Jump to content

Rettigheter - turbo havari Yanmar


t&k

Recommended Posts

Vi røk turboen på vår Scand Baltic 2006 modell på vei hjem fra ferie i sommer.

Båten er 4 år og vi har fått regning på 50 576 kroner i reperasjonskostnader. Yanmar sier de har 2000 timer garanti eller 2 år. Hvis kjøpsloven skal benyttes må det være en produskonsfeil på turboen. Akslingen på turboen var knekt. Har snakket med Scand og dette er ikke vanlig. Verkstdet sier motor produsentene er kjipe med å gi etter men at vi bør prøve.

Hvilke rettigheter har vi ovenfor Yanmar Norge tror dere?

Hvordan skal man kunne bevise at dette er en produksjonsfeil?

Båten har kun gått 540 timer så det er langt igjen til de 2000 timene garantien gjelder, men båten er 2 år for gammel til å komme under den garantien.

Har ikke særlig lyst til å ta denne regningen på vår kappe da vi mener dette må være en produksjonsfeil og at turboenb skal tåle mere enn 540 timer.

 

Hva mener dere?

 

Tusen takk for innspill :)

 

Ha en fortsatt flott båtsommer :)

Link to post
Share on other sites

Ikke kjekt når slikt skjer.

Jeg har en Yanmar som blir 5 år til jul og fikk nå for ca en uke siden eksoslekkasje mellom eksosmanifold og motor.

Jeg ringte til Yanmar Norge og de sa at jeg var innom 5 års garantien. Skulle jeg ha noen rettigheter så måtte jeg gå til Yanmarverksted. Det gjorde jeg og de fant ut at pakningen var feil montert fra motoren var ny.

Verkstedet skrev da rapport og jeg dro derifra med pengene på konto.

Ring Yanmar Norge der er de grei å prate med.

Lykke til!!!

Link to post
Share on other sites

Her er det bare å stå på sitt og ikke gi dere! Du har 5 års reklamasjonsrett i Norge. Ting som en ment å vare i 5 år eller mer skal gjøre dette. Om det er feil bruk fra deres side ifht skaden så har dere ikke krav på erstatning, men dette er vel ikke tilfellet her vil jeg tro (uten at jeg er en motorekspert...).

 

Hvis firmaet som solgte dere båten ikke kan vise til noe feil dere har gjort ved feil bruk o.l., er dette pr. def. en feil ved motoren som skal dekkes. Og det er ikke dere som skal bevise at det er en produksjonsfeil. Det er selger som skal bevise at deres bruk er skyld i havariet, ikke omvendt.

 

Men har dere vært på samme sted dere kjøpte båten for å få den reparert? Om du på egenhånd har valgt et annet sted for rep, kan dere ikke regne med å få dekket utgifter til jobben, men bare for delene, tror jeg. Selger har krav på å rette opp feilen selv.

 

Her ville ikke jeg gitt meg ihvertfall. Om det blir en tvist så sørg for å ha alle uttalelser o.l. skriftlig. Kontakt ditt lokale forbrukerkontor.

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har i utgangspunktet en god sak rmf. norsk kjøpslov. Hvis det oppstår feil på en vare (som er ment til å vare utover 2 å - her båtmotor) innenfor 5 år skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen.Og det er viktig at du forholder deg til selger, og ikke "godtar noe preik" om at de må høre med Yanmar først. Dette er deg uvedkommende, og noe som selger må ordne opp i selv. Hvis det ikke kan dokumenteres "svakheter" i servicehistorie og slikt - da har du som sagt tidligere en god sak - om du møter motbør - fyll ut reklamasjonsskjema som du får hos nærmeste forbrukerkontor, vær vennlig men bestemt med selger, ikke diskuter, men lever skjemaet om det ikke holder med muntlig "framføring". Og leverer du skjemaet så må selger forholde seg til dette samt svare skriftelig.

 

KongKing var raskere på knappene........

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det fremkommer ikke klart i innlegget, men jeg regner med at du kontaktet Yanmar før reparasjonen ble utført, eller at du brukte et autorisert Yanmar verksted..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og det er viktig at du forholder deg til selger, og ikke "godtar noe preik" om at de må høre med Yanmar først. Dette er deg uvedkommende, og noe som selger må ordne opp i selv.

 

I teorien skal det jo være slik, men det er ikke like lett i praksis. Om Yanmar (i dette tilfellet) mener det IKKE er en sak de bør dekke, vil nok ikke selgeren heller gjøre dette. Yanmar er "eksperten" på sine motorer og det er de som skal ha best kompetanse om slike ting. Når de sier det ikke er en garantisak skjønner jeg at selger også vil hevde dette. De vil støtte seg på hva "ekspertene" (Yanmar) sier om skaden.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor store selskaper som f.eks Yanmar gidder å lage bråk om slike ting. De taper mye mer på å ikke vise en god service. Ref. Lunde Båt og en annen tråd her inne der kjøper må betale 170 000 som en "garantisum" for å få utlevert en ny motor... Håpløst.

