Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Småbåtregisteret til Redningsselskapet  

Finansminister Per Kristian Foss var i går, mandag, på Høvik for å meddele at Redningsselskapet hadde vunnet anbudsrunden om småbåtregisteret. Statsråden fikk et rødt slips som takk - "favorittfargen", kvitterte han med.

 

Se linken til Redningsselskapet her eller klikk på bildet.

 

Bilde

Det var bare smil og glede da Finansministeren meddelte nyheten.

(Foto: Ingvar Johnsen)

 

Lars H.

Og Trudelutt forblir i registeret!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bra!! Dette tror jeg vil føre til allmen aksept blandt båteiere og økt registreringsbruk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det får du nok snart vite Andreas, for nå skal postverket tjene penger  :lol:

 

Sitat:

 

Redningsselskapet vil kunne overta det sentrale småbåtregisteret fra primo januar 2005. Redningsselskapet må innhente samtykke til fortsatt registrering og behandling fra registrerte båteiere før registeret formelt overføres. Brev og skjema for innhenting av samtykke vil bli sendt ut i løpet av høsten. Gamle opplysninger vedrørende båteiere som ikke samtykker til overføringen vil bli slettet

 

De vil ikke få mitt samtykke hvis jeg ikke må gi det pga forsikring. Dette er et sløseri jeg ikke er med på.

Link to post
Share on other sites

Blir i registeret jeg også. Nå kan jeg kanskje få registrert den nye motoren uten å måtte fremlegge kvittering på innbetalt beløp,og at spesifikke kjennetegn som kan identifisere en gammel båt uten HIN nr. kan registrerers. Jubel og glede ! At Redningsselskapet vil gjøre en utmerket jobb tror jeg klippefast på. :lol:

Link to post
Share on other sites

Håper di gjør noe med regelverket og byråkratien rundt dette med registrering og.

 

Jeg prøvde og få min båt registrert tidligere i år men kravet var att jeg skulle fremlegge dokumentasjon på eierskap fra att båten var ny.

Dette er en 30 år gammel båt, har ikke en anelse om hvor mange eiere det har vart eller hvor jeg kan finne dem. Spurte hvis det ikke gikk og fremlegge kjøpskontrakt fra forrige eier, men nei det var ikke nokk.

Link to post
Share on other sites

Må faktisk si det så sterkt at da er det en mulighet at dette registret kan komme på stell.

Registeret er allerede på stell, så godt drevet at det neppe kan gjøres bedre, går med overskudd også. Det gjenstår å se om det vil bli like bra heretter, uten å øke avgiften ...  :lol:

Redningsselskapet vil kunne overta det sentrale småbåtregisteret fra primo januar 2005. Redningsselskapet må innhente samtykke til fortsatt registrering og behandling fra registrerte båteiere før registeret formelt overføres. Brev og skjema for innhenting av samtykke vil bli sendt ut i løpet av høsten.

Akkurat ja, - var det noen som snakket om mindre byråkrati og mindre sløsing med penger?

 

Vel, vel, når først så gale er at småbåtregisteret av populistiske grunner måtte ut av offentlig eie, så støtter jeg helhjertet opp om at det var Redningsselskapet som fikk overta.

 

Neste sak for populistene på Stortinget må vel nå bli frivillig registrering av motorvogn, og legge Biltilsynet under Norges Bilbransjeforbund eller kanskje Møllergruppen?  :headbang:

Link to post
Share on other sites

Håper di gjør noe med regelverket og byråkratien rundt dette med registrering og.

 

 

Tiltredes ! Håper det blir slutt på tullet med presentasjon av kvitteringer og at salgsmelding blir innført. Gjør de ikke det så kan klistremerke reg. nummer,som er spesialdesignet for mennesker med falkeblikk,fremdeles få ligge i skuffen sin.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Les mer om denne saken på NRK Østfold.

 

Der står det bl.a:

I dag er det gratis å ha båten registrert i registeret,

men når Redningsselskapet overtar, vil det koste 100 kroner i året for båteiere.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Min første reaksjon - uten å ha lest noen av de presse-klippene - er at dette er bra. Det bare bli en win-win situasjon for både Redningsselskapet og for båtfolket. Dessuten tror jeg at både båtfolk og folk med båt vil være mere positiv til å registrere båtene sine, siden det ikke er onkel myndighet som krever inn gebyret, men en organisasjon som er respektert!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei. I dag er det gratis å ha båten registrert i registeret,

men når Redningsselskapet overtar, vil det koste 100 kroner i året for båteiere.

100 kroner året det første året, ja, og deretter hvor mye tror dere det blir i året etter hvert som Redningsselskapets spilleautomater fases ut? Fortsatt like mye hurrarop her?  Akk ja, verden vil bedras, snakk om å lage ris til egen bak ...  :nonod:
Link to post
Share on other sites

100 kroner året det første året, ja, og deretter hvor mye tror dere det blir i året etter hvert som Redningsselskapets spilleautomater fases ut? Fortsatt like mye hurrarop her?  Akk ja, verden vil bedras, snakk om å lage ris til egen bak ...  :nonod:

Sterke ord!

 

Og hvis det blir mer enn 100kr (inflasjons- og motytelsesjustert) etterhvert så melder jeg meg ut - så enkelt er det.

 

Og når det gjelder byråkrati, så er det jo beklagelig. Det kommer av at man har valgt feil i utgangspunktet. Men tross alt ikke mer - og bare en gang - enn en kort tids driftsomkostninger i Fredriksstad. Samtidig går evt overskudd nå inn i NSSR og ikke i det store sluket.

