Jump to content

Stereo i båt


Ung_Yamarineier

Recommended Posts

Håper du bruker mindre enn en watt når du spiller. Noe mange båtfolk, inkludert meg selv er irritert på er å måtte lytte til naboens musikk. Skal jeg ha høy musikk, skal det være min egen. Da ville jeg sikkert irritert noen, så vi har en liten batteridrevet mono reiseradio. Det gjør nytten.

 

Visste du forresten at hver gang du skrur opp volumet så ørlite at du så vidt hører forskjellen, doblet du akkurat utgangseffekten. Skrur du ørlite grann til, dobler du på ny effekten. Forskjellen på 10W og 50W er faktisk svært liten. For at du skal føle at du spiller dobbelt så høyt og effekten ut er 10W, må du øke effekten til omlag 110W for å få 10dB mer lydtrykk. Det fine for oss andre er at du da bruker temmelig mye strøm og at ølet i kjøleskapet ditt snart blir varmt.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kommer jo ann på hvor mye lyd du ønsker! Har selv hatt vanlige bilstereo med 4x50W, og dette holder lenge. Tror ikke du merker store forskjellen med 4x450W.

 

Hadde også tenkt å kjøpe med MP3 i min nye båt, men ble frarådet dette i butikken (båtmann) da musikken bare ville hakke i litt sjø. Alternativet var å legge Stereoen i skumgummi, men eg kjøpte heller en vanlig VDO CD spiller...

Link to post
Share on other sites

Det kommer vel an på hvor lettdrevne høyttalerene er, men sånn generelt sett så vil du normalt få mindre lyd ut av 250W høyttalerene enn om du kjøpte fire på 50W. Bortsett fra dette så vil nok 4x50W være mer enn nok i båten ja.

 

Jeg har faktisk ikke montert anlegg i det hele tatt i den nye båten. Hadde det i den gamle, men det ble rett og slett aldri brukt. Har funnet ut at jeg slapper bedre av uten musikk når vi ligger i ro. Og under gange så bråker motoren så mye at det heller ikke da er aktuelt å ha musikk på. Så nå har jeg kun en bærbar batteriradio som benyttes til nyheter og værmeldinger, og kanskje litt ellers også. Liker godt høy musikk når jeg kjører bil, men ute i holmene blir det liksom helt feil synes jeg... Men man har jo forskjellige behov da...

 

Når det gjelder marinehøyttalerene så har ikke disse like god lyd, men de tåler i alle fall vann. Så de er vel eneste alternativ hvis de plasseres utsatt for sjøsprøyt. Under dekk ville jeg ha benyttet bilhøyttalere.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

hos mekonomen får du kjøpt blaapungt høytalere som har plast membra, har disse selv i targabøylen, og disse ståt ute i all slags vær, fungerer fint etter 2 sesonger.

har også blaapungt stereo, fine med disse er at du har løst ir øye til fjern kontrollen, så jeg har stereoen nede i cabinen, men kan sitte ute og justere lyden, og så koster det ikke allverden heller.

lykke til

Link to post
Share on other sites

Oppgitt watt på høyttalere har INGENTING å si for lydstyrken. Det er kun og blott en angivelse av hvor mye effekt de TÅLER. Dessverre er enkelte oppgitt i max de tåler i toppene, og andre er oppgitt i RMS, altså hvor mye de tåler over tid.

 

Det som har noe å si for hvor mye lyd du får ut av en høyttaler er motstanden i de (lavere motstand=mer effekt fra forsterker) De fleste bilhøyttalere er 4 ohm.

 

Det andre er følsomheten i db. Høyere db per meter gir mer lyd. En vanlig bilhøyttaler ligger vel rundt 90 db i følsomhet kan jeg tenke meg.

 

 

Hvis jeg var deg så ville jeg satsa på noen 6*9" såkalte hattehyllehøyttalere om du får plass til de. De har et ganske stort areal på membranen, og klarer derfor å spille musikk med ganske god fylde, uten at du knekker den innebygde forsterkeren i spilleren din. Hvis du ikke får plass til dette bør du satse på 6,5" høyttalere. Helst to- eller tre-veis.

 

Og til slutt en liten formaning til alle: Ikke la denne posten, som flere andre om stereo i båt, bli en post der alle sier meningen sin om musikk eller ikke musikk i nabobåten. Det synes jeg er å ødelegge tråden for Sonata 7 som bare kommer med et seriøst spørsmål. "Just my 5 cents"

Link to post
Share on other sites

Enig med de som skriver at 50W rekker.

 

Jeg installerte i vår BOSS HØYTALER MR50 150 WATT til Kr. 277.- pr. par fra Maritim.no

Bilde

 

og BOSS 3130 FM/CD/MP3 (4x50W) til Kr. 1190.- fra Bilradiospesialisten.no

Bilde

 

Begge fungerer helt utmerket og kan anbefales.

