Hulda Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Når jeg referer til 14,7 volt, så er det spenningen over batteripolene. Jeg vet ikke hvor varm dynamoen går, men antar at den ligger et sted mellom 60- og 70 grader når det er 40 grader i motorrommet. Den blir så varm at det ikke er mulig å holde på den, altså godt over 50 grader. Nå er spenningsregulatoren min det billigste som det går an å få fatt i. Grunnen er at jeg knakk et sett minst et par ganger i måneden en periode. Den sist monterte regulatoren har siden bare stått der noen år. Dynamo med mer effekt enn 70- til 80 A kan jeg ikke bruke med bare en kilerem tilgjengelig. Man skal ta det med i ligningen også. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Det finnes tydeligvis ingen enkel måte å heve ladespenningen på siden jeg egentlig ikke fikk noen konkrete svar. Hei Bøljan! Jeg hadde samme problemet som deg. Jeg tok med dynamoen til Fredrikstad Vikleverksted og der loddet de inn en diode. Det kostet ikke mange kronene. Hvor dioden loddes inn er det garantert noen andre her inne som vet. Resultat, 14,8V ladespenning når batteriene er fulle. Noen vil advare mot at dette er for høyt, men jeg har åpne syrebatterier og det har ikke vært nok til at jeg har måttet etterfylle vann engang. Dette henger selvsagt også sammen med hvor mye dynamoen gir i forhold til batteribankens størrelse og hvor mye man går for motor. Jeg har også satt inn et amperemeter som viser ladestrømmen og et mer nøyaktig voltmeter enn orinalt. Det er interessant å se hvordan spenningen og strømmen endrer seg i forhold til turtall og ladenivå på batteriene. PS, jeg har en Hitachi 80A dynamo og 625Ah batteribank. Håper dette var et enkelt og billig tips Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars Hansen Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Kan noen svare kort og enkelt på om det er stor effekt på å bytte ut en intern regulator, som gir 14,5 volt, til f.eks en Sterlingregulator? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja. Men dynamoen vil jo jobbe tyngre da, og dermed slites mer. Men du vil få en del mer ampere inn på batteriene. Var det kort nok? Eller visste du strengt tatt dette selv fra før? Håper jeg ikke terger på meg ladingsfundamentalistene nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars Hansen Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja. Men dynamoen vil jo jobbe tyngre da, og dermed slites mer. Men du vil få en del mer ampere inn på batteriene. Så en regulator gjør altså mer enn å bare regulere spenningen...? Hva gjør den for å få mer Amperè ut av dynamoen, ved samme spenning? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 9.August.2010 Del på Facebook Svart 9.August.2010 Ja, den regulerer feltet etter spesifikasjoner innen opptil flere område. Feltet er en elektromagnet som magnetiserer rotoren, og det er egenskapen til regulatoren som i stor grad bestemmer hvordan eller hvor kraftig magnetfeltet (dynamoen) blir. Hvor stor endringen blir med en ekstern regulator kommer jo an på hva man hadde fra før og ev. hva som var problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Bere et spørsmål Jörg, Selv har jeg for dårlig lading om bord(ladac 1204 på originaldynamo til Ford 2728T), men klarer med pga ofte tilgang på landstrøm. Der har jeg en Ladac 15 amp som i løpet av et døgn fyller opp batteriene(360 amp AGM bank som brukes til alt). Hei. Trenger og trenger. Jeg vet ikke hvor kraftig dynamoen din er, men egentlig må man jo bare bruke noe Amperetang/A-meter/Ah-teller. I tillegg er det spørs hvor mye du må gjøre for å få kraft på dynamoen, en reim virker frem til ca. 80A. Men siden du sier at du har regelmessig tilgang til landstrøm "trenger" du antakeligvis ikke avansert mellomlading, men konstant strøm i et par timer på tur. For maksimalt strøm kan du da bruke PDAR, men alt er jo avhengig av grunnlag og ønsker. Spørsmål nr. 2 er: De nye båtene som leveres i dag, f.eks. med Volvo D-motor, har de for dårlig lading originalt til å kunne klare seg uten landstrøm(forutsetter at de går for motor 4-5 timer pr. dag) og vil de kunne bedre dette betraktelig med utstyr fra deg ? Skulle det dreie seg om 115 Amperen som Servicemannen henviser til da lader den med 14,3V. Spenningsmessig holder det lenge. Jeg har forresten flere kunder som bruker den type dynamo tilsammen bare med gode kabler og tapfritt fordeling Pro Split og er fornøyde. Ellers liker jeg jo å ha en PDAR i paralell, for å holde også strømmen konstant også mot W-reguleringen. Ellers er ladekablene underdimisjonerte hos Volvo. Dette tippset kan bare understrekes. Bare med tillegg at det gjelder for faktisk nesten alle dynamoladesystemer på kloden så sant det ikke ble designet for mer enn bare et startbatteri. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
OPTIMAL Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Innebygde standardregulatorer er alt for dårlige for fritidsbåtbruk. Selv har jeg en TWC-regulator som jeg er godt fornøyd med. Den produseres desverre ikke mer. Dersom den skulle svikte meg for godt (jeg håper den lever like lenge som meg – den har allerede overlevd en generator) er jeg ikke det minste i tvil om at jeg vil se meg om etter en ny ekstern regulator. Jeg vet ikke om så mange som lager slike, men jeg hadde nok i første omgang vurdert Sterling, Balmar og Adverc (den siste tror jeg kobles på samme måten som TWC). Eivind Helt uenig i din påstand. http://www.bema.no/static/pic/800/827d4d5224b8adb12287f869b6e6912b.jpg Her er ladekurven til en populør båtdynamo i bulkfasen. Lade spenning ved oppladet batteri er 14,5 til 14,9 avhengig av temperatur. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 10.August.2010 Del på Facebook Svart 10.August.2010 Helt uenig i din påstand. Helt enig Optimal, men også delvis uenig. Det er jo ofte passive regulatorer og dynamoprodusentene som får skylden for dårlig ladning. Sannheten er en blanding av flere ting, men en mer korrekt markedsføring fra leverandørene ville gitt en bedre forklaring på hva de egentlige forskjellene består i. Jeg er ganske misfornøyd med tilstanden hvor leverandører ikke klarer å hoste opp tekniske data som jeg har bruk for hvis jeg skal kunne garantere et resultat. Jeg har dog gjennom flere år klart å teste en del løsninger selv. Har du for eks. data på anbefalt driftstemperatur og den samme kurven gjeldende for 90 grader driftstemperatur? Vi er nå et stykke på vei. (tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.