Jump to content

Mange med promille til sjøs. Bør promillegrensa ned til 0,2?


S/Y Emma

Kva bør promillegrensa til sjøs vere?  

483 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Slike undersøkelser er lite verdt, og nesten alltid manipulert... ønsket svar trylles frem..

Det viser vel undersøkelsen som denne tråden starter med...at det er langt i fra noe flertall for en slik lovendring...

Her inne er det båtfolk... 85 % ønsker og beholde love slik den er.. det er fakta uten manipulering..

Spør du menighetsrådet, eller andre sære mørkemenn, ja så får du andre tall...

 

 

Akkurat. Så sjøen er ikke fri for alle?

 

Om du ikke ser selv hvor hakkende galt det du mener er så er det fåfengt og utenfor min rekkevidde å få gjort noe med. 

----

Så om en skal endre loven i forhold til feks promillegrense for bil så skal vi kun spørre bilister?

 

Ofrene for promillekjørere, de trenger ikke å mene noe. Eller andre som ferdes på veien? 

 

Noe annet ville være manipulasjon. Javel. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 14 minutter siden:

I følge flere undersøkelser over flere år ønsker folk flest 0,2 på sjøen. Og andelen som ønsker det stiger hver gang de undersøker. 

 

Lovverket er i utakt med folket, folket vil ha 0,2 på sjøen. 

 

Og, er det noen som helst argument med ørlite substans for at en skal kunne føre båt med 0,8 i promille?

Det står en meningsmåling om akurat dette i toppen av denne tråden, så hvis du ruller opp eller venter til det kommer svar nok til at det skifter side så vil du se at det ikke er sikkert loven er så i utakt som du påstår.

Det sagt så er det faktisk mange som mener at unger burde hatt mer juling, men det betyr uansett ikke at det er rett å endre på den loven som begrenser det heller. 

 

Det finnes like få argument for at det skal være lov å ta seg noen øl rundt bålet og ro jolle etterpå som det finnes argumenter for at det skal være lov å ta seg en fest generelt, eller å føre fritidsbåt for den saks skyld, eller hoppe i fallskjerm eller gå på jakt eller kjøre mottorsykkel eller dra på skitur.

Det er ikke veldig nødvendig noe av det, og ett snev av risiko innebærer det, men det gir utøverne så pass glede og resten av samfunnet så pass liten ulempe, at det er almen akseptert (og representert i lovverket) at det faktisk er lov.

 

Personlig har jeg mer glede av pils enn av RIB, så hvis komnbinasjonen er så problematisk at en av dem skal forbys fordi du ikke er i stand til å bruke det vett du nettopp påberopte at folk flest var i besittelse av så vet jeg hva jeg velger vekk. Men jeg er villig til å strekke meg langt for at andre skal ha lov å velge anderledes !!

 

Jeg er egentlig glad for at du ikke er næringsminister jeg Pinkvin :tongue:

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Erik skrev 6 minutter siden:

Det står en meningsmåling om akurat dette i toppen av denne tråden, så hvis du ruller opp eller venter til det kommer svar nok til at det skifter side så vil du se at det ikke er sikkert loven er så i utakt som du påstår.

 

Her er du og Ida Marie enige forstår jeg. 

 

Utfordringen til deg og Ida Marie er at lover skal gjelde hele folket, over hele landet. Alle har lov å bruke sjøen og innsjøer. At dere mener en kun skal spørre folk som kjører fritidsbåter om hva de mener promillegrensa bør være... det er så "rart" at det ikke er til å forstå. Dere vet at vi bor i ett land med 100 519 km kystlinje? At det meste av befolkningen bor langs kystlinja, at det ferdes mye folk på og ved sjøen som ikke fører fritidsbåt? Foreldrene som sender ungene sine på hyttetur på Sørlandet hvor "Pappa Knut" kjører ungene  til hytta i RIB, og henter de på natta etter de har vært på besøk skal også ha en rett til å mene hva de vil om promillegrensa på sjøen. 

 

Men greit, jeg gir meg. Om dere virkelig ikke skjønner hvor galt det er å spørre et lite utvalg av befolkningen i stedet for alle som loven gjelder for, dvs hele befolkningen, så gir jeg opp. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Og selv kun blant "båtfolk flest" er det en endring som går mot at et flertall vil ha 0,2 på sjøen: 

 

"53 % av de båtansvarlige mener at det bør bli strengere fartsgrenser til sjøs og 63 % sier spesielt etter mørkets frembrudd. 50 % vil ha strengere promillegrenser til sjøs. 70 % vil ha eget hurtigbåtsertifikat for spesielt hurtige båter."

