Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!


Lars H.

Recommended Posts

Mye syting pga. disse stakkarslige 100 kronene. :confused:

100 kr er småpenger for oss alle, og jeg betaler gladelig denne symbolske summen for å vite at registeret blir ivaretatt av folk som Redningsselskapet...

Det er ikke de stakkarslige 100 kronene vi syter om. Det er en symbolsk sum ja, men da var vel heller ikke de usle 300 kronene i engangs registringsavgift, som satte halve båt-Norge i harnisk, noen stor utgift for deg? Eller var du av dem som da reagerte, og ville ha registeret nedlagt?  :confused:

 

Det er ikke pengene i kroner og øre dette dreier seg om, men prinsippet. Man ville ha registeret vekk fra det offentlige av frykt for nye avgifter. Nå ble det altså privatisert, og vi fikk nye avgifter. Kan du forklare meg logikken i dette, og hva vi som båteiere har oppnådd?

 

Stygg språkbruk er kanskje ikke tillatt her, men jeg føler meg fristet til å si at vi har driti oss ut! Men har vi først tatt (privatiserings-)Fanden på ryggen, så må vi nok pent nødt til å gå i mål med ham også, uansett hva han måtte finne på av tjuvtriks i fremtiden. Tvi, tvi, folkens!  :wink:

Link to post
Share on other sites

Som noen andre var inne på tidligere i diskusjonen, bortfaller andre inntektskilder for Redningsselskapet, og da kan vel dette være en helt grei måte å støtte en god sak på.

 

Personlig syntes jeg iallefall det blir betydelig enklere å betale for denne registrerings-tjenesten når det driftes av Redningsselskapet og ikke andre med utelukkende økonomiske motiver.

Link to post
Share on other sites

Personlig syntes jeg iallefall det blir betydelig enklere å betale for denne registrerings-tjenesten når det driftes av Redningsselskapet og ikke andre med utelukkende økonomiske motiver.

Tiltredes.

Men poenget mitt var at registeret ikke burde vært privatisert i det hele tatt. DET hadde vært til vårt beste.

Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg ! Har fulgt debatten, både i tidligere tråder og i dag, og klarer ikke dy meg lengre

 

DERE ER EN GJENG SYTEPAVER !! Samma regla om igjen og om igjen, vil ikke betale for ditt, den og den KAN legge på avgifter, gebyrer osv osv. Samtidig skriver vi side opp og side ned, der tyvepakk skjelles ut, dårlig sjømerking skjelles ut, dårlige kartgrunnlag skjelles ut osv osv. Staten betaler heller ikke for sjøredningen..

 

Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale bensinavgifter, ikke veiavgifter og ikke alkohol / tobakksavgifter. Og forsikringa er for dyr, men å være med på skadeforebyggende tiltak ( tvungen registrering ) å neida det vil vi ikke.

 

Kanskje påtide å innse at de kapitalkreftene vi har stemt og heiet frem de siste årene nå er i ferd med å få fotfeste ?

 

Vær klar over at et forsikringsselskap kan nekte enhver forsikring, UTEN å grunngi dette

( untatt påbudt trafikkforsikring på   ) Hadde jeg hatt kunder som NEKTET å gjøre et så enkelt tiltak som registrering, veit jeg hva jeg hadde sagt til det kundeforholdet. Og DET er markedskrefter i sving det, og da kan vel ingen være misfornøyde...?

 

 

Løsningen ? Oljefondet så klart. Nye Princess 45 til motorbåteiere og nye HR45 til seilfantaster. Selvfølgelig helt gratis. Noen andre kan vel betale ?

 

Suzuki - lei sutringa..

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er ikke pengene i kroner og øre dette dreier seg om, men prinsippet. Man ville ha registeret vekk fra det offentlige av frykt for nye avgifter. Nå ble det altså privatisert, og vi fikk nye avgifter. Kan du forklare meg logikken i dette, og hva vi som båteiere har oppnådd?

