Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Alternes..

Recommended Posts

Mener du at flyprodusenten ( Widerøe bruker) som produserer Evenrude E-TEC ikke har noe framtid ?

Etter snat 10 år med denne teknologien må jo dette begynne og bli meget bra/driftsikkert ??

Hører mer og mer lovord om disse maskinene.... samt de har 3 år for hver service og 5 års garanti.

http://www.evinrude.com/en-CA/

BRP er et svært stort konsern,Evinrude er en liten del(divisjon) av dette så det er svært lite sansynelig at BRP bikker

over ende.E-TEC har mye for seg det er det ingen tvil om, men de må ta ordentlig tak i småfeilene som hjemsøker motorene.

Jeg har snakket med profesjonelle Bass boat førere i USA som er fortvilet over feilprosenten når det gjelder bla injektorer

og startmotorer.dette koster tid og penger for desse brukerene.Så dette er ikke påstander som er tatt ut av løse luften.

BRP må ta tak i dette og ordne opp spesielt hos underleverandører slik at kvaliteten på

kritiske komponenter blir tilfredstillende.Mercury Marine slet med dette for en 8-10 år siden og dei tok tak i dette

på alle områder, en ordentlig hestekur med andre ord og det ga resultater.Dette innrømmet den tidligere sjefen for Mercury.

Han sa at kundene i dag forlanger at ting virker når nøkkelen i tenningslåsen vris rundt,hver gang.Dette har han rett i. :yesnod:

Dette hørtes utrolig ut!!

så du kjørte altså fra dine kamerater med 9.9 4 takt, når de hadde 15 hk 2 takt?

og dere hadde samme båttyper av tilnærmet lik vekt?

slett ikke alle 9.9 som blir 15hk når man "tar plomba" , f.eks Yamaha 9.9 blir ca 13.5hk hvis man ikke også bytter reedventiler

Ser jo tilogmed enkelte som påberoper seg å ha 18hk etter "trimming"...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg tro at i det øyeblikket Bombardier ser at det er mer penger å hente i markedet med 4T teknologi, og at de finner ut at denne er rimeligere å produsere så er det: By, by Ficht

Ficht er det nå lenge siden det var bye bye til da.

Injektorene til E-tec er konstruert på en annen måte så man kan ikke sammenligne disse sånn uten videre, heldigvis :thumbsup:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

2 takt e konge,problemfritt/96%vedlikeholdsfritt.

en firtakt har minst300% mer med deler som skal bevege seg i høyt turtall 4000-6000rpm,ventiler,ventiløfter,kamaksling,registerreim plus pluss alt dette er borte på en 2takt.

kort fortalt en 2takt er en turtallsmotor dvs den tåler mye høyere rpm enn en 4takt.

tror nok bilmotorn har blitt sliten etter mye 5000rpm på hard kjøring over lang tid.

men en 4takt utenbords med girkasse og clutch får vel ned turtallet.

egentlig handler det vel om å bruke rett motor på rett plass.

slett ikke alle 9.9 som blir 15hk når man "tar plomba" , f.eks Yamaha 9.9 blir ca 13.5hk hvis man ikke også bytter reedventiler Ser jo tilogmed enkelte som påberoper seg å ha 18hk etter "trimming"...

så da kjører altså 9.9 4 takt ræva av 13.5 hk 2 takt med samme båter??

KNS medlem

2 takt e konge,problemfritt/96%vedlikeholdsfritt.

en firtakt har minst300% mer med deler som skal bevege seg i høyt turtall

Mulig det er konge, men nå er det slik at monarkiet er på vei ut av outboardverdenen.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

kort fortalt en 2takt er en turtallsmotor dvs den tåler mye høyere rpm enn en 4takt.

tror nok bilmotorn har blitt sliten etter mye 5000rpm på hard kjøring over lang tid.

men en 4takt utenbords med girkasse og clutch får vel ned turtallet.

egentlig handler det vel om å bruke rett motor på rett plass.

her var det jo mye å ta tak i... :wink:

Vedr. å tåle høyt turtall så kan man vel ikke si at det er totakteren som er ledende.. 4-takts MC-motorer med turtall opp mot 17.000 rpm kan hvermannsen kjøpe seg :wink:

I snøskuterverdenen går totakterne på vesentlig høyere turtall enn i båtverdenen, opp mot 8500 rpm.

