Jump to content

Stereo i båt


Ung_Yamarineier

Recommended Posts

En jeg kjenner hadde anlegg i båten. Riktignok en åpen båt, men allikevel.

Ha lå i Brekkestø og skulle til og fylle bensin samtidig som han hørte på musikk.

For å gjøre historien kort ente det med at han nesten ikke hadde båt lenger. Skjedde pga at han tidligere hadde fått saltvann i anlegget og dermed fikk en kortslutning

 

Så hvis du installerer stereo så vær VELDIG forsiktig med tanke på saltvann. Er ikke mye elektronikk som tåler det.

Link to post
Share on other sites

Hehe...det er ikke saltvann i Glomma heldigvis  :lol: Sånn beskyttelse kan være greit å ha ja. Får ta å se etter det jeg da. Høytalerne jeg skal bruke i første omgang er noen gamle fra 80-tallet som satt i bilen til min bror før. Er gamle, men spiller veldig bra. Får se hvor lenge de holder, så jeg jeg evt sette inn noen nye jeg har.

 

Det er likegyldig åssen cd-spiller jeg kjøper uansett? Ingen merker er bedre enn andre når det gjelder fukt og sånt? Vil kjøpe en billig en som mulig, en til ca 1000-lappen. Sånn som er spesiallaget til båt blir for dyrt i denne omgang... Får evt vurdere det hvis alt går til et viss sted  :nonod::headbang:

Link to post
Share on other sites

og sette inn noen eldre høytalere i båten min.

Hva mener du med "eldre" høytalere? Er det bil eller hjemmehøytalere? Membranen på "innehøytalere" var/er laget av pappmasse og tåler svært dårlig fuktighet før de slår seg og spolen subber. Inne i en tørr varm båtsalong går det bra, men ellers kan du fort få problemer. Og gamle bilhøytalere er av samme konstruksjon.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva mener du med "eldre" høytalere? Er det bil eller hjemmehøytalere? Membranen på "innehøytalere" var/er laget av pappmasse og tåler svært dårlig fuktighet før de slår seg og spolen subber. Inne i en tørr varm båtsalong går det bra, men ellers kan du fort få problemer. Og gamle bilhøytalere er av samme konstruksjon.

 

Lars H.

Med eldre mener jeg noen Pioneer-høytalere fra 80-tallet, til bil. Har lyst til å bruke dem som "forsøkskaniner". En kamerat av meg brukte noen ganske nye hele sommeren, og de virker fortsatt ganske bra faktisk...så vil se hva som hender med mine...

Link to post
Share on other sites

hej på er!

 

Jag har tenkt byta mine högtalare i sittbrunn, själva högtalarna har vel klarat sig hyfsat

i 10 år men gallren (heter det rist på norsk?) börjar o ge opp!  (spår av rust)

 

Har ni något bra fabrikat/märke o rekommendera ! helst svarta !

då menar jag farven !  :headbang:  

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også gått for et slikt deksel til stereoen. Det selges i båtutstyrsforretninger. Vet ikke hvem som selger det, men mener å huske at Flak har det i katalogen, eller var det Telmo?

 

Når det gjelder høyttalere så kan du godt prøve de gamle du har liggende, men hvis du skal felle de inn må du iallfall kjøpe samme størrelse på de nye...

 

Biltema har marine høyttalere til 298,- http://www.biltema.no/products/product.asp...6&iItemId=19028

Har ikek hørt lyden i de, men det kommer selvsagt mye an på hva som er bakom. Tett elelr åpent og størrelse på rommet.

 

Hadde selv stereo i min båt (se avataren) Høyttalerne var noen vanlige bilhøyttalere jeg hadde i garasjen. Disse klarte seg fint. De sto godt beskyttet.

 

Spilleren kom også fra samme garasjen, men den gikk til h... Ikke pga saltvann, men støv da jeg bygde om båten. Hadde store planer om å kjøpe ny spiller med slikt deksel, men fant ut at det ikke hadde store nytteverdien i en båt som min. Derfor har jeg nå hanskerom til drivstofflogg og digitalkamera  :headbang:

 

mvh

Kenneth

www.summer-fun.tk

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Jeg vet ikke om båthøytalere som det er bra nok, er snakk om "råning", ikke radio-lytting  :lol: Jeg tror bare jeg kjøper en rimelig cd-spiller, feks en Sony til 1000-lappen, og håper på det beste. Skal se ann på det med beskyttelse til den. Kan være greit å ha.  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei og hopp.  DU får kjøpt marine høytallere hvis du skal ha det orntlig, Men hvis du finnner noen eldre høytallere fra feks. Jensen eller Infinity så har de en polypropolen membran Da er det ikke noe problem.. Stort sett er det pappen i membranen som går først sammen med rist og irring på polenen. Spolene er også utsatt.

Selve anlegget holder seg nok godt så lenge du tar det ut ..

