Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Nei, hvorfor skulle jeg gjøre det? Når ingen er ombord, er båten ikke under komando, og skal heller ikke føre flagg.

Christian 8-)

Det er ikke værre en dette... :flag_bp:

 

:giggle: Makan til sprøyt. "Under kommando", hva fén er det, og hvor har en det fra? Står ingen ting om dette under feks. Flaggregler for båter i Flaggregler.no.

 

Men jeg ser jo at man lager sine egne regler og begreper alt ettersom det passer situasjonen. :nonod:

 

Ellers ser jeg jo også at man skal hilse med flagget når man passerer festningsverk oa. Videre er det vanlig forstår jeg, fortsatt ihht Flaggregler.no å hilse med flagget når man ankommer og forlater havn?? :giggle:

 

I dette antikverte og til tider direkte latterlige regelverket som enkelte ynder å belære andre med, koker det altså ned til at det tydeligvis er ekstraordinært overordentlig viktig at man firer flagget kl 2100 på sommeren, og da helst akkompagnert av trompetstøt, hornblæsing og Gammel jegermarsj.

Det resterende regelverket er mindre viktig skjønner jeg ettersom ingen gidder å følge det? Rett meg hvis jeg tar feil.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Står ingen ting om dette under feks. Flaggregler for båter i Flaggregler.no.

Bra det innrømmes at det finnes flaggregler får båter, så der er jeg helt enig med rem.... Det er står intet i disse reglene om en skal flagge på båten når man ikke er i båten... I likhet som en ikke trenger flagge hverdag selv om en har flaggstang... Velger man derimot å flagge så skal man selvsagt følge flaggreglene... Det er ikke værre en dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og siden jeg jobber med ungdom så mener jeg at litt opplysningsvirksomhet kan være på sin plass.

Jo takk for den, hvis den var myntet til meg da ?? :smiley: Jeg er 46 ;-) Men som en skrev Uttrykket nazi brukes i forbindelse med autoritære mennesker. Derav grunnen til at jeg brukte det uttrykket... Poenget mitt er jo at enkelte burde bry seg litt mindre om hva andre gjør, kanskje heller bruke tiden sin på positive ting. Eller uttrykke seg på en hyggeligere måte. Tenk positivt i stedet, dagen blir hyggeligere for en selv og de som er rundt en.. :-)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

 

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Link to post
Share on other sites

Jo takk for den, hvis den var myntet til meg da ??

 

Ja, det var den! Ja, jeg er klar over at uttrykket å være "nazi" brukes av ungdommen idag, eller av en del ungdommer, og at disse ikke har peiling på hva de snakker om eller har noen kunnskaper om hva nazismen stod for. Av den grunn mener jeg at vi som er voksne burde gå foran med et godt eksempel heller enn å ta etter ungdommene. At en på 46 år bruker uttrykket på den måten det her gjøres skuffer meg, men det forbauser meg ikke.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For det andre er ikke dette et spørsmål om "forakt for flagget", men snarere å ikke fremstå som fullt så ekstremistisk som du er et sørgelig eksempel på.

Dersom det er ekstremistisk å hevde at det finnes regler og at man forventer at de følges etter beste evne da forstår jeg godt hvorfor jeg ser så mye rart på sjøen. Det er ikke et anarki. Selvom det virker til tider som om enkelte ønsker det.

 

De man er vant med og liker selv ikke å forandre på kaller man for tradisjon. Noen har for tradisjon å spise kjøttkaker hver søndag kl 16.30 hele året. De er ingen som for meg med på de... :puke:

Nei - men det er forskjell på kjøttkaker og flagg - bare sånn til orientering for jeg forstår at du ikke forstår det. Men det handler om to ting: lover for bruk av flagg og skikk og bruk. Begge er etter min mening viktige. Særlig når det gjelder nasjonalsymbolet vårt. Der forventes det en viss respekt. Og det er utrolig skuffende å se at noen sammenligner med med kjøttkaker.

 

 

Men herregud, da mann!

 

Jeg respekterer både flagget og kongeriket, men lar meg ikke diktere av fanatikere.

Ingen ber om at du skal la deg diktere. Bare følg reglene du så blir det fint .

 

 

Jo takk for den, hvis den var myntet til meg da ?? :smiley: Jeg er 46 ;-) Men som en skrev Uttrykket nazi brukes i forbindelse med autoritære mennesker.

Til å være 46 år uttrykker du deg usedvanlig dustete. Sjelden kost - heldigvis. Slike uttrykk håper jeg å slippe å se på trykk fra voksne folk - og ungdommer (uansett alder).