 

Men alt dette hadde vi oppe før  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Jada Skvulpen. Heller det en sånn som det er nå. Kanskje du nå kan få registrert uten å måtte vise ligningsattest :nonod: Redningsselskapet sier vel fra om hva de planlegger når den tiden kommer,til da tar jeg det helt med ro.

Glem heller ikke at Småbåtregister er forsøkt i Sverige og Tyskland. Nedlagt begge steder. Hvorfor skulle det gå noe bedre her i landet?

Link to post
Share on other sites

Ja, debatten er gammel, men jeg tror saken vil fortsette å diskuteres. Nå skal jeg ikke male Fanden på veggen, men at ikke flere enn meg ser det politiske lurespillet i dette. Foss har nå gjort det genitrekket å få ansvaret og økonomien til båtregisteret vekk fra de offentlige budsjetter (gjelder jo å kvitte seg med mest mulig), med båtfolkets velsignelse. Ingen vil betale avgifter, - samtidig klager vi over reduserte tjenester fra det offentlige. Privatisering er tidens melodi, og folk går på limpinnen. Nå skal ting være selvfinansierende, applaudere, applaudere.

 

Hvis nå Redningsselskapet får mindre bevilgninger fra det offentlige (vet ikke om de får, eller hvor mye), og andre inntekter svikter i årene fremover, så kan de nå lettvint ta inn penger fra oss båtfolket. Det virker jo så logisk, ikke sant? Redningsselskapet er jo til for båtfolket så hvorfor skal vi ikke "betale det det koster" og de "belastninger" og utgifter som båtbruken påfører samfunnet? Som sagt, jeg vil ikke male Fanden på veggen, og Redningsselskapet skal få en fair sjanse.

 

Men jeg blir IKKE overrasket om vi nå får en årsavgift på båtregistreringen som øker jevnt og trutt årene fremover, i likhet med alt annet som øker. Men denne årsavgiften oppfattes sikkert som mer riktig og moralsk, enn om pengene går inn i det offentlige budsjettet til sykehus, veger, politi, forsvar, osv. Pytt.

 

Vel, her kan man nok spekulere og diskutere i det vide og det brede, men det må være rom for ulike meninger. Jeg for min del føler i alle fall ingen spesiell glede over at dette registeret nå er brakt utenfor offentlig kontroll og eie. Men aksepterer at tydeligvis mener flertallet av båtfolket det motsatte. Så får vi bare håpe at Redningsselskapet gjør en god jobb fremover, og ikke faller for fristelsen å ilegge urimelige avgifter for å dekke opp andre deler av selskapet som måtte gå med underskudd. Men trygg føler jeg meg slett ikke ...

Link to post
Share on other sites

Klart Redningsselskapet trenger penger for å drive dette, masse penger også.  Bare å tilskrive alle ca. 1 mill. båteiere for aksept koster vel ca. 5 mill. kr (gitt at noen eier to båter) pluss behandling av data før enn at registeret er på plass hos NSSR.  Uansett, jeg støtter opp om dette. Det håper jeg alle andre gjør også.  Det har aldri kommet så mange stjålne båter til rette som etter at registeret ble obligatorisk. Sånt vil hjelpe til å holde tilbake galloperende forsikringspremier.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

...Der står det bl.a:I dag er det gratis å ha båten registrert i registeret,

men når Redningsselskapet overtar, vil det koste 100 kroner i året for båteiere.

Virket lovende dette, helt til denne opplysningen kom fram. Får nok problem med å motivere meg for å betale kr. 100,- årlig for samme ytelse som Båtregisteret i dag tilbyr gratis :nono:, og enda går med overskudd. Ser ikke for meg at en record i databasen til Redningsselskapet (Opplysningene om båten min) skal kunne motivere en ekstra kostnad på kr. 100,- hvert eneste år, bare for at registeret skifter eier. Særlig ikke når det er en viss grad av sannsynlighet for at hele registeret kan bli lagt ned og/eller gjort statlig igjen om noen år, jfr. erfaringer fra andre land. OK - det blir kostnader med å kjøre igang registeret, men det burde vært løst på andre måter - f.eks. at kravene til inntjening ble noe senket og utgifter ifbm igangkjøringen heller ble avskrevet over noen flere år. For et overskudd å ta av, det er det sikkert, i og med at dagens register går med overskudd. Alt er sikkert ikke så enkelt når alt kommer til alt, men jeg som sluttbruker kan ikke annet enn se det fra ståstedet til den som må betale regninga og slik det ser ut nå, vil jeg nok vurdere min aksept for å fortsatt stå i registeret når den tid kommer, hvis ikke f.eks. denne ekstra avgiften bortfaller for medlemmer i Redningsselskapet. (I tillegg vil man måtte ta med i betrakning hva hvert enkelt forsikringsselskap krever mht til å stå registrert i registeret.)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke starte ett konkurerende båtregister?

Det kan jo hende det kommer flere registere også fremover, da det nå er blitt privatisert!

 

Bare nå ikke Redningsselskapet skal samarbeide med diverse forsikrings selskaper som gjør at man blir tvunget til registrering for og få forsikring!

 

Dessuten starter de elendig med at man skal betale 100,00 i året.

Dette blir fort oppjustert år etter år etter...........

 

Som jeg har sagt flere ganger på forumet før.: Årsavgift på båt kommer!

 

Vel, nå har den kommet!

 

Nå blir det ihvertfall slutt på og kjøpe flere lodder på den kanten!

Medlem skal jeg være uansett!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...