Jump to content

Rettigheter - turbo havari Yanmar


t&k

Recommended Posts

Intet nytt i saken. Janmar nekter å gi seg.

Det blir siste gang vi sponser de med å kjøpe motor.

Maken til arroganse og dårlig kundeservice skal man lete lenge etter.

 

Noen som har råd? Å bruke advokat vil koster like mye som turboen og det blir kun erstattet kun 20 prosent av advokat utgigtene når skaden koster mindre enn 125.000.

Til nå har vi lagt ut ca. 53 000.

Rapporten som de krevde vi måtte ta for ha han en sjanse har vi også fått regningen på.( ca. 2500)

Han som gjorde den sier det har kommet inn fremmedlegeme som har knekt et turboblad.

Dette mente han måtte være en teperatur føler, del av stempel eller en plugg.

Vi eier ikke båten mere, men vi har ringt ny eier og fortalt at han kanskje har en motor som mangler noe.

Her skal det lages så mye bølger som overhode mulig.

Er det flere som sliter med Janmar her?

Da skulle vi slått oss sammen og spleiset på advokat.

 

Hadde vi bare vist at vi tjente en enste krone så er det søren meg hvert det.

 

yanmar kundebehandling er hårreisende :headbang:

 

Ha en flott uke alla sammen :)

Link to post
Share on other sites

Hvis du har betalt 50K for å bytte en turbo så bør du gå på Yanmar verkstedet og forlange skriftlig rapport på utført jobb, og sannsynlig årsak til at turbo har havarert.

Hvis det med fremmedlegemer som har forårsaket havari ikke er noe som du kan bebreides for så bør du ha en meget god sak.

Redigert av olpi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm, og jeg som sitter her og regner på et prosjekt som inkluderer 2 stk. nye Yanmar 6BY2-220, attpåtil kjøpes i Frankrike, eksporteres ut, og inn til Norge, som effektivt forkludrer alt av garantier for min del..

 

Bytte-turbo til vår Volvo Penta TAMD40A-82 mod. (pris fra Volvo Truck) ca. 8000,-

Ny turbo, Yanmar.. 23.000,- ?

 

Vel og greit med variabel geometri og alskens nymoderne, men...likevel...

 

Noe som ikke stemmer her.

signaturbilde4.jpg 2 smekk på en flue...
Link to post
Share on other sites

Det var ikke nok spesifisert, spør du meg.

Uansett.... .

ER det mulig å bruke 12 timer på å skifte en turbo når man er fagmann og skal kunne dette veldig godt?

 

Så skal de i tillegg bruke 2.5 timer på å skrive en kort rapport om hva de har gjort.

 

Hvilket Yanmar Verksted er dette??

Dette bør Yanmar kunder få rede på slik at de skygger langt unna dem.

Link to post
Share on other sites

12 timer for å bytte en Turbo?????

Har aldri byttet turbo, tenkte jeg skulle gjøre det i neste uke.

Så for meg en times tid på å pelle'n ut og det samme skru på den nye.

Er det ikke bare å skru løs og sette sammen igjen da? Er det noe amatøren meg ikke har fått med meg.

 

En bytte Turbo til TAMD41A koster forøvrig ca.10000,- i både Sverige og Norge. Selvfølgelig i SEK og NOK.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket om luftilteret er helt intakt. Det kan ha løsnet småbiter derfra pga. korrosjon. Skulle ikke være mulig i en Baltic forsåvidt, iallfall så ny. Og det er vel uansett fabrikasjonsfeil av Yanmar hvis de har brukt så dårlig materiale.

 

Kommer de med noen forklaring på årsakssammenhengen ettersom de anser seg som uskyldige? Loven krever vel det, eller?

Link to post
Share on other sites

Det er Marine Diesel i Drøbak. Vet ikke hva det koster andre steder. Turboen var jo fryktelig dyr.

Det var en del jobb tror jeg og i tillegg så skiftet han olje og filter.

 

vårt problem i forhold til garantien er at Scand gikk konkurs og at de ikke klarer å gi meg noe info på servicer som har vært tatt.

Turboen skulle vært sjekket ved 250 timer eller 5 år. Det vet jeg ikke om har blitt gjort, men uansett så var turboen helt fin sa han som skrev rapporten så det hadde det ikke vært noe å gjøre uansett.

De bruker selvfølgelig alle argumenter som de kan.

 

Vi føler oss hjelpeløs nå.

Når advokat er så dyrt at vi værste fall kan gå i tap, hva gjør man da?