Link to post
Share on other sites

Siden en garanti aldri kan gi forbrukeren dårligere rettigheter enn hva loven tilsier så er det helt uinteressant å snakke om garanti her. Dette er tilsynelatende en reklamasjonssak så sørg for å overholde bl.a. de frister som gjelder. Står mere om dette her.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

 

Vi kontaktet Yanamr Norge før reperasjonen og fikk til svar at de måtte ha dokumentasjon fra Yanmarverkstedet.

Et av våre problemer er det at Scand har vært konkurs og fått nye eiere siden 2006. De ba oss derfor gå dirkete på Yanmar.

 

Er det noen som vet om gode advokater innenfor dette om det blir nødvendig?

Det ryktes at Yanmar er en av de værste og at vi må påregne et "slagsmål".

Og vær trygg, vi går alle 12 rundene.

 

Takker og bukker for alle råd :)

Link to post
Share on other sites

Hei igjen :)

Er det noen som vet om gode advokater innenfor dette om det blir nødvendig?

Det ryktes at Yanmar er en av de værste og at vi må påregne et "slagsmål".

Og vær trygg, vi går alle 12 rundene.

 

Takker og bukker for alle råd :)

 

Er du medlem i KNBF er det advokathjelp å få der.

Etter hva jeg har forstått. En meget dyktig advokat, som har mye peil på båtrelaterte saker.

Skal ikke si mer SW. :lipseal:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Siden en garanti aldri kan gi forbrukeren dårligere rettigheter enn hva loven tilsier så er det helt uinteressant å snakke om garanti her. Dette er tilsynelatende en reklamasjonssak så sørg for å overholde bl.a. de frister som gjelder. Står mere om dette her.

 

Vet at det er forskjell på garanti og reklamasjon, og brukte ordet "garanti" litt lemfeldig her ser jeg. Hadde selv en sak med Expert og en ett og et halvt år gammel printer for et par år siden. Fikk beskjed av ekspeditøren at min defekte printer bare hadde ett års garanti... Jeg skrev en mail til Butikksjefen der jeg henviste til kjøpsloven, og fikk beskjed morgenen etter at jeg kunne komme å hente en ny printer helt gratis :-) Det norske folk blir veldig ofte lurt med "det er bare 2 års garanti på denne vaskemaskinen...". Det er bare å stå på å kreve sin rett!

 

Lykke til :-)

Link to post
Share on other sites

Det norske folk blir veldig ofte lurt med "det er bare 2 års garanti på denne vaskemaskinen...". Det er bare å stå på å kreve sin rett!

 

Undersøkelser (samt egen erfaring) viser med all tydelighet at butikkpersonalet i stor grad ikke har peiling på lover og regler i forbrukerkjøp, dessverre!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Saken fortsetter.

Dessverre viser det seg som fryktet at Yanmar forsøker å vri seg unna med alle midler. Turboen har vært sendt inn til nøytralt verksted for sjekk. Og resultatet derfra er at det kan være materialtretthet. Aksling og lager er like fine (har fått olje og ikke varmkjørt da det ikke er miss farge på akslingen. Under 400 grader C). Turbin mangler en stor bit av ett turbinblad noe som har ført til ubalanse og følgelig separasjon av turbin fra akslingen.

 

Det er rimelig smålig av Yanmar og i skrivende øyeblikk har jeg begynt å forberede en sak mot Yanmar Norge. Hvis de mot alle forventninger skulle ta til fornuft så vil jeg selvsagt informere panelet også om dette. Men jeg forventer kamp og har begynt å kvesse kniven. På over 5 mnd skjedde overhode ingenting fra Yanmar, til tross for uttallige telefoner, mailer og purringer. Jeg fikk beskjed av Yanmarverkstedet at ting som dette tar tid. Da jeg etter 5 mnd ringte Yanmar Norge og etterlyste tilbakemelding fikk jeg til mitt store sjokk beskjed om at ingenting hadde skjedd med Turboen da verkstedet ikke hadde sendt noe. Av verkstedet fikk jeg beskjed om at han avventet nærmere beskjed fra Yanmar Norge om hva som skulle gjøres med turboen. Med andre ord drenering, manipulering og løgner hele veien.

Selger er gamle Scand Boats som gikk konkurs. Derfor er det vår kamp mot Goliat og det vet Yanmar. Men David har vunnet før!!!

Link to post
Share on other sites

Yanmar er begynt å bli vanskelig på linje med VP, og holder den strategi at alt skal avvises slik at det blir bratt kamp om den minste ting. Det er om å gjøre å ikke gi opp, stå løpet ut og dra dem gjennom systemet så langt som man må for å få løsningen rett.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en monteringspris for en turbo.

Hvis verkstedet tar 1000/time ink mva, kunne de virkelig bruke 25-30 timer på å bytte en turbo i en baltic?

Er det en 290 hk du har?

 

Uansett, lykke til i kampen!

Godt å høre at du ikke vil gi deg, det er jo for galt å måtte dekke ny turbo etter 4 år og 560 timer, motoren er jo såvidt innkjørt!

Link to post
Share on other sites

På eksos eller innsug side??

Er "turbinen" på begge sider da?... "turbinskovelen" er på eksossiden og kompressorskovelen på "innsug" siden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men man trenger da ingen advokat i første instans her. Det skulle vel passe bra å starte med et møte sammen med Yanmar samt en uavhengig sakkyndig hos Forbrukertvistutvalget

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...