Jump to content

Rettigheter - turbo havari Yanmar


t&k

Recommended Posts

Aldri hørt om bonussystem på båtforsikring eg heller.

Angående servicer og reklamasjon, så er turbo oljesmurt, og foreligger det ikkje servicedokumentasjon, så er det naturlig å få avslag. Sjølv om en direkte årsak ikkje påvises. Kan produsent spare penger, så er det eit naturlig valg hos mange ser det ut som. De glemmer at internett er åpen for alle, slik at dårlig behandling kommer fram i dagen.

 

Sjekk med din motorhavariforsikring.

Trist sak :lipseal:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Det jeg tenkte på var at hvis jeg må bruke bilforsikringen min på ny frontrute pga. steinsprut, får jeg ikke bonustap. Men hvis jeg rygger på naboens bil, blir det bonustap. Jeg tenkte vel litt sånn at uforskyldt skade på motor kunne tilsvare glass-skade på bil, men det blir sikkert ikke sammenlignbart.

 

Må innrømme at jeg ikke har særlig mye erfaring med hvordan bonus blir håndtert for båtforsikringer.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg anbefaler deg absolutt å gå gjennom forbrukerrådet. De vil forsøke å megle fram en løsning mellom deg og Yanmar. Denne meglingen er en forutsetning for å få saken vurdert i Forbrukertvistutvalget.

 

Jeg er midt i en lignende sak selv med havarert Volvo Penta drev. Volvo har så langt avvist kravet mitt, og saken skal nå opp til vurdering i Forbrukertvistutvalget. Der er det 6 måneders behandlingstid, men er jo verdt å vente på om man får medhold og penger igjen.

 

Får du medhold av Forbrukertvistutvalget så må Yanmar enten betale deg eller selv gå til rettsak for å unnslippe. Så du har ikke noe å tape annet enn tiden din. Lykke til!

Helge O

Link to post
Share on other sites

Angående servicer og reklamasjon, så er turbo oljesmurt, og foreligger det ikkje servicedokumentasjon, så er det naturlig å få avslag. Sjølv om en direkte årsak ikkje påvises.

 

Blir litt alterert over noen uttalelser uten faglig forståelse.

Hva bygger du en slik påstand på? Fagkyndige har kontrollert turboen og det er ikke funnet sammenheng mellom smøreproblemer og havariet.

Redigert av motor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enhver annen ville vel ha benyttet seg av forsikringen og latt selskapet ta evt. problemer med verkstedet/Yanmar i ettertid.

Jeg synes ikke det er riktig at vi skal betale dyr egenandel pluss at vi vil ha en dyrere forsikring i dag på den mye større båten vi har nå.

Vi mener dette er en klart reklamasjonssak og rett skal være rett.

 

Angående servicer og reklamasjon, så er turbo oljesmurt, og foreligger det ikkje servicedokumentasjon, så er det naturlig å få avslag.

Vi skal ringe til forsikringen å høre hvor mye vi vil tape. Det er tatt prøve av oljen og den var helt fint. Ut i fra rapporten så har også turboen fått smøring og heller ikke godt varm. Altså så kan de egetlig ikke skylle på det heller, men de er så arrogante som søren.

Min mann er fly captain har tar sikkerhet og vedlikehold alvorlig. Vi har byttet olje og brukt orginalt filter hvert eneste år.

Service har vi også tatt hos Yanmar i Drøbak.....

 

Hvem forventer å få en utgift på tilsammen 53 000 på en så ny båt?

Vi er ikke annet en skuffet og er garantert ikke ferdig med saken. Hver sten som kan snus skal snus.

Det er for galt at de skal slippe unna med dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg er midt i en lignende sak selv med havarert Volvo Penta drev. Volvo har så langt avvist kravet mitt, og saken skal nå opp til vurdering i Forbrukertvistutvalget.

Lykke til. Håper du kommer tilbake og forteller oss utfallet.

Hva er saken din? Er det en garantisak?

Link to post
Share on other sites

Stå på både t&k og HelgeO. Ingen grunn til å synes synd på de som leverer båtmotorer. I alle fall ikke importørene. De tar seg ekstremt godt betalt for dem når de selger dem som nye og de tar seg også vanvittig godt betalt for deler. De kunne jo f. eks i det minste latt folk få delene billig, men nei, her skal det ikke gis noe ved dørene.....

