Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt


Alternes..

Recommended Posts

Hvis du leser den store testen Båtmagasinet nylig hadde av div. 60hk.(2010mod.),så var Evinrudes 60 to-takter den desidert mest tørste og høylytte motoren av dem alle.

En sannhet med modifikasjoner.

E-tec 60 hadde lavere forbruk enn flere av 4-takterne ved noen turtallsområder (utenom full gass).

Såvidt jeg husker hadde E-tec motoren lavest forbruk av alle i et turtallsområde.

 

Uansett var det små marginer som skilte E-tec fra 4-takterne både i forbruk og støy. Så lite at mange allikevel foretrekker E-tec pga. de andre fordelene.

E-tec 40-60 er jo bare 2-sylindret så egentlig er det imponerende at så lite skiller den fra 4-takterne i praktisk bruk.

Går man litt opp i størrelse og sylindre er ofte E-tec både rimeligere i forbruk og har mere behagelig støybilde enn 4-takterne.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hvor mange hk yter da 130 hesteren siden den drar i fra så det koster etter? Og hvor mange hk yter konkurrentene sine 115 hk når de drar i fra 115 HO utgaven.

 

lovlig på båter godkjent for osv" man kan ha så stor motor man bare vil på hvilken som helst båt uten det er noen som kan hindre deg

Nå har jeg lest en test i år som viste at de var bare 0,5 knop forskjell i toppfart på E-tec 115 H.O. og 130.

Så om begge motorene er optimalt justert og proppet så skal ikke 130 dra i fra 115 H.O. noe særlig.

Det er ikke vanlig 115 du tenker på da??? Og hvilke konkurrenter drar i fra 115 H.O., det lurer jeg nå på.

 

Hvis man ikke bryr seg om båtprodusentens anvisninger og godkjenninger og evt. forsikringsselskapenes vilkår så kan man naturligvis ha så stor motor man bare vil :seeya:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

jaha...hva er dette for tøysepåstand :flag_sw:

Den er ikkje den raskeste 115 hk i noen test samt 130 hesteren er meget kraftigere i flg vimenn test. Og hvorfor har de i det hele tatt en 130 hk om 115HO sku være 130hk.

Hvordan vil du da forklare den yter 130 hk? dummeste eg har hørt

Beklager om det er det dummeste du har hørt.. du får kontakte Fische Marine da eller de som har testet litt motorer.

Jeg er ikke ansatt i noen av de selskapene, så dette er ikke noe jeg har funnet på da :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men nå synes jeg at vi har sporet litt av med synsing og selvdigging av egne motorer.

 

jeg er heller ute etter å høre om spesefikke gode/dårlige erfaringer med firetaktere kontra to-taktsmotorer. vi vet jo alle sammen at to-takteren har en overlegen gass respons, og sansyneligvis består av en mer holdbar grunnkonstruksjon. jeg vil høre litt mere om hvorfor det er slik, utalelser fra mekanisk kyndige om erfaringer over et lengere tidsperspektiv osv.

 

Denne påstanden om overlegen gass respons er nok i ferd med å bli en myte,http://www.yamaha-motor.com/outboard/vmax_micro/.

Yamaha vil fase ut 2T HPDI i USA samt Australia om en tid,i Europa er den allerede ute,dermed vil de stå igjen med kun 4T motorer.

Jeg hører også ubekreftede rykter om at Mercury vil fase ut Optimax i løpet av få år.

Da er det desverre ikke mange som satser på 2T motorer lenger.

Link to post
Share on other sites

Så lenge Rude satser E-tec 2-takt både marine og snowmobile så er vi iallefall sikret gode alternativ selv om de andre feigingene har gitt opp :yesnod:

Så kjedelig det ville ha blitt uten Evinrude og Ski-doo/Lynx 2-stroke da...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

vi vet jo alle sammen at to-takteren har en overlegen gass respons, ....

 

Det vi vet er vel det som uavhengige tester viser og da er svaret noe annerledes enn det du konsekvent hevder etter det jeg har sett?

