Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Alternes..

Recommended Posts

Om 10 år eksisterer det ingen båter fordi alle oljereserver overraskende ble tømt for raskt og vannet har steget så høyt at alle båtfabrikker og båthavner forlengst ligger under vann, og råvareleverandørene til de nye batteriene vi skulle få til el-båtene våre heller ikke er leveringsdyktige...

Men E-tec har endelig blitt de mest driftssikre motorene på markedet :wink:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Så da er Evenrude E-TEC ( som bli mer og mer driftsikker) historie om 10 år ?

Nei det tror jeg ikke,E-TEC har allerede fått en ny injektortype (BIP)så det vil nok løse tidligere problemer.Vi må huske på at den manglende satsingen på 2T hos konkurrentene er mangel på teknologi/patenter.Evinrude og Mercury har den beste DI(Direct Injection)løsningene,dette har ikke

konkurrentene.Yamaha har et annet system (Mitsubishi)men dette har ikke vert optimalt pga det mangler lean burn modus,dvs bruker en del mere bensin

en konkurrerende systemer under 2500 rpm.

Jeg ser at en del folk bruker utrykket "Moderne firetakter". 4T motoren er en urgammel konstruksjon,prinsippet er over 100 år gammelt,så det er ikke

mye nytt der i gården.

Denna diskusjonen baseres på synsing og mangel på fagkunnskap. Yamaha, Suzuki og bla. Mercury (som delvis produsere optimax-vræl) har alle faset over til 4-takt. Når verdens største produsenter har gjort dette så er det fordi verden går framover. Noen liker svart hvitt tv, og to-taktere. Den største andelen av befolkningen setter imidlertid pris på teknologiutviklingen og kjøper det moderne som de med moderne teknologisk innsikt har produsert. Derfor vil framtiden bestå av LED-tv og 4-takters påhengere.

'

Dette er det dummeste og mest naive jeg har hørt på lenge!!

at verden går framover, jeg legger til(og nedenom og hjem) har du nok rett i, men når det kommer til nye løsninger og teknologi fra produsentene har dette ikke på noen måte å gjøre med at det nødvendigvis er bedre eller mer holdbart.

tvert om. vis du sammenligner eldre motorer med nyere vil du se at kvaliteten har sunket år etter år. metall er byttet ut med plastikk, herdet stål er erstattet med dårlig galvanisert metall, støpegodset er dårligere osv.

hvorfor det? jo fordi det lønner seg ikke for produsentene at motoren din holder i 30 år. det er ikke meningen at den skal gjøre det. den skal maks vare i 15 år og da får du så mye trøbbel med den at det ikke lønner seg å reparere den. og vis du tror du kan fikse den selv som i gammle dager tar du feil! alt av enkle gode løsninger er byttet ut med avansert teknologi og spesial bolter og skruer. akkurat med tanke på at de skal være helt sikkre på at du ikke under noen omstendigheter skal kunne fikse den selv. men heller ty til den gode løsningen å kjøpe en ny av de.

Redigert av 1971 mercury (see edit history)

KNS medlem

tvert om. vis du sammenligner eldre motorer med nyere vil du se at kvaliteten har sunket år etter år. metall er byttet ut med plastikk, herdet stål er erstattet med dårlig galvanisert metall, støpegodset er dårligere osv.

Ikke uenig i dette, men dette er en feil vinkling i forhold til utgangspunktet for diskusjonen; nemlig 4-takt vs. 2-takt. Godt mulig at motorer idag er mindre skuddsikker enn for 30 år siden, men det gjelder jo både 2- og 4-takt!!

Er derfor enig i "motor" sin enkle men opplagte analyse, nemlig at utviklingen har gått fra 2-takt teknologi og over til 4-takt. Jeg hadde nær sagt selvsagt.

At de store som Yamaha, Honda og Suzuki benytter teknologi fra bilmotor må da være bra, gjennomprøvd og solid teknologi. At USA-baserte Evinrude og Mercury fortsatt finpusser på gammel 2-takts teknologi er vel heller ikke så unaturlig og i tråd med hva bilindustrien i USA også har kommet med de senere år; utdaterte bilteknikk og motorer ingen vil ha.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Et enkelt spørsmål til to-takts fanatikerne.. Gi meg en faglig begrunnelse som dokumenterer mer driftsikkerhet på to-takter kontra 4-takter.2-taktsprinsippet har tidligere kun vært brukt pga at man har klart å produsere billigvarer, ikke kvalitet. Hvorfor er motorsykkler og biler levert med 4-takter.

Redigert av motor (see edit history)

Tidligere var to-takts motorer valgt i mindre MC og biler pga. lav vekt og lave produksjonskostnader.

Etterhvert som oljeprisen steg og kundene ble mere kresne på støy, lukt ogt forbruk så var det naturlig at produsentene gikk over til 4-takt iallefall på MC og bil.

Båt og snøskuter hang igjen av forskjellige grunner.. vekt og driftssikkerhet under vanskelige forhold var vel fordelene med 2-takt den gangen. 4-taktsmotorer var rett og slett ikke så egnet for sjøsprøyt og is og snø.