 

https://knbf.no/images/Presentasjoner/Hovedrapport_Nasjonal_2018.pdf

Side 5. 

---------

Men bålivsundersøkelsen er sikkert manipulert den også, ikke sant ;-)

 

Eller som Ida Marie, som aldri lar sjansen går fra seg til å komme med kristenreligiøse fraser sier, at en har spurt menighetsrådet og mørkemenn, eller hva han nå skrev...

Link to post
Share on other sites

Erik skrev 26 minutter siden:

Jeg er egentlig glad for at du ikke er næringsminister jeg Pinkvin :tongue:

Der er vi flere. Da hadde ikke Norge vært ett sted jeg hadde ønsket å bo. Forbud og påbud herfra til evigheten. Har ikke leste denne tråden, kommentaren gjelder alle diskusjoner om restriksjoner på enkeltindivider. Enhver reduksjon av enkeltindividers rettigheter, da er Pinkvin der. Historien har jo vist at totalt frislipp ikke fungerer, men totalt autoritært styre er definitivt ikke veien jeg ønsker å gå.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev 1 minutt siden:

Jeg styrer fint båten med 0.8 i promille. Det er til og med ganske gøy.

 

Men jeg mener personlig at jeg er for snytt til å håndtere en krisesituasjon med 0.8 i promille og jeg vil egentlig at andre som bruker båt rundt meg, og spesielt rundt ungen min, skal være edru.

 

Helt enig. 

 

Og for å ikke være syndefri så har jeg nok ført båt i det meste av promillevarianter opp til rundt bevisstløs sånn ca. Så jeg vil hevde at jeg kan påberope meg solid egenerfaring med at det å føre båt med promille kan være veldig gøy og hyggelig, men også veldig dumt og direkte livsfarlig. Og jeg er ikke edru når jeg har 0,79 i promille. 

 

I følge promillekalkulatoren på promille.no kan jeg drikke 5 pils (0,33) på en time og hive meg i RIBen for å kjøre en tur i 50 knop med ungene og vennene deres, helt lovlig. Det er galskap. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 8 minutter siden:

Der er vi flere. Da hadde ikke Norge vært ett sted jeg hadde ønsket å bo. Forbud og påbud herfra til evigheten. Har ikke leste denne tråden, kommentaren gjelder alle diskusjoner om restriksjoner på enkeltindivider. Enhver reduksjon av enkeltindividers rettigheter, da er Pinkvin der. Historien har jo vist at totalt frislipp ikke fungerer, men totalt autoritært styre er definitivt ikke veien jeg ønsker å gå.

 

Må si at jeg syns du legger veldig mye i en justering av en promillegrense fra 0,8 til 0,2. Alt fra at du ikke vil bo Norge til  "autoritært styre" til "reduksjon av enkeltindivids rettigheter" osv. 

 

Du ser en del sammenhenger som ikke eksisterer. Vi snakker om å justere fra 0,8 til 0,2, sikker på at du ikke overdriver, ikke litt, men veldig? 

------

Angående å bo i Norge så er det frivillig. Det er jo norske ghettoer i flere land nå. Men vær aktsom så en ikke roter seg bort i land med like strenge promillegrenser og andre restriksjoner, det ville være kjedelig om en ønsket færre "restriksjoner på individuell frihet" osv. Om en ønsker total frihet er vel deler av Somalia et godt tips. Noen har prøvd Kongo uten å lykkes særlig. Ta med hagle og hermetikk. 

Link to post
Share on other sites

index skrev 1 time siden:

 

Jeg kommenter bare det du skriver, om du mener noe annet enn du skriver bør du utdype det. Det virker som om du prøver å lage et problem ut av noe som ikke er det her.

Du kommenterer ikke det jeg skriver, men det du leser og da flere setninger samtidig.
Men akkurat det har jeg jo utdypet, i andre innlegget, bare for deg.
Les altså gjerne det jeg skriver, så kan du kommentere dette.