Så har det da også ikke vært uvanlig med stempelsjau etter 4-5000 km for noen motorers vedkommende.

2-takteren må jo jobbe dobbelt av 4-takteren og med potensiellt dårligere smøring, så at de under slike effektuttak ikke holder evig er ikke så rart.

Girkasse på en outboard?... blir neppe noen suksess.

Men for de interesserte så finnes det 2-trinns drev http://www.stepdrive.co.uk/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

så da kjører altså 9.9 4 takt ræva av 13.5 hk 2 takt med samme båter??

i Hifo's tilfelle iallefall, men han sa vel ingenting om at det var samme båter...?  (og han nevner også propell som en annen ukjent variabel) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I snøskuterverdenen går totakterne på vesentlig høyere turtall enn i båtverdenen, opp mot 8500 rpm.

Så har det da også ikke vært uvanlig med stempelsjau etter 4-5000 km for noen motorers vedkommende.

2-takteren må jo jobbe dobbelt av 4-takteren og med potensiellt dårligere smøring, så at de under slike effektuttak ikke holder evig er ikke så rart.

Og på snøscootere er det oftest ganske primitive luftfilter, så dersom man får snø inn i luftinntak , så kan den vaske bort oljefilm på stempel slik at det kan bli riper i sylinder.

Effektuttak ja, de nyeste 800cc 2T twin er nå på over 160hk v/ ca 8000 o/min

Redigert av ivar (see edit history)

turtallet er i seg sjøl uinteressant. Det er stempelhastigheten som teller

Hadde vært interessant å oppleve denne motoren omkring 5000 rpm :wink:

Men helst ikke for nært... hvert stempel veier 5,5 tonn, kanskje derfor de begrenser turtallet til 102 rpm :lol:

i Hifo's tilfelle iallefall, men han sa vel ingenting om at det var samme båter...?  (og han nevner også propell som en annen ukjent variabel) 

En av de har 8 fot , den andre 10 fots gummijolle .. jeg har 9 fots. Propellspørsmålet mente jeg å utligne litt ved å nevne den 9,9 tohatsuen jeg brukte i fjor. da gikk jollene helt likt.

Dvs jeg har prøvd mot 3 andre motorer , og parsunen går vedlig klart fortest. Har lest endel ang parsun 9,9 og har sett noen som har nevnt at den yter mere enn 9,9 hk. Jeg vet ikke.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

... mens en moderne R-sykkel motor vanligvis holder lenger enn sykkelen... 

Ang Sulzer - har en arbeidskollega som var tilstede da "Horten-Sulzeren" raste opp i turtall. 

Som han sa: "Da var det bare å løpe for livet!"  De fant turtelleren - tror den sto på 240. Maks turtall var vel på rundt 100 på den også... 

Effektuttak ja, de nyeste 800cc 2T twin er nå på over 160hk v/ ca 8000 o/min

Jeg hadde en rotax trippel 800 med 150 hk v/8300 rpm fra 90-tallet.

Jeg savner lyden.. men ikke bensinsluket og lukta :lipseal:

Helt rått:

http://www.youtube.com/watch?v=4U6-9ckW5tw

Her er forøvrig et båtplassmedlem i full aksjon i en klassisk snutt med løpsk motor:

Men dette råkjøret som enkelte 2T produsenter retter

i mot 4T motorer om ventiler,kamakslinger,registerremmer/kjeder som faller i fra hverandre for et godt ord er reinspikket

tøv.