Nå når 2-takt igjen er aktuellt pga. at ny teknologi medfører at forbruk og støy er på linje med 4-takterne, så er det jo helt naturlig at de som besitter sådan teknologi benytter og utvikler den. Takk til BRP :flag_bp:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Et enkelt spørsmål til to-takts fanatikerne.. Gi meg en faglig begrunnelse som dokumenterer mer driftsikkerhet på to-takter kontra 4-takter.2-taktsprinsippet har tidligere kun vært brukt pga at man har klart å produsere billigvarer, ikke kvalitet. Hvorfor er motorsykkler og biler levert med 4-takter.

hvor har du alt dette i fra?? at de kun klarte å produsere billigvarer? tror nok heller det er du som nettop har kjøpt deg en firetakt, og prøver å overbevise deg selv om at du har verdens beste motor.

de fleste motorsykkler ble produsert med 2 takts motorer før. og for å si det sån så hvor har du det fra, at 2 takt skulle være av så dårlig kvalitet når hele nettet er spekket av 2 taktsmotorer til salgs fra 80 som fungerer like godt den dag i dag? at 2 takt ikke er like utbredt i biler skal jeg ikke utale meg om da jeg ikke har så mye peiling på bil. men dette har sikkert sine årsaker som andre kan svare deg på.

firetaktspåhengere er ikke nødvendigvis mindre driftsikkre av natur. jeg tror nok heller dette bunner i at produsentene nå til dags bevist lager dårligere kvalitet på motorer skjenerellt for å øke sin profitt. men dette er bare min påstand.

KNS medlem

...firetaktspåhengere er ikke nødvendigvis mindre driftsikkre av natur. ..

Da er du kommet et langt stykke på vei etter å ha utbasunert at "rett og slett fordi firetakt ikke holder mål på sjøen!" i ditt første innlegg.

Blir nok 4-takter neste motor skal du se. :yesnod:

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

For det første: ikke akkurat. og for det andre så er det kvaliteten på dagens motorer jeg har å utsette på. ikke takten. så så lenge jeg får tak i noenlunde nye 2 taktere går jeg nok for de. da over 10 hk som jeg før har vært inne på :lol:

KNS medlem

de fleste motorsykkler ble produsert med 2 takts motorer før. og for å si det sån så hvor har du det fra, at 2 takt skulle være av så dårlig kvalitet når hele nettet er spekket av 2 taktsmotorer til salgs fra 80 som fungerer like godt den dag i dag?

Atte... de fleste større motorsykler har vært 4-takt helt siden 1894 (unntatt en kort periode rundt 1970 da suzuki og kawasaki hadde opp til 750 kubikk totaktere).

Gamle BMW, HD, Guzzi, alle de engelske merkene osv. hadde stor sett kun 4-takt på de store modellene.

Honda var også tidlig ute med 4-takt MC allerede i 1951.

På lettvektere og moped var det jo anderledes, med Tempo, Sachs og de nordiske merkene samt Jawa kun med totakt.

Er dette et moped? eller motorsykkel forum? dette blir bare teit kverulering, her er det snakk om påhengsmotorer. og 2 takts motoren er og blir en god og velprøvd konstruksjon som har vist seg å være driftsikker og holdbar i over 100 år. det er det ingen omvendte som kan nekte på. selv om de tror det motsatte gjør deres nye 4 takt bedre

KNS medlem

Jeg synes at min forhenværende E-tec 50 og min nåværende Honda 90 VTEC er de beste motorene, så da hjelper det ikke hva som skrives her :wink:

hmm E-tec og VTEC rimer jo ... :lol:

Jeg synes at min forhenværende E-tec 50 og min nåværende Honda 90 VTEC er de beste motorene, så da hjelper det ikke hva som skrives her :wink:

hmm E-tec og VTEC rimer jo ... :lol:

Godt sagt!! alle synes sin motor er best. og ingenting kan overbevise om det motsatte :lol:

KNS medlem

Men hadde jeg hatt drømmemotoren E-tec 115 H.O. så hadde jo den vært best.

Ser jo ut som det hjelper..da du startet tråden med:

men til syvende og sist så taper vi på firetakteren. da levetiden på denne motortypen i de fleste tilfeller ligger 10-15 år under levetiden til en to-takter.

Og har kommet frem til:

og for det andre så er det kvaliteten på dagens motorer jeg har å utsette på. ikke takten.

Så nå som du ikke lenger mener 4-takt blir produsert av resirkulerte totaktere, så har vi kommet til selve motorprinsippet ..firetakt vs totakt.

Redigert av Kasper22 (see edit history)

'

Dette er det dummeste og mest naive jeg har hørt på lenge!!

hvorfor det? jo fordi det lønner seg ikke for produsentene at motoren din holder i 30 år. det er ikke meningen at den skal gjøre det. den skal maks vare i 15 år og da får du så mye trøbbel med den at det ikke lønner seg å reparere den.

Dette er det...........jeg har hørt på lenge!!

Tror nok forbruker/kjøper av en ny båt kan forvente MYE lenger levetid på en motor . Det firma/merke som produserer motorer som kun lever i 15 år .......lever ikke lenge .Nei motorprodusentene er ikke blitt så naiv /gal enda.

Redigert av Ficher (see edit history)

hvorfor det? jo fordi det lønner seg ikke for produsentene at motoren din holder i 30 år. det er ikke meningen at den skal gjøre det. den skal maks vare i 15 år og da får du så mye trøbbel med den at det ikke lønner seg å reparere den.

Da har jeg kun 5 år igjen av min 115hk Honda 4-takt. Hmm.. den har da fungert prikkfritt i 10 år? Som andre har vært inne på her; om motorprodusenter tenker slik så graver de sin egen grav.

Men du har ett poeng; og det er viktigheten av driftskvalitet over tid. Det er alt for mye fokus på test av nye motorer og toppfart, aks, forbruk, støy osv. Vel og bra, men det forteller lite om hvordan motoren er om 10-15 år. For der tror jeg det vil være betydelige forskjeller, noe også brukererfaringer med enkelte merker/modeller viser i tidligere tråder på BP.

Da har jeg kun 5 år igjen av min 115hk Honda 4-takt. Hmm.. den har da fungert prikkfritt i 10 år? Som andre har vært inne på her; om motorprodusenter tenker slik så graver de sin egen grav.

Men du har ett poeng; og det er viktigheten av driftskvalitet over tid. Det er alt for mye fokus på test av nye motorer og toppfart, aks, forbruk, støy osv. Vel og bra, men det forteller lite om hvordan motoren er om 10-15 år. For der tror jeg det vil være betydelige forskjeller, noe også brukererfaringer med enkelte merker/modeller viser i tidligere tråder på BP.

ja dette varierer selvsagt pluss minus. det jeg prøver å få fram er kvalitets variasjonene mellom nye og gammle konstruksjoner. du finner fks ikke en mercury fra 70 tallet med plastikk deksel. men vi får ta å snakkes om 10-15 år :lol: sov godt

KNS medlem

Dette er det...........jeg har hørt på lenge!!

Tror nok forbruker/kjøper av en ny båt kan forvente MYE lenger levetid på en motor . Det firma/merke som produserer motorer som kun lever i 15 år .......lever ikke lenge .Nei motorprodusentene er ikke blitt så naiv /gal enda.

lever de ikke lenge? og vilke alternativer har båtfolket å velge i mellom? alle motorprodusentene er enige om å holde seg på en viss standard for å spare på produksjonskostandene. og det er få forskjeller. alle har like mye plastikk. så de klarer seg utmerket da båtfolket ikke har noe alternativ. det finnes fks ingen motorprodusent som har metall deksel. dette fordi at de er billigere å produsere en de i plastikk, og ikke forde det er bedre.

KNS medlem

Hvor har du det fra at motorprodusentene er enige om å lage "dårlige motorer" ? Dette er jo konkurerende motorprodusenter, og at de tar i bruk nye lettere materialer i produksjonen er vel bare naturligt.

Ja, det er kansje billigere å produsere motordeksel i glassfiber/plastikk, men det er nok minst like holdbart i vanlig bruk på sjøen, og mye lettere.

Redigert av Kasper22 (see edit history)

Det har jo i høyeste grad med motorprinsippet å gjøre. De politiske vedtak setter krav til utslipp, såvidt jeg vet er det ikke noe krav til antall takter. Totaktsmotorer greier ikke å oppfylle disse kravene uten kompliserte og kostbare styringssystemer. Dersoim dette fører til at totakterne blir så kostbar at ingen har råd til å kjøpe dem, vil produsentene slutte å lage dem.

Nei det har IKKE med motorprinsippet å gjøre, men politiske vedtak.

Ber om å lese tråden overskrift igjen.

Kan gjenta den her:

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Hadde dette vært så enkelt, så burde svaret være - firtakter selvfølgelig siden de fleste to-taktere er forbudt i Norge ( salg av ny importerte motorer etter 2007/2008 ).

Her ble det spurt om det motortekniske, vedlikehold osv...

Vi VET at firtaktere, de fleste har mindre utslipp en totaktere.

Når det gjelder direkteinnsprøyting på to-taktere så må jeg opplyse at dette er mer og mer vanlig på fire-taktere.

Dermed er disse merkostnadene stort sett utgjevnet.

var nylig 2 stk Yamaha 20hk to-taktere til salgs hos Bakken motor, spiller nye 2008 modeller.

De gikk samme dag som de ble lagt ut, faktisk i løpet av timer.

Igjen må jeg gjenta meg ( vet nå ikke om det nytter ), er ikke motorprinsippet som gjør at kjøpere velger bort disse, men politiske vedtak.

Hadde alt vært som før, har to-taktere solgt som Kebab og varme hvetebrød.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...