Ang. "du prøver å lage et problem som ikke finnes"
Hvis du mener at alkohol tilhører "friheten ved å kjøre" da må du gjerne mene det.
Jeg mener helt det motsatte, og lukker heller ikke øynene når jeg ser folk som starter båten
med synlig mer sprit i magen enn på tank,
noen som drikker "et glass" mens de styrer,
heller ikke fest-slitne kapteiner med 2 promille restalkohol som kommer tilbake i basen,
og heller ikke når jeg leser rapporter om ulykke med skader og døde under innvirkning av alkohol.

Hvis du altså mener at dette er noe problem som ikke finnes,
ok?
Det er lov å være uenige.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
pacuare skrev 27 minutter siden:

 Historien har jo vist at totalt frislipp ikke fungerer, men totalt autoritært styre er definitivt ikke veien jeg ønsker å gå.

 

Om vi ser bort fra at du ser en utvikling mot autoritære styrer av å justere en promillegrense på sjøen... i følge Bålivsundersøkelsen i fjor så er det kun 35%, av "båtfolket", som ønsker å beholde dagens 0,2 grense. Et stort flertall ønsker å ha den lavere, de fleste da 0,2, men også noen på 0,5. 

 

Så om noen tror at "båtfolket" står for at 0,8 grensen skal beholdes så tar de grundig feil. Båtfolket og folk flest ønsker lavere promillegrense på sjøen. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 6 minutter siden:

Om en ønsker total frihet er vel deler av Somalia et godt tips. Noen har prøvd Kongo uten å lykkes særlig.

Har vært både i Somalia og Kongo. Total frihet er ikke akkurat det som kjennetegner de to landene. Deler av somalia er vel så fundamentalt muslimsk at alkohol er forbudt. Tror jeg ville gått for andre land hvis frihet var målet. Mye mer frihet i europeiske land.

 

Er generelt veldig stor motstander av fundemtalisme, det er derfor jeg skrev kommentaren. Ikke denne tråden spesifikt, men generelt alle trådene som omhandler reguleringer var kommentaren rettet mot. .

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 1 time siden:

 

Om vi ser bort fra at du ser en utvikling mot autoritære styrer av å justere en promillegrense på sjøen... i følge Bålivsundersøkelsen i fjor så er det kun 35%, av "båtfolket", som ønsker å beholde dagens 0,2 grense. Et stort flertall ønsker å ha den lavere, de fleste da 0,2, men også noen på 0,5. 

 

Så om noen tror at "båtfolket" står for at 0,8 grensen skal beholdes så tar de grundig feil. Båtfolket og folk flest ønsker lavere promillegrense på sjøen. 

 

Totalitære mørkemenn har åpenbart lite gangsyn, enten det er i mørke eller dagslys...

Som du ser på denne undersøkelsen så er faktisk 85 % av båtfolk uenig med deg....inkl næringsministeren i Norge....

Så kan du like det eller ikke...men slik er det...

Dine fantasi undersøkelser er sånn sett uvesentlig, og i beste fall patetisk...

Må faktisk si meg enig med en lengre oppe, som syns det var påfallende hvor lett du hiver deg på alt slags "diktatoriske" forslag...

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Her er du og Ida Marie enige forstår jeg. 

 

Utfordringen til deg og Ida Marie er at lover skal gjelde hele folket, over hele landet. Alle har lov å bruke sjøen og innsjøer. At dere mener en kun skal spørre folk som kjører fritidsbåter om hva de mener promillegrensa bør være... det er så "rart" at det ikke er til å forstå. Dere vet at vi bor i ett land med 100 519 km kystlinje? At det meste av befolkningen bor langs kystlinja, at det ferdes mye folk på og ved sjøen som ikke fører fritidsbåt? Foreldrene som sender ungene sine på hyttetur på Sørlandet hvor "Pappa Knut" kjører ungene  til hytta i RIB, og henter de på natta etter de har vært på besøk skal også ha en rett til å mene hva de vil om promillegrensa på sjøen. 

 

Men greit, jeg gir meg. Om dere virkelig ikke skjønner hvor galt det er å spørre et lite utvalg av befolkningen i stedet for alle som loven gjelder for, dvs hele befolkningen, så gir jeg opp. 

Seriøst ?