 

Jeg skjønner ikke at det hele er så vanskelig. Vi forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl 21. Noen ganger glemmer vi det - ja da blir jeg litt småflau på egne vegne. Flagghilsing bedriver vi ikke. Men flagget behandles med respekt og stolthet. Det byttes ut om det blir slitt, og det går aldri i bakken. Det rulles inn når det ikke er i bruk. For meg handler det om slike gammeldagse uttrykk som stolthet og ære. Dette forsøker jeg også å formidle til ungene våre.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi forsøker etter beste evne å ta ned flagget kl 21. Noen ganger glemmer vi det - ja da blir jeg litt småflau på egne vegne. Flagghilsing bedriver vi ikke. Men flagget behandles med respekt og stolthet. Det byttes ut om det blir slitt, og det går aldri i bakken. Det rulles inn når det ikke er i bruk.

 

Akkurat som om jeg skulle sagt det selv! Jeg prøver å være så korrekt som mulig i min omgang med det norske flagget. Men jeg går ikke rundt og kjefter på andre som eventuelt har glemt flagget, eller tar meg ombord i båtene deres for å ordne opp. Denslags oppførsel synes jeg er direkte barnslig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om vi ikke i denne diskusjonen har en klar parallell til respekten for profeten som er karikert av diverse tegnere. Jeg vil ikke bli overrasket om noen av de som reagerer sterkt når det gjelder håndtering av/regelregimet for det norske flagget samtidig kunne mene at de som føler seg støtt over en tegning er fanatikere helt ute på jordet.....

Link to post
Share on other sites

Bra det innrømmes at det finnes flaggregler får båter

 

En opplysning til dagsorden:

 

Det at det finnes en side på nettet som heter flaggregler.no betyr aldeles ikke at det finnes flaggregler for fritidsbåt, noe som tydeliggjøres i inlegget der jeg lenket til den nettsiden.

 

Det kommer ganske tydelig frem at reglene i omtalte lenke er en sammenblanding av offentlige flaggregler og flaggregler for handelsfartøy m,div. å kan kun forståes som personen bak siden flaggregler.no´s tolkning av hva loven hadde sagt om en slik lov hadde eksistert. andre tolkninger finnes bla.a i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

dummeste jeg ser er de som fører piratflagg. Eller norske båter som har "sildesalaten".

Til å være 46 år uttrykker du deg usedvanlig dustete. Sjelden kost - heldigvis. Slike uttrykk håper jeg å slippe å se på trykk fra voksne folk - og ungdommer (uansett alder).

Den uttalelsen der er den dummeste jeg har hørt noen gang. Jeg håper inderlig at du trekker den tilbake. Eller kanskje ikke du forstår hvor dumt du skriver? Jeg håper det siste

 

Dum og deilig - juba - juba ...... imponerende argumentering

Link to post
Share on other sites

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/85A0F258FAB78F24C125761800481223?OpenDocument

 

Her er en artikkel hvor det er gjort iherdig forsøk på å finne frem til lover og regler vedr flaggheising uten å lykkes.

 

Men de fleste her vet tydelig mer og kan kansje oppgi sine kilder ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Link to post
Share on other sites

ja - den er i hvertfall veldig konkret - og en tilbakelding på det jeg mener er en meget uheldig argumentasjon og en nivåsenking i diskusjonen jeg hadde håpet å slippe å se på Baatplassen. Også fra deg. Opprørende å se slikt på trykk fra det jeg trodde var voksne folk. Men jeg forstår at det er for mye forlangt. Og det er bare trist.

 

Du bekrefter det jeg håpet på - i mitt svar til deg. Takk for det. Det var godt å få klarhet i det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne debatten har to hovudpolar: Nokon meiner tradisjonell flaggpraksis er det rette og andre meiner flagget kan henga oppe også om natta (når ein er på tur). Og mange er ein eller annan stad i mellom.

 

Ingen av desse synspunkta er ulovlege eller umoralske. Men når enkelte framstiller motparten som nærast landssvikarar, då er det respektlaust. Toleranse er også ein dyd! :wflag:

Link to post
Share on other sites

Nå må dere jamen skjerpe dere folkens! :headbang:

 

Det er hevet over tvil at det ikke finnes lover som regulerer flaggbruk på fritidsbåter, det finnes til nød noen flaggregler som er litt uklare i opphavet.

 

MEN, det finnes et sett med tradisjoner som er, i mine øyne, trivelige. Jeg prøver selv etter beste evne å passe tiden selv, og synes det er fint. Som noen sier, så blir jeg litt småflau når jeg glemmer det.... :blush:

 

OG SIST MEN IKKE MINST: Jeg gidder ikke å irritere meg over at andre velger å ikke ta ned flagget kl. 21.00. Til det er livet for kort.

 

ELLER FORRESTEN, HELT TIL SIST: Jeg lar meg virkelig irritere, for ikke å si provosere, når jeg ser måten det diskuteres på her inne på denne tråden. Når man kaller andre dumme, nazi og andre utrykk, så blir det lavmål. Og det er jevnt fordelt på begge sider i ordskiftet.