Nå er vel hovedvekten av dette "råkjøret" basert på at 4T krever et mer omfattende vedlikehold for at alle disse bevegelige delene faktisk skal virke over tid. Neida, jeg sier ikke olje og filterskift er så komplisert og dyrt, men det tar tid, og det MÅ gjøres, bare det å peile olje tar tid.. (det ble jo nettopp rapportert om økning i alvorlige motorhavarier på helt nye biler, fordi kundene ikke giddet å peile olje) Når BRP påpeker at en 4T består av mange bevegelige deler, så nevner de alltid i samme åndedrag at deres to taktere har 300 timers serviceintervall, og dermed gir mer tid på vannet for kunden. Bare sånn for ordens skyld, BRP som eier rotax, lager moderne 4-taktere også, både for snø og vannscootere som uten problem kunne vært brukt i påhengs også. De er ikke på noen måte motstandere av 4T som du kanskje har inntrykk av, men det ligger utvilsomt også penger i å snart være helt alene på 2T markedet. Det åpner igjen for nyvinninger og ennå bedre teknologi, som dermed kommer kunden til gode uansett hvilket merke han måtte kjøpe.

Jeg hadde en rotax trippel 800 med 150 hk v/8300 rpm fra 90-tallet.

Jeg savner lyden.. men ikke bensinsluket og lukta :lipseal:

Helt rått:

Her er forøvrig et båtplassmedlem i full aksjon i en klassisk snutt med løpsk motor:

Hehe, er stor fan av både 2T scootere og svære semidiesler. Er noe noe eget med de ja :thumbsup:

Her er det mye tull å å går.

Når man har hatt problemer med diverse E-tec motorer så er det ikke selve 2 takts prinsippet det gjelder!

Det er nyvinningene innen forgasser / innsprøytning / motorstyring som svikter.

Samme gjelder 4-taktere, er ikke motorprinsippet som ikke er bra, men vekt, tykkelse på manifolder, kjølekanaler, og diverse forholdsregler angående lagring av 4-takter som skaper noen bry.

Når det gjelder motorsykler leverte de fleste stor Japanske fabrikater 2-taktere før 1975, noen bla. Suzuki, Kawasaki og tildels Yamaha leverte nesten utelukkende 2-taktere.

Også 2-taktere kunne være til hodebry tidligere, Mercury, Johnson og Evinrude hadde tommemål på alt av skruer.

Mercury - de fleste av dem så ut som ett Kråkerede innvendig.

2 - taktere var veldig enkle på begynnelse av 70-tallet, da tenker jeg på outboard selvfølgelig, og Suzuki var en produsent som leverte meget enkle motorer.

Fungerte de, gikk de så lenge det var bensin, fungerte de ikke hadde man ett problem.

Saab 2 taktere, når det gjaldt biler var veldig utbredt i Norge, forøvrig i Sverige og Finland også.

Trabant fantes det også en del av i Norge, en onkel av meg hadde en slik til begynnelse av 70-tallet.

Trabant ble produsert i Øst-Tyskland frem til ca 1991

De ble forbudt i Vest-Tyskland i 1980 årene grunnet forurensning.

ikke desto mindre var 10.000-vis av disse i virke uten de helt store prolemer.

Det jeg stiller spørmålstegn ved er ikke 4-takts prinsippet i seg selv når det gjelder outboard, men det som følger med av ekstra arbeide, service, vekt, lagringsrutiner og muligens holdbarhet grunnet påståtte tynne manifolder, og motorblokker for å spare vekt.

Når det gjelder 2 taktere av outboard - er det ikke sant at Yamaha og Suzuki har sluttet å produsere disse motorer.

Både Suzuki og Yamaha selger enda 2-taktere i utlandet, bla. selger Yamahas 2-taktere i Australia.

http://www.broadwaterboating.com.au/outboards/326_Yamaha_20hp_Portable.php

http://www.globalsuzuki.com/marine/2st.html

At de ikke selges i Norge har politiske årsaker og vedtak bak seg.

