Jump to content

Hva menes med at et nålelager skal ha forspenning?


2xDiesel

Recommended Posts

Men hvor i all verden sitter det et nålelager som skal ha forspenning? Etter min logikk sitter det rullingslager der du har behov for et visst omdreiningstall. Ett lager uten glapp vil gå varmt og skjære seg med en gang :confused:

 

Jeg vil heller tolke det slik at det er enten innerringen eller ytterringen av lageret som skal forspennes mot godset slik at det ikke løsner. Et rullingslager (kule, rull eller nål) må alltid ha glapp (klaring mellom rulleement og gods).

Link to post
Share on other sites

Hva menes med at et nålelager skal ha forrspenning?

Nålelager er ikke et lager som skal ha forspenning.

Derimot kan koniske rullelagre være montert med eller uten forspenning.

Et nålelager er i teknisk form et sylindrisk lager med x anntall sylindriske aksler/nåler montert i en hylse.

Alltså et slikt lager har ikke forspenning, kun klaring mellom aksel og nålelager.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Derimot kan koniske rullelagre være montert med eller uten forspenning.

Rullene i et konisk rullelager skal heller ikke ha forspenning. Det er bare innerringen som kan forspennes. Hvis det er forspenning i selve lageret blir det varmgang med en gang.

Link to post
Share on other sites

Rullene i et konisk rullelager skal heller ikke ha forspenning. Det er bare innerringen som kan forspennes. Hvis det er forspenning i selve lageret blir det varmgang med en gang.

mulig at du misforstår, men hva jeg mener er et konisk lager montert på f.eks et hjulnav i front på på en bil uten forhjulstrekk.

Her er det 2 stk koniske lager montert omvent på hver side av hjulspindelen.

Mutteren som holder allt på plass i enden av spindelen er egentlig det du bruker som forpenning av lagerpakka.

Samme løsning finner du på inngåene aksel på alle drev.."for å gå litt inn på båt igjen"

 

Om du strammer mutter i enden av lagerpakka, så lager du en rullemotstand...dette kaller vi forspenn av lager.

 

Viktig er selvfølgelig at dette er korrekt, og dette blir målt med momentnøkkel.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

og dette blir målt med momentnøkkel.

 

 

På båt bruker vi fjærvekt, da det ikke er mulig å sjekke dobbeltlagerboksens forspenning med en momentnøkkel, dette gjelder på Volvo, Mercruiser har ett litt annet design.

 

Hensikten med forspenning i ett nålelager er at det ikke skal være noe slakk i lagrene. En slakke i nålelageret vil lage spor i lagerskåla og ødelegge denne. Forspenningen må ta opp temperaturutvidelse og høy belastning og likevel holde det sammen. samtidig bør den ikke være for stram. da vil nålene prege lagerskål. Lagrene sentrere vertikal- /propell akselen. Lagrene skimses slik at en har litt treghet i rotasjonen.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg brukte feil ord her, men det er de lagrene som sitter i øvre gearhus på drevet. Der sitter to stykker "needle bearing" ett på hvert "gear set" på vertikal akselen. Det er disse lagrene det står at man må huske å forspenne før man monterer dem. Virker som de surrer et tau rundt og drar til med et visst moment. Det er dette jeg ikke skjønner helt hvorfor, hvordan eller vitsen med. Men er veldig nyskjerrig :-)

Link to post
Share on other sites

Du har garantert ett Volvo drev, og sannsynligvis ett AQ280 eller 290 drev.

 

Det er i utgangspunktet ikke nålelagrene som det settes forspenning på her.

Dette er dobbeltlagerboksen, og forspenningen settes på lagrene inne i boksen ved å skimse på SP, og ved å stramme en spennhylse på DP.

Forspenningen settes ved å spenne fast boksen, og å sjekke motstanden i lagrene ved å bruke en fjærvekt med ett tau rundt boksen, som måler hvor mye kraft som skal til for å rotere boksen. Dette er som tidligere nevnt for å unngå aksialslakk.