 

Geir :sailing:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har montert marinehøyttalerene til Biltema på 'uteplassen'. De gir redusert diskant. Ellers er de ok. Bruker Eltax mini trykkkammer HiFi høytallere i kabinen. Disse gir meget god lyd og koster bare 445,- pr. sett (2 stk) hos www.komplett.no ( http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=107625&cks=PRL ). Som en annen (Suzuki) har nevnt, pass på strømtrekket. Teoretisk kan en brokoblet 12V forsterker trekke 6A til hver kanal. Det får et kjøleskap til å virke svært beskjedent i strømtrekk.

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Link to post
Share on other sites

IKKE heng dere opp i Watt styrken, den er ganske så villedende. Mange produsenter er "idiotisk" nok til å kunne oppgi høytalere og forsterkere til 1000W selv om det i virkeligheten kanskje er 50W. Er også stor forskjel på om du liker fin lyd eller høy lyd, er som regel vanskelig og kombinere disse på "billig" høytalere. Men alle har jo også forskjellig oppfattning av hva som er god lyd og hva som er høyt. Demper du bassen kan du spille høyt med de fleste høytalere, men om det blir så behagelig å høre på er en annen sak. Jeg ville satset på et komponent sett med en 6.5 tommer bass og seperat diskant og delefilter, her har feks Focal MYE bra i alle prisklasser. Liker du trykk kommer du ikke unna de gode gamle JBL Decade 6x9, de spiller fletta av de fleste. Er mange som kan komme til å tro du har en 12" sub i båten om du har slike. Tror de er kommet i en ny versjon som heter T595 for noen år siden.

 

Dette med Watt på spillere er også bare noe tull og vas. Sammenlign er 4x50 watt spiller med med en ekstern forsterker av litt "klasse" i samme effekt. Er som sagt tidligere i tråden her mange måter og måle effekt på...

 

Et råd fra meg er at du ikke kjøper noe uhørt, om det står 2x800W på papiret trenger det IKKE spille verken høyt eller fint. Hør på det du lurer på før kjøp.

 

Og til dere som ikke liker at mannen skal kunne spille høyt!?!?! Er jo mulig han tar hensyn når han ligger i lag med andre båter:-)

Redigert av Audifil (see edit history)

Øystein Wilthil, 48212848

Nåværende båt: 00 Flem 340

X - båter: 99 Askeladden 705 Voyager, 88 Nimbus 4000, Fjord 930 Touring, Neptim 8000, Sandvik 25 AC

Link to post
Share on other sites

Hadde også tenkt å kjøpe med MP3 i min nye båt, men ble frarådet dette i butikken (båtmann) da musikken bare ville hakke i litt sjø.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er bare tull, jeg har Sony MP3 spiller i båten og den spiller helt fint selv i 25 knop og 10 m/s motvind... :cool:

Hvis jeg ikke hadde hatt MP3 spiller ombord så ville jeg vurdert IPOD med ITRIP (google, så ser du)

helt genialt!

Det er en harddiskbasert (4 eller 20 gb) MP3 spiller med en (liten) FM-sender slik at du kan bruke eksisterende stereoanlegg med radio som måtte være i båten!

 

Har oxå 4stk 6"x9" i båten som er mer enn nok til å skremme nabobåten på land... :nono:

 

mvh

harBayliner

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke hadde hatt MP3 spiller ombord så ville jeg vurdert IPOD med ITRIP (google, så ser du)

helt genialt!

<{POST_SNAPBACK}>

Bare så det er sagt; Post- og teletilsynet er ikke så glad i denne senderen. Det gjør at du ikke får kjøpt den i Norge. Hvis du allikevel får tak i en: Rekkevidden er riktignok ikke så lang, men nabobåten er kanskje ikke så interessert i å høre på din musikksamling istedet for værmeldingen... finn en frekvens som ikke brukes av noen radiokanal, og husk at dette skifter etter hvor du befinner deg.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Ang høytalere ute i båt er det flere alternativer.. Enten sånne maritime høytalere med plastmembran som tåler "alt".. Disse gir redusert lydkvalitet i forhold til vanlige elementer, men tåler som sagt fukten bra. Har hørt endel stygt om lyden i billige marineprodukter fra tema og boss, men har hørt og blitt imponert over lyden i Infinity's marine 6x9. Disse koster vel i underkant av 2000 kroner..

I "partysjekta" vår har jeg montert helt vanlige billige 6x9 bilhøytalere i fjor. Disse regnet jeg med at var ødelagte etter en sesong, men pga pris tenkte jeg det var billigere enn å kjøpe dyre maritime produkter.

Nå viser det seg at de holder greit denne sesongen også, så da er det ihvertfall mye "bang for the bucks".

 

Jeg har også bygd et sett eksterne høytalere med hurtigkopling mot forsterkeren, disse er det brukt noe hjemmeelementer og noe bilelementer i. Er ikke redd for fukt her, fordi de normalt står inne - og blir kun satt ut i godt vær.

 

Ang mp3-spiller i båt så er dette helt topp. Jeg har kjøpt en JVC cdspiller med mp3, dette funkerer helt utmerket, og opplever kun hakking hvis jeg bruker en CD som har slengt litt for mye rundt i båten.

 

Ang ekstern forsterker vs innebygd forsterker i spiller.... I fjor kjørte jeg 6x9'ene på den innebygde forsterkeren. I år har jeg gått over til ekstern forsterker samt litt tykkere biltema-kabling. Dette utgjør et hav av forskjell - har betraktelig bedre og mer kontrollert lyd, samt at jeg også har mulighet til å spille høyere. Forsterkeren er en sånn sak som er oppgitt til 4x150watt men har noe rundt 4x60watt RMS.

Har eget forbruksbatteri (80Ah tror jeg) i båten som stort sett blir brukt til musikk og belysning, under quartfestivalen ble båten benyttet som vorspiel hele uka. På "full gnu" holdt det over 2 dager/kvelder hvor vi sikkert spilte 5 timer hver dag.

Link to post
Share on other sites

Fint å høre litt, en kompis av meg kom ned til meg med en del høyttalere og en cd-spiller. Spilleren ser ut til å være noe defekt, det er en pioneer og den er ikke veldig gammel. Er det noen her som har peiling på rep. av sånne ting?¨

 

 

har nå bestemt meg for 2*110watts 3 tommere + 2*250watts 6x9, spilleren har en innebygd forsterker på 4*60watt mener jeg, så dette tror jeg skal spille godt. jeg har også vurdert en 10 tomms basser på 600watt

Link to post
Share on other sites

........har nå bestemt meg for 2*110watts 3 tommere + 2*250watts 6x9, spilleren har en innebygd forsterker på 4*60watt mener jeg, så dette tror jeg skal spille godt. jeg har også vurdert en 10 tomms basser på 600watt.......

Hadde jeg fått noe sånn i nærheten en stille sommerkveld - ja da tror jeg rett og slett at jeg hadde gått i maskinrommet og startet brannpumpen - for å spyle bort uvesenet :headbang::wink::headbang::wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

har nå bestemt meg for 2*110watts 3 tommere + 2*250watts 6x9, spilleren har en innebygd forsterker på 4*60watt mener jeg, så dette tror jeg skal spille godt. jeg har også vurdert en 10 tomms basser på 600watt

<{POST_SNAPBACK}>

3 tommerne vil nok spille sånn dugende trukket av en slik spiller, 6x9ene vil også fungere, men å drive en 10 tomms bass med den innebygde forsterkeren er bare tull. De 4x60 wattene de oppgir er "donald-watt", et mer reelt tall er nok 4x15watt. Du får lyd, men ikke god lyd, og du får ikke utnyttet høytalerne i det hele tatt ved å bruke den innebygde forsterkeren. En billig 4 kanals ekstern forsterker koster ca tusenlappen. Dette er virkelig vel verdt pengene etter min mening.
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg fått noe sånn i nærheten en stille sommerkveld - ja da tror jeg rett og slett at jeg hadde gått i maskinrommet og startet brannpumpen - for å spyle bort uvesenet :headbang::wink::headbang::wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Dette måtte jeg bare kommentere. Det er helt i orden at du har dine meninger om dette, men jeg foreslår at du sender vedkommende en PM, eller starter en ny tråd der du og alle andre kan diskutere sine meninger om slike "uvesen" som du så fint kaller det. Tror ikke du heller ville likt om det i dine poster kom personer og uttrykte sine meninger som strengt tatt ikke har noe med topic å gjøre, slik du har gjort i denne tråden. Ikke bare en gang, men to faktisk.

 

Så til topic:

Du kommer til å få helt grei lyd med den innebygde forsterkeren. Selvsagt får du enda bedre lyd med en ekstra forsterker. Det spørs hva du er ute etter. Du kan jo prøve med den innebygde først, for eventuelt å bygge ut med en ekstra forsterker etterhvert.

 

Angående 10 tommeren så vil jeg ikke anbefale å drive denne med den innebygde forsterkeren. Denne klarer nemlig ikke å levere tilstrekkelig med strøm til å drive den skikkelig uansett, og om du fra før har fire høyttalere så har du ikke flere utganger. En integrert forsterker har som kjent ikke godt av brokobling og dermed lavere impedans.

Link to post
Share on other sites

Det drar seg på med meninger, noen liker høy lyd, noen liker lav lyd og noen liker ingen lyd.

 

Bare for å gjøre etpar ting helt klart:

 

Unødig forurensning er i utgangspunktet straffbart.

Støy ( herunder musikk ) kan helt klart defineres som støy.

 

Det er en privatsak hvor høyt du spiller

Det er ikke en privatsak om du spiller så høyt du vil, i det offentlige rom

 

Suzuki - kall meg gjerne gretten :rolleyes:

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...