 

Har mange år (ca 15!) med Johnson/Evinrude 115/150hk på forskjellige båter før jeg for et par år siden fikk meg en ny båt med en 90hk Suzuki og aldri verden om jeg skal gå tilbake til en to-takter! Bruker båten til alt fra dorging og koseturer til vansski/wakeboard/tube-kjøring og motoren er sterk, sprek og rask samt økonomisk og stillegående. :thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

aldri verden om jeg skal gå tilbake til en to-takter!

Gjelder utsagnet uansett hvor stillegående og forbruksvennlig en E-tec 115 eller 150 har blitt ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

åå eg trur nok du sitter oppe på natta å klekker ut slike ting :wink:

Klart en påhangsmotor må være 2-takt :thumbsup: Iallefall så lenge den ikkje har 8 syllindre.

 

Problemet i praksis er at vil man ha 2 takt må man kjøpe amerikansk. Alt japansk er nå firtakt. Hva med de av oss som vil ha både kvalitet og to-takt? utgått, derfor blir det å gå for kvalitet og siden kvalitet nå kun leveres i fire takter så får det bli så.

 

Når kommer E-tec 15 og hva vil den koste er spørsmålet ?

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

jeg er heller ute etter å høre om spesefikke gode/dårlige erfaringer med firetaktere kontra to-taktsmotorer. vi vet jo alle sammen at to-takteren har en overlegen gass respons, og sansyneligvis består av en mer holdbar grunnkonstruksjon. jeg vil høre litt mere om hvorfor det er slik, utalelser fra mekanisk kyndige om erfaringer over et lengere tidsperspektiv osv.

 

En av hovedforskjellene etter min erfaring er momentkurvene , en 4T har en jevnere og flatere kurve, mer helt på bunn og drar lengre på topp.  Mens en 2T har en kraftig momenttopp i mellomregisteret , men faller av mer opp mot toppturtall.  

 

Dette gjør at hvilken som er raskest i aks ofte kommer an på båten, er planingsterskelen i et turtallsområde hvor motoren er sterk eller svak f.eks. 

 

Mekanisk sett, så har jo 2T en unektelig fordel med færre bevegelige deler ift 4T.   Men 4T med over 100 år på baken må sies å være en temmelig moden konstruksjon.  Ikke mange bensinbiler man hører om idag som får motorhavari dersom de får et minimum av olje og stell..!

 

I påhengsmotorer blir det litt værre, vektbesparelser gir tynnere gods. Og de kjøles med saltvann, som gir avleiringer og som gir korrosjon.    De relativt få totalhavariene med 4T påhengere man hører om er oftest relatert til korrosjon.

 

Der har muligens 2T også en ørliten fordel , iom. at det er mer olje/sot i eksosen - jeg mistenker at dette oljesot belegget i stamme/eksoskanaler hjelper til å hindre korrosjon...?  

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Gjelder utsagnet uansett hvor stillegående og forbruksvennlig en E-tec 115 eller 150 har blitt ?

 

Ja, har ingen tillit til disse motorene eller deres forgjengere Ficht og Ficht Ram selv om "alle" hevder at nå er de blitt så bra, vel bortsett fra de som har slik motor og forteller om sine erfaringer på godt og vondt, litt for mye av det siste etter min smak når det finnes bra alternativer i Suzuki, Honda og Yamaha. Per idag ser det ut til at min neste motor blir en 150hk Yamaha fire-takter på hekken av en Yamarin 63BR.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Egentlig føles det mere betryggende å ligge i 5-6000 rpm med en 2-takter enn med en 4-takter.

Man slipper å tenke på alle disse 6, 8, 12, 16 eller 24 ventilene som spretter opp og ned i et vannvittig tempo, noe de stort sett slipper å gjøre i timesvis i strekk når de er trygt plassert under panseret på en bil og med norske fartsgrenser :saint:

Men det funker jo på et vis....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tror nok også mange i dagens båtmarked ville ha valgt en annen motor på sin farkost hvis de hadde kunne valgt selv. Men desverre er det jo slik at har du lyst på den eller den båten må du ta med den motoren som følger med i pakken. Ville tro at f.eks Uttern eller Askeladden opp gjennom årene hadde solgt flere båter hvis det hadde vært et valgfritt motoralternativ og henge bakpå. Eller omvendt, tviler på at f.eks. Yamarin hadde vært så stor i markedet hvis man var nødt til å ha en E-tec eller en 150 Optimax bakpå en av deres modeller.