Du vet at vi diskuterer en lov/grense som har stått i generasjoner, satt og gjentatte ganger revidert og videreført i flere generasjoner av lovgivende, demokratisk valgte representanter, nå sist så sent som i år.

Vi som da faktisk støtter både konklusjonen og prosessen bak den, det er vi som er så håpløst udemokratiske, at du faktisk gir oss opp ?

 

Det har ikke falt deg inn at det faktisk er du som er i opposisjon her, og ikke villig til å bøye av for folkeviljen (som gjeldende lovverk må kunne antas å være).

 

Men jeg har gode nyheter : Den individuelle friheten som mange oss her prøver å forklare deg prinsippene bak, den gir faktisk DEG frihet til å velge selv. Du MÅ ikke ha promille på sjøen, selv om det er lov. Ikke Pappa Knut heller. Men der dere selv vurderer det fornuftig å ta en øl eller 3, der gis det altså rom for det, hvis dere vil.

 

Om du ikke skjønner at dette faktisk er en fin og folkevalgt måte å leve livene sine på, så vurderer jeg å gi deg opp.:giggle::lol:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Jeg antar både @Pinkvin og @Joerg Becker forholder seg strengt til medikamenter med varseltrekant også i båtverden?
Hvor mange formoder dere ville favnes av 0.2 kravet som stilles frem i dag?

 

https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenning/Godkjenning av legemidler/Maler og veiledninger for produktinformasjon/Varseltrekantlista fra Legemiddelverket_.pdf

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 6 minutter siden:

Jeg antar både @Pinkvin og @Joerg Becker forholder seg strengt til medikamenter med varseltrekant også i båtverden?
Hvor mange formoder dere ville favnes av 0.2 kravet som stilles frem i dag?

 

https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenning/Godkjenning av legemidler/Maler og veiledninger for produktinformasjon/Varseltrekantlista fra Legemiddelverket_.pdf

Aner ikke akkurat nå, jeg tar vanligvis ikke medikamenter.
Og når jeg først må, da pleier jeg å få det intravenøs på sykehus og kan ikke kjøre uansett. 

Men skulle jeg en gang komme i den situasjonen med slike medikamenter
da ville jeg garantert ta hensyn til det.

Dere trenger heller ikke prøve å komme med så merkelige "taler".
Jeg har sagt det jeg mener, og jeg mener det jeg sa.

 

Men når det finnes andre som ikke ser alvoret i slik blir det for meg bare enda mere grunn for å peke på det.
Det beviser jo bare at det jeg mener er helt riktig.

Og igjen, hvorfor reageres det i det hele tatt så betent på spørsmålet om alkohol?
Fordi det er på vann, "frihet", og sånt?
Om sommeren befinner det seg omtrent 500.000 fritidsbåter, joller pluss yrkestrafikk, badende og dykkere der ute.
"Der ute" betyr altså ikke noe annet enn "der dere er".

Unnskyld, men jeg ser fortsatt ikke hvorfor det skal gjelde andre regler på vann enn på land. 

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Ventus said:

Jeg antar både @Pinkvin og @Joerg Becker forholder seg strengt til medikamenter med varseltrekant også i båtverden?
Hvor mange formoder dere ville favnes av 0.2 kravet som stilles frem i dag?

 

https://legemiddelverket.no/Documents/Godkjenning/Godkjenning av legemidler/Maler og veiledninger for produktinformasjon/Varseltrekantlista fra Legemiddelverket_.pdf

 

https://nhi.no/rettigheter-og-helsetjeneste/pasientrettigheter/forerkort-og-sykdom/forerkort-medisintabell/

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har ikke lest eller satt meg så godt inn i saken, men mener at promillegrensen burde bli på 0,8 for båter med toppfart 20 knop. Så burde den senkes jo fortere båten kan gå. En RIB i 45 knop med en lett brisen skipper virker for meg som risikosport, både for skipperen, men ikke minst for omgivelsene.

De fleste ulykker til sjøs innbærer en beruset part. 

Link to post
Share on other sites

Ventus skrev 17 minutter siden:

Flott svar @Joerg Becker. Har du noensinne ført båt etter la oss si... vært våken en 17-19 timer?

Ja, 17 - 19 timer er jeg våken nesten hver dag.
Men jeg seilte også over 36 timer alene og uten å sove.