 

Nålelagrene kommer i ett matchet sett og skal bare monteres og skimses.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På båt bruker vi fjærvekt, da det ikke er mulig å sjekke dobbeltlagerboksens forspenning med en momentnøkkel, dette gjelder på Volvo, Mercruiser har ett litt annet design.

 

Hensikten med forspenning i ett nålelager er at det ikke skal være noe slakk i lagrene. En slakke i nålelageret vil lage spor i lagerskåla og ødelegge denne. Forspenningen må ta opp temperaturutvidelse og høy belastning og likevel holde det sammen. samtidig bør den ikke være for stram. da vil nålene prege lagerskål. Lagrene sentrere vertikal- /propell akselen. Lagrene skimses slik at en har litt treghet i rotasjonen.

Nå må du vise hva du mener med forpenning av nålelager.

Et nålelager er som fortalt i tråd lengre opp.

En momentnøkkel kan jo fortelle allt fra fjær til tonn om du hvil.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Man kan skimse ett nålelager for å få en viss treghet i det, gjøres enkelte ganger i girkasser og drev, og man oppnår da forspenning i lageret.

 

Det er ikke mulig å komme til med en momentnøkkel på ett Volvo drev, Volvo mener derfor at forspenningen skal sjekkes med å spenne fast selve gearet, og rotere boksen med en tråd festet på en fjærvekt.

På Mercruiser settes dobbeltlagerboksen på plass i huset, og det er tilgang forfra slik at forspenningen kan kontrolleres med en momentnøkkel, noe som ikke går på Volvo.

Link to post
Share on other sites

Forspenningen må ta opp temperaturutvidelse og høy belastning og likevel holde det sammen

Jeg forstår at du har greie på det du snakker om, men dette finner jeg en smule selvmotsigende. Temperaturutvidelsen under drift vil vel bare øke forspenningen...

Link to post
Share on other sites

mulig at du misforstår, men hva jeg mener er et konisk lager montert på f.eks et hjulnav i front på på en bil uten forhjulstrekk.

Her er det 2 stk koniske lager montert omvent på hver side av hjulspindelen.

Mutteren som holder allt på plass i enden av spindelen er egentlig det du bruker som forpenning av lagerpakka.

Mulig jeg missforstod, men jeg tror ikke det. Nå er ikke jeg bilmekaniker, men såvidt jeg vet er det en hylse mellom innerringene på disse lagrene som blir stuket når man trekker til med riktig forspenningskraft (indirekte lest av på momentnøkkelen med en innlagt feil pga friksjon). Når riktig forspenningskraft er oppnådd er ringen stuket slik at man har oppnådd det lagerglappet man ønsker. Jeg gir meg ikke helt ennå på at det skal være et visst glappp/ klaring mellom rulleelement og inner/ytterring. Hvis ikke vil det skjære seg med en gang temperaturen i lageret øker.

Link to post
Share on other sites

Man kan skimse ett nålelager for å få en viss treghet i det, gjøres enkelte ganger i girkasser og drev, og man oppnår da forspenning i lageret.

 

Det er ikke mulig å komme til med en momentnøkkel på ett Volvo drev, Volvo mener derfor at forspenningen skal sjekkes med å spenne fast selve gearet, og rotere boksen med en tråd festet på en fjærvekt.

På Mercruiser settes dobbeltlagerboksen på plass i huset, og det er tilgang forfra slik at forspenningen kan kontrolleres med en momentnøkkel, noe som ikke går på Volvo.

som jeg spurete deg i tråd før..

 

Hvis hvordan du forspenner et nålelager.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

som jeg spurete deg i tråd før..

 

Hvis hvordan du forspenner et nålelager.

 

Jeg skal prøve å forklare så enkelt som mulig, men det er vel ingen grunn til å bli oppsnasen :nonod:

 

Alle lager, uansett type er laget med en viss klaringen i aksialretningen, i ett kulelager ligger denne klaringen i en glippe mellom kulene og banen. Når vi strammer lageret minsker denne klaringen og vi forspenner lageret slik at aksialslakken blir borte. Dette har ingenting med passformen til lageret i huset, eller passformen til akselen i midten å gjøre, men man tar bort den klaringen som er innebygget i lageret mellom kulene og banen.

