Jump to content

Stereo i båt


Ung_Yamarineier

Recommended Posts

Mye rare meninger her, har han sagt han skal spille på full blås ved siden av andre båter? Kanskje det blir spilt på en øde øy aleine.. Nei, slutt med tullete bemerkninger.

 

10" blir nok for drøy på den innebygde ampen, mens de andre går nok bra. Men har du litt feriepenger til overs ville jeg kjøpt en liten 4 kanalers amp. Du kan evt. drive 3" med den innebygde, bruke to kaneler på en ekstern amp til 6x9 og brokoble de to siste kanaler på den eksterne ampen til subben..

 

Skikkelig lyd er et must uansett om man er i båten, bilen eller hjemmet, men er jo dermed ikke sagt man MÅ spille høyt selvom, får jo bedre lyd på normale lyttenivåer også..

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg fått noe sånn i nærheten en stille sommerkveld - ja da tror jeg rett og slett at jeg hadde gått i maskinrommet og startet brannpumpen - for å spyle bort uvesenet :headbang::wink::headbang::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tror ikke du kommer til å irritere deg så veldig mye over musiken min :cool: Som andre sier, vi spiller ikke altid på fult. Vi har hatt med oss bra annlegg på fjorn før, har aldri fått en klage over spillinga vår, men selvfølgelig er det noen som ikke vill at vi skal spille så høyt så skrur vi rett og slett ned lyden

 

 

Hvor mye strøm bruker en sånn forsterker da, det er ikke alverden av batteri jeg har. har et vanelig bilbatteri på 60 A tror jeg

Link to post
Share on other sites

Mye rare meninger her, har han sagt han skal spille på full blås ved siden av andre båter? Kanskje det blir spilt på en øde øy aleine.. Nei, slutt med tullete bemerkninger.

Normalt benyttes sånne lydanlegg til å spille HØYT med. Dessuten bærer lyden mye bedre over vann, enn over land. Og hvordan i huleste skal han klare å finne en øde øy i Oslofjorden.

 

Og vennligst ikke omtal tidligere bemerkninger som tullete. Tvilen og skepsisen som reises, er helt reell. Hvis du ikke tror meg, har du ikke vært mye på sjøen siste årene.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med klar tale Suzuki!

 

Det henvises til dem som spiller HØYT på en øde øy. Dem har jeg av naturlige årsaker ikke hørt noe til - og jeg tillater meg faktisk å tvile på at de er så mange . . . .

 

De som imidlertid blir flere og flere, år for år, det er de som spiller SVÆRT HØYT i gjestehavner, friområder og andre steder hvor båtfolk samles for å slappe av i fred og ro. De synes å ta for gitt at resten av omgivelsene 'digger' deres musikk og det virker ikke som om de overhodet er inne på tanken at deres aktiviteter både generer og provoserer.

 

Jeg har også flere ganger merket meg med at noen har en forkjærlighet for å farte rundt i stille sommerkvelder med slike gigantanlegg på full guffe, som om det skulle være et mål å plage flest mulig i løpet av kortest mulig tid. Denslags er ikke bare korttenkt, egoistisk og hensynsløst - det er direkte pøbelstreker!

 

Ellers så innser jeg ikke at det skulle være OT å komme med sine oppriktige motforestillinger i en tråd hvor man 'konkurrerer' i metoder til å lage mest mulig 'trøkk' til egen tilfredsstillelse - og andres fortvilelse.

 

Ha en fortsatt fredelig og stillferdig sommer på sjøen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Klart det er OT å ødelegge tråden til Sonata 7 med surmaga meninger om folk som liker å høre på musikk. Ta til etterretning at dette er hans tråd. Skal dere på død og liv diskutere dette så lag en egen tråd! Der kan dere kose dere med å være stillest mulig. Der skal jeg ikke blande meg. Dere hadde heller ikke likt slik forsøpling av en av deres egne tråder!!

 

Nuff said

Link to post
Share on other sites

Det henvises til dem som spiller HØYT på en øde øy. Dem har jeg av naturlige årsaker ikke hørt noe til - og jeg tillater meg faktisk å tvile på at de er så mange . . . .

<{POST_SNAPBACK}>

De finnes og jeg er en av dem... Faktisk meget artig måte å feste på...

-Samle masse folk i båten, dra med et STORT anlegg, dra til en øde øy og feste vilt hele natten UTEN sure naboer :cheers:

Ikkeno` problem å finne øde øyer heromkring heldigvis :yesnod:

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Klart det er OT å ødelegge tråden til Sonata 7 med surmaga meninger om folk som liker å høre på musikk.

<{POST_SNAPBACK}>

Det handler ikke om å like musikk eller ei. Det handler om å prakke musikk/lyd på andre, som a) ikke er av den typen musikk man selv foretrekker b) blir spilt med et slikt volum man selv vurderer som for høyt c) blir spilt på tider av døgnet da man vurderer musikken som svært malplassert.

