Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!


Lars H.

Recommended Posts

Som jeg har sagt flere ganger på forumet før.: Årsavgift på båt kommer!

Vel, nå har den kommet!

Nettopp ..., og det med båtfolkets velsignelse ... Hvor naiv går det an å bli? Siden jeg selv har båt skal jeg ikke være skadefro, men jeg må innrømme at det bobler en liten djevelsk latter laaangt inne i meg nå ... :diving

Men alt dette hadde vi oppe før  :nonod:

Hvis akkurat DET er kronargumentet ditt, Andreas, så kunne vel like gjerne baatplassen nedlegges, for er det noe her som IKKE har vært diskutert før? Bunnstoff, lading av batterier, vinteropplag, kanskje? Hvis du sovner av denne debatten, så er du jo ikke nødt til å delta da ...  :nonod:
Link to post
Share on other sites

I dag er det gratis å ha båten registrert i registeret,

men når Redningsselskapet overtar, vil det koste 100 kroner i året for båteiere.

 

Lars H.

Hvis det er snakk om 100 kroner pr. registrerte båt må jeg si at min motivasjon synker noe. Var i utgangspunktet veldig positiv, men med 3 av mine båter registrert blir det jo penger av det over tid.

 

Vi får se hva som kommer av info når Redningsselskapet er klar.

Link to post
Share on other sites

Må inrømme at jeg har skiftet litt mening den siste timen når det gjelder de kr 100 årsavgift. Har 2 båter registrert - moderskipet og sjaluppen - og kr 200 er akurat det jeg pleier å kjøpe lodd for. Dette loddsalget ryker i alle fall!!! med mindre jeg ser noen motytelser (STOOOR rabatt for kystpatruljens medlemmer f eks). Kan også tenkes at jeg beholder bare moderskipet i registeret.

 

Men som vi vet - tror GeirKS påpekte det i sin tid - båtavgiften var allerede innført siden registeret gikk med overskudd som ble pløyet tilbake til statskassen. Og at det koster disse engangsutgiftene å flytte registeret, det er jo beklagelig men konsekvensen av en tidligere 'feil'.

Link to post
Share on other sites

Si at du har en jolle som kanskje er verdt 2000 kr.

 

Skal altså da betale 100 kr i året + kanskje 300 kr for eierskifte eller nyregistrering.

 

Har vanskelig for å rope hurra for dette. Langs kysten er det ganske mange som eier 4-5 båter hvis vi teller med rubbel og bit. Tross alt er småjoller noe av det som det er viktigst å registrere da de lett blir stjålet eller funnet drivende i sjøen.

 

Hadde allerede mistet mye respekt for redningsselskapet pga de uetiske automatene og de totalt useriøse tiggerbrevene av "du har vunnet en million" typen. Synes ikke dette er noen bedre måte å finansiere driften på.  :nonod:

Link to post
Share on other sites

Her bør dem kutte ut den avgiften på 100,00 med en gang.

Eller så vil medlemmene gå over til sjøassistanse i stedet!

 

100,- i året er ikke bra uansett, for nå har man en avgift og da er det veldig lett og oppjustere denne.

 

Jeg garanterer at den vil stige på sikt, hvis dem ikke velger og kutte den da!

Link to post
Share on other sites

Motivet her er jo åpenbart. De vil bruke båtregisteret til å selge flere medlemskap i Kyst Patruljen ved å f.eks inkludere reg avgiften i medlemskapet for medlemmer eller på en annen måte "bundle" disse to "produktene" med en pakkepris eller rabatt. Videre har de jo fått tak på verdens beste kunderegister med tanke på markedsføring.

Link to post
Share on other sites

Motivet her er jo åpenbart. De vil bruke båtregisteret til å selge flere medlemskap i Kyst Patruljen ved å f.eks inkludere reg avgiften i medlemskapet for medlemmer eller på en annen måte "bundle" disse to "produktene" med en pakkepris eller rabatt. Videre har de jo fått tak på verdens beste kunderegister med tanke på markedsføring.

Søren, nå kjenner jeg kaldsvetten, og den indre latteren forstummer ... - hva har vi stelt i stand? Dette kan sikkert ikke reverseres, og registeret er i praksis så og si obligatorisk pga. forsikringen, - nå får vi en årsavgift tredd ned over hodet, mens båtfolket egentlig kjempet for det motsatte?

 

Synes nesten dette begynner å lukte litt, skal vokte meg for å bruke for sterke ord, men her har i alle fall Redningsselskapet gjort et storvarp, vil de være sitt ansvar bevisst, mon tro? Nå må vi få Syvert på banen her, du er jo vaktbikkja vår, - noen må hviske (rope?) noen ord i øret på Redningsselskapet, her anes ugler i mosen ...  :yesnod::eek::confused:

Link to post
Share on other sites

Hvem som driver registeret har for meg vært likegyldig. Direktoratet, NSSR, katta til naboen eller andre.

 

Store offentlige midler har vært brukt for å bygge opp et register, og nå må man bruke store summer igjen fordi registeret skifter eier. Det dere tildigere har finansiert via skatteseddelen skal nå måtte finansieres en gang til ved at dere betaler for å være med.

