Jump to content

Prosjekt: Hydrolift t-20 bygges om til skjærgårdsjeep og diesel


TurboTryne

Recommended Posts

Her er prosjektet jeg har jobbet med et par år...

 

Etter et par sessonger med musling 430 med 90hk, ønsket jeg meg en lengre båt som tåler mer sjø.

Ønsket ikke båt med "panser" da dette er sykt upraktisk når en skal rundt i holmer og skjær, og serlig om man skal ha familie med seg.

 

Drømmebåten har alltid vert Hydrolift t-20, helt siden Båtguiden 1986 eller noe... Hydrolift lagde også en relativ sjelden utgave som heter F-20, med selvlensende dørk, senterkonsoll, på samme skroget som t-20.

 

Dette virket som den perfekte båten for meg, men jeg likte ikke konseptet oppi, heller ikke at styrekonsollen er så smal at en må sitte med en fot utforbi konsollen for å få plass.

Dørken er også kunstig høy, det vises og på alle bilder og film av denne typen, folk ser ut som de sitte oppå båten isteden for oppi båten.

 

Der var drømmen født, og jeg fikk omsider tak i en t-20 , halfabrikert, uten innredning eller detaljer.. ikke helt ny, men aldri brukt.

 

Heldig!!!

 

Slik ser t-20 ut orginal, ikke min båt dette..

 

hydrolift_t20_orginal.jpg

 

 

Slik ser f-20 ut orginal.

 

f20_orginal.jpg

 

 

 

Båten ble tatt hjem, påmontert 90hk yamaha og 4" manuel lift for testkjøring, har ikke funnet bilder av dette.

Logget 47knop med 14x26" yamaha cleaver og grov heising... Var meget førnøyd med det, og skrogets egenskaper, fikk teste dette bra utpå havet.

 

 

Så var det hjem å kutte toppen av.. Hadde selfølgelig tenkt ut designet på den nye båten på forhånd... Det var nok der prosjektet tok mest tid..

 

Alle stivere, og forsterkninger ble kuttet utav og kastet, Kun skrogets skall jeg var inntresert i. X-finer vil jeg ihvertfall ikke ha i båten.

Båten ble delt ved fenderlisten og bygget opp i divinycell. H60,H80 og H100. Kun vevde matter ble brukt på prosjektet, kun industri polyester (ikke biltema :lipseal: )

 

Ideen:

Lage en litt høyere rekke en f-20 har

selvlensende dørk men nedsenket cocpit(ikke selvlensende)

samme vektfordeling som t-20,

4 gode sitteplasser benk framme

Breiere konsoll en f-20

På dette tidspunkt begynte drømmen om diesel også..

 

Stivere er laget, planen er lagt:

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13900/img_0218.jpg

 

dekket:

https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13900/img_0225.jpg

 

 

 

Dekket er lagt, rekkene plastret, sete ferdig:

img_0241.jpg

 

 

Fikk på dette tidspunktet tak i en en diesel motor.. prosjektet ble litt mer avansert,endel dyrere.. og enda morsomere... dette er det nok ingen som har gjort før meg.. derfor dobbelt så kjekt!!!

 

Donorbåt, Nordkapp 17ht Kjekk båt.

 

img_0286.jpg

 

 

Motoren utav, Mercruiser D1,7DTI 120hk, 116 på propellen. Alpha, gen 1 drev...

img_0292.jpg

 

 

img_0289.jpg

Redigert av TurboTryne (see edit history)

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post
Share on other sites

kjempebra - denna gleder jeg meg til og følge med på

har hatt masse forskjellige båter og havnet opp med en powercraft 22 fot skjærgårdsjeep

dette er det smarteste vi har gjort - uendlig stor plass på så lite fot og mere lettvint som du sier en dekk og kallesje etc

hørtes veldig pent ut med 47 knop og 90 hk

vår gjør det samme med 200hk ..........

Link to post
Share on other sites

Hvorfor alt arbeidet, bortsett fra moroa ved å gjøre det.

Vel.. du sier det vel selv.. det er liksom det å gjøre det selv.. Når andre river seg i håret når de ser jeg kutter opp en ubrukt Hydrolift med motorsag... Det er jo halve gleden :smash:

 

Desuten er synes jeg t-20 skroget er myye penere en båten på bilde..

T-20 skroget har jo også vist seg konkurasedyktig i 3b Klassen..

 

Vekt? Joda.. har tenkt mye på det, sannheten er at det er bare en kvalifisert tipping. Disse båtene kjøres med opptil 300hk utenbords motorer. Diesel pakken veier rundt 300kg.. men er trekket 1m lengre fram og inn i båten. Så jeg håpte det skulle gå...

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post
Share on other sites

Drevet.

 

Her er høyden på drevet, vanskelig å finne rett høyde da t-20 har et setbackstep på ca 30cm..

Vannet slepper og vil "bøye" seg oppover derfor må drevet monteres høyt..

vil selfølgelig ikke ha mer drev i vannet en høyst nødvendig.. fart fart...

 

Har også et nosecone sett som jeg planlegger å montere om jeg får vannet til å treffe riktig på drevet.

da kan jeg også kjøre med cleaver propeller... vi får se :yesnod:

 

 

f205.jpg

 

Takk for komentarer.. det er kjekt! :yesnod:

Redigert av TurboTryne (see edit history)

Bygger og reparerer alt i kompositt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...