Jump to content

Flaggskikk - glemt kapittel

Benji

Recommended Posts

Nei, for da er jeg ikke tilstede i båten Astor. Båten er ikke "under kommando" som det heter på orlogsk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg mener turbåter bør føre flagg, rett og slett for å vise sin nasjonalitet når båten er i bruk. Er båten i opplag, på sjø eller land, flagger en ikke. Dette er nokså vanlig over alt i verden.

Å drive med tuting, hornblåsing m.m. bør vi overalte til forsvaret og det offentlige. Men de som liker å tute og ballere med flagget må gjerne det, det vekker ingen spesielle følelser, hverken nasjonalromantiske eller andre mer potente egenskaper, i meg. :flag_sw::flag_da::flag:

Forsøker etter beste evne å følge Norske flagg regler, når jeg er i Norsk farvann. Er jeg i utenlandsk farvann, har jeg nå begynt å ha flagget oppe hele døgnet.

Tuting, salutt og hornblåsing er en uting. Eneste er i Sæby, hvor det er litt stil over det.

Var det ikke en Norsk seiler i en Tysk gjestehavn, som fikk huden full av kjeft av havnesjefen. han hadde firt flagget og havnesjefen kunne derfor ikke se båtens Nasjonalitet.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

[...]Tuting, salutt og hornblåsing er en uting. [...]

Er man plaget av slikt (vuvuzelakonsert fra sån ca 2050 til ca 2110, litt ettersom promillenivået og evnen til å lese av riktig klokkeslett varierer fra båt til båt, slik f.eks Skagen er (var?) når det er mye norske båter) er løsningen skremmende nær: Start en tilsarende støyende seremoni klokken 0800 ved flaggheis, de som er mest høylytte 2100 er gjerne ikke de som verdsetter høye lyder 0800 :thumbsup:

Mee har du noen link som viser at noen har tatt seg ulovling ombord i andres båter for å fire flagget ...

For meg blir det en uting, men vi får ta det på vi-e-aille-inndivida-kontoen. Om noen tar seg ombord for å rette på jolle, fendre, fortøyninger som er gått opp og slikt så er det velkomment, og jeg tillater meg å gjøre det samme selv. At noen putter flaggnevrosen i samme kategori klarer jeg å leve med. Prøver tilogmed å ta ned flagget i tide selv også, men må innrømme at jeg er like forundret over dette hver gang, svenskerutina faller mye mer naturlig for meg.

Det finnes ingen flaggplikt for oss vanlig dødelige.

Sånn generelt og til oss alle; hvorfor bryr man seg med å ha flaggstang og flagg, det være seg hjemme eller på båten når man gir så til de grader blanke i de regler (ikke lover) og sedvaner som har vært rådende i generasjoner? Ja, hvilken glede har man av denne tøyfilla som henger og slenger et eller annet sted og ofte sågar er i veien, blir våt, må lappes eller skiftes ut og koster penger? :confused:

For å flagge nasjonalitet kanskje?

Flaggregelene følger jeg normalt når jeg ligger i gjestehavner. Men jeg liker egentlig godt å ha det oppe lengre så lenge vi sitter oppe i båten. Føler det blir som å blinke med lysene på et utested/ skru på lysene, når det nærmer seg stengetid. Blir liksom "nå er det på tide å legge seg, festen er over". Litt sosiale mekanismer som spiller inn her i forhold til hva andre i havna gjør. -alle sitter nok og skuler på hverandre om "noen" tar ned flagget.

Etter klokken 21:00 tar jeg uansett ned flagget dersom jeg er under gange i planende fart. -det blir bare utslitt. Går jeg rolig er det fint å ha flagget oppe.

Dersom det regner, lar jeg gjerne være å heise flagget, venter til oppholdsvær, eller at jeg tar det nedfør kl 21:00.

Vi har nok alle lyst til å flagge så lenge som mulig. Det gir liv i båt og havn. Jeg synes flagget i seg selv er fint, og vi skal behandle det med respekt.

Uansett, hver dag på sjøen er en flaggdag. :)

Dette er jo det reneste svada. Fengsel for å føre utenlandsk flagg? For noe tøys. Paragrafen det vises til gjelder for Sk. "Forseelser i Sjøfartsforhold", altså for handelsflåten.

Nå har jeg alltid forstått det slik at i denne sammenhengen skilles det mellom "orlogsflåten" (altså den Konglige Norske Marine) og den sivilie handelsflåten, det vil si "alle andre", hvilket også inkluderer oss. Vi skal med andre ord følge handelsflåtens flaggregler.

Var det ikke en Norsk seiler i en Tysk gjestehavn, som fikk huden full av kjeft av havnesjefen. han hadde firt flagget og havnesjefen kunne derfor ikke se båtens Nasjonalitet.

Her mener jeg det er den tyske havnesjefen som var på jordet. Han skulle ha fått med seg nasjonaliteten til båten da den ankom. Det er derfor vi er pliktige å vise nasjonalitet når vi ankommer og forlater utenlandsk havn.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Vi skal med andre ord følge handelsflåtens flaggregler.

Dette er en meget bra leveregel for de av oss som respekterer og er stolt over det norske flagget

Nei, - lystbåter omfattes IKKE av flaggreglene for handelsfartøyer eller marinens fartøyer.

Det er riktig at det ikke finnes flaggregler som eksplisitt sier at lystbåter skal følge disse reglene, men det finnes heller ikke regler som sier at det er forbudt.. Derfor vil det alltid finnes relativt enkle mennesker som ikke ønsker å respektere det norske flagget, men allikevel føre det... Dett er noe en må leve med både i dag og i fremtiden...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

http://m.nrk.no/m/ar...art_id=17712111

Quote:

"Det Norske nasjonalflagget skal føres akter eller på babord side – hjertesiden”

Det foresvever meg noe om nasjonalflagg på stangen akterut i sjøen, på gaffelen under land.

Byvåpen på gjøsen.

Til….. fra….. hvilket land på (fortopp)råen.

Sjefen om bord, los, karantene. . . andre signalflagg på øvrige rær, signalmast.

Var sikkert noen flere også ? ? ?

Mvh

Kaldfisk

Jeg må innrømme at jeg er en av dem som har flagget godt lagret nede i salongen stort sett alltid. Så vidt jeg vet så er ikke pliktig til å føre flagg. - og jeg ser ingen nytte av å ha den kluten hengende bak der å blafre. Bruker flagget på 17. mai. Det får holde.

Når jeg seiler til Sverige/Danmark bruker jeg det av og til, men der er jeg litt mer i tvil om jeg er nødt til å føre flagg. Er jeg det ? :confused:

Det foresvever meg noe om nasjonalflagg på stangen akterut i sjøen, på gaffelen under land.

det ville være naturlig om det var motsatt, siden gaffelen er høyt oppe under seilas - for å holde storseilet (evt mesanen) oppe, men ligger nede på bommen når man ikke er under seil - og da ville jo flaggstanga akter være aktuelt sted.

Til….. fra….. hvilket land på (fortopp)råen.

styrbord vant/under styrbord salingshorn/tilsv er vanlig plass for nasjonalflagget for det landet man er gjest i.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Snekka har ikke gått mange meterne etter at jeg har bakka ut fra plassen før flagget er på plass. Særlig minste guttungen er hissig på at flagget skal opp med en gang. Så han tar personlig ansvar for flagget, deretter tar han styringa mens jeg tar inn fenderne. DA kan turen starte :cool:

2009_06_14_img_1129_1.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...