Jump to content

Småbåtregisteret går til Redningsselskapet!

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Les mer om denne saken på NRK Østfold.

Der står det bl.a:

I dag er det gratis å ha båten registrert i registeret,

men når Redningsselskapet overtar, vil det koste 100 kroner i året for båteiere.

Lars H.

Denne hadde jeg ikke fått med meg.

Man privatiserer et register som i forkant av privatiseringen går på skinner. Etter noen trøblete år, er problemene tilbakelagt, personellet oppegående og registeret fungerer 100% etter hensikten. Ikke bare det. Registeret er 100% selvfinansierende og gir overskudd. Dette kun med 300 kroner i registrering/omregistreringsavgift.

Nå er registeret ikke verdt harddisken det ligger på. Et register basert på frivillighet og finansiert gjennom gebyrer? Hvir naiv går det an å bli? Skal jeg frivillig betale et gebyr? 100 kroner i dag, litt mer neste år? Var det ikke noe slik som 100.000 båter i registeret? 200.000 egentlig, men de er med gamle omregistreringer. Det utgjør 10 millioner kroner rett i lomma. Dernest 5 millioner til  registrering/omregistrering.  15 millioner kroner for å ha et register der server og programvare med tilhørende backupløsning koster  antagelig under en mill.  (Antar at de da har en unix server, databaseprogramvare, f.eks oracle,  et diskarray med speiling og et mindre tape storage system. Dette driver jeg med til daglig.) 3 ansatte vil antagelig kunne drive dette uten stressende dager.  Da har man en ny million.  Putt så på en vedlikeholdsavtale med Oracle, Sun, IBM, Steria, Siemens eller hvem man nå måtte velge... Så er man i drift. Man kjører en pengemaskin.

Hvis noen skulle være i tvil: Redningsselskaper er en bedrift lik alle andre bedrifter. De leker ikke butikk og har som målsetting å tjene mest mulig penger.  Det fine er at de bruker pengene på den sjøberedskapen staten skulle holde, men ikke holder.

Jeg støtter NSSR gjennom mitt medlemskap. Det får holde.

Jeg betaler ikke penger for å stå i et register som i mine øyne nå får null effekt. Hadde jeg vært tyv/heler, ville jeg også holdt meg langt unna registeret.

Lasse sa det så bra i et tidligere innlegg:

De vil ikke få mitt samtykke hvis jeg ikke må gi det pga forsikring. Dette er et sløseri jeg ikke er med på.

Det klubben er jeg medlem i også.

Lotus

PS: 100 kroner er ikke mye penger.  Helt korrekt.  Kjøper man en fyrstikkeske, sier man da det samme? Hvis man får enda mindre igjen for hundrelappen sin enn en fyrstikkeske?

Jeg støtter NSSR gjennom mitt medlemskap. Det får holde.

Jeg betaler ikke penger for å stå i et register som i mine øyne nå får null effekt.

Lasse sa det så bra i et tidligere innlegg:

De vil ikke få mitt samtykke hvis jeg ikke må gi det pga forsikring. Dette er et sløseri jeg ikke er med på.

Det klubben er jeg medlem i også.

Lotus

Må si meg enig i dette jeg også. Jeg har pr. idag registrert både Family'n og gummibåten. Men nå er jeg ikke sikker på om jeg vil fortsette med det lenger.

Først skal vi betale 100 kr pr båt i året for å få en registrering som i utgangspunktet er frivillig, men som vi må ha for å få lov til å kjøpe forsikring i Norge.  :headbang:  :flag:

Her er det noe som skurrer!!!!!

Denne avgiften kommer garantert til å øke ganske fort, det er jeg sikker på jeg også.

Nei, hva med en kollektiv flytting av forsikringen til utenlandske selskaper som ikke krever at båten er registrert?? Vil de norske selskapene bry seg tro??

Hadde vært fint om noen (Ingvar??) hadde kommet inn her og avklart situasjonen. Dette blir jo mye synsing og gjetting.

Først skal vi betale 100 kr pr båt i året for å få en registrering som i utgangspunktet er frivillig, men som vi må ha for å få lov til å kjøpe forsikring i Norge.  :headbang:  :lol:

Selv om det er mest praktisk med forsikring i Norge det ikke noe krav!