Rullelager er det mest vanlige lageret å forspenne da disse blir brukt til koniske dobbeltlager på biler, særlig som hjullager.

I ett rullelager vil klaringen i aksialretningen ligge på hver side av hver rull, hvor det er litt klaring innebygget. For å unngå varmgang og ulyder strammes lageret noen mikrometer inn slik at klaringen akkurat taes vekk. Dersom det strammes for mye vil det forårsake varmgang og skjæring av lageret, samt høy slitasje pga. spennet på hver side av rullene. Ett nålelager er i prinsippet ett rullelager uten kon, og vil også ha en innebygget klaring på hver siden av nålen, slik at ved å stramme det litt inn, vil klaringen forsvinne.

 

Man kan fjerne denne klaringen ved å forspenne lageret på forskjellige måter, man kan skimse med skims med angitte tykkelser som gir rette spenningen på lageret, man kan stramme en bolt med ett vist moment for å gi rette spenningen, og det er ett par måter til å gjøre dette på som sjeldent brukes.

 

Ved å ta bort den innebygde aksialslakken i lageret reduseres varmgang og slitasje, da kulene/rullene/nålene vil ligge helt i ro, og ikke bevege seg i aksialretningen. Dette gjøres derfor ofte på steder hvor lageret utsettes for høye belastninger for å øke levetiden på lageret ved å fjerne innebygde toleranser i lageret.

 

Legger ved noen bilder som kanskje kan illustrere litt.

 

Taper-Roller-Bearing.jpg

needle-roller-bearing-390841.jpg

 

Hvis du ser på bildene burde det være innlysende at begge disse lagrene kan strammes inn for å fjerne slakk i aksialretningen(den retningen som akselen går inn i midten av lageret, altså ikke sideveis i lageret, men opp og ned)

 

Get it!!!

 

Makan te mas

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OK, men si f.eks. at forspenningen skal være 1,5 kg. Hvis jeg da har 0,5 eller 2,0 kg, hvordan øker eller minsker jeg forspenningen da?

 

Dersom du har ett SP (singelprop) drev må du øke/minske skimsene.

Dersom du har ett DP (duoprop) drev kan du stramme senterbolten litt mer for å øke forspenningen, men dersom du strammer det for mye må det demonteres og spennhylsen må byttes, og du må begynne på nytt.

Link to post
Share on other sites

Det kommer helt ann på hva slags løsning produsenten har valgt på det du skal ha forspenning på, som tidligere nevnt her så kan du øke og minske forspenningen enten ved å fjerne eller legge til shims eller som det er på dobbellager boksen på ett DP-E drev at du strammer en spennhylse, som forøvrig må byttes hvis du strammer for mye. Noen ganger måler du det med en momentnøkkel andre ganger med en fjærvekt og hyssing.

kan du fortelle nøyaktig hva slags drev det er snakk om og hvilke lager du skal forspenne?

Uansett så må nok ett lager være koniskt for at det skal kunne forspennes. og det er som regel rullenes friksjon/motstand mot lagerskålen som bestemmer hvor mye forspenningen er.

det er veldig viktig at dette er nøyaktig da for stor klaring/motstand kan føre til ulyder, stor slitasje og havari. For liten avstand/friksjon, altså for høy forspenning kan føre til varmgang pga metallutvidelser og at det da ikke blir plass til en smørefilm i lageret, slitasje og havari.

Den korrekte forspenningen er nøye regnet ut av produsenten av komponenten. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Nå blander du dropsene tror jeg.

1 bilde viser et konisk rullelager som kan forspennes.

2 bilde viser et sylindrisk rullelager i et bur med nålelager...dette lageret har jeg alldri sett blitt forspent for og verken minske eller øke aksial klaring (dette er jo umulig fordi aksel flyter i lengderetning)...ihvertfall ikke forspenning for og øke eller minske rullemotstand.

 

Så for 3 gang, kan du vise hvordan du gjør dette rent teknisk.

 

Jeg beklager hvis jeg opptrer som oppstanasen, dette er absolutt ikke meningen.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...