Hvis og om 2-taktere outboard skulle gå ut av produksjon har det ingenting med motorprinsippet å gjøre, men at de ikke lar seg selge grunnet politiske årsaker / vedtak i land der produsentene har ett marked.

Finnes det ikke ett marked, er det ingen grunn for å produsere en vare, men her må man huske på at det ikke er kjøpere som bestemmer, men hvert enkelt lands myndigheter.

Når det gjelder turtall er dèt en avsporing.

Jeg kjører aldri med bånn gass på en outboard i lengre tid, kan hende i kortere perioder av og til.

Av flere grunner - ikke minst hva jeg oppnår ved dette kontra forbruk av drivstoff/fart - i hentydning til mindre forurensning og bedre drivstoffsøkonomi når det gjelder 4-taktere.

Alternativer kan være for andre - mindre propeller, eller større motor.

Redigert av Auskar (see edit history)

Hvis og om 2-taktere outboard skulle gå ut av produksjon har det ingenting med motorprinsippet å gjøre, men at de ikke lar seg selge grunnet politiske årsaker / vedtak i land der produsentene har ett marked.

Det har jo i høyeste grad med motorprinsippet å gjøre. De politiske vedtak setter krav til utslipp, såvidt jeg vet er det ikke noe krav til antall takter. Totaktsmotorer greier ikke å oppfylle disse kravene uten kompliserte og kostbare styringssystemer. Dersoim dette fører til at totakterne blir så kostbar at ingen har råd til å kjøpe dem, vil produsentene slutte å lage dem.

Er det forresten noen som vet årsaken til at det ikke lages små E-tech eller Optimax motorer ? Er det tekniske årsaker, eller er disse systemene så kostbare at det ikke er regningssvarende å bruke dem på små motorer ?

E-tec systemet er mye enklere en optimax,det er nettopp det som er så bra med systemet.Men jeg må få oppklare en del

misforståelser som jeg registrerer kommer til uttrykk i enkelte innlegg.Tradisjonelle 2T motorer blir solgt på andre markeder enn Europa og USA,men ingen må bli forledet til å tro at dette er et varig fenomen,det er spørsmål om tid før

disse blir faset ut over store deler av verden.Yamaha`s HPDI er ute av Europa og vil etter sigende bli faset ut av USA etter

en viss tid.Det er ingenting galt med 2T motorer,det er en genial og glimrende konstruksjon,det jeg peker på er pålitligheten på diverse komponenter som dessverre har hatt en tendens til å svikte.

Blir dette rettet på er en moderne 2T like attraktiv som en 4T.

Ja blir det rettet på (hvis det nå er noen store problemer med dagens generasjon e-tec da?) så kan vi nok regne med å se motortypen i andre framkomstmidler enn bare til vanns og snø.

Vedr. E-tec 15.. her er 15 H.O. :wink:

Men skuffende for noen er jo at det er bare en nedtunet E-tec 30 så den er ikke akkurat noe man bærer rundt omkring på (578 kubikk twin, ikke såå langt unna E-tec 60 som er en 863 kubikk twin).

Med andre ord verdens sterkeste (og tyngste med 80 kg) 15 hk :lol:

evinrude-e-tec-15.jpg

http://features.boats.com/boat-content/2010/03/the-outboard-expert-new-evinrude-e-tec-15-ho/

Denna diskusjonen baseres på synsing og mangel på fagkunnskap. Yamaha, Suzuki og bla. Mercury (som delvis produsere optimax-vræl) har alle faset over til 4-takt. Når verdens største produsenter har gjort dette så er det fordi verden går framover. Noen liker svart hvitt tv, og to-taktere. Den største andelen av befolkningen setter imidlertid pris på teknologiutviklingen og kjøper det moderne som de med moderne teknologisk innsikt har produsert. Derfor vil framtiden bestå av LED-tv og 4-takters påhengere.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...