 

Nok sagt!

 

Egil

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

:giggle: Makan til sprøyt. "Under kommando", hva fén er det,

 

Slapp av rem! Neste år følger du med hva jeg gjør vedr. flaggbruk. Etter en tid så sitter dette skal du se. Ting tar tid. Jeg brukte også litt tid til å sette meg inn i dette. Men nå sitter det som spikra. :yesnod::cool::lol:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Om du er for d.. til å se parallellen kan jeg mate den inn med teskje;

 

Noen blir opprørt over at folk ikke firer flagget kl. 21 (eller følger andre normer for håndtering av flagget). Andre blir opprørt over at noen tegner profeten deres som en hund.

 

I begge tilfeller er det ingen nasjonale eller internasjonale regler som er brutt. Ikke er det gjort skade på personer, eiendom eller miljø. etc. - likevel blir noen sterkt opprørte....

Så kommer parallellen (følg med): Utenforstående - i dette tilfellet de som ikke har noe sterkt forhold hverken til det norske flagget eller profeten - vil i begge tilfellene ha vanskeligheter med å finne rasjonelle grunner til engasjementet og/eller hvorfor disse personene blir så opprørte.

 

Håper ditt engasjement fremover vil bestå i noe annet en å slenge om seg om hvor dumme andre er - det bidrar ikke akkurat til å bremse nivåsenkningen på diskusjonen.

Link to post
Share on other sites

Du klarer nok en gang å bekrefte mitt innntrykk. Dette er en nivåsekning jeg hadde håpet å slippe å se på et enkelt båtforum. Når noen kaller andre for nazi og andre sammenligner en triviell debatt om flagg med religion og terrorisme da blir det bare trist. Jeg er glad for at vi klarte å lokke frem disse ekstreme holdningene. Samtidig håper jeg å slippe å se de uttrykt igjen.

Link to post
Share on other sites

Det er fasinerende å se hvor engasjert noen kan bli fordi ikke alle er enig i at flagget på fritidsbåten taes ned kl. 21:00 sommerstid.

Eg kan midlertid ikke helt se at det har noe med å være regeltro å gjøre.

Det virker mer å være en religiøs tilnærming hvor man henger seg opp i en liten bit av regelverket det henvises til.

 

Hvis det var så viktig å følge disse flaggreglene, hvorfor da ikke slå et slag for at flagget skal heises kl 08:00? :sleep:

Blås litt i luren kl. 08:00, gå ombord å vekk disse som tuta med hornet kl 21:00..... :giggle::giggle::giggle:

 

Det burde være unødvendig å idiotforklare de som velger å forholde seg annerledes enn en selv til en av mange regler knyttet til bruk av flagg.

Det er nesten ingen som følger regler for skikk og bruk hva gjelder flagg på en fritidsbåt.

Link to post
Share on other sites

Det er nesten ingen som følger regler for skikk og bruk hva gjelder flagg på en fritidsbåt.

Jeg ville heller sakt det slik:" Det er nesten ingen som følger regler for skikk og bruk hva gjelder flagg på en fritidsbåt "

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

En opplysning til dagsorden:

 

Det at det finnes en side på nettet som heter flaggregler.no betyr aldeles ikke at det finnes flaggregler for fritidsbåt, noe som tydeliggjøres i inlegget der jeg lenket til den nettsiden.

 

Nå må dere jamen skjerpe dere folkens! :headbang:

 

Det er hevet over tvil at det ikke finnes lover som regulerer flaggbruk på fritidsbåter, det finnes til nød noen flaggregler som er litt uklare i opphavet.

Kan du/dere linke til der hvor det eksplisitt står at fritdsbåt er unntatt fra flaggregler og ikke misnt god skikk og bruk for kongeriket Norges flagg? Jeg har lett etter der hvor det finnes beskrevet at flaggregler ikke gjelder for fritidsbåt, men har sålangt ikke funnet noe... Siden du/dere åpenbart kjenner til dette så skader det ikke om du/dere henviser til et offisiellt sted hvor denne untagelsen er gjort. Det burde vel være ganske enkelt for dere å komeme med denne dokumentasjonen siden dere vet dette..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bestumversjonen:

 

Flaggreglement til sjøs

En båt er under kommando når den er rustet til seilas og eieren eller hans representant

følger med. Det er ikke nødvendig å stryke flagget om eieren eller hans representant går

fra borde for kortere fravær.

 

 

Seilfartøy med en mast, som er under seil, fører flagget under gaffelen eller under

sprinokken, eller - hvis fartøyet er bermudarigget - i flyndra på storseilet, eller på stang

akter.

