Jump to content

Stereo i båt


Ung_Yamarineier

Recommended Posts

  • 1 år senere...

Jeg har vært litt frem og tilbake om dette med stereo i båt. Det er litt "ork" og koble opp cd-spiller, felle inn høytalere på passende steder og kable alt etterpå. Synes også ofte de innebyggede forsterkerne i disse ikke holder mål så må man skru opp en egen forsterker i tillegg. Dessuten varer ikke dette opplegget lenge i noen båter jeg har vært i, og du ender opp med kilometer med kabling og en masse komponenter... og ingen lyd....

 

Trenger i grunn bare en radio og mulighet for å koble på en mp3spiller/iphone ved behov for avspilling av egen musikk. cd er litt "ut" for meg iallefall. Men man må jo ha lyd i båten og gjerne noe med litt lydtrykk og god bass. Har tenkt på boomblaster, men disse har stort sett 220v AC strømtilførsel. hvordan forsyner jeg en slik med strøm fra båten?

 

Eventuell andre enkle alternativer? Hva har dere av lyd/stereo opplegg i båten? Dette skal forøvrig i en GH 17 Hardtop

Link to post
Share on other sites

Jeg har stereo i båten.

2stk 6.5" høytalere, en 10"sub (marine elementer fra boss) og en vanntett boks (ikke bare deksel)

Inni den en sony bilspiller som jeg har en 2gb minnebrikke med musikk og ipod ready.

Driver det hele av en gammel sliter av en 4kanals macrom (gull), som jeg har pillet fra hverandre og coatet.

 

Ja også har jeg coatet alle koblingspunketer etter montering, også alle loddinger på elementer.

 

Det hele har nå stått på havet siden juni 2007. (Ref båt har ikke vært på land denne tiden)

 

Så ingen frykt for at dette faller fra hverandre eller korrodere bort så langt.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en ganske fersk båteier i nyere tid, og har en helt vanlig "Sony Marine" stereo i min båt med 2x vanlige høytalere som sitter på hver sin side på bakre benk.

 

Har kommet mang en sjøsprut over rekka som har gjort høytalerene fuktige, samt at jeg faktisk her om dagen mistet frontdekselet til stereoen i vannet. Tok den opp med en gang og tørket av polene. Satt den på og den funket som bare det :)

 

Høytalerene fungerer utmerket også, selv om jeg ikke har noen forsterker eller sub og vise til.

Alt kommer vel an på selve monteringen av høytalerene for og få inntrykket av lydtrykket til å øke. Var en kammerat av meg som spurte hvor jeg hadde sub'en montert..... (noe jeg jo ikke har)

 

Jeg har ved flere anledninger regelrett hoppet fra bølge til bølge (med båten svevende i luften) og spilleren har ennå ikke hoppet. Ikke engang når jeg spiller CD. Ved full spiker på båten, så hører jeg musikken klart og tydelig hvis jeg guffer opp litt.

 

Jeg mener det er mer enn nok og montere en god marine stereo og ett par høytalere. Så sant du da ikke vant til såkalt "billyd" med 2-3 sub'ere og ett dusin forsterkere. Slik lyd vil man aldri kunne få i en båt. Man kan sef. montere sub i båt (noe undertegnede også lurte på en stund) men en subwoofer veier, og det gjør også en forsterker. Jeg har forståelse for at noen vil ha subwoofer og forsterkere i båten, men jo flere lementer som skal kobles, jo større blir sjansen for at noe kan gå galt. Spesielt i en båt som slår i bølger og til tider må tåle litt vann innabords.

 

Nå har jeg vel ett inntrykk av at Kenbjork er en meget oppegående person når det gjelder koblinger og elektronikk, så selv om han har fått det til, så er det ikke sikkert det er like lett for andre. Man kjenner jo selv sine begrensinger.

Personlig lot jeg forhandler ta den biten på min båt, noe som jo kostet litt ekstra, men dette er jo en engangsgreie. Er vertfall meget fornøyd så langt :)

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på boomblaster, men disse har stort sett 220v AC strømtilførsel. hvordan forsyner jeg en slik med strøm fra båten?

 

Som regel har disse også batteridrift, med åtte 1,5v batterier. Dvs driftspenning 12 volt, og da er det jo bare å kople seg inn på klemmene i batterirommet så kan du drive den med 12 volt så mye du vil!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

har en billig vdo spiller + 2 6x9 boss høytalere fra maritim på 3 dje året , og i år ettermonterte jeg en 12 " sub + forsterker for bedre dybde i lyden. anbefales på det sterkeste . jeg mente også jeg fikk utrolig bra lyd av 6x9 ene , men med 12eren montert vet man svaret.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har slått sammen 3 eller 4 tråder som alle het "stereo i båt" (eller nesten det samme) :lipseal:

 

Hadde det ikke vært allerede flere innlegg hadde den nyeste tråden blitt stengt. "Stereo i båt" er på baatplassen bare "stereo" og en mindre gjennomtenkt tittel skal man lete lenge etter :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei!

Har idag en sprutsikker marinespiller (radio/cd) fra Sitronic og to små høytalere i båten.Ønsker meg noe bedre lyd og vil samtidig få koblet til ipod,3tv`r,pc og minne stick og ha surroundlyd.Har en kammerat som ifjor satte inn aktive pc høytalere med den bakdel att disse drives av 220v men det er bra lyd og "alt kan kobles til 3,5 jack.Er det noen som har en løsning på dette?Vil primært ha 12v system eller ha noe det går å kappe strømforsyningen på med 12v på den andre siden.Har 600w inverter men ønsker ikke å bruke den.Kan godt ha mange høytalere men ikke så store.Har lukket båt så dette blir ikke stående ute. :wflag:

Link to post
Share on other sites

Har koblet stereo anlegg i alle mine båter. Hadde en helt åpen With en gang, så jeg monterte anlegg i. Biltema har ett båt anlegg til en grei pris, dette anlegget tåler fuktighet og vann spruter.

 

http://biltema.no/no/Bat/12-V/Elektrisk-ti...adioCD-spiller/

 

Plaser dette mest mulig i skyggen, da det blir syk av formye sol... Høytalere får du også kjøpt hos biltema (Marine Høytalere) Kan plaseres i benken din bak.

 

9fzml1.jpg

 

Bruk isolerte koblinger og teip gjerne rundt koblinger i etterkant :wink:

 

-Martin :yesnod:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Som regel har disse også batteridrift, med åtte 1,5v batterier. Dvs driftspenning 12 volt, og da er det jo bare å kople seg inn på klemmene i batterirommet så kan du drive den med 12 volt så mye du vil!

Har en god gammel jvc RV B550 (boomblaster) som jo har 12V kontakt på baksiden, som det nevnes her. Har ferdig kabel og plugger, men hvor mye strøm trekker egentlig denne sånn ca i fra batteriet? Vel og merke for et "normalt" bruk, ikke akurat fullt trøkk.

Redigert av LM 605 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...