Jeg skjønner naturligvis at dette er en prinsippsak for noen. Jeg har likevel bedre ting å bruke tida mi på enn å irritere meg over sånne småting.

 

Uansett så er det vel enda mange ting som er uklart når det gjelder Redningsselskapets drift av registeret, så det kan fortsatt komme positive overraskelser...  :confused:

Link to post
Share on other sites

Hjelpe meg ! Har fulgt debatten, både i tidligere tråder og i dag, og klarer ikke dy meg lengre

 

DERE ER EN GJENG SYTEPAVER !! Samma regla om igjen og om igjen, vil ikke betale for ditt, den og den KAN legge på avgifter, gebyrer osv osv. Samtidig skriver vi side opp og side ned, der tyvepakk skjelles ut, dårlig sjømerking skjelles ut, dårlige kartgrunnlag skjelles ut osv osv. Staten betaler heller ikke for sjøredningen..

 

Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale bensinavgifter, ikke veiavgifter og ikke alkohol / tobakksavgifter. Og forsikringa er for dyr, men å være med på skadeforebyggende tiltak ( tvungen registrering ) å neida det vil vi ikke.

 

Kanskje påtide å innse at de kapitalkreftene vi har stemt og heiet frem de siste årene nå er i ferd med å få fotfeste ?

 

Vær klar over at et forsikringsselskap kan nekte enhver forsikring, UTEN å grunngi dette

( untatt påbudt trafikkforsikring på   ) Hadde jeg hatt kunder som NEKTET å gjøre et så enkelt tiltak som registrering, veit jeg hva jeg hadde sagt til det kundeforholdet. Og DET er markedskrefter i sving det, og da kan vel ingen være misfornøyde...?

 

 

Løsningen ? Oljefondet så klart. Nye Princess 45 til motorbåteiere og nye HR45 til seilfantaster. Selvfølgelig helt gratis. Noen andre kan vel betale ?

 

Suzuki - lei sutringa..

Hissig i dag Suzuki - det må jo gå an å komme med sine synspunkter uten at andre skal miste besinnelsen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Uansett så er det vel enda mange ting som er uklart når det gjelder Redningsselskapets drift av registeret, så det kan fortsatt komme positive overraskelser...  :confused:

Henger meg på dine fromme ønsker der. Vi får markere oss, kanskje leser også Redningsselskapet baatplassen, da aner de sikkert fort hvor landet ligger.

 

P.S: Til Suzuki: Vi må da få lov til å diskutere litt her, sutre, syte og skjenne litt! Det er frivillig både å lese og å svare. Synes jeg har fyrt dere godt opp i dag, jeg,  :wink: bare hyggelig med oppegående båtfolk, uansett meninger og meningers mot!  :confused:

Link to post
Share on other sites

Mye syting pga. disse stakkarslige 100 kronene. :confused:

 

100 kr er småpenger for oss alle, og jeg betaler gladelig denne symbolske summen for å vite at registeret blir ivaretatt av folk som Redningsselskapet...

Hele "businessen"  idag er fundert på at det til en hver tid er båteiere som skifter ut båtene sine (og selvsagt at noen nye kommer til). Disse betaler for driften, og denne gir i dag et plussresultat grunnet høy omsetting av båter.

 

Hvordan hadde reaksjonen vært om ny omregistringsavgift var blitt fordoblet, eller tredoblet? Antakeligvis ramaskrik, tror jeg. Men egentlig er det det som er gjort.

En båteier som i dag skifter ut sin båt hvert tredje år betaler altså 300. I framtiden tilsvarer det med årsavgiften 600 (300 i omreg. + 3 år a 100). Om gjennomsnitt eiertid økes til 6 år, blir altså omregistreringsavgiften tilvarende 900.

Med andre ord; Denne 100-lappen som i seg selv oppfattes som småpenger, betyr egentlig en gedigen prosentuell økning av avgiften.