Link to post
Share on other sites

Problemet er at den nye Scand Boats ikke kan hjelpe oss med service historie pga av detligger i konkursbo.

Yanmar står på sitt og de kommer aldri til å gi seg hvis de ikke får kniven på strupen.

Det kostert jo flesk med advokat, advokaten trodde ikke vi ville tjene på det pga at man kun får igjen 20 proesnt av advokat utgigtene når reperasjonen koster mindre enn 125.000.

Link to post
Share on other sites

Problemet er at den nye Scand Boats ikke kan hjelpe oss med service historie pga av detligger i konkursbo.

Yanmar står på sitt og de kommer aldri til å gi seg hvis de ikke får kniven på strupen.

Det kostert jo flesk med advokat, advokaten trodde ikke vi ville tjene på det pga at man kun får igjen 20 proesnt av advokat utgigtene når reperasjonen koster mindre enn 125.000.

 

Hvis du har forsikret båten i norsk selskap, så har du sannynligvis rettshjelpdekning. Da er det begrenset hva det vil koste deg å ta en sak.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Vi hadde Nilsen Broker og vi har ikke fri advokathjelp.

Nå har vi Norwegian broker, advokat hjelpen gjelder kun den nye båten.

 

yamar sier de nekter å betale pga mengelende service dokumentasjon så da stopper det opp.

Olje og filter har vi byttet vært år selv, og skulle tro det var lov.

Vi har kun brukt orginalt filter og god kvalitets olje..

 

Usikker på hvoran vi skal komme videre i saken :headbang:

Link to post
Share on other sites

Olje og filterskift skal kunne utføres selv. uten å gå utover reklamsjonsrett, saken er den at du må kunne dokumenter at den er utført, noe som kan være litt kinkig om en gjør det selv. Noe som kan være tilfredstillende nok er å kunne fremlegge kvitteringer på innkjøpt materiell til service, da med fordel fra merkeforhandler som samler full historikk på dette, slik gjør iallefall jeg det og har ikke blitt skutt i foten enda, tross mang en reklamasjon. I min instruksjonsbok står det "bare" førstegangsservice skal utføres av autorisert merkeverksted.

Link to post
Share on other sites

Dette må være utrolig frustrerende.

 

Vi har Yanmar i båten og er godt fornøyd med den, men med slike historier som dette frister det ikke å kjøpe Yanmar igjen :nonod:

 

Servicehistorikk er ikke relevant om der ikke er sammenheng mellom service og havari. I tilfelle turbo så ser jeg ingen sammenheng i dette tilfellet.

Dette er jo vel å bra, men skal det hjelpe trådstarter noe må du vel dokumentere hvor du har dette fra.

Link to post
Share on other sites

Ser ut som t&k har skutt seg selv i foten ved å ikke ha egnet forsikring, er vel formodentlig ikke medlem av KNBF heller, desverre.

 

Komodo, hvor jeg har det fra er min erfaring med reklamasjoner. Om den defekte komponenten ikke skyldes noe forhold som selvpåføring eller at komponenten er omfattet av servicen som utføres så ville den ha havarert, om service er utført eller ei. Er det noen som kjenner til at det utføres utbedring eller slikt på Yanmars turboer ved ordinær service? Om man derimot finner at turbo er havarert som en konsekvens av at service ikke er utført fagmessig eller i henhold til fabrikantens retningslinjer så kan jeg forstå motorleverandøren. Men etter mitt syn så er det motorleverandør som må dokumentere at det er manglende eller feil vedlikehold som er årsaken, før de kan nekte ansvar som følger av forbrukerkjøpsloven. SW er innom tråden og arrester meg, om jeg tar feil :saint:

Link to post
Share on other sites

Takker for alle råd.

Vi får prøve å gå igjennom forbrukerrådet. Vi hadde motorhavari forsikring så det er mulig vi kan ta det på forsikringen også, men det er kjipt å skulle betale egenandel, gå ned i bonus og ikke minst la Yanmar komme seg unna ansvaret sitt.

Som sagt så turboen helt fint ut bortsett bra det knekte turbobladet.

Han som skrev repporten hold med oss også det var en feil på motoren som har forårsaket dette.

Turboen hadde fått smøring og var ikke blå, dermed heller ikke utsatt for høyre temperatur enn det skal.

 

Vi vil snu hver stein i denne saken, det er så urettferdig dette.

Fatter heller ikke det de vil vedkjenne seg slik dårlig reklame.

Båten var 4 år og kun gått i overkant av 500 timer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...