 

De som har fryktet båtavgift mest får det nå i form av en årlig avgift på kr 100,- det tidligere forhatte gratisregisteret er nå plutselig veldig polulært, og en årlig avgift helt ok.

 

Hvor er logikken her  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Motivet her er jo åpenbart. De vil bruke båtregisteret til å selge flere medlemskap i Kyst Patruljen ved å f.eks inkludere reg avgiften i medlemskapet for medlemmer eller på en annen måte "bundle" disse to "produktene" med en pakkepris eller rabatt. Videre har de jo fått tak på verdens beste kunderegister med tanke på markedsføring.

Ikke sant? Det er jo én innfalsvinkel.

 

Jeg forstår ikke helt denne svartmalingen enkelte bedriver. Mange (de fleste?) av oss jobber vel i en virksomhet som har et økonomisk formål, og som dermed ønsker å tjene (mest mulig) penger. Er ikke det greit, da?

 

Redningsselskapet har ikke økonomisk formål, men er allikevel avhengig av inntekter fra en rekke mer eller mindre kommersielle aktiviteter, i tillegg til mer idealistiske. Båtregisteret er frivillig. Det vil ikke være interessant for folk å registrere båten der uten at en opplever å få noe igjen som forsvarer registrerings-/årlig avgift. Dette vil markedet regulere selv. Og så kan jo noen av oss si at så lenge pengene går til en god sak så støtter vi den allikevel, selv om vi ikke får en tjeneste som forsvarer prisen. Men da blir neppe båtregisteret noen suksess for Redningsselskapet.

 

Forsikringsselskapene vil kreve registrering, sier du? Det finnes da (utenlandske) selskaper som ikke gjør det, og da besørger markedskreftene resten.

 

Og som jeg har skrevet i en tidligere tråd: Jeg forstår ikke hvorfor et båtregister ikke kan ha samme funksjon som motorvognregisteret, ved at det kan tinglyses pant og heftelser, sjekkes hvem som er formell eier osv. Jeg ser bare fordeler med dette.  

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

- det tidligere forhatte gratisregisteret er nå plutselig veldig polulært-

Er du sikker på at det er det debatantene her sier? Registeret ble for en tid siden lagt ut på anbud, og nåværende driftere fikk ikke være med. Ut fra disse forutsetningene ble jeg glad for at det ble Redningsselskapet som nå overtar. Det er det jeg bifaller. Vet ikke hvem de andre interessentene har vært, men Redningsselskapet er en "ikke-komersiell, ideell organinasjon" som arbeider for båtfolket. Så jeg heiste flagget i startinnelegget mitt.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke hvem de andre interessentene har vært, men Redningsselskapet er en "ikke-komersiell, ideell organinasjon" som arbeider for båtfolket. Så jeg heiste flagget i startinnelegget mitt.

 

Lars H.

Ifølge havna.com var de andre som leverte inn anbud:

 

Internett Hardanger AS

Falck Redning AS

Capgemini Norge AS

Youdeserveit AS

DM Huset AS

Redningsselskapet

Markus Data AS

Norway Registers Development AS

Talk2me AS

Multi-respons AS

Link to post
Share on other sites

Ikke sant? Det er jo én innfalsvinkel.

 

Jeg forstår ikke helt denne svartmalingen enkelte bedriver. Mange (de fleste?) av oss jobber vel i en virksomhet som har et økonomisk formål, og som dermed ønsker å tjene (mest mulig) penger. Er ikke det greit, da?

 

Redningsselskapet har ikke økonomisk formål, men er allikevel avhengig av inntekter fra en rekke mer eller mindre kommersielle aktiviteter, i tillegg til mer idealistiske. Båtregisteret er frivillig. Det vil ikke være interessant for folk å registrere båten der uten at en opplever å få noe igjen som forsvarer registrerings-/årlig avgift. Dette vil markedet regulere selv. Og så kan jo noen av oss si at så lenge pengene går til en god sak så støtter vi den allikevel, selv om vi ikke får en tjeneste som forsvarer prisen. Men da blir neppe båtregisteret noen suksess for Redningsselskapet.

 

Forsikringsselskapene vil kreve registrering, sier du? Det finnes da (utenlandske) selskaper som ikke gjør det, og da besørger markedskreftene resten.

 

Og som jeg har skrevet i en tidligere tråd: Jeg forstår ikke hvorfor et båtregister ikke kan ha samme funksjon som motorvognregisteret, ved at det kan tinglyses pant og heftelser, sjekkes hvem som er formell eier osv. Jeg ser bare fordeler med dette.  

ENIG HER ÒG   :yesnod:

 

Dette er et språk jeg forstår    :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke helt denne svartmalingen enkelte bedriver. Mange (de fleste?) av oss jobber vel i en virksomhet som har et økonomisk formål, og som dermed ønsker å tjene (mest mulig) penger. Er ikke det greit, da?

