Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Nemlig.

For det er slik at når jeg er i utenlands farvann eller utenlandsk havn så plikter jeg å vise min nasjonalitet. Og det gjør jeg ved å ha flagget oppe. 24/7.

Mange fiskebåter har flagget malt på skutesiden. Skulle de hver kveld kl. 21:00 ta opp trålen, stoppe opp og så tute mens de malte over? Og male nytt flagg neste morgen kl. 08:00?

Langturseilere har gjerne flagget malt på vindroret. Jeg synes liksom at jeg ser at de hver kveld kl. 21:00 demonterer vindfløyen ledsaget av fløyting, styre for hand gjennom natta og så gjenta farsen neste morgen 08:00.

 

Jeg har i snart en mannsalder trådd mine vernesko ombord i båter under forskjellige flagg. Jeg har aldri sett snurten av noe fire-flagget-show.

Vi kan ligge i dokk i ukesvis mens flagget henger oppe 24/7.

Flagget er ikke noe som hører 17. Mai til. Det er nasjonalitetsmerket mitt.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skriver

"Jeg har i snart en mannsalder trådd mine vernesko ombord i båter under forskjellige flagg. Jeg har aldri sett snurten av noe fire-flagget-show.

Vi kan ligge i dokk i ukesvis mens flagget henger oppe 24/7."

 

Gjelder dette de norsk registrerte båtene du har vært på også?

I såfall høres det veldi merkelig ut.

Har trådd mine tresko rundt på norsk registrerte skip fra 76 til 90.

Og så aldri at flagget hang oppe under land eller på reia, etter mørkets frembrudd.

På de utenlanske jeg har vært på senere, er det en helt annen historie, der henger en slitt lefse av ett Nasjonal flagg opp døgnet rundt.

 

Snakka med Capt. igår. spurte om han noen gang var blitt pålagt å ha Det norske flagget oppe på natta i noen havn han har vært. Svaret var NEI. Men Flagget til det landet du ligger i. Var han ofte blitt pålagt å ha hengene 24/7.

PS. han går av med pesjon rett utpå nyåret, så han har seilt i noen år.

 

Å sammenlikne handelsfartøy praksis, med fritidsfåte praksis blir kanskje litt feil, men ville nevne det.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

 

Ber om at det blir stopp på denne tråden nå, ellers vil den holde på i det uendelige med ....

 

Ønsker alle en god båthøst/vinter.

 

Den var jo litt søt. Hva ellers skal vi gjøre i vinter hvis vi ikke kan diskutere flaggregler. Kan bare tenke meg to andre tema av interesse: "Kvaliteten av Bavariabåter" og "Strøm ombord" :saint:

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Å, ja.. vi har jo hekksjø, da.

 

Snodig å se at denne tråden er så lik de som omhandler strøm ombord (og andre temaer, forsåvidt); mange forskjellige meninger, og påstand mot påstand. Dette enda spsisskompetansen er tilstede og deltar. Både interessant og frustrerende.

 

Men; befriende at man kan velge hvilke argumenter man skal feste lit til. Har lært meg til å ha størst skepsis til de som avslutter med: "Sånn er det bare."

 

Beklager avsporingen

 

Sånn er det bare.

Link to post
Share on other sites

Hvis det var så viktig å følge disse flaggreglene, hvorfor da ikke slå et slag for at flagget skal heises kl 08:00? :sleep:

når du først heiser flagget så er du forpliktet til å ta det ned ved de spesifiserte tidene ifølge forskriftene.

riktig. Det er ingen som sier at du må flagge. Derfor trenger du ikke stå opp kl 08:00 for å heise flagget. (Har du flaggstang hjemme så må du det på flaggdager)

 

Jeg synes det å respektere flagget er en god ting, følger reglene da jeg synes det er en fin tradisjon, bryr meg lite om det er lovpålagt eller ei

helt enig. Det andre i innlegget er kun fjernet pga sitatreglene

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

(Har du flaggstang hjemme så må du det på flaggdager)

Hvor står dette skrevet ? Jeg heiser flagget på de flaggdagene jeg selv har akseptert ut fra mitt eget politiske ståsted og ikke ut fra andres politiske syn.