 

 

Seilfartøy med flere enn en mast, og som er under seil, fører flagget på eller over den aktre

mastetoppen, og det er herunder adgang til å sette flagget på stang eller bruke annen

anordning med henblikk på å holde det klar av rigg eller seil når det er heist. Er den aktre

masten gaffelrigget, er det også anledning til å føre flagget under gaffelen på denne når

fartøyet er under seil.

 

 

Seilfartøy som er under gange for motor, eller som blir slept, og som har seilene nedfirt og

beslått, fører flagget på stang akter. Dog har seilfartøy med mer enn en mast og som er

under gange som foran nevnt, anledning til - selv om seilene er nedfirt og beslått - å føre

flagget slik som beskrevet i avsnitt 3.

 

 

Seilfartøy som ligger til anker, i bøye eller fortøyd på hvilken som helst måte, fører flagget

fra stang akter. Dette gjelder prinsipielt også seilfartøy med mer enn en mast. Dog skal det

for det sistnevnte være anledning til - såfremt det er praktisk vanskelig å bruke flaggstang

akter på grunn av utstikkende bom eller lignende - å føre flagget slik som beskrevet over.

 

 

Maskindrevet fartøy som ikke fører seil, fører flagget fra stang akter såvel under gange som

til ankers m.v. Unntatt fra denne regel er maskindrevet fartøy over 10 m (33 fot) lengde

overalt og som har eget flaggspill med gaffel, rigget på eller i akterkant av oppbygg

midtskips eller nær midtskips. Slikt fartøy kan under gange - og kun da – fore flagget under

den foran nevnte gaffel.

 

 

En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden. Flagget kan strykes i åpen sjø, men bør

tones når en møter orlogsfartøy eller lystbåt. Ved å komme til eller ved gang fra havn bør

flagget tones også utenfor flaggtiden, men det strykes igjen når båten er kommet til ankers.

Det samme gjelder møte med orlogsfartøy eller lystbåt som en skylder å hilse.

 

 

Hilsing foregår ved langsomt å senke og heise flagget en gang. En skylder å hilse:

a) H.M. Kongen og andre kongelige personer.

b) Norsk eller fremmed orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning med kommandoen heist.

c) Fremmede lystbåter i norsk farvann.

d) Det svares straks på en hilsen. Seiler en i eskadre, svarer bare sjefbåten.

 

 

Flaggtiden er fra solens oppgang til dens nedgang, eller fra kl. 08.00 til kl. 21.00, når solen

går opp før denne tid eller ned etter.

 

 

Når lystbåt ligger i nærheten av orlogsstasjon, orlogsfartøy eller festning, følger en disses

flaggtid. Er flere båter samlet, tas flaggtiden etter eskadresjefen, eller eldste tilstedeværende båteier.

Link to post
Share on other sites

http://www.lovdata.no/all/hl-18981210-001.html

http://www.lovdata.no/for/sf/ud/td-19271021-9733-0.html

 

Hvis du finner noe om fritidsbåter (eller kanskje "lystfartøy") i foreskriftene så er det bra. Jeg gjør det ikke. Og fortsatt er det vel slik at det som ikke er forbudt/påbudt ved lov er frivillig.

 

Skikk å bruk er noe annet - og bør nok ikke føre til slike bastante utblåsninger overfor andre medlemmer som vi her er vitne til.

Link to post
Share on other sites

Du klarer nok en gang å bekrefte mitt innntrykk. Dette er en nivåsekning jeg hadde håpet å slippe å se på et enkelt båtforum. Når noen kaller andre for nazi og andre sammenligner en triviell debatt om flagg med religion og terrorisme da blir det bare trist. Jeg er glad for at vi klarte å lokke frem disse ekstreme holdningene. Samtidig håper jeg å slippe å se de uttrykt igjen.

 

Du er tydligvis ikke blant de skarpeste knivene når det gjelder forståelse...

Jeg sier ikke at disse personene er identiske/direkte sammenlignbare - jeg trekker en parallell. Det er nok av forskjeller til å argumentere at en sammenlikning ikke er på sin plass, men samtidig er det noen paralleller man ikke trenger å ha en doktor grad i abstrakt tenkning for å se. Vi snakker ikke om religion og terrorisme, men om symboler. Profeten er symbolet for noen, flagget for andre. Det er vel ikke helt tilfeldig at en reaksjon vi ofte ser når profeten er karikert er brenning av flagg.....

 

Forøvrig er jeg ikke spesielt imponert over de som absolutt skal markere seg med å "skjende" symboler som er viktige for folk - det være seg de som karikerer profeten, eller de som provoserer med sin behandling av det norske flagget. Jeg forstår ikke hva det er de ønsker å oppnå utover det å utvise arroganse.

 

Akkurat like lite imponert er jeg over de "ekstreme holdningene" det er å kalle andre idiot og dust - veien er ikke lang til de som en tydligvis ikke har lyst til å bli sammenlignet med. De bør se på seg selv før de setter seg ned og blir "trist".

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...