Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!


Lars H.

Recommended Posts

Synes dere er veldig naive her. Jeg tror dette er en smart måte å snik -innføre en ny båtavgift på. NSSR mottar vel støtte fra staten?


Javel. Kan du spesifisere hvor mye ?

 

 

Behøver staten å gi støtte når NSSR får en sikker inntektskilde gjennom registeret?


Nei.

 

Ser for meg en gradvis opptrapping av registeravigften, og en gradvis nedtrapping av offentlig støtte til NSSR. Dermed slipper staten unna, du betaler mer og alle er fornøyd.

 


Alle snakker om " han STATEN. Hvem er staten ?( trodde det var deg og meg som var STATEN jeg, dum som jeg er .. )  

Eller som en kjent person sa " STATEN; det er MEG !  :lol: Noen som vil gjette på hvem ?

 

Suzuki - snart mobil igjen..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Mine to mindre båter (med motor- 20 og 14 fot) er registrert i Småbåtregisteret. Disse brukes nærmest uten unntak innaskjærs i Vestfoldskjærgården. Ingen av dem er forsikret. (Hadde jeg forsikret dem, måtte jeg vel også betale formueskatt.)

 

Redningselskapet driver i mine øyne rent kommersielt.  Jeg ser ikke for meg behov for å benytte Redningselskapets tjenester. Velger i stedet å være  en forsiktig sjøfarende- hvilket også er min natur.

 

Konsekvensen dersom det kommer avgift blir ganske enkelt at jeg ikke kommer til å stå som medlem av Småbåtregisteret.  Kanskje litt synd for meg (om båten blir stjålet), og kanskje også litt synd for Redningselskapet og Storebror Stat?  :lol:

Link to post
Share on other sites

Redningselskapet driver i mine øyne rent kommersielt.  Jeg ser ikke for meg behov for å benytte Redningselskapets tjenester. Velger i stedet å være  en forsiktig sjøfarende- hvilket også er min natur.

Hvis det var opp til deg å bestemme behovet ditt er kanskje holdningen din grei.  For å sitere et kjent bibelord (uten at vi forøvrig skal blande for mye religiøst inn i debatten) "Herrens veier er uransakelige". Underforstått, plutselig trenger du assistanse enten du vil det eller ei.  Det er faktisk stor sannsynlighet for at det nettopp er Redningsselskapet som gir deg assistanse i en eventuell situasjon.  Da kan det kanskje være greit, som sjøfarende, å ha tilrettelagt for at NSSR kan yte best mulig hjelp i en livsviktig situasjon.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mine to mindre båter (med motor- 20 og 14 fot) er registrert i Småbåtregisteret. Disse brukes nærmest uten unntak innaskjærs i Vestfoldskjærgården. Ingen av dem er forsikret. (Hadde jeg forsikret dem, måtte jeg vel også betale formueskatt.)

 

Om du betaler formuesskatt avhenger jo litt av gjelda di det. Du behøver ikke bekymre deg,Ligningsvesenet vet du har båt.  Fritt etter selektiv og dårlig hukommelse:Båt over en viss verdi må du oppgi på selvangivelsen.

Link to post
Share on other sites

Oooops!  :wink: Jeg mente å si at kanskje dette ikke er noen stor sak, og det er opp til hver og en å forholde seg til det som til en hver tid gjelder. Samtidig skinner det vel gjennom at  jeg litt irritert over stadig nye avgifter og lovreguleringer (gjelder ikke bare båt).

 

Arnstein: Vi har forskjellige behov, og medlemmskap i Redningselskapet er da frivillig..............foreløpig  :cryin:

 

thor: Båter med verdi over kr 50.000,- skal oppgis. I dag koster en ny  Askeladden 445 med en 25 HK mer enn dette. Verdi brukt blir imidlertid subjektiv  :lol:  Dette med ligningsverdi har vært diskutert før i dette forum.

 

GeirKS: Kommersielt er kanskje et utydelig begrep. Redningselskapet er vel en stiftelse med et styre. Jeg viste ikke at de går med overskudd, tror de får offentlig støtte (statstøtte).

Men at de er avhengig av inntekter, de har utgifter,  er det ingen tvil om. Jeg så på TV Vestfold intervju med styrmann (?) på Simrad Færder. Han mente Redningselskapet var mer enn villlige til å ta på seg opplæring i forbindelse med obligatorisk båtførerprøve. Selvklart blir heller ikke dette gratis for den enkelte. (Kanskje det går an å si at Redningselskapet er en  stiftelse med kommersielle interesser?)

Link to post
Share on other sites

Mye er blitt sagt her  og sansynligvis også det som jeg sier her , så jeg skal være kort.

Småbåtregisteret er blitt overført til det private, og av alle organisasjoner jeg kjenner kan jeg ikke tenke meg en bedre organisasjon til å ta seg av småbåtregisteret. Jeg repekterer det de står for OG det de gjør.  Er ikke mange organisasjoner jeg kan si det samme om. :lol:

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Heisan Baatfolkens  :cryin:

Jeg slutter meg hjertelig til alle dem som mener at når Småbåtregisteret på død og liv skulle privatiseres så er det en fordel at det er Redningsselskapet som får jobben. Likevel er jeg svært betenkt når det gjelder registerets fremtid. Så lenge Datatilsynet krever at samtlige registrerte personer i registeret, i overkant av 1 million navn, må gi sitt skriftlige samtykke til å stå i det frivilligeregisteret, vil dette bety at samtlige må gi sin godkjennelse for at registeret skal opprettholde sin verdi. En annen sak er at en slik utsendelse, og behandlingen av svarene vil være en betydelig utgiftspost for Redningsselskapet som må dekkes inn gjennom gebyrer fra båteierne.