 

Denne hundrelappen er ganske finurlig. Dagens register har gått i pluss med NOK 300 pr. omregistrering. Om gjennomsnitt eiertid på en båt er 3 år, betyr det at 100-lappen plutselig gir en fortjenestemargin på 50%. Ikke mange bedrifter som kan vise til slike tall (heldigvis)

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hissig i dag Suzuki - det må jo gå an å komme med sine synspunkter uten at andre skal miste besinnelsen.

Ikke beskyld meg for å ha mistet besinnelsen. For det første er det ikke sant, og for det andre har du aldri sett meg sint. Ingen andre her på forumet heller  :confused: :confused: Er faktisk HELT rolig og avslappet jeg....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Slutter aldri å forundre meg over han Staten.

 

Først så tvangsgjenomfører han etablering av nytt register, trass i alle advarsler om at det ville bli et pengesluk. Og det blir et pengesluk, større enn forventet. Men, under over alle undere, det blir et brukbart resultat. Ikke bare fungerer det (nesten) etter hensikten, men det bærer seg økonomisk. Da får han den lure idéen at dette må privatiseres. Han må jo bli kvitt en utgiftspost som ikke er en utgiftspost lenger. Men han sørger for å gjøre det frivillig først. Han må jo sørge for at noe som fungerer ikke kan fortsette med det. Deretter får vi ny aktør på banen som antyder komersiell utnyttelse og profit som mål, inkludert årsavgift. (Om det blir sånn gjenstår å se.  :confused:)

 

Dette gjør i hvert fall ikke min politikerforakt mindre.  :confused:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

DERE ER EN GJENG SYTEPAVER !! Samma regla om igjen og om igjen, vil ikke betale for ditt, den og den KAN legge på avgifter, gebyrer osv osv. Samtidig skriver vi side opp og side ned, der tyvepakk skjelles ut, dårlig sjømerking skjelles ut, dårlige kartgrunnlag skjelles ut osv osv. Staten betaler heller ikke for sjøredningen..

 

Ikke vil vi betale skatt, ikke vil vi betale bensinavgifter, ikke veiavgifter og ikke alkohol / tobakksavgifter. Og forsikringa er for dyr, men å være med på skadeforebyggende tiltak ( tvungen registrering ) å neida det vil vi ikke.

 

Suzuki - lei sutringa..

Jeg deler synspunktene dine langt på vei. Jeg er for obligatorisk båtregister, og jeg kan godt betale en hundrelapp i året. Når det først skal privatiseres - som jeg egentlig er i mot - er det bra at NSSR vinner. Men jeg antar at selve adresseregisteret, med alle de muligheter som ligger her, må være av langt større verdi for NSSR enn den hundrelappen de skal hente inn hos de båtregistrerte. Bare det å innkassere 100 kroner er i seg selv dyrt - kanskje på kanten av det ulønnsomme. Men 500 kroner i medlemsavgift i Kystpatruljen x 350.000 båteiere er jo et regnestykke med et visst potensial...

 

Selv er jeg selvfølgelig NSSR-medlem allerede!

:confused:

Link to post
Share on other sites

Det blir vel litt feil å sammenligne 100 kr til NSSR og en avgift ala veiavgiften til staten.  Hos NSSR vil jeg tro pengene går til å yte bedre service og redningstjeneste til oss sjøfarende. Veiavgiften går langt fra til veisikring og forbedring av veier. Bare et fåtall vet vel hva den blir fordelt på.  Altså det er en indirekte skatt til dekning av statens utgifter. Staten med f.eks. sosialdemokratene ved makten, kunne være tilbøyelige til å finne på noe liknende med en båtavgift gjennom båtregisteret (jfr. Kleppes midlertidige HK-avgift).

 

NSSR har et formål for øye og dermed vil vel ikke pengene bli fordelt på annet enn goder til oss sjøfarende. Eller skal de bruke dem på fine firmabiler og feite gasjer, neppe?

