Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel


Benji

Recommended Posts

Det er hevet over tvil at det ikke finnes lover som regulerer flaggbruk på fritidsbåter, det finnes til nød noen flaggregler som er litt uklare i opphavet.

 

MEN, det finnes et sett med tradisjoner som er, i mine øyne, trivelige..[/b]

Nemlig ,så da kan dere diskutere her i bøtter .

Diskusjonen har vel sklidd såpass mye ut ,at det kunne

vært greit å funnet på noe annet .Begynner å bli litt ute av vater nu

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jeg foreslår at vi oppsumerer som følger:

 

"Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

 

og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

 

– Fra Kardemommeloven

Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

En båt under kommando bør føre flagg i flaggtiden. Flagget kan strykes i åpen sjø, men bør

tones når en møter orlogsfartøy eller lystbåt. Ved å komme til eller ved gang fra havn bør

flagget tones også utenfor flaggtiden, men det strykes igjen når båten er kommet til ankers.

Det samme gjelder møte med orlogsfartøy eller lystbåt som en skylder å hilse.

 

Du verden. Slitsomt.

 

Å tone flagg for hver lystbåt under ens ferd tilsier egen heltidsbeskjeftigelse for èn person....

Link to post
Share on other sites

"Man skal ikke plage andre,

man skal være grei og snill,

og for øvrig kan man gjøre hva man vil."

– Fra Kardemommeloven

Synes dette er en grei avrunding på den mer følelsesladete delen av debatten og anmoder debattantene, inklusive meg selv, om å vise respekt for andres meninger og holdninger. Selvfølgelig har vi alle, på vår måte, respekt for det norske flagget.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bestumversjonen:

 

Flaggreglement til sjøs

En båt er under kommando når den er rustet til seilas og...blablabla...eller eldste tilstedeværende båteier.

Disse reglene er sikkert fra samme tid og lovene New York slettet i 1998. Der var forbudd å gå med teskje i bukselomme og hesten fikk ikke lov til å sove i badekaret. Men de var lov å ta den med inn i leilighet på fjerde etasje!

 

Men hva kan man forvente i sivilasjon der hester går i sentrum av hovedsteden og driter på gangfelter...!

 

Om jeg skal hilse noen på vannet vinker jeg han eller bruker VHF. Gjør ikke forskjell om den er av kongefamilien eller noen mektere famili!

Link to post
Share on other sites

Men hva kan man forvente i sivilasjon der hester går i sentrum av hovedsteden og driter på gangfelter...

 

 

Unnskyld, men hva har dette med mitt spørsmål/utsagn som trådstarter.

 

Det er leit å se at medlemer her slenger til dels ufine bemerkninger over en lav sko til hverandre, det var ikke det som var utgangspunktet mitt når jeg startet tråden.

Ber om at det blir stopp på denne tråden nå, ellers vil den holde på i det uendelige med ....

 

Ønsker alle en god båthøst/vinter.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

jeg har ikke greid å finne en lenke som sier eksplisitt at lystbåter er untatt flaggreglene Sydvesten, jeg har derimot funnet hvem flaggreglene eksplisitt gjelder for, det er lenket til lovdata tidligere i denne tråden.

 

Om trådstarter angrer på denne tråden å ønsker å stenge den så er en IM til moderator den rette veien å gå.

I mellomtiden vil medlemmenes meninger i dette tema kunne reflekteres fritt i denne tråden.

 

En god båthøst/vinter til deg og Benji og til alle andre her og, båten gikk på land i dag så det blir ikke noe flagging på meg før 16 mai, da skal den ut igjen å da er det flaggdag!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det å respektere flagget er en god ting, følger reglene da jeg synes det er en fin tradisjon, bryr meg lite om det er lovpålagt eller ei.

 

Tar også inn fenderne under gange, selv om det ikke er lovpålagt.

Hilser på alle båter også, selv om det heller ikke er lovpålagt.

Link to post
Share on other sites

http://www.lovdata.n...981210-001.html

http://www.lovdata.n...021-9733-0.html

 

Hvis du finner noe om fritidsbåter (eller kanskje "lystfartøy") i foreskriftene så er det bra. Jeg gjør det ikke. Og fortsatt er det vel slik at det som ikke er forbudt/påbudt ved lov er frivillig.

 

Skikk å bruk er noe annet - og bør nok ikke føre til slike bastante utblåsninger overfor andre medlemmer som vi her er vitne til.

 

Slik jeg leser loven, så fanger bordet, dersom man heiser flagget; Da gjelder flagg reglene.

Men for lystfartøy, så har man ikke noen plikt til å føre flagg.

Link to post
Share on other sites

Dette skrev Syvert i 2005-versjonen av samme diskusjon. Jeg regner med det gjelder fortsatt?

 

Heisan Baatplassfok

Jeg vet ikke om jeg kan bidra til å sette sluttstrek for flaggdebatten, men Flaggloven og Flaggforskriften gjelder kun for Statens fartøyer, eiendommer og bygninger og ikke for fartøyer og eiendommer i privat eie. Det er opp til den enkelte om de vil følge "tradisjonene" eller ei. Man må heller ikke ta utgangspunkt i Marinens flaggreglement fordi dette følger internasjonale regler for militære fartøyer. Jeg har hatt lengre samtaler med Utenriksdepartementet Protokollavdeling, som forvalter Flaggloven, og de henviser bare til KNS' flaggreglement som kan danne utgangspunkt for flaggføring på fritidsbåter. Jeg håper dette kan bidra til å avklare hva som gjelder av lover og regler.

Hilsen Syvert

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet i utlandet:

 

Selv fikk vi av den grunn, ved anløp av Anholt, påpakning av danske tollere. Disse foretok en sjekk på senkvelden og oppdaget at vi ikke hadde noe synlig flagg ombord som fortalte at det dreiet seg om en norsk båt. Da vi forsøkte å gi dem en innføring i elementære norske flaggregler, ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem!

Link to post
Share on other sites

Jeg håper dette kan bidra til å avklare hva som gjelder av lover og regler.

Hilsen Syvert

Her slapp vel Syvert og Protokollavdelingen billig unna uten videre diskusjon med påløpne utgifter for fellesskapet.

 

 

...ble vi i tillegg beskyldt for å fleipe med dem![/i]

Denne versjonen har vi møtt noen ganger og heldigvis uten innblanding av ladet karabiner :lol:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...