Hadde vært fint om noen (Ingvar??) hadde kommet inn her og avklart situasjonen. Dette blir jo mye synsing og gjetting.

:flag:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Har sendt en mail til Ingvar angående denne saken, han bekrefter at det vil komme ett årsgebyr på 100kr for å være registrert i registeret.

Her er kopi av svaret:

Heisan.

Jo da, det er rett. Vi ønsker å bygge opp et mere betjeningsvennlig register med kortere behandlingstid og med mer innhold enn dagens register. 10 til 15 prosent vil vi også gjerne ha i bunnen til hjelp for å øke sjøsikkerheten for de vi nå skal henvende oss til.

Vi tror de fleste fornuftige båtfolk ser positivt på at en hundrelapp i året er akseptabelt for det vi etter hvert ønsker å legge inn i registeret.

Ha en god og sikker vinter

(Håper jeg ikke gjør noe ulovlig når jeg limer inn en kopi her.)

MVH Chrian

Hei, alle sammen!

Vi i Redningsselskapet er både stolte og glade over muligheten for å overta båtregisteret som grunnlag for Redningsselskapets sikkerhets- og småbåtregister. Det er riktig at de planene vi har med registeret gjør at vi legger gebyret på 100 kroner i bunnen på de ambisjonene vi har med registeret med kvalitet, bemanning o.s.v.

Vi ser klart at dere i Baatplassen-gjengen er en gruppe bevisste båtfolk, som sammen med våre KystPatruljemedlemmer og båtbladlesere, nesten ikke figurerer i ulykkesstatistikkene. Dessverre er det noen hundre tusen andre som ikke har den samme bevisstheten i forhold til båtlivets mange sider, og det er disse som forulykker og som vi nå får en mulighet til å treffe med vårt forebyggende arbeide.

I tillegg har vi store ambisjoner om rask behandlingstid, døgndrift og blant annet kurs og opplæringstilbud m.m. til både erfarne og førstereis båtfolk. Vårt apparat både med fast ansatte, frivillige i Sjøredningskorpsene og i distriktene, samt mannskapene på skøytene er på høygir når det gjelder mulighetene registeret gir oss i vårt sjøsikkerhetsforebyggende arbeid.  

Jeg regner med at de fleste av dere har et så positivt forhold til andre sjøfarendes sikkerhet, at flere i dette dette forum kan hjelpe oss med innspill, ideer og forslag i utformingen av innholdet i det nye registeret, og klarer å leve med at hundrelappen i året tross alt skal øremerkes sikkerhet for båtfolket og derved er til å leve med.

Ha en vakker og sikker høst. Det kommer en sommer, men først bladet Redningsskøyta som er i posten nå. (Titt på saken om personlige nødpeilesendere - den er tankevekkende)

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Hei, alle sammen!Jeg regner med at de fleste av dere har et så positivt forhold til andre sjøfarendes sikkerhet, at flere i dette dette forum kan hjelpe oss med innspill, ideer og forslag i utformingen av innholdet i det nye registeret, og klarer å leve med at hundrelappen i året tross alt skal øremerkes sikkerhet for båtfolket og derved er til å leve med.

Hyggelig at du kom innpå her. Vi er mange som er litt nervøse med tanke på fremtiden. Den hundrelappen svir ikke i min lommebok, det er her mer snakk om prinsippet, og som spurt ovenfor, - kan du "garantere" at dette ikke blir øket jevnt og trutt årene fremover?

Den databasen dere overtar er utrolig verdifull, jeg må bare gjenta at jeg ikke liker at den havner et helt annet sted enn jeg mener den burde vært, men det slaget er dessverre tapt. Kan vi anta at dere vil være deres ansvar bevisst og ikke utnytte databasen til kommersielle formål? For å si det enkelt, - hvis postkassa mi fylles med reklame, skrapelodd, tilbud om capser og det ene med det andre, med basis i min båtregistering, så er ikke utmeldingen langt unna.

Må også få sagt, at å starte med å proklamere den derre hundrelappen var et svært lite taktisk grep for å si det mildt. Var lurere om dere ventet til alle registreringene var i boks før dere lanserte årsavgiften ...  :wink:

Hei igjen!

