Jump to content

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Alternes..

Recommended Posts

Kan nå legge til at tiden vil vise....

Man kan jo etterhvert lage ett tråd om fremtidig service og kostnader på outboard.

Kan gjerne være med på den jeg, selv om mitt siste innkjøp er en 2006 Yamaha 20hk.

I så måte kan jeg gjerne konkurrere med 2009/2010 utgaver av firtaktere, selv om min motor har noen flere år på baken.

Kan føre opp driftsproblemer og kostnader ved service - uansett.

Kan da komme tilbake senere vedrørende kostnader og driftssikkerhet.

Har en 1997 modell Suzuki 9,9hk kjøpt 2000.

Der har utgifter vær følgende.

Gearolje hvert år - 1 tube ca kr 60,- pr år.

2% totaktsolje - utgifter varierer, sjeldent mere enn 2 - 3 liter pr. år.

Ny 15 hk forgasser - pris kr 800,- kr

Ett par ekstra nødstropper og pinne for justering av motorvinkel - ca 200,- kr

Zink klosser som enda ikke er montert, trengs ikke ca 100,- kr

Noe WD 40, Silikonspray og klatter med grease - ca 200,- kr

Nye plugger hvert 4 år, snitt ca 30,- kr året.

Dette er praktisk talt alt gjennom 10 år av kostnader vedrørende service, men kan ta med noe ekstrautstyr som likeretter/spenningsregulator som ble ettermontert + ledning til batteri totalt ca 1.200,- kr

Kostnader pr. år siden 2000 blir 340,- kr + outboardsolje for totakter.

Har aldri vært behov for verkstedsservice, motoren har gått prikkfritt, i disse 340,- kr ligger utgifter til 15hk forgasser og oppgraderinger for lading av batteri.

Kan tilføre at impeller muligens vil bli skiftet med det første, innen 2 - 3 år.

Redigert av Auskar (see edit history)

Feil, Både Suzuki og Kawasaki leverte mc opp til 750ccm som totaktsutgaver.

Faktisk de største mc som de leverte i denne tidsepoke

http://en.wikipedia.org/wiki/Kawasaki_triple

http://www.suzukicycles.org/GT-series/GT750.shtml

ja men det var en kort tidsepoke, og Honda og Yamaha satset på 4-takt, da fulgte Kawa og Suzuki lydig etter.

Men resten av verden kjørte på 4-takt, HD, Triumph, Norton, BSA, BMW, Guzzi osv.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

du finner fks ikke en mercury fra 70 tallet med plastikk deksel. 

har (heldigvis) ikke allverdens erfaring med 70-talls Merc (de får Droll ta seg av)  - men jeg ville _aldri_ byttet 'plastikk' dekslet på mine Yamaha mot 70-talls Merc mtalldeksel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nei det har IKKE med motorprinsippet å gjøre, men politiske vedtak.

Ber om å lese tråden overskrift igjen.

Kan gjenta den her:

firetaktsmotorer, kontra to-takt

Hadde dette vært så enkelt, så burde svaret være - firtakter selvfølgelig siden de fleste to-taktere er forbudt i Norge ( salg av ny importerte motorer etter 2007/2008 ).

To-takt med forgasser er forbudt å importere pga de ikke klarer de nye miljøkravene, men jeg vil da si at to-takt fortsatt er med og konkurerer.

Mange vil selvfølgeligt havne på en fire-takt da de vil vere trofaste mot sitt merke/forhandler som ikke lenger satser på to-takt.Men da de innsprøytede to-taktene kom var det og mange som reagerte på at det var "dyrt for en to-takter", og heller kjøpte 4-takt.

Skulle det vise seg at 2-takt eller 4-takt har/får tungtveiende fordeler (pris,vedlikehold,holdbarhet) så kan jo dette styre utviklingen i markedet fremover, og dette er vel hva vi diskuterer i tråden her ?

Som trådstarter skrev i åpnings-inlegget :"som jeg har lagt merke til så er det mange i dag som har latt seg lure av myndighetenes miljøbløff, og er blitt bitt av firetakts basillen. men hvor mye bedre er en firetakter egentlig?"

Man kan jo etterhvert lage ett tråd om fremtidig service og kostnader på outboard.

Kan gjerne være med på den jeg, selv om mitt siste innkjøp er en 2006 Yamaha 20hk.

I så måte kan jeg gjerne konkurrere med 2009/2010 utgaver av firtaktere, selv om min motor har noen flere år på baken.

Forskjellen er jo at din motor ikke klarer miljøkravene, så skal man sammenligne bør det jo bli innsprøytet 2-takt mot 4-takt.