 

Nå klarer jo de fleste med et godt stereoanlegg ombord å vurdere dette helt glimrende, men selvsagt finnes det unntak. Og de unntakene skaper irritasjonen som uttrykkes i denne tråden. Overhodet ikke OT enn så lenge det er tråden dreier seg om lyd i båt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Tror han har presisert ganske klart at han ikke har tenkt å spille veldig høyt eller å plage noen, er det da ikke like greit å droppe den moraliserende tonen som dessverre altfor ofte kommer frem på båtplassen.no. Her er dere med på å ødelegge tråden hans der han kun er ute etter hva slags høyttalere og forsterker som bør kjøpes.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Hører gjerne radio/musikk i båten. mens båten er i fart vil dette fosvinne i støy fra motoren.

 

Det jeg skal prøve ut nå er flg: Installere en trådløs sender med høretelefoner lik den vi bruker hjemm i stua. Kobler hovedenheten mot riktig strøm 9 eller 12 v. Og dermed har jeg kjempelyd fra DABen overalt ombord pluss i en 50-100 meters omkrets rundt båten.

Har brukt den når jeg f.eks. klipper plenen og jobber rundt i hagen.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tror han har presisert ganske klart at han ikke har tenkt å spille veldig høyt eller å plage noen, er det da ikke like greit å droppe den moraliserende tonen som dessverre altfor ofte kommer frem på båtplassen.no. Her er dere med på å ødelegge tråden hans der han kun er ute etter hva slags høyttalere og forsterker som bør kjøpes.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er klar over det. Har full tillit til at Sonata 7 kommer til å håndtere stereoanlegget sitt med sunn fornuft. Innlegget mitt var overhodet ikke moraliserende ment (jeg har selv stereo i båten), og samtidig må jeg si at jeg ikke har oppfattet så mange av de andre innleggene som moraliserende heller. De fleste har da tross alt uttrykt mishag over å bli plaget med andres lyd, ikke at folk spiller musikk når det ikke plager andre. At noen uttrykker at de foretrekker at båten skal være en stereofri sone, er ikke det samme som å si at stereo i båt = plage andre med lyd.

 

Noe av det som gjør dette forumet levende er jo alle meninger folk har om de ulike temaene. Slik jeg oppfatter det så vitterlig Sonata 7 fått relativt mange fornuftige svar på det han faktisk spurte om, så da kan vel ikke bety så mye at tråden sklir litt ut og at det diskuteres bruk av stereo i båt på et litt mer generelt grunnlag. At trådene i dette forumet av og til sklir litt vekk fra det de faktisk startet som, er intet nytt fenomen. Syns også folk er flinke til å få dem på rett kjøl igjen, uten å komme med mishagsytringer eller andre negative antydninger.

 

Nei, her syns jeg du går litt hardt ut. Skål og forsatt god sommer :cheers:

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Synes radioen er grei å lytte til på turer jeg er alene. Men ikke høyt, slik at jeg sjenerer andre. Antall watt er dessuten viktig da det gir medere lyd, slik at en kan høre radioen uten at den står så høyt. Små radioer/anlegg har en tendens til "skrike" fælt for at folk skal kunne høre hva som sies på radioen. Det er dumt!

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

hei til sommeren skal jeg ha stereo i Inter'n

Jeg har liggende 2 6x9 boss maine å 3 biltema marine høytalere

så skal jeg sette oppi 2 18 cervin vega.

kan jeg bare koble cd spiller og forsterker rett på bateriet?

anlegget ska lages i kasse så jeg kan ta det ut.

Link to post
Share on other sites

2stk 18 tomms CV ?

 

Men uansett, ja koble til batteriet.

Hvis du skal ha alt i en kasse, så kunne du ha kobla cd spilleren +, acc og - til forsterkerens plusss og minus.

Og forsterkerens pluss og minus med til batteriet. Bruker du 2 slike Sikringsholder en på minus ledningen og en på pluss ledningen.

Kjøre du 3stk og plugger igjen hullet på skruekoblingene på den 3 dje, så har du også tette-topper til å sette på når du tar skruer av minus og pluss og tar med kassa hjem

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så du skal ha 3x600w forsterkere om bord?? Det høres fedt ut :-) Nå pleier vel ikke forsterkere å trekke max hele tiden, men det vil vel trekke ~100A. Da trenger du en ~200Ah bank for 1 times "festing", eller en kraftig lader som kan gi 100A når du er på landstrøm (uten å trekke fra batteri)

Link to post
Share on other sites

18" cervin, da ville jeg kjørt disse på en monoforsterker og den bør vell være litt mer en 600w, det er når forsterkeren blir for liten man ødelgger flest elementer.

 

Skal jeg være erlig hadde jeg kjørt de to 6x9" med en 2x100w forsterker og så ville jeg kasta biltema høytallerne for de kommer til å ødlegge alt som er av fin lyd fra bossen og så ville jeg kjøpt meg ett par 10-12" basselementer som jeg hadde kjørt i serie på en mono og så ville jeg satt inn en 2 mellomtoner og 2 diskanter rett på spilleren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...