Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Så kan man også stille spørsmålstegn om hva som er grunnlaget for stikkprøvene. Var det et helt tilfeldig utvalg? Alle som kan et snev av statistikk vet at slike små utvalg med subjektive utvalgskriterier har NULL verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
bavariaeier Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Kommer nok ikke til å drikke mye, men hvis noen ramler overbord er det best å være klar i hode syns nå jeg. Så absolutt. Helt enig. Men jeg føler meg klar i hodet selv om jeg har drukker 1 øl og jeg da er over en evt promillegrense på 0,2. Drikker man mye er derimot saken en (helt) annen. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Så kan man også stille spørsmålstegn om hva som er grunnlaget for stikkprøvene. Var det et helt tilfeldig utvalg? Alle som kan et snev av statistikk vet at slike små utvalg med subjektive utvalgskriterier har NULL verdi. I artikkelen står det "I alt 23 båter ble tilfeldig stoppet. Av 17 stikkprøver testet 14 båtførere positivt, fire hadde over 0,8 i promille og vil bli straffeforfulgt. Totalt i år har Njord testet 56 personer fra Stad til Rørvik for promille, hvorav 36 testet positivt." Det ser ut til at det vert fokusert mykje på at båtførarane hadde promille, men ikkje kor mykje promille dei hadde. Redigert 2.August.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 når man stopper trafikken f.eks. i forbindelse med delillos på jomfruland, eller 03:30 trafikken ut fra lampa i kragerø får man jo uten tvil utslag på promille, 0.2 er for lavt, men 0.5 kunne gått, med 0.8 er ikke jeg i veldig god stand til å kjøre full gass, men klart, i <5knop går det fint. pleier selv sjelden ta mere enn 1-2 øl tidlig på kvelden om jeg skal kjøre båt hjem da jeg liker være edru, redskapen gjør jo trossalt 60 knuter, og det er jo ofte mørkt, og fullt tildels fulle folk i små båter uten lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Det er manglende kontroller og fraværende politi det er noe galt med, ikke promillegrensen. Dersom sannsynlighet og risiko for å bli kontrollert er stor, holder folk seg til grensene. Settes grensen ned til 0,2 med samme mikroskopiske sjanse for å bli stoppet, blir det nok en tåkeregel som kun kommer til anvendelse dersom det skjer en ulykke. Grensen på 0,8 er antagelig fornuftig nok dersom den blir respektert og og ikke minst kontrollert. Redigert 2.August.2010 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Lekte meg litt på promillekalkulator.no. Den er neppe laget for vitenskapelige formål, men gir vel en pekepinn på hvor mye jeg kan drikke for å havne rundt 0,8 i promille vil jeg tro. Jeg er en mann på beskjedne 95kg, og la inn at jeg drakk 4 halvlitere og en 0,33 øl (alle med 4,5% alk) i løpet av to timer. En time etter at jeg sluttet å drikke har jeg da ifølge kalkulatoren 0,78 i promille. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 litt skummel den derre kalkulatoren. For meg sier den at jeg kan ta et glass vin til maten og kjøre hjem. Det gjør jeg ikke. For det første pga ansvaret - for det andre at jeg hater følelsen av å passere en kontroll om jeg har mistanke om at jeg kanskje kan få trøbbel. Den følelsen er verdt mange Clausthalere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 litt skummel den derre kalkulatoren. For meg sier den at jeg kan ta et glass vin til maten og kjøre hjem. Det gjør jeg ikke. For det første pga ansvaret - for det andre at jeg hater følelsen av å passere en kontroll om jeg har mistanke om at jeg kanskje kan få trøbbel. Den følelsen er verdt mange Clausthalere. Et øl jeg setter stor pris på Sitér dette innlegget Link to post
Quaoar Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) ein luring med 2,2 i promille bak roret. Fire av dei som vart tatt hadde ein promille som låg godt over 0,8 som er grensa på sjøen Jeg forstår ikke hvordan en lavere promillegrense vil hjelpe på noe av dette. At noen har promille opp mot 0,8 er jo lov, så det er vel en absolutt -ikke- sak. Ønsker du at alle de fjorten som ble målt på promille på, skal regnes som lovbrytere? Å hvis man er full kan man finne på å pisse over rekka og falle i vannet, det kan jo umulig være bra? Kun når man er full? Mange som har pisset over rekka og falt i vannet i edru tilstand også. Men vi skal vel ikke forby det å være edru på sjøen? Redigert 2.August.2010 av Quaoar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Finnes det noe statistisk erfaring fra andre land, eller fra andre områder, som kan indikere noe mht hvilken utvikling/endring det ville medføre å senke promillegrensen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VO`n Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Før man setter seg en mening om promillegrensen