Link to post
Share on other sites

Hvor ofte kjører man i timesvis på 5/6000 rpm med en utenbordsmotor?

 

Tja vet ikke hvor ofte, men hvis man skal et stykke vekk så blir det vel fort noen timer ? :wink:

Og 5000 rpm er greit marsjturtall for mange motorer.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Og Mercury vinner alle løpene.

 

verado350.png

Kikket på denne saken i går, Mercury 300, prisen var akkurat 100.000 kroner... synes ikke det var så hakkende galt, 115hk kunne jeg få for 45000 kroner, det er samme som e-tec 115... Tror jeg ender med en Yamaha 150 som ballast... koster 10 tusen mer enn 115 hesteren til Mercury og e-techen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men kun så lenge de er totaktere?.

Nei det vil jeg da ikke si :confused:

Er jo mange motorer som har max turtall rundt 6000 rpm uansett antall takter.

De litt større 2-takterne har noe lavere turtall enn 4-takterne.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja jeg ser at det er mange som taler både for og i mot de forskjellige taktene. men hvorfor skal vi egentlig bytte ut en god og velprøvd konstruksjon? firetakteren kan nok ha sine fordeler til dorging og saktegående tunge båter, men men. jeg tror nok jeg personelig holder meg til to-takt over 10 hk og ønsker firetakterten lykke til. synd vi ikke kan beholde begge to.

 

Men en ting skal alle dere firetakts entusiaster vite. og det er at denne storstilte propagandaen som myndighetene har spydd utover båtfolket nå i flere år angående firetaktsrevulusjonen ikke på noen måte grunner i miljømessige årsaker eller forbedrede konstruksjoner dette dreier seg om profitt til produsenter og myndighetene som har økonomiske interesser i internasjonal industri og handel.

 

vi kan sammenligne dette med diesel-bil propagandaen på midten av 90 tallet. myndighetene overbeviste befolkningen til å kjøpe dieselbil for å bedre miljøet og spare drivstoff utgifter. Og når vi noen år senere hadde diesel hele gjengen utlignet de drivstoff prisene på diesel og bensin. dette var altså kun et triks for å kunne tjene like mye på diesel som på bensin.

 

slik er det nå også i dette tilfellet. de selger oss motorer i fleng av et slag. for så noen år senere å forby motorene og slutte å selge deler til disse. for så å selge oss nye i gjen før den forige har rukket å få så mye som en ripe i lakken. snedig svindel, rett å slett. og ikke la deg lure av miljø aspektet ved denne saken! skulle vi få mindre utslipp og forurensning, så må vi legge ned storstilt tungindustri, løsningen er nok ikke å ta fra pjokken 4 hestern sin. så som dere sikkert forstår så er hele denne firetaktsrevulusjonen basert på økonomiske aspekter og ikke miljø eller kvalitet. ytelse, levetid. osv

KNS medlem

Link to post
Share on other sites

Trenden er soleklar over hele verden når det gjelder 2T kontra 4T,for å sitere en av Floridas største båtforhandlere sier han i klartekst at 90% av kundene hans forespør en båt med 4T motor,2T motorer er det lite interesse for selv i USA .Der er det en snever gruppe av båtfolk som krever 2T motorer og det er Bass boat brukere som vil ha aksen som en 2T motor kan gi,

men det er et spørsmål om tid før Yamaha`s SHO 4T har tatt dette markedet også.

Redigert av Jonnyrude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke 4-takterne som er revolusjonert, det er jo BRP E-tec 2-takt som er den virkelige revolusjonen vedr. miljøaspektet.

Altså at det er mulig å lage en totakter som hverken lukter eller støyer eller slurper i nærheten av slik som i "gode" gamle dager, og samtidig har fått akseptabel til god driftssikkerhet.

 

4-takterne har gått gradvise små steg framover de siste 10-12 årene;

"Suzuki DF70/60, DF50/40: Winner, IMTEC(International Marine Trades Exhibit & Conference) 1997, 1998 Innovation Award"

 

OMC Ficht-motorene var forut for sin tid for 15 år siden (selv om de slett ikke var spesiellt driftssikre). Optimax/Orbital var nok langt heldigere med driftssikkerheten, men de var jo ikke et like langt skritt mot framtiden som Ficht-teknologien.

 

"De aller første FICHT-utgavene ble presentert i 1995, men det første året var tilgangen på disse motorene meget begrenset. Hovedkonkurrenten i USA, Mercury/Mariner valgte det australske Orbital-systemet og de første 200-hesterne med dette systemet kom tidlig i 1997. Orbitalsystemet ble en umiddelbar suksess med svært få rapporter om problemer.

De første 150-hesterne fra OMC med FICHT-systemet kom på det norske markedet i 1998, og både her og i Europa forøvrig ble det snart klart at motorene ikke funksjonerte som de skulle."

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/67EE9DB6504A5B57C1257618004819EC?OpenDocument

 

De nysgjerrige kan grave seg ned i 5-6 års erfaringer og tekniske diskusjoner vedr. E-tec her:

http://www.etecownersgroup.com/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva som er best av firetakter kontra 2 takter vet jeg ikke.

Spurte etter anbefalinger tidligere i sommer da jeg skulle kjøpe meg ny outboard.

 

Men det jeg vet er at de fleste totaktere var greie motorer, så lenge vedlikeholdet var bra og man hadde en viss service på motorene.

 

Kunne være diverse med de forskjellige produsenters modeller til tider.

 

Endte da opp med en 20hk Yamaha med lang stamme, som er tung nok for meg.

 

En 4 takter ville vært betydelig tyngre, og hadde krevd ett noe annet bruksmønster og lagringsopplegg.

 

Ikke kunne jeg hatt den liggende som jeg ville grunnet motoroljen, tung ville den vært også.

Den ville krevd noe mere arbeide ved service også.

 

Pris er også ett moment for meg.

 

Men finnes eldre firetaktere til salgs, helt fra 70-tallet, nemlig Honda.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt flere 2T fra 80, 90 og 00 tallet fra 4 til 225hk. Den siste nå er en 2006 Yamaha 50hk 2T. Disse motorene som egentlig bare er noen forvokste mopedmotorer er det mest problemfrie som er produsert. Den siste 225hk var 20 år da jeg solgte den. Eneste reparasjonen på 20 år var skifte av PowerPack til høyre sylinderrekke. Min mening er at 2T egner seg bedre i et maritimt miljø en 4T. Nå har de desverre tatt fra oss den gamle problemfrie teknologien og tvunget inn ny teknologi i motorene for å begrense utslippene. Som forbruker er det revnende likgyldig om de 150 hestene kommer fra en injektor eller forgasser, poenget er at det virker, er driftssikkert og er rimelig å eie.

Link to post
Share on other sites

Trenden er soleklar over hele verden når det gjelder 2T kontra 4T,for å sitere en av Floridas største båtforhandlere sier han i klartekst at 90% av kundene hans forespør en båt med 4T motor,2T motorer er det lite interesse for selv i USA .

Det samme gjelder her i Qatar, hvor bensinen koster kr. 1,30 for literen.. selv her har 4 takt gjort et stort innhogg i markedet på store motorer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

E-tec 250 kjørt 1000 timer, demontert og funnet i svært god tilstand:

 

"Here is an image of a 250 E-TEC taken completely apart after 1000 hours of heavy use. This was done by one of our own etecownersgroup members who contributes from time to time.

A nautical magazine used the E-TEC then commissioned them to pull the motor apart to emulate what some car magazines do at 100,000 miles to an automobile. Everything looked very good and there was still crosshatch on the cylinder walls. It used XD-100 oil at the reduced rate if I remember right."

 

E-TEC250apart-1000hours.jpg

 

US Army 2007-modell E-tec motorer kjørt 1730 timer: http://www.etecownersgroup.com/post?id=4919368

 

"LOCKEMAN'S HARDWARE and BOAT recently serviced a pair of E-TEC 150-HP motors from a U.S. Army Corps of Engineers (USACE) boat. The engines are model E150DPXSUF, which means they are 2007 model year. I believe they have been in service for three years, possibly four years.

The engines have accumulated about 1,730-hours running time. The last time the engines were in for service was in the spring of this year, when they had about 1,180-hours. This season the Corps ran 550-hours on the motors pushing their work boat around."

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...