Svar på de to siste:

1. Vi har verken intensjoner eller lov til å lage "butikk" av registeret, så du kan føle deg rolig.

2.Både plitiet og andre skal selvsagt ha tilgang til å få vite hvem som eier hvilken båt. Eks.: Oslo Motorbåtforening er i dag online med registeret for å kunne sjekke at det er båtplasseierens båt som ligger på båtplassen i foreningen og ikke en båt på utleid plass fra tredjemann.

Ingvar

Tjaa,  Ingvar… jeg har kanskje litt tungt for det på en fredagskveld  :drink:, så det kunne vært greit å få bekreftet at jeg tolker innlegget ditt riktig.

Du skriver:  ”Det er riktig at de planene vi har med registeret gjør at vi legger gebyret på 100 kroner i bunnen på de ambisjonene vi har med registeret med kvalitet, bemanning o.s.v.”

Betyr dette at dere har planer med registeret utover det som det nåværende registeret står for og benyttes til, og som således forsvarer at dere krever inn denne 100-lappen ekstra, sammenlignet med hva nåværende registrering koster? Kan du i så fall røpe noe mer konkret om disse planene, eller ligger hele svaret på dette i følgende utsagn:

Jeg regner med at de fleste av dere har et så positivt forhold til andre sjøfarendes sikkerhet, at flere i dette dette forum kan hjelpe oss med innspill, ideer og forslag i utformingen av innholdet i det nye registeret, og klarer å leve med at hundrelappen i året tross alt skal øremerkes sikkerhet for båtfolket og derved er til å leve med.".

- altså at registergebyret ikke skal gå til å drive båtregisteret, men i sin helhet til sikkerhetsarbeide blant båtfolket. Er dette korrekt oppfattet?

For all del – og som det er uttrykt av flere foran her - 100 kroner i året er langt fra noen betydelig sum! Det er nå likevel prinsippielt interessant å vite hva dere planlegger å bruke båtregistergebyret til!

Hei.

Nå kom det en ny mens jeg svartev på de to foregående. Når det gjelder proklameringen av 100 - lappen, ønsket vi ikke å være taktiske. Vi vil være åpne på det vi gjør, og stoler på at det å klare og formidle ærlige intensjoner står seg best i lengden. Når det gjelder dere som er engstelig for henvendelser om pengestøtte, siterer jeg et svar vår generalsekretær svarte en av de mange henvendelsene vi har fått direkte:

"Jeg forstår godt dine bekymringer, og kan berolige deg med at det er en forutsetning for overtagelse av det eksisterende småbåtregisteret at NSSR IKKE skal benytte registeret til kommersielle formål. Derfor ligger alle adresser i et eget adressearkiv utviklet av Det Norske Veritas og som er bygget over samme lest som skipsregisteret. Vi vil gjerne ha kontakt med deg og andre brukere av registeret for å finne ut av hvordan vi skal gjøre registeret til ytterligere nytte for deg, men dette vil være en helt frivillig kontakt fra din side.

Det er viktig for meg også at NSSR ikke blir oppfattet som masete i sin pengeinnsamling - slik aktivitet skal dessuten ikke kunne forveksles med en registrering i småbåtregisteret.

Siden jeg nå har deg "på tråden": Ville du synes at det var en fordel at lokaliteten for Småbåtregisteret var synlig med kontorer ved bryggekanten i en passende by (for eksempel Arendal), eller blir det likegyldig for deg om registeret bare er en anonym adresse (for eksempel i Brønnøysund)?"

Takk for innspillet, i hvert fall,

Med vennlig hilsen, Monica Kristensen Solås

100 KR   er helt greit.

Vi får da noe igjen for den 100 lappen.

Mens alle pengene som blir betalt i veiavgift,  får vi ikke så mye igjen for.