 

Andreas nevner at han skal slutte og kjøpe lodd etter innføringen av 100 kr for småbåtregisteret.  Jeg også har sluttet å kjøpe lodd for lenge siden.  Ikke fordi jeg ikke vil støtte Redningsselskapet, men fordi jeg ikke vil at bortimot 80% av pengene jeg bruker til støtten skal gå til driften av lotteriet.  Da gir jeg heller pengegaver direkte på Rednigsselskapets konto. Akkurat det anbefaler jeg flere å gjøre.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Da gir jeg heller pengegaver direkte på Rednigsselskapets konto. Akkurat det anbefaler jeg flere å gjøre.

En måte å gjøre det på er å la seg verve som "Støttemannskap". Det koster deg kr 150 pr. mnd. Du får tilsendt korte nyhetsklipp o.l. samt har "fri" tilgang til redningsskøytene (omvisning etc.). Kanskje ikke så mye, men litt. Og pengene går uavkortet til en god sak.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Sikker på at Staten er hankjønn??  :smiley:

:eek:

 

Hun sies å ha omsorg for sine, det viser ikke han.  :lol:

 

 

Går ut fra at det NSSR har fått er en konsesjon på drift av Småbåtregisteret, og at det knytter seg en del betingelser til driften. Så jeg venter med spenning på mer info. fra NSSR.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe om den famøse 100 lappen på Nssr hjemmeside. Det som stod om kostnader var dette:

 

Redningsselskapet har sammen med sin underleverandør DNV Software AS de nødvendige ressurser og den kompetanse som skal til for å sikre et brukervennlig, tilgjengelig og sikkert register til lavest mulig pris for båteierne og brukerne for øvrig.

Link to post
Share on other sites

Fant ikke noe om den famøse 100 lappen på Nssr hjemmeside.

Riktig, det var NRK Østfold som nevnte det, http://nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_ostfold...ld/4104596.html.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingar poster her noen ganger.

Du mener vel Ingvar Johnsen i Redningsselskapet?  :eek:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ta det med ro og se hvordan det utvikler seg.  

 

Redningsselskapet i praksis pr 1. januar 2005?  Nei, neppe.

 

Denne "businessen" har et inntektspotensiale for driveren sikkert på 100 mill i året eller mer (med noen fancy tilleggstjenester).  Og med en kontraktstildeling som "lukter politisk" kommer det klage til KOFA (klageinstansen) fra en av de ti andre mot tildelingen.  

 

Slikt tar tid.  P t arbeider KOFA i kompliserte case med klager som har kommet inn for 3-9 mnd siden.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Tror NSSR er beste aktør for registret. OG jeg kommer fortsatt til å kjøpe lodd av dem. (Og Røde Kors + Frelsesarmeen (uten sammenligning forøvrig!)) I utgangspunktet ideelle organisasjoner til alles beste (som utfører oppgaver som Staten (han-, hun- eller intetkjønn) "sniker seg unna!).

Ellers har jeg sansen for Suzuki´s innlegg :eek:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Synes dere er veldig naive her. Jeg tror dette er en smart måte å snik -innføre en ny båtavgift på. NSSR mottar vel støtte fra staten?

 

 

Behøver staten å gi støtte når NSSR får en sikker inntektskilde gjennom registeret?

 

Ser for meg en gradvis opptrapping av registeravigften, og en gradvis nedtrapping av offentlig støtte til NSSR. Dermed slipper staten unna, du betaler mer og alle er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Dette gjelder bare sålenge det er obligatorisk med registrering. Dette innebærer også 'defacto obligatorisk' når forsikringene KREVER registrering, noe som ser ut at det er tilfelle.

 

Så dersom årsavgiften kommer er det første at loddkjøp blir stryket, deretter at utenlandsk-forsikring vurderes.

 

 

P.S. Det er også en ting som slo meg: det påpekes hvor fantastisk registeret har vært i forbindelse med oppklaring av tyverier og lignende. Men er det noen som har sett at kundene fikk noen fordeler ved at så mange tyverier ble oppklart og forsikringene sparte så mye?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...