 

Er det noen som med handen på hjertet våger å påstå at de flagger på alle flaggdager som er oppgitt i kalenderen dersom de har flaggstang hjemme.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som sier at du må flagge. Derfor trenger du ikke stå opp kl 08:00 for å heise flagget. (Har du flaggstang hjemme så må du det på flaggdager)

 

En må ikke flagge, men at en oppfordres til å flagge er helt klart. En naken flaggstang ikke er vakkert på offentlige flaggdager, det kan virke som en protest. At de som ikke flagger avslører sin egen gi faen holdning til kongeriket Norge er også nokså opplagt..

 

Men at det finnes en del særinger som også her følger sin egen tro er nok sannsynlig.

 

Vi skal sette opp en flaggstang på tomten neste år, og at en flagger på flaggdager anser jeg som en selvfølge.. Vimpel vil også vaie resten av året.. Spørsmålet er hvor høy bør flaggstangen være i forhold til høyden på huset...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Villa:

Som hovedregel skal 1/3 av stangen rage over husets møne, og den bør uansett være minst 10-12 meter lang. Ifølge www.flaggstang.no er 90 prosent av alle flaggstenger som selges til bolighus 12 meter lange i glassfiber.

 

Siden det er så mange her som mener at deres egne regler er de rette og at de kan gjøre hva f...en de vil; har dere heller ikke respekt for de regler som gjelder ved begravelser?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Snodig ...veldig relegiøse noen er til flaggregler. Som alikevel synes det er greit å bryte trafikkreglene som etter mitt syn må være mye "værre" en noen flaggregler som antagelig ikke er regler som gjelder dem.

Skal like å se om dere som er så nøye på dette , vinker febrilsk og tuter på de som bryter fartsgrensen med noen kmt.

Pøh. Påtatt hele greia.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Snodig ...veldig relegiøse noen er til flaggregler.

 

Du, og mange med deg, hevder at det er så mange her som er religiøse eller det som langt værre er, men er det noen som er det synes du, helt ærlig? Det eneste jeg kan huske å ha lagt merke til her i farten er dette med å ta ned flagget 21.00 (eller ved solnedgang) og hvis det er å være religiøs (er det også ment som nedsettende og stigmatiserende?) ja, så synes jeg det er greit å bli beskyldt for å være religiøs! Forøvrig er jeg agnostiker.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter å ha skummet tråden fant jeg dette på en dnnen pc.

 

Spesielle regler til sjøs.

 

1 Fartøy underveis kan føre flagg til alle tider etter skippers ordre. Fartøy underveis til, fra,

eller langs fremmed kyst, eller fartøy som møter et orlogsskip i rom sjø, skal føre flagg til

alle tider.

2 Fartøy i fremmed lands territorialfarvann, skal i tilegg til eget flagg føre det fremmede lands

handelsflagg i styrbords vant, eller i stortoppen.

3 Fartøy til ankers eller i havn, følger flaggtidene som på land.

4 Normalt heises flagg før avgang hvis fartøyet forlater havn eller ankringsplass før flagghal,

ellers avventer man å heise flagget til solppgang. Deretter føres flagget sammenhengende til

fartøyet anløper havn eller kaster anker, hvor man igjen følger flaggtidene som i land.

5 Ved liten flagging forstås Norsk flagg på stang akter eller i eget flaggspill, Norsk flagg på

alle mastetopper som ikke skal ha annet flagg, Rederiflagg, foreningsflagg, navnestander og

eventuell gjøs. Glem ikke høflighetsflagg om i utlandet.

6 Ved stor flagging forstås alle flagg som under liten flagging, samt signalflaggene enten i

sammenhengende rekke fra stevn over toppene til akter, eller fra hver topp til styrbords

rekke litt aktenfor masten. Signalflagg og tallstandere i alfabetisk og nummerfølge slik: A,B,

C,1,D,E,F,2,G,H,I,3 osv. Stor flagging brukes kun ved kai eller for anker, aldri underveis.

7 Det er straffbart å føre annet flagg som nasjonalflagg enn handelsflagget til det landet

fartøyet er registrert, samt å føre vimpel i flaggfargene for andre enn orlogsfartøy.