Og ja, Ventus,  jeg vet presis hvordan det kjennes og hvor dømmekraften havner med slik :rolleyes:

Og det er et godt eksempel for å sammenlikne med alkohol, det også.
Nettopp pga. mangel på søvn havnet jeg 2002 i Sverige både i hele landets aviser og på TV
da jeg prøvde å dele dette landet på nytt. 
En lærer hver dag,  t.o.m. jeg  :smiley:  men heldigvis gikk det bra fordi jeg var alene både på båten og i området.

:seeya:

Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Joerg Becker skrev 17 minutter siden:

Og igjen, hvorfor reageres det i det hele tatt så betent på spørsmålet om alkohol?

For meg betyr det ingenting. Seiling og alkohol hører ikke sammen.

Men i større feriebåt er det ett problem slik jeg ser det, og det er ved skiftende værforhold.

Når man legger seg i uthavn med anker ute og baug/hekk i land, koser seg med grilling (dagens14gram EAT dose)  og noen pils i løpet av kvelden og værforholdene plutselig snur og uthavnen ikke lenger er egnet for overnatting og forflytting er det eneste riktige, da er en 0,2 promillegrense ett problem.

 

 

Link to post
Share on other sites

9 minutes ago, Joerg Becker said:

Ja, 17 - 19 timer er jeg våken nesten hver dag.
Men jeg seilte også over 36 timer alene og uten å sove.

Og ja, Ventus,  jeg vet presis hvordan det kjennes og hvor dømmekraften havner med slik :rolleyes:

Og det er et godt eksempel for å sammenlikne med alkohol, det også.
Nettopp pga. mangel på søvn havnet jeg 2002 i Sverige både i hele landets aviser og på TV
da jeg prøvde å dele dette landet på nytt. 
En lærer hver dag,  t.o.m. jeg  :smiley:  men heldigvis gikk det bra fordi jeg var alene både på båten og i området.

:seeya:

Jørg
 

 

Så greit! Da antar jeg at både x-månedsbruttoinntekt, ubetinget fengsel med mere.... er innenfor for den overtredelsen - og at man så klart må dokumentere dette på et vis? Eller skal vi bare måle faktisk alkoholprosent - eller mere reaksjonsevne, evne til å resonnere med mere?

 

Noen her inne klarer antagelig å ro seg vekk... men noen ganger er selv folk edru relativt korttenkte og smale i synet (ikke deg nødvendigvis Joerg)

 

"Etter å ha vært våken i 17-19 timer, er prestasjonsevnen tilsvarende 0,5 promille i alkohol, ifølge Arbeidstilsynet. "

Link to post
Share on other sites

Jeg denne gangen hadde glassklart vært moden for straff, senest når jeg hadde skadet noen.
 

Nå er ikke dette et tema her, men riktignok er det innen rekkevidde allerede.
Kjører man bil i 19 timer, og havner i et ulykke, og blir det bevisbart at sjåføren dro 19 timer på råd,
da bedømmes dette rimelig sikker med grov uaksomt allerede i privatsektor.
En lastebilsjåfør står da minst med en fot i fengsel.
Jeg tror ikke at noen tenker på det vedr. båtsport, siden det er bare meget få i forhold som seiler så lenge og alene.
Men dog, det er nok verdt en tanke hvordan situasjonen kan bli når en seiler trøtt inn i et trang farvann med masse folk og båter.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Mix skrev 21 minutter siden:

......, og det er ved skiftende værforhold.

Når man legger seg i uthavn med anker ute og baug/hekk i land, koser seg med grilling (dagens14gram EAT dose)  og noen pils i løpet av kvelden og værforholdene plutselig snur og uthavnen ikke lenger er egnet for overnatting og forflytting er det eneste riktige, da er en 0,2 promillegrense ett problem.

Ja, det argumentet skjønner jeg godt.
Men når man lager regler kan man bare si "ansvarshavende må nok planlegge slik at båt og besetning ikke havner i en slik situasjon".

En voksen og frisk mann som tåler 0,2 i utgangspunktet (vant til å drikke) er edru igjen etter <2 timer.

Været skifter ikke "uforventet" så rask.
Blir i så fall 0,2 et problem fordi kapteinen har mer, da er det uansett feil fordi han har bare for mye.

 

Alternativet ville jo bare bli å øke denne grensen med hvert eneste "meeeeeen",
og da er vi tilbake på utgangspunktet.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...