

 

Er det noen som tror at kjøleboksen virker bedre med denne boksen tilkoblet enn ved batteritilkobling på 12 Volt?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Her var det mye fint om kjøling og sparing. Jeg opplevde noe pussig for tre år siden. Hadde glemt å slå av kjøleskapet av merket isoterm i desember og oppdaget dette helt tilfeldig i slutten av januar, altså ca to måneder senere. Vel var batteriene helt nye og samme med skapet, og båten startet uten noe tull. Så hvor mye og hvor lenge et skap trekker av strøm vet ikke jeg men må si jeg var overrasket. :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...