8 Skal man hilse med flagget, gjøres det ved å senke flagget så langt som mulig uten at det

berører dekk, sjø eller rekke, slik holder man så flagget til det andre fartøyet har besvart.

Skal man svare på en hilsen, gjør man det ved å senke, og umiddelbart heise flagget igjen.

Har man ikke flagget oppe, heises det først, hvoretter man svarer på vanlig måte. Når man

har fått svar på hilsenen, heiser man sitt flagg opp igjen. Hvis man ikke har heisbart flagg,

men fast på liten stang, stiller en seg isteden så nær inntill flagget som mulig i stram givakt

iført skjermlue, og hilser til luen. Flere nasjoners orlogsfartøyer svarer ikke på flagghilsen

med flagget, men med fløyte (plystrepipe). Som svar på hilsenen blåses to ganger, først en

gang for at man har sett hilsenen, deretter en gang til som takk. Etter annet fløytesignal skal

den som hilser heise sitt flagg igjen.

9 Sjøspeiderbåter fører sjøspeiderflagg på fortoppen eller i babords vant som forenings eller

rederiflagg

 

De viktigste reglene for bruk av det Norske flagg:

1. Flagget er et symbol på landet og folket, og skal som sådan behandles med respekt.

2. Flagget skal aldri berøre bakken, dekket, sjøen, gulvet eller handelsvarer.

3. Flagget skal heises og fires med stramme liner, opp bestemt og jevnt, ned langsomt og verdig.

Flagget skal når heist ha stramme flaggliner, og ikke henge langt ut fra flaggstangen.

4. Ved sorg / begravelser, og det skal flagges på "halv stang", skal flagget først heises til hel

stang, og deretter senkes 1/3. Når jordpåkastelsen har funnet sted, skal flagget til topps, og fires

til normal tid. Hvis et flagg skal fires fra "halv stang", skal det først til topps, og deretter

umiddelbart fires på normalt vis.

5. Flagget skal under bruk henge fritt fra en stang, og skal ha hedersplassen. Flagget skal aldri

spikres opp, brukes som bordduk eller på annen måte vanæres. Det skal for eksempel ikke

spikres på en talerstol, men plasseres på stang på siden (til høyre sett fra talerstol / flagg),

eller bak og over talerstolen.

6. Ved flagging må flaggtidene overholdes. Man kan om nødvendig heise senere, og fire

tidligere, men ikke overskride flaggtidene. Flagget er et dagsymbol, og skal brukes deretter.

7. To eller flere nasjoners flagg skal aldri henge på samme stang. Det er en hån mot den

nasjonens flagg som henger underst. Man kan derimot henge et banner eller annet under et

nasjonalflagg. Det er spesielle regler for flagging på flere flaggstenger, spesielt hvis man

flagger med flere nasjoner samtidig.

8. Når et flagg er utslitt, skal det ikke bare kastes. Fargene skal skilles ad så det ikke lengere er

noe flagg, og restene brennes. Restene må ikke under noen omstendighet avhendes som søppel

eller brukes som vaskefiller eller annet.

9. Når flagget ikke er i bruk, skal det være rullet sammen forskriftsmessig, og lagres på et egnet

og tørt sted. Flagget skal først være brettet sammen 2 ganger ( ved stort flagg kan man brette 3

ganger) på langs, og deretter rulles sammen fra ytterst. Er det korrekt gjort, skal det kun den

røde fargen vises, og flagglinene skal være ytterst.

10.Det skal aldri festes noe til flagget eller deler av det, intet merke, initialer, ord, figurer, pynt,

bilde eller tegning av noen art, flagget skal ikke endres, tilklippes eller mishandles på noen

måte.

11.Flagget skal aldri brukes i kommersiell sammenheng, til markedsføring eller reklame, og

heller ikke ved annonsering av annet slag. Heller ikke skal det drives reklamevirksomhet fra en

stang eller anordning som flagget er festet til.

12.Hvis flagget heises eller fires i forbindelse med en sermoni, bør alle vende seg mot flagget og

vise det respekt. Hvis man ikke er i uniform, skal menn ta av hodeplagget

 

1. Flagget er et dagssymbol, og skal normalt kun brukes mellom soloppgang og

solnedgang.