Jeg for min del synes ikke det er "greit" at et register har et "økonomisk formål" og ønsker å tjene mest mulig penger, som du sier. Var det ikke nettopp dette, frykten for avgifter fra staten (les: underligggende økonomiske mål / formål), som var grunnen til motstanden mot å ha det under tolletaten? Et register bør vel nettopp bare være et register og bare det, og bør da som de fleste register, f.eks. motorvognregisteret, etter min mening være offentlig, også for ev. å kunne utføre det som du selv sier:

Jeg forstår ikke hvorfor et båtregister ikke kan ha samme funksjon som motorvognregisteret, ved at det kan tinglyses pant og heftelser, sjekkes hvem som er formell eier osv. Jeg ser bare fordeler med dette.  

Enig i dette, og derfor burde det være offentlig fortsatt. Synes din argumentasjon her er motstridende.

Redningsselskapet har ikke økonomisk formål, men er allikevel avhengig av inntekter fra en rekke mer eller mindre kommersielle aktiviteter

Nettopp, der sa du det! Og nå blir vi en del av "inntektsgrunnlaget" deres. Videre refleksjoner gir seg selv!
Link to post
Share on other sites

Jeg er tilhenger av et båtregister, og synes til og med det bør være obligatorisk. Når det først skal settes ut til private, er det bra det har gått til NSSR, som uomtvistelig har et samfunnsnyttig formål.

Men hvis de får tillatelse til å koble denne virksomheten mot eget medlemssalg/verving, har de jo virkelig fått en gullgruve i hendene som burde gjøre det unødvendig å kreve inn en registreringsavgift.

Har Datatilsynet vært på banen i dag?

Link to post
Share on other sites

Ifølge havna.com var de andre som leverte inn anbud:

 

Internett Hardanger AS

Falck Redning AS

Capgemini Norge AS

Youdeserveit AS

DM Huset AS

Redningsselskapet

Markus Data AS

Norway Registers Development AS

Talk2me AS

Multi-respons AS

Når jeg ser denne lista, er det ikke tvil om at valget av Redningsselskapet var det beste når først privatiserings-galskapen var satt i gang. Skvulpen krysser fingre og tær for båtfolkets fremtid ...
Link to post
Share on other sites

Men hvis de får tillatelse til å koble denne virksomheten mot eget medlemssalg/verving, har de jo virkelig fått en gullgruve i hendene som burde gjøre det unødvendig å kreve inn en registreringsavgift.

Har Datatilsynet vært på banen i dag?

Følgende er uttalt ==> Overføringen av småbåtregisteret til Redningsselskapet gir oss mulihgeten til å få kontakt med grupper av båtfolk som vi ikke har nådd tidligere, og dermed øke bevisstheten om sikkerhet til sjøs, sier informasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.

 

Tipper at jubelen står i taket hos markeds og salgsavdelingen hos Redningsselskapet.

 

Når man først skulle privatiserer, så slutter jeg meg til konklusjonen om at Redningsselskapet var beste valg. Men; Argumentet om at privatisering gjør ting bedre (vel la oss vente og se) og billigere (fasit klar), holdt ihverfall ikke i denne saken.

 

At et overskudd hos Redningsselskapet går til noe som tjener båtfolket er ikke alment korrekt.  Det finnes mange båteiere som ikke har tilgang til denne organisasjones tjenester. For dem er resultatet kun blitt økte utgifter.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Mye syting pga. disse stakkarslige 100 kronene. :confused:

 

100 kr er småpenger for oss alle, og jeg betaler gladelig denne symbolske summen for å vite at registeret blir ivaretatt av folk som Redningsselskapet...

Helt ok, men det er så lett og legge på denne avgiften år etter år!

Det er vel ikke slik vi vil ha det!

 

Og driften av registeret gikk jo med overskudd, så hvorfor legge på avgift nå :confused:

Link to post
Share on other sites

Mye syting pga. disse stakkarslige 100 kronene. :confused:

 

100 kr er småpenger for oss alle, og jeg betaler gladelig denne symbolske summen for å vite at registeret blir ivaretatt av folk som Redningsselskapet...

Joda, de hundre kronene skal nok selv jeg stå i...Men poenget er, som flere allerede har påpekt, at registeret har vært gratis til nå, og gikk med overskudd attpå. På det grunnlaget kan jeg ikke med min aller beste vilje forstå hvorfor det på død og liv skal privatiseres. Her mistenker jeg at det hele handler mye mer om prinsipper enn fornuft. For øvrig er jeg ganske forundret, sånn generelt, over at så mange har klokketro på at alt blir så mye bedre og billigere bare det er private som står bak. Her har vi nok et eksempel på det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Mye syting pga. disse stakkarslige 100 kronene. :confused:

 

100 kr er småpenger for oss alle, og jeg betaler gladelig denne symbolske summen for å vite at registeret blir ivaretatt av folk som Redningsselskapet...

Helt enig, hvorfor syte for de få kronene. Men jeg forstår prinsippene dersom denne 100 lappen stiger til 1000 lapper. Vi har ingen kontroll på det.

 

Men uansett så trur jeg at det vil bli bedre at Redningsselskapet får denne jobben en noen andre.

 

Bare de kjenner sin besøkstid i denne sak. :nono:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...