Betaler 100 kr med glede.( det er jo ikke 2  halvlitere en gang ,   :drink:  )

Careka er også medlem i  kystpatruljen.     :lol:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Akk ja, så ser det ut som om denne tråden (selvsagt?) dør ut, og man konsentrerer seg på en lørdags kveld mer om viktigere ting som f.eks. hva man tar ut av båten om vinteren, sveveferjer og fendertrekk ... Båtfolket gjesper visst bare av denne diskusjonen? Pussig, når man husker det forrige ramaskriket ang. frykten for statlige avgifter fra båtregisteret ... Jeg fortsetter i alle fall med litt "klippe klippe" sa kjerringa ...  :nonod:

Jeg ser også, forunderlig nok, at "temperaturen" er høyere på den andre og utskjelte båtplassen i denne saken. Har de kanskje rett de som hevder at denne båtplassen mest er en "koseplass" full av hoppende smilefjes og skål, hu hei hvor det går?

Sakser inn noen betimelige sitat fra den andre båtplassen, og lurer på om noen her, i det hele tatt, ser problemstillingene som reises?

Sitat nr. 1, av signaturen "PGS":

NSSR kommenterer visst ikke på et så useriøst forum som dette. Det er 360.000 registrerte båter og hver av dem skal betale 100 kroner HVERT ÅR! Det betyr 36 millioner inn i kassa hvert år.

La oss si at de har 10 dyre ansatte som koster 1 mill i året. Dette betyr 10 mill i utgift. Enda er det 26 mill igjen.

Ca 10.000 nyregistreringer og endringer a 300 gir ytterligere 3 millioner inn.

Hvordan man klarer å få dette registeret på ihvertfall mindre enn 4 GB i størrelse til å koste ytterligere 29 mill, er en forunderlig gåte.

Og en enda større gåte: hvordan i alle dager klarte NSSR å vinne anbudsrunden med ca 10 konkurrenter?

Til slutt: staten punger ut med 6,8 mill for flyttingen av registeret til ny eier. SLÅ DEN!

Driver selv med data og angrer bittert på at jeg ikke fikk tak i anbudspapirene slik at jeg kunne komme med et tilbud.

Jeg melder meg ut den dagen jeg får giroen på 100 kroner.

Sitat nr. 2, av signaturen "Tom":

(Ingvar J.:)Jeg regner med at de fleste av dere har et så positivt forhold til andre sjøfarendes sikkerhet, at flere i dette dette forum kan hjelpe oss med innspill, ideer og forslag i utformingen av innholdet i det nye registeret, og klarer å leve med at hundrelappen i året tross alt skal øremerkes sikkerhet for båtfolket og derved er til å leve med.

Dette blir å blande kortene skikkelig Ingvar J.

Det å innføre gebyr for å stå i registeret for så å bruke pengene på noe helt annet enn samme register, blir ikke bare galt. Det blir stikk i strid med hele registerets intensjon. Dette er ikke et register for å skattlegge båtfolket. Det hjelper ikke å si at skatten går til et godt formål. Dette må da være ulovlig? Finnes det en hjemmel for slike gebyrer? Hvis ikke har nok NSSR et problem. Man betaler ikke for å stå i motorvognregisteret, enhetsregisteret, folkeregisteret osv. Å betale for å stå i et offentlig register? Heldigvis ikke. Å betale for å stå i et frivillig register?

Hva hvis en annen privat aktør hadde fått båtregisteret? Så hadde de innført gebyr og øremerket pengene til firmahytter for ansatte.Slik som dere altså gjør. Dere bare øremerker gebyrene noe annet. Den private aktøren hadde nok mistet registeret brennkvikt. Noen grunn til at det samme ikke bør skje også dere?

Hva hvis det kostet 500 kroner i året å være registrert og dere brukte pengene til Redningsskøyter og ansattes lønninger? Blir det noen forskjell? Er det bare pengene som er forskjellig og prinsippet det samme?

Nei. Dette er ikke spiselig og det er ikke hundrelappens skyld.

Ingen som har refleksjoner på dette, vi tar det på strak arm, lar humla suse, tjo hei og skål?  :yesnod:

Ingen som har refleksjoner på dette, vi tar det på strak arm, lar humla suse, tjo hei og skål?  :yesnod:

Kan ikke se noe nytt i forhold til diskusjon her på forumet, og hva NSSR har sagt om hva 100-lappen skal brukes til.  Antar at det er ganske innlysende for alle som har fulgt med statens behandling av Redningsselskapet de siste årene, at her har staten funnet en vei ut av en stemoderlig behandling av NSSR, jfr. nedskjæringene over statsbudsjettet. Å subsidiere en overførsel av Båtregisteret til en ideell organisajon, som NSSR ,er vel mer innlysende en å gjøre dette til en privatperson, nettopp fordi  NSSR skal ha en mulighet til å få merinntekter på samme tid som det ytes noe tilbake til båtfolket.  Synes faktisk ideen er ganske god. Klokt valg av myndighetene.  Det er fritt frem for den som vil stå i registeret.  Personlig er jeg overbevist om at jeg i det lange løp vil ha mer igjen for den årlige 100-lappen i registeret enn utenfor.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Som nevnt i innlegg #114 på denne tråden, har jeg registrert det samme som deg, Skvulpen.

Jeg stusser også over denne blandingen av kortene, dvs. at en ekstra årsavgift som oppstår i f.m. at NSSR overtar båtregisteret, tydeligvis ikke behøves til driften av registeret, men er planlagt "kokt inn" i NSSRs driftsbudsjett for å benyttes til mer generelt sikkerhetsarbeide blant båtfolket.

Jeg bidrar gjerne med en hundrelapp eller mer i året til sikkerhetsarbeide blant sjøfarende, men synes altså at denne blandingen av to aktiviteter, som ikke har noe særlig med hverandre å gjøre, blir litt rotete.

At regjeringen sluker denne pillen, og bedrer sin egen samvittighet overfor NSSR ved å opprette en ny avgift også på båtfolket, er vel ikke så overraskende.

Det er kanskje ingen som har lagt merke til det? Registeret vi prater om heter nå RSS. RSS står for Redningsselskapets Sikkerhets- og Småbåtregister. Med andre ord. Vi har fått en nytt sikkerhetsregister for småbåtene.

Nå er det ikke kjent hva denne sikkerheten egentlig består i. Er det bare et finere navn for å kunne ta gebyr, eller er det en merverdi ute og går? I så fall hvilken sikkerhetsmessig merverdi får jeg?

Pr. i dag. inneholder registeret oversikt over nåværende og tidligere eiere med navn, pers. nr. og adresse, samt båttype, modell, størrelse, motor, HIN, serienummer og sikkert et par andre ting. Til gjengjeld har jeg fått to plast klistremerker på omlag 8 x 20 cm med 3 bokstaver og 3 tall til å klistre på båten.

Skal registeret nå inneholde noe mer? Noe som ytterligere øker sikkerheten for meg og mine? Det må man vel kunne anta med det nye flotte navnet? Siden alle nødvendige tekniske opplysninger allerede er lagret, er den eneste måten å øke sikkerheten å legge inn personlige opplysninger. Hva er mitt private mobilnummer? Hva er VHF kallesignalet mitt? Har jeg båtførerbevis? Hvordan er familien forøvrig sammensatt? Hvor i skjærgården pleier jeg å være mest? I såfall synes verken jeg eller Georg Apenes noe om det.

Hva har jeg igjen for å stå i dette registeret? Jeg har en plast nummerlapp som kan identifisere meg. Flott, eller er det det? I det øyeblikket båten stjeles, vil tyvene rive av disse plastmerkene, og ingen vil reagere på at de ikke finnes. Politiet kan stoppe den, men har intet snev an anelse om båten er stjålet. De er jo ikke synske. Det er jo så mange som ikke står i et frivillig register nå om dagen. Det er ikke ulovlig. Tyvene kjører videre, selv de som mot alle odds ble stoppet for kontroll.

Hva har jeg igjen da? Hvis ikke båten stjeles, men bare ligger og gnager mot brygga, vil en vennlig sjel kunne spore meg opp via reg. nummeret og gi meg beskjed.  Neste dag. I kveld er det stengt. Det bryderiet slipper han hvis jeg alternativt hadde et klistremerke i ruta som angir både navn og telefonnummer direkte til meg.

Så hva gir dette registreringsgreiene meg nå for tiden? Fint lite er min påstand. Personlig sikkerhet? Neppe. Sikkerhet for båten? Tja... Mulighet for tinglysing og pant i båten? Dessverre ikke. Andre muligheter? Kan ikke se noen.

La oss anta at det var frivillig å stå i motorvognregisteret. Hva ville konsekvensene av det bli? Hvordan blir konsekvensene av et frivillig båtregister? Same som et frivillig motorvognregister? Hvis du kunne slippe årsgebyret på bilen ved ikke å stå i motorvognregisteret?