 

Var det 23 000,- + mva for ny turbo? Det må jo være i drøyeste laget. Tror jeg fikk ny turbo til min Ford 2728t for kr 5000,-

Link to post
Share on other sites

Er også rimlig frustrert over Yanmar. Har tidligere hatt god erfaring med dem da vi for ett par tiår siden hadde en snekke med 2GM20, alltid hjelpsomme. Minuset var deleprisene som den gang og i dag er helt hinsides all fornuft. Har i alle år sett på Yanmar som en solid leverandør med gode produkter og gitt god service, men etter siste båtkjøp har jeg mistet denne oppfatningen :headbang:

 

I 2007 bestilte vi ny båt, 1. motorvalg var VP 41 motor, denne var en av de motorene VP hadde hatt på markedet lenge og hadde et godt rykte. Men denne var gått ut av markedet etter det jeg forstod var bl.a. miljøkrav. Valget endte da på Yanmar BY260Z, nyeste teknoligi fra dem. Selv om jeg ikke liker all den elektronikken som puttes inn i båtmotrer har jeg blitt innforstått med at det er ingen vei utenom, så vi hoppet uti med begge beina.

Alle instrukser fra Yanmar ble fulgt under innstalasjon av motor og drev, eksta skrog inntak til kjøling, sjøvannsfilter og drevkjøling levert av Yanmar.

Siden jeg frivillig har engasjert meg hos båtbygger har jeg deltatt i alle prosesser fra A - Å og kjenner til deres erfaring vet jeg at her blir ingeting slurvet med.

 

Min første erfaring var turbostøy, ekstremt høyfrekvent lyd, Ved forespørsel til Yanmar: Dette vil vi ikke gjøre noe med, beklager at du er misfornøyd.....

Skal sies at dette har forbedret seg etter noen timers bruk..

Neste erfaring, jeg viste at motoren hadde ett par service anmerkninger på noen små ting som skulle utbedres. Dette skulle eier få inkallelse til for å få rettet. Har aldri skjedd. Saken var den at siden jeg sjekket litt på nettet og oppdaget dette dette selv, skulle få inkalling automatisk. Da jeg la dette frem for Yanmar sin folk på første båtmesse: du må selv bestille time... Bestille time til en modifikasjon som jeg i utgangspuntet ikke er blitt informert om ????

 

Neste erfaring, fikk en rar lyd i drevet gjennom vinteren, den vanlige skramlelyden fra Bravo IIIX drevet forsvant gradvis, ved opptak og sjekk ble det funet vann i belgen. Etter to runder ble først transom lager og kryss byttet. Etter en rundgang med Yanmar, der det etter mitt hode ble mest trenering og jeg tok saken i egne hender og reparerte dette for egen regning. Via service partner forlangt Yanmar faktura på utført service fra autorisert verksted. Da jeg sa at dette aldri er beskrevet i garantidokumentasjonen gjentok de dette kravet. Jeg forklarte også at denne servicen med sjekk av drev og oljebytte var utført hver sesong hos båtbygger som har lang erfaring og er godkjent for innstallasjon av bl.a. deres motorer. Jeg ble atter en gang avvist og sendte en klar beskjed via merkeverksted om min oppfatning av Yanmars hodning :lipseal:

 

Ved en anledning fikk vi ett brev fra Yanmar om at motoren skulle oppgrderes, dette ville medføre at motor måtte ut av båten og leveres på verksted. Da båtbygger/selger forespurte om når innkalling ville bli sendt ut til eier av motor ble dette avvist med at det ikke gyldig i Norge, brevet var sendt ut ved en feil :confused: :confused: :confused:

 

Har senere funnet PDF dokument fra Yanmar NL som omtaler denne modifikasjonen, her omtales dette som alle leverte motorer skal modifiseres. Dette dokumentet er oversendt Yanmar Norge fra båtbygger for flere måneder siden, intet svar.......

 

Mist neste skritt blir vel å sende et spørsmål til signaturen på dette dokumentet om hvorfor dette ikke gjelder i Norge ??