skal være 0,2 - 0,5 eller 0,8 kunne det være interessant å vite og kunne se noen statestikker på hva faktisk promille er på de som druknet og hadde uhell med båt. Av de man hører om i media, er og i grunn de alvoligste tviler jeg på om promillen er under 0,8. Men hva vet jeg, lite informasjon rundt det. Synes det kan bli feil at man skal skrike om lavere promille på sjøen på bakgrunn av hva man mener og ikke kunne vise til tall og statestikker. Da mener jeg ikke her, men f.eks Politiet. Kunne de vise til at antall % av alle ulykker / drukninger til sjøen i fjor hadde antall mennesker 0,8 og under i promille, ja da kunne jeg ha satt meg et bilde på problematikken. I dag ser jeg ikke problematikken bortsett fra synsing og meninger.... Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Det jeg glemte å skrive var at jeg lite har til overs for å senke promilla på bakgrunn av folks fyllekjøring (over 0,8) De kjører i fylla uansett promille grense... Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 2.August.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Nettopp, VO`n. Det er frykteleg mykje synsing i dag, og fokusering på folk som køyrer med promille SJØLV om dei har mindre den lovlege grensa! Det vert som å skrive "Politiet kontrollerte bilførarar i 80-sona på E6. Fjorten av tjue bilførarar heldt høg fart, synest politiet. Av dei fjorten som vart målt, køyrde fire i over 80 km/t." Er det lov, så er det lov. Redigert 2.August.2010 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Enzo Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 (redigert) Lekte meg litt på promillekalkulator.no. Den er der like mye til å stole på som BMI kalkulatorer på nett. La oss si at man tar 2 personer på 180cm høyde De drikker 4stk 0,33øl med drikkestart for 4timer siden i kalkulatoren. De veier begge 100kilo. Den ene har 10% BF Den andre har 35% BF (BF= fett%) Feitingen er i realiteten 65kilo + fett Mannen som er i form er 90kilo + fett. Fett brenner ikke hverken fett eller alkohol, muskler derimot gjør det, disse to vil ha totalt ulik tid for når de har omsatt alkoholen, la oss si at feitingen i tillegg sitter på rompa og drikker disse øllene, mens han andre er så kjekk at han blir bydd opp til dans i 4 timer. Redigert 2.August.2010 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Morgan81 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Som det står på kalkulatoren så gir den bare "et grovt svar", men kan kanskje gi en pekepinne/indikasjon på promille etter x-alkoholenheter. Om en danser eller sover betyr ingenting, alkoholforenningen er så og si konstant uansett aktivitet. Det er først og fremst leveren som forbrenner alkoholen slik at promillen etterhvert synker, ikke cellene i musklene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Det gjør feks at jeg ikke kan ta meg en boks cider og kjøre bikkja i land for å pisse på kvelden om vi ligger på svai. Har du ikke årer på lettbåten. Om du har og ikke kan bruke dem, så finnes det alltid et kurs du kan ta som lærer deg grunnleggende kunnskaper om å ro deg i land... Eller er det slik at motorbåteiere er betydelig latere enn seilere, og dermed absoulutt må kjøre lettbåten til land.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Servicemannen Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 ...kurs du kan ta som lærer deg grunnleggende kunnskaper om å ro deg i land... Er de ikke som på tråsykkel? Storebro henger deg om han for tak i deg... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
10ta9c Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Regnes med at det kan dokumenteres at de fleste som er involvert i uhell har en promille mellom 0,2 0g 0,8. I motsatt fall, ser jeg ikke logikken i å senke grensen. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
VO`n Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 Har du ikke årer på lettbåten. Om du har og ikke kan bruke dem, så finnes det alltid et kurs du kan ta som lærer deg grunnleggende kunnskaper om å ro deg i land... Eller er det slik at motorbåteiere er betydelig latere enn seilere, og dermed absoulutt må kjøre lettbåten til land.. Godt vi har deg på BP Sydvesten, du kommer ofte med så gode innlegg uten et snev av å være......... Stå på Sitér dette innlegget Link to post
spjærøy26 Svart 2.August.2010 Link til dette innlegget Svart 2.August.2010 jeg tror ikke folk slutter og drikke på vannet selvom promillegrensen senkes... jeg liker og ta meg ett glas vin til maten eller ett par pils.. og jeg må indrømme jeg ikke tenker mye over om jeg skal kjøre bil eller båt.. men jeg er fra danmark så jeg er vel undskyldt når jeg er i båten har jeg fri, skal ikke kjøre bil og kommer aldri over 9 knob så jeg drikker og koser meg ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.