Erfaringene tilsier at en svarprosent på 20% er sannsynlig. I såfall vil ikke registeret ha noen verdi for andre enn forsikringsselskapene. Jeg er redd for at Redningsselskapet går på en skikkelig smell her. Mange har allerede sagt at 100 kr. i registreringavgift pr. år betyr at de slutter å kjøpe lodd. Da forsvinner betydelige inntekter. Staten kan si at nå har de sørget for at Redningsselskapet har fått en betydelig inntektskilde og reduserer bevilgningen til Redningsselskapet tilsvarende. Det har de gjort før, og det vil ikke forbause meg om de gjør det igjen.

Jeg krysser både fingre og tær for at jeg tar grundig feil i mine bekymringer for både Redningsselskapets og Småbåtregisterets fremtid!

Hilsen Syvert  :sad:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Får denne meldingen når jeg taster www.nssr.no

 

"Forbidden

You are not permitted to access the remote system.

 

If this is an error, then you should contact your local firewall administrator."

 

Menyene vises, men ved å klikke på en meny kommer denne meldingen opp :cryin:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Får denne meldingen når jeg taster www.nssr.no

 

"Forbidden

You are not permitted to access the remote system.

 

If this is an error, then you should contact your local firewall administrator."

 

Menyene vises, men ved å klikke på en meny kommer denne meldingen opp :cryin:

Du drar vel med deg for mye utøy inn til NSSR :sad:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Får denne meldingen når jeg taster www.nssr.no

 

"Forbidden

You are not permitted to access the remote system.

 

If this is an error, then you should contact your local firewall administrator."

 

Menyene vises, men ved å klikke på en meny kommer denne meldingen opp :cryin:

Prøvde dette nå og jeg kan bare konstatere at alt virker som det skal. :sad:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Får denne meldingen når jeg taster www.nssr.no

 

"Forbidden

You are not permitted to access the remote system.

 

If this is an error, then you should contact your local firewall administrator."

 

Menyene vises, men ved å klikke på en meny kommer denne meldingen opp :cryin:

Same-same.  Naturligvis, NSSR er jo tuftet på å ikke tulle med sikkerheten!!!

 

Min lokale firewalladministrator (som er meg sjøl) sier at han ikke har spesielle kunnskaper om risikograden ved å logge seg inn hos NSSR, men tar ingen risiko og foreslår heller www.baatplassen.no.  Og vurderer å tilkalle ekspertise.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Akkurat nå funker siten, men uvanlig trøøøøøøøøøøøøøøøøgt.

 

Har meldt fra til WEB-master hos NSSR.  De årnær sæ. (Antakelig)

Ja dere skal gjerne se at det blir enda verre å forholde seg til Båtregisteret i NSSR enn det var i Tolletaten ... Alt kan skje når bøssebærere og spilleautomatdrivere gjør Amatørenes Inntogsmarsj ...  :confused:

 

For øvrig synes jeg Syverts ord er verd å legge seg på minne. Denne tråden handler (handlet?) om overdragelsen av båtregisteret, - det ble kanskje litt vel mye OT om servertrøbbel o.l. i de siste innspillene ovenfor?

Link to post
Share on other sites

Jeg er i og for seg enig i at 100 kr ikke er mye, MEN hvorfor trenger noen 100 kr i året for å ta vare på omlag 5 linjer tekst?

For det er vel drift av registeret en "årsavgift" som innkreves av en privat aktør skal brukes til?

 

For øvrig synes jeg at staten via Tollvesenet fortsatt kunne gjort denne jobben.

 

Bare vent til Volvat får folkeregisteret på anbud når det privatiseres. Hvor mye tror dere årsavgiften for å stå der blir? :confused:

Link to post
Share on other sites

For øvrig synes jeg at staten via Tollvesenet fortsatt kunne gjort denne jobben.

 

Helt enig.

 

 

Bare vent til Volvat får folkeregisteret på anbud når det privatiseres. Hvor mye tror dere årsavgiften for å stå der blir? :cryin:

Den tanke tør jeg ikke å tenke engang, men at avgiften kommer, jeg tvivler ikke litt engang :headbang:.

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post
Share on other sites

Bare vent til Volvat får folkeregisteret på anbud når det privatiseres. Hvor mye tror dere årsavgiften for å stå der blir? :headbang:

Dette er dessverre den veien det går i dette samfunnet, vi har fått noen hellige, stadig mer feite kyr som må pleies, koste hva det koste vil, her dreier det seg om prinsipper og det hellige MARKEDET må vite!

 

Og vi blir alle med på ferden, båtfolket som alt annet folk ...  (Heldigvis valg neste år, sier ikke mer )...  :cryin:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...