Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!


Lars H.

Recommended Posts

OK Lasse. Betyr det i såfall at alle opplysninger må fylles ut på nytt? Hva med de historiske data om tidligere eiere? De får de kanskje ikke med da tidligere eiere også må spørres om lov først? Hvis det  du sier stemmer, har man jo nesten tapt på forhånd.

 

Lotus

Vi får vente å se hva som står i det brevet vi vil motta i løpet av høsten. Antar det blir et skjema der du krysser av, og event. gis mulighet til å endre/supplere opplysninger som ikke er riktige eller som er mangelfulle.

 

Syvert har tidligere tippet på en svarprosent på ca 20%. Opplysninger om deg som eier vil bli strøket hvis du ikke gir ditt samtykke til det nye registeret. Hvordan de vil håndtere historikk blir spennende å se.

 

Det jeg tror blir en viktig faktor her er hvordan forsikringsselskapene stiller seg. De må også på banen å endre vilkårene dersom det tidligere har vært et krav om å stå i båtregisteret, og de vil stille som krav at du registrerer deg i NSSR registeret.

Link to post
Share on other sites

Knakende godt innlegg Lotus, bare så synd at de privatiseringskåte politikerne ikke tenker så langt.

 

Ett annet interessant spørsmåll oppi det hele, men som ikke gjelder så mange er hva med selvbyggde båter. Dersom en selvbygd båt uten CE merking skal kunne senlges må den ha vært i bruk i 5 år. Tidligere har det vert sagt at registrering i småbåtregisteret kunne brukes som dokumentasjon på at båten i virkeligheten har vert i bruk i 5 år. Regner med at det i og for seg blir slik framover også. Men nå er registeret frivillig og ikke lenger drevet av myndighetene, men mer å betrakte som et medlemaskap i Redningsselskapets båt og sikkerhetsregister. Da er det kansje ikke fullt så aktuelt å registrere båten lengre. Er det annen type dokumentasjon for hvor lenge båten har vært i bruk som kan godtas i slike tilfeller. Kansje et innlegg på Båtplassen med bilder av sjøsettinga ?

Link to post
Share on other sites

Det jeg tror blir en viktig faktor her er hvordan forsikringsselskapene stiller seg. De må også på banen å endre vilkårene dersom det tidligere har vært et krav om å stå i båtregisteret, og de vil stille som krav at du registrerer deg i NSSR registeret.

Nettopp dette blir et kardinalspørsmål. Nå når registeret blir et privat register, nærmest et slags medlemskap i en redningsorganisasjon med "nogo attåt", vil det virke underlig om forsikringsselskapene krever registrering der for å forsikre båtene våre. Og gjør de ikke det, er det enda en spiker i dette registeret.

 

Jeg kommer i alle fall til å avregistrere båten min hvis dette bare blir et kvasiregister uten betydning verken for forsikringsselskaper eller politi. Da er tragedien fullbyrdet, og visse politikere burde skamme seg og rødme helt ned i skoa! (Paradoksalt de samme politikerne som er så opptatt av lov og orden ...) :smiley:

 

De eneste som nå har grunn til å glede seg er tyvene, nu vil alt gå meget bedre for dem. Jeg gremmes ...  :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...