Lykke til

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Takk for alle svar. Jeg vet ikke om båthøytalere som det er bra nok, er snakk om "råning", ikke radio-lytting  :lol: Jeg tror bare jeg kjøper en rimelig cd-spiller, feks en Sony til 1000-lappen, og håper på det beste. Skal se ann på det med beskyttelse til den. Kan være greit å ha.  :smiley:

Lydforurensning ? :nono: :nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg har lagt ut en ubrukt Marine 100W Radio/CD spiller med to vanntette høytalere under "til salgs" i dette forumet. I stedet for å kjøpe noe som ikke holder mål gjør du her et godt kjøp på en ny tett båtløsning. Sjekk denne. Kjøpte denne i fjor for å sette inn i min båt men så kjøpte jeg ny båt med radio.... :smiley:

Link to post
Share on other sites

radio som utgir mer lyd enn motoren kan overdøve burde være forbudt.

Som tidligere nevnt, er IKKE på sjøen for å få pumpa ørene fulle av helvetes pop-søppel.

 

Selv ønsker jeg meg en skikkelig radio, til bruk på skjæret, samt ombord. Svensk musikk er skikkelig stemningsfullt om sommeren ( svenske sommerlåter IKKE svensk dansband  :confused: )

 

Sangean 818, eller en diger SONY world radio står på ønskelista. Disse tar også inn kortbølger..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Den fineste musikk på sjøen synes jeg allikevel er den som kommer fra en tungbygd gammel firtakter. Man finner ikke maken til de deilige rytmene fra f.eks en 3-cyl Callesen på absolutt tomgang  -  "Riskafjord II" har f.eks en slik  -  det er den reneste nydelse og gir ro i sjelen....

 

Grenaa kunne også kunsten å lage motorer med fin lyd, for ikke å snakke om enkelte av de tyske, Klöckner Humboldt begynner dessverre å bli sjeldne, men du allverden for en lyyyyyd.

 

mvh

Poseidon

(med en 5-cyl Wichmann som tumler og går på 100 omdr/min hvis jeg der han om det....)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har hatt noen billige Kenwood-høytalere og en gammel radio/cd i den forrige day-cruiseren min. Når jeg cruiset i 35 knop og vannet spruta litt overalt, så ble det aldri vannsprut på anlegget eller høytalere. Vet ikke hvilken båt du har, men siden den går på Mjøsa så er det i hvertfall ikke saltvann der. Er du plaga med at det er mye vann i båten da? Om ikke så hadde jeg kjøpt noe Biltema greier. Ikke dyrt, og blir det stjålet så er det ikke all verdens tap.

Link to post
Share on other sites

Jeg har den dypeste medfølelse med dine omgivelser   -    og vil bare håpe at du litt etter litt kommer på bedre tanker  :eek:

 

mvh

Poseidon

(Som er på sjøen for å finne fred og ro, ikke for å måtte delta i andres private musikksmak)

He he.. Neida, jeg skal ikke overdrive heller. Bare spille av litt grei og "moderne" musikk mens jeg er på Gansvika (i Fet) eller noen "øyer" på Glomma. SKal ikke forstyrre roa til noen. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvis du "bare" skal bruke anlegget i Gansvika eller på Sniksand, så tror jeg at jeg hadde valgt et "slepbart" anlegg :eek:

 

Men hvis du har tenkt på et mer fastmontert anlegg, så ville jeg gått for marine- høytalere.

http://www.Maritim.no har et par 150w høytalere. Hvis ikke de er bra nok så prøv lykken hos TSG, om de ikke har noe, så skaffer de! :smiley:

 

Samme hva du velger; Lykke til og da regner jeg med at vi hører deg til sommeren.

 

 

/Per

/per

Link to post
Share on other sites

Fra Fetsund du eller? Tror ikke jeg vil ha slepbart anlegg. Det er som regel mye dyrere  :smiley: Dessuten har jeg ikke en sånn type båt med kabin og sånt. Er egentlig en åpen båt med vindskjerm til plass til 5, skal ha kalasje i år. Men skal sjekke det med marine-høytalere. TSG skal jeg kjøpe mye av i tiden fremover, strålende god butikk med svært hyggelige ansatte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Heihei!

 

Kommer noen rpørsmål angående stereo i båt, jeg er en som er ganske glad i musikk med godt trykk, har nå 2*50watt høytallere, og en kassettspiller på2*50watt.

 

jeg har bestemt meg for å kjøpe en cd-spiller og da tenkte jeg sony spiller med mp3 og 4*50watt, er dette noe lite? Jeg får vell ikke noe bedre lyd da om jeg kjøper 4*50watt høytallere eller 4*250watt som jeg kan få billig av en kompis, jeg har også vurdert forsterker, men da må jeg vell ha litt større/flere batteri en det jeg har på 60A?

 

 

det siste jeg lurer på er om noen har noen bra erfaringer med cd-spillere, noen med større ytelse, og om disse marine høyttalerne til biltema er no tess?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...