 

Det skal også nevnes at ved reperasjon på drevet, etter en selvforskyldt knekt oljenippel måtte det demonteres litt på motor, fant da ett alvorligt tæret eksosbend som Yanmar erstattet uten diskusjon, skal følge med på dette bendet...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Kjenner meg ikke helt igjen i beskrivelsene av Yanmar Norge her - har akkurat avsluttet reklamasjons-sak nr to på min 4LHA motor (ca 800 timer), og jeg synes faktisk at Yanmar opptrådte relativt ryddig. Jeg er en helt vanlig "sluttbruker" uten noen kjente verken hos importør eller verksted. Problemet mitt var i begge tilfeller oljelekkasjer. Relativt små, men likevel nok til at de irriterte meg. Vi snakker om etpar dråper ila en tur på etpar timer. Første gangen var for ca et år siden, og da var oljelekkasjen i framkant av motoren. Da ble motoren heist ut, deksel fjernet, simring byttet, og framdelen av motoren pakket på nytt for Yanmars regning uten spørsmål av noen art.

 

Sak nr to som ble meldt inn rett før 5 årsfristen utløp, også da tilsvarende oljedrypp, men denne gangen i bakkant av motoren. Denne gangen var det ikke like enkelt. Det ble trukket fram at det var mange ting som kunne forårsake slik oljedrypp, og ikke alt var en reklamasjonsgrunn. Imidlertid var bottom line klar - om jeg i samarbeid med verkstedet kunne legge fram dokumentasjon på at lekkasjem skyldtes lekk simring eller oring, ville de innrømme reklamasjonsansvar. Problemet var bare at for å skaffe denne dokumentasjonen måtte motoren ut og gear og svinghjul avmonteres - en jobb til i størrelsesorden 15 laken. Verkstedet kunne ikke begynne på dette uten en garanti, og Yanmar ville ikke gi en slik garanti. Til slutt garanterte jeg - motoren ble åpnet og problemet dokumentert. Såsnart bildet av simringen forelå la Yanmar seg flate og dekket reparasjonen - det var aldri noe spørsmål om hvem som har tatt servicer eller noen dokumentasjon på dette.

 

Synes derfor det er underlig at vi skal oppleve dette så forskjellig - uten at jeg vil antyde noe som helst.

 

Verkstedet gjorde forøvrig en glimrende jobb her - festeboltene til gearkassa ble tilogmed lakkert opp etter jobben - for at de ikke skulle begynne å ruste !

 

-koh

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

på min 4LHA motor

Jeg mistenker at Yanmar stiller seg litt annerledes til sine egne kvalitets steinknuser motorer.

Dette er motorer de føler seg trygge på.

For å si det rett ut ville jeg ikke hatt en LP motor, ihvertfall ikke BY motor.

Dette er ikke motorer bygget for marine bruk orginalt.

Det er nok ikke uten grunn at 4LH serien er reintrodusert på markedet.

 

 

Link to post
Share on other sites

 

For å si det rett ut ville jeg ikke hatt en LP motor, ihvertfall ikke BY motor.

Dette er ikke motorer bygget for marine bruk orginalt.

 

Når det gjelder 6LPA motoren så er denne godkjent for bruk i livbåter og benyttes i Nordsjøen.

Det blir kanskje litt drøyt å si at denne ikke er bygget for maritimt bruk.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg blir striks av slike vage hentydninger.

Her er det mange forskjellige turboer ute å går på 6'erne.

6LP, 6BY, 6LY, 6LY2, 6LY3 + forskjellige årganger.

Hvis det er kjente svakheter med noen av dem syns jeg vedkommende kan heller

komme med noe matnyttig informasjon.

Alt vedkommende har kommet med til nå er null verdt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Yanmar i min Viknes (340hk). Etter vel et år opplevde jeg det som viste seg å være et turbohaveri, deler av turboen ble sugd inn i maskinen. Jeg forholdt meg til min leverandør, Viknes. Der opplevde jeg fantastisk service. De satte inn en tilsvarende maskin som de av en eller annen grunn hadde overhalt. Den brukte jeg i vel et år, mens min maskin ble honet etc.. Det at jeg hadde annen maskin gjorde at det ikke forelå tidspress, jeg var sant å si ikke særlig lei for å slite på en maskin som ikke var min.

 

I "due course" fikk jeg så tilbake min maskin, som nå har tøffet og gått uten problemer i ytterligere 800 timer. Nå er det vel tid for å skifte registerreim, så det er neste prosjekt.

 

Ettersom jeg forholdt meg til dem jeg hadde kontrakt med, og ikke til dem de hadde kontrakt med, vet jeg faktisk ikke i hvilken grad det var Viknes eller Yanmar som bar utgiftene. Jeg er i alle fall veldig fornøyd med sluttresultatet.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...