Jump to content

Hvor er dette?


bliss X

Recommended Posts

Den optiske telegrafen er også ganske karakteristisk, riktignok en replika, men skal ellers være identisk med det som i sin tid ble brukt, bl.a. i forbindelse med slaget i Lyngør  

Det er også satt opp en "ny" optisk telegraf på Lyngør, og derfor tippet jeg som jeg gjorde. Visste at det også var satt opp en lenger øst, men var ikke 100% sikker på plasseringen av denne.

 

Fikk forresten en interessant info om bruken av de optiske telegrafene av en kar som vi møtte på Lyngør, og som hadde vært med på dugnaden med å få telegrafene på plass igjen. De var svært effektive når det gjaldt å få frem raske meldinger langs kysten.

Link to post
Share on other sites

Å jeg vet ikke om det var så lett. Det er jo så mørkt. Jeg var fristet å svare: I båten din.....

 

Men så skrudde jeg opp lysstyrken og fikk med meg litt mer av bakgrunnen. Belyste murer og bygninger.... Høyt fjell i bakgrunnen. (Jaja, høyt for oss østlendinger....) Kan det være Oscarsborg ?

Riktig!

Oscarsborg Festning mandag 8 september 2003 klokken 20:05.

 

Jon_P

AL-TEC

al-tec.no

Link to post
Share on other sites

He he  det er vel Byneslandet det der da..  

Takk for at jeg fikk gjette da   :yesnod:   ( håper bare jeg har rett nå da,,  he he)

Pjolter

NIX Byneset Pjolter......  For å gi en ledetråd så er vi forankret i Fosenhalvøya en eller annen plass. Men det er kanskje vanskelig å angi omtrent hvor? Landskapet i bakgrunnen er kanskje for "intetsigende"? Jeg tror likevel du vil bli overasket når jeg viser stedet med punkt og fotoretningen med pil i kartet. Men..... kanskje EN sjans til?
Link to post
Share on other sites

Hmm.,..   "gransker bilde en gang til"  jeg trodde du var forankret ca på Rødberg og så over mot Byneset, men det var det altså ikke........  hmmmm   blir egentlig gjetting dette.

 

Er du forankret ca på Fosen mek????kanskje?  litt pinlig dette men,,, nei kanskje det er litt for "langt over" nei gjetter det jeg..

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Kan det være at vi har fjorden inn til Orkanger rett utenfor høyre billedkant Siden du hintet til Pjolter), og dermed Børsa enten i bakgrunnen til venstre eller utenfor venstre billedkant. I tilfelle har du Viggja i bakgrunnen bak båten.

 

Er dete også feil, tror jeg vi er langt inne i Trondheimsfjorden, dvs. i Åsenfjorden eller deromkring.... :yesnod:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Det var kanskje som jeg fryktet at landskapet bak på bildet var for "vanlig" og for lite karakteristisk. Vi ligger faktisk ankret opp inne ved ei lita kjekk og litt flatere "hylle" i en bratt fjellskrent i Skålvika ved Hindrem. Flott plass for en picnic på godværsdager når en bare har tid til noen timers fjordtur. Brådypt helt inn til land og ypperlig sted å stå på land med fiskestanga også.  Bildet er tatt over mok Malvik kommune. Hadde jeg vridd kameraet over mot høyre når jeg tok bildet hadde vi sett Ladehammeren og Trondheim  :yesnod:

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det var kanskje som jeg fryktet at landskapet bak på bildet var for "vanlig" og for lite karakteristisk. Vi ligger faktisk ankret opp inne ved ei lita kjekk og litt flatere "hylle" i en bratt fjellskrent i Skålvika ved Hindrem. Flott plass for en picnic på godværsdager når en bare har tid til noen timers fjordtur. Brådypt helt inn til land og ypperlig sted å stå på land med fiskestanga også.  Bildet er tatt over mok Malvik kommune. Hadde jeg vridd kameraet over mot høyre når jeg tok bildet hadde vi sett Ladehammeren og Trondheim  :headbang: quote]

 

Ja der ser du..  nei den var ikke enkel. Jeg har tilogmed bodd i Malvik i 4 år men kjente meg ikke igjen .  

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Utenfor Nordre Langåra, rett syd av Høyerholmen ligger Skogerholmen og Rødskjær. På folkemunne heter disse Skauern og Rauskjæra. Jeg anntok at dette bildet ble tatt der, fordi det var herfra Tv reportasjen var fra. Jeg får ikke bildet til å stemme med Middagsbukta. Men for all del...................

Link to post
Share on other sites

Utenfor Nordre Langåra, rett syd av Høyerholmen ligger Skogerholmen og Rødskjær. På folkemunne heter disse Skauern og Rauskjæra. Jeg anntok at dette bildet ble tatt der, fordi det var herfra Tv reportasjen var fra. Jeg får ikke bildet til å stemme med Middagsbukta. Men for all del...................

....hmmm.....Bildet og stedsangivelsen tok jeg fra Aftenposten......de kan vel også ta feil?? Kan noen klare ut dette?

 

Ellers: Rauskjær er vel et ofte brukt navn på skjær i Norge, vil tro det kan være flere av de innenfor Færder også. Takk for presiseringen, Mini! :headbang:

Link to post
Share on other sites

....hmmm.....Bildet og stedsangivelsen tok jeg fra Aftenposten......de kan vel også ta feil?? Kan noen klare ut dette?

 

Ellers: Rauskjær er vel et ofte brukt navn på skjær i Norge, vil tro det kan være flere av de innenfor Færder også. Takk for presiseringen, Mini! :smiley:

Hei

Saken var omtalt i Asker & Bærums Budstikke. Garantert at  det er fra Middagsbukta.

Egentlig heter det vel Langårasundet.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Bare for å pirke og kverulere, les oppslaget i Asker og Bærums Budstikke en gang til. Jeg har akkurat gjort det og da har jeg nok mine ord i behold.

 

Husk "Middagsbukta" ligger på vestsiden av Langåra og Terneholmene ligger på østsiden av tidligere nevnte bukt. Holmen/øya du ser bak i bildet er nok Høyerholmen. Kan nevne at Tomm Murstads leirskole ligger på den andre siden av øya du ser..................

Link to post
Share on other sites

I Middagsbukta var nok hvalrossen definivt ikke. Vi var der søndag, og vel hadde vi selskap av mange, men ingen hvalross.

 

Derimot overhørte vi en samtale på VHFen mellom en fritidsbåt og politibåten. På forespørsel opplyste politibåten at hvalrossen lå på holmen innenfor Skogerholmen (Skauern), som altså er på utsiden av (syd for) Langåra. Jeg mente å huske at de kalte holmen Tjuvholmen, men husker sikkert feil, for på detaljkartet over Indre Oslofjord heter denne holmen Terneholmen.

 

På vei hjem tok vi oss en tur bortom og sjekket alle sider av holmen (unntatt den grunne sydsiden) både med kikkert og det blotte øye. Men dessverre - ingen hvalross å se, til ungenes store skuffelse.

 

Om vi allikevel var på feil sted, eller om hvalrossen var lei av oppmerksomheten og hadde tatt seg en svømmetur vet jeg ikke.

 

PS. Aftenposten sier faktisk "På dette skjæret utenfor Middagsbukta...." i underteksten til bildet, selv om ingressen er upresis.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...