Frivillighet. En kjekk sak i mange sammenhenger. Ikke i andre eller for andre:

Kjære ligningskontor, vennligst stryk meg fra deres liste.

Nei. Løpet er kjørt. De personer man ønsker mest av alt i registeret er de som minst av alt ønsker å stå der. De som tross alt står der har lite eller ingen ting igjen for det, men betale gebyr det må de. De som virkelig har behov for at vi står i registeret har fått et register de ikke kan stole på i det hele tatt. Opplysningene om fyren og båten som stod i registerert, er passe. Båten er solgt og ny eier har ikke registrert båten. Tenk hvilke gedigne forviklinger det kan medføre.

"Beklager fru Olsen. Vi har funnet båten til Deres man drivende utenfor Færder. Ingen var ombord"

Jaså, men den båten solgte vi for 3 år siden og den nye eieren hadde den bare i 2 måneder før den ble solgt videre til noen andre. Husker det ikke helt, men jeg tror den første kjøperen hette Jensen og kom fra Vestfold.  Det er lenge siden men jeg kan sjekke litt med banken på mandag. Da ser vi navnet på den vi fikk pengene i fra..... nei vent, vi fikk de jo kontant og kontrakten ble kastet når han solgte båten videre.

Neste episode av "Forviklingar" kjem neste uke til same tid.

Dette registeret vil altså noen nå skattlegge deg for å stå i og de forventer at du frivillig skal godta det fordi skatten går til et godt formål.   :yesnod:

Går ikke all skatt alltid til et godt formål?

Lotus

Sier det igjen.

Vi hadde et fungerende register.

Det fungerte foor deg og meg. For politiet var det gullkantet. Samarbeidet mellom politiet i søndre Østfold og registert i Fredrikstad oppklarte tyverier for 10-talls milioner. Frivilligheten har spolert hele dette samarbeidet. Dette registeret er nå 100% ubrukelig for meg, for deg, for politi og redning og for myndighetene. Hvor få båter må være registrert før registeret nedlegges?

Har ramla litt av lasset her jeg men oppfatter det slik:

Det er ikke snakk om å overta det gamle registeret, men å bygge opp et nytt frivillig privat register. Det gamle registeret skal kun brukes som basis for å "verve" deltagere til det nye registeret.

Det blir derfor opp til NSSR å "verve" deltagere til det nye registeret, og jeg ser med spenning fram til hvordan de tenker å gjøre det.

Vi må derfor la være å diskutere dette som om det var en overtagelse av båtregisteret. Båtregisteret er nedlagt. Dette er en helt ny tjeneste som nå tilbys fra NSSR. La oss derfor vente å se hva den nye tjenesten vil inneholde.

Som nevnt i innlegg #114 på denne tråden, har jeg registrert det samme som deg, Skvulpen.

Jeg stusser også over denne blandingen av kortene, dvs. at en ekstra årsavgift som oppstår i f.m. at NSSR overtar båtregisteret, tydeligvis ikke behøves til driften av registeret, men er planlagt "kokt inn" i NSSRs driftsbudsjett for å benyttes til mer generelt sikkerhetsarbeide blant båtfolket.

Det første som slo meg når dette med 100-lappen kom frem, er at dette har jeg sett før - i arbeidlivet - fagforeningslivet. I "fabrikken" ble det forlangt at alle var organisert, og valget var LO. Som LO-medlem ble du automatisk medlem av arbeiderpartiet - uten reservasjonsrett - og en del av kontigenten gikk til Ap. (Dette er riktignok opphevet noen år tilbake.) Det er denne holdningen jeg føler NSSR gjør seg til talsmann for nå.

Jeg støtter NSSR og vil gjerne fortsette med det, men på frivillig basis og på mine premisser. Hvis mitt forsikringsselskap forlanger registrering av båten så blir jeg tvunget til ufrivillig støttemedlemskap av NSSR! Dermed vil min øvrige støtte til NSSR reduseres tilsvarende. Med all respekt for NSSR og det arbeidet de gjør så føler jeg at de nå er i ferd med å skyte seg i foten!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...