2. Normal flaggtid er fra kl. 0800 morgen, til kl 2100 ( 0900 ) kveld.

3. Hvis soloppgang er etter kl 0800, eller solnedgang før kl 2100, skal flagget ikke vaie

lengere enn fra soloppgang til solnedgang. Unntak de nordligste fylker i vinterhalvåret:

Uansett soloppgang og solnedgang, kan flagget vaie fra 1000 formiddag til 1500

ettermiddag.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Grei artikkel dette... og jeg er enig i følgende utsagn..

 

– Hvis man ikke klarer å lære å bruke flagget med nødvendig respekt, så la være å bruke det, sier Kjelsrud.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ligger på Læsø i skrivende stund, og det er mange norske båter med flagget ute enda. Hender at jeg i mitt svimle hode glemmer meg, og tar inn flagget noen minutter for sent, men det er unntaksvis. Ser at både svensker/dansker/tyskere ikke bryr seg nevneverdig om dette med å ta inn flagget.

En eldre dansk herre i seilbåt som ligger ved siden av oss her nede, tok inn flagget til rett tid. Sikkert av den gamle skolen :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Dette er jo det reneste svada. Fengsel for å føre utenlandsk flagg? For noe tøys. Paragrafen det vises til gjelder for Sk. "Forseelser i Sjøfartsforhold", altså for handelsflåten.

 

Nei, ingen norsk lov regulerer flaggbruk i lystbåtsammenheng. Du kan trygt flagge med hva du vil, når du vil. Også med svenskeflagget eller Danebrog om du skulle føle for det.

Sjøl flagger jeg med det norske flagget. Det heiser jeg stort sett når jeg forlater hjemmehavn, og tar ned igjen når jeg er tilbake.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:

Dette er jo det reneste svada. Fengsel for å føre utenlandsk flagg? For noe tøys. Paragrafen det vises til gjelder for Sk. "Forseelser i Sjøfartsforhold", altså for handelsflåten.

 

Nei, ingen norsk lov regulerer flaggbruk i lystbåtsammenheng. Du kan trygt flagge med hva du vil, når du vil. Også med svenskeflagget eller Danebrog om du skulle føle for det.

Sjøl flagger jeg med det norske flagget. Det heiser jeg stort sett når jeg forlater hjemmehavn, og tar ned igjen når jeg er tilbake.

:thumbsup::flag:

 

mvh

tuffff

Link to post
Share on other sites

Ja, båtfolk er noe herk! Vi må tydeligvis bare være takknemmelige for at KNBF vil ha så håpløse mennesker som medlemmer...

 

Vi får håpe generalsekretæren i KNBF er blitt feilsitert når han beskylder båtfolket for å være kunnskapsløse når det gjelder bruk av nasjonalitetsflagget. Flaggbruk har vært diskutert mange ganger før og Kjelsrud egen forgjenger, Jan Syvertsen har her en helt annen konklusjon når det gjelder bruk av nasjonalitetsflagget på fritidsbåter:

 

Se innlegg 51:

 

https://baatplassen.no/i/topic/442-flaggfoering/page__st__50__p__157808__hl__protokollavdeling__fromsearch__1#entry157808

 

 

Utenriksdepartementets protokollavdeling som forvalter flaggloven konkluderte altså med at bruk av nasjonalitetflagg i fritidsbåter IKKE omfattes av flaggloven. I mangel av offentlige regler kunne man derfor bare OPPFORDRE båtfolket til å benytte KNS sine flaggregler..

Link to post
Share on other sites

Bruker ikke flagg jeg.. ser egentlig ikke poeng i det når jeg er i Norge og 99.9% av båtene rundt meg er norske.. jeg er jo bare ute på koseturer rundt Hvaler område. Hadde jeg dratt til Sverige så hadde jeg kansje brukt det..men bare kansje :thumbsup:

 

Bill

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Når vi ligger til havn i utenlandske havner lar vi flagget henge oppe døgnet rundt for å vise vår nasjonalitet.

Og rem: Hvorfor lar du ikke flagget henge oppe i hjemmehavnen? Litt flaut kanskje? Hi hi

 

Jeg lå forrige helg i Mossekanalen og registrerte at mange av de som trafikkerte gjennom kanalen førte ikke flagg i det hele tatt. Våre nye "folk i båt"?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...