På service utgifter tror jeg vel 2-takt vinner,men der inngår jo oljen hos 4-takt som må føres på kontoen for driftsutgifter på 2-takt(vet ikke hvor mye olje de bruker på en sesong)

Når det gjelder holdbarhet har vel ikke innsprøytet 2-takt så lang historie, men den fikk vel noen riper i lakken av diverse problemer på OMC Ficht mener jeg å huske ?

Nei, men det gjør jo ikke din eventuelle firtakter heller i mange ferskvann i Norge der forbrenningsmotor er forbudt nemlig!

I mange vann er det kun tillatt med elektromotorer.

Så det er intet moment angående holdbarhet, service og slikt.

Da man i neste øyeblikk har enda strengere grenser basert på politiske vedtak som skviser firtakterne også ut, man står da igjen med stort sett kun elektromotorer.

Man kan da ikke på dette grunnlag si at forbrenningsmotorer var ræva i all sin henseende.

Totaktere nyere som ikke er herpet blir revet unna på Finn.No, dèt vet jeg som skulle skaffe meg nyere motor i sommer.

Firetaktere brukte - nyere sådanne lå lenge til salgs, før de ble solgt, om de ble solgt i det hele tatt.

Dette sier meg at de fleste har god erfaring med totakter og er mere usikker på firtaktere.

Nå sier jeg ikke at det ikke finnes de som ikke har dårlig erfaring med totaktere...

Men jeg tror grunnlaget for denne dårlige erfaring vil også gi ett minst like dårlig erfaringsbilde etterhvert når det gjelder firtaktere.

Når det gjelder mc, så hadde kawa riktignok firtakteren 900ccm samtidig en liten stund som 750H2.

Både Honda, Suzuki og Yamaha hadde totaktere mc på 80-tallet som racing mc.

Honda NSR 400 gjorde furorie, og var laaangt overlegen firtaktere av samme størrelse.

http://www.twostroke500.com/index.php?id=10

Suzuki RG 250 og RG 500 var av samme kaliber, langt overlegne de andre firtaktere av samme størrelse.

http://rg500gamma.com/

Yamaha RD 350 og RD 500 var av samme kaliber, laaangt overlegen firtaktere av samme størrelse.

http://www.mc24.no/article.php?articleID=1333&categoryID=230

Videre:

http://www.mc24.no/article.php?articleID=1333&categoryID=230

Dette var totaktsmotorer bygd for racing, tok det meste av premier som var å få, og ble solgt som nedtonede gatesykler en stund.

Når man først har nevnt mc, så var de gamle Triump fra 50 og 60-tallet notoriske problembarn.

Med jevnlige oljelekkasjer, og elektriske deler produsert av Mørkets fyrste - Lucas.

Harley Davidson, tja, ble vel mere tid til reperasjoner enn brukstid på veiene hvis man måler i antall timer.

Forøvrig har jeg byttet ut en del mellom styrkult og motor, en vinkel som knakk til kr 600,-

I tillegg har jeg byttet hendler - fra plast til metall på festeskruer/klamper for motor, pris kr 100,-

Kan da legge på kr. 70,- til de 340,- som min suzuki 9.9hk har kostet meg i snitt de 10 åra jeg har hatt den.

Kommer da opp i kr 410,- pr år + bensin.

Forøvrig er mange av de innkjøpte deler ennå ikke montert, ligger som reserve.

Har hatt flere totaktere outboard som har kostet meg mindre enn dette pr. år i service.

Dermed sier jeg ikke at firtakter er dårlige outboard, jeg bare nevner momenter som vekt, service, pris, flere deler som er bevegelige osv. som momenter som kan dra i minus.

At firtaktere - outboards bruker mindre bensin og har mindre utslipp har vel de fleste fått med seg.

Spørsmålet er om utslippet er lik 0 etter 10 år, fordi motorens konstruksjon ikke holder.

Da tenker jeg ikke på firtaktsprinsippet, men f.eks. tynn gods i manifolder, topp, osv. på motoren.

Noe av dette var momenter for at jeg ikke kjøpte ny firtakter, ikke fordi at motoren var firtakter, men fordi en 25/30hk ville bli alt for tung, for mye service angående oljeskift/filter, og usikkerhet angående eventuell indre tæring.

I tillegg var lagringen ett moment, firtaktere skal ligge på ett bestemt vis, eventuelt stå oppreist så lenge motoroljen er i motoren.

Kostnader ved service og om/hvis en kan utføre det selv er ett moment for meg.

Blir snart 1000,-lappen om jeg skal sende en motor tur/retur år om annet til service fra der jeg bor.

Redigert av Auskar (see edit history)

Her Auskar er du inne på hvorfor så mange fortsatt bruker små 2 taktere, samt at de holder seg så forbausende godt i pris. Det finnes knap noe enklere en 2 takt forgasser motor. Selv om de nye direkteinnsprøyete motorene trenger litt mere stell ser jeg klare fordeler utover de rent åpenbare forbruk,røyk osv mot gamle 2 taktere. Det virker også som at det er mindre problemer med innsprøytning systemet på injection motorer generelt, da gamle 2 takter med forgasser gjerne v6 lett kunne brenne ett stempel.

Hva gjelder tæring på 4 takt har jeg åpnet ganske mange av de fra stort sett de fleste merker. Alle uten unntak sliter med noen form for unormal tæring. Dette er motorer med gangtid rundt 300 - 600 timer noen mindre også. Det ser ut som om aluminiumen har blitt spist bort av en "rotte" Dette finner mang ikke i samme grad på 2 taktere.

Hvorfor dette skjer kan være flere grunner.

Viser bare til hva som jeg oppfatter som objektive tester viser, intet annet. Jeg "elsker", eller elsket, de gode gamle hostende, rykende og bråkete to-takterne fra Johnson/Evinrude, men ingen får meg til å kjøpe en E-tec, sånn er det bare.

Med tanke på at vinteren står for dør så går jeg heller ikke tilbake til de gode gamle treskiene fra Blåskia!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hva gjelder tæring på 4 takt har jeg åpnet ganske mange av de fra stort sett de fleste merker. Alle uten unntak sliter med noen form for unormal tæring. Dette er motorer med gangtid rundt 300 - 600 timer noen mindre også. Det ser ut som om aluminiumen har blitt spist bort av en "rotte" Dette finner mang ikke i samme grad på 2 taktere.

Hvorfor dette skjer kan være flere grunner.

Da er vel en Evenrude 2T E-TEC fri for barnesykdommer ( mulig 2010 mod) en vinner ? Det vil si denne holder i 10-20 ++ år.

Sakser dette fra en amerikansk forum..

I have an '05 250 Evinrude and have about 30 hours on it and it is on it's 3rd set of plugs.

My 2004 Ficht runs great but will only get around 50 hours on the plugs

2003 250hp Evinrude.

I regap my plugs after every 20 hours of use and have to change out plugs @ 60 hours due to electrode wear. Several of my friends also have the same condition. Dealers says it's standard plug wear with my motor.

I get around 100 hours on a set of plugs with my 04' 250 Rude. At about 60-80 hours I can tell they are starting to get sloppy. I've re-gapped and gotten another 60 out of them, but when they start missing after a re-gap THEY ARE DONE!!

I have a 2003 225hp Ficht with 385 hrs, with lots of trolling hours and I have the same thing, lots of plug changes. I guess I will try re-gaping them next season every 25-30 hours. That seems like good advise. I was told last year by NAPA that they won't have the plugs for this engine for quite some time whihc sucks because they are very expensive at my dealer

Det er vel slik det skal være på totaktere.... Det er mere snacks der dette kommer fra

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Evinrude får svi lenge for gamle synder... men det går likar no ja :clap:

Noe svinn må man jo regne med i en utviklings og erfaringsfase med ny teknikk.

2004 var første året med E-tec injektorer i enkelte av Evinrude modellene, jeg hadde nylig en 2004-modell E-tec 40 (som jeg selv oppgraderte til 50hk) kjørt ca 200 timer og den fungerte utmerket.

Langtidstest av E-tec 200 her http://www.batliv.com/wip4/detail.epl?id=488633

Ikke mye å klage på der da.

Lengre ned på siden står det en del erfaringer...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Fra Fische Marine.........

I 2010 lanseres en helt ny modell av 115 E-Tec som er en videreføring av fjorårets nyheter 115 H.O. og 130 E-Tec. Den har fått en eksteriørmessig løft med nytt luftinntak som gjør den litt høyere. At den har en helt ny motorblokk fylt med de seneste tekniske innovasjoner fra Evinrude merker du først når du vrir om nøkkelen

http://www.fischemarine.no/default.aspx?Cat=36&Id=66

Fra Fische Marine.........

I 2010 lanseres en helt ny modell av 115 E-Tec som er en videreføring av fjorårets nyheter 115 H.O. og 130 E-Tec. Den har fått en eksteriørmessig løft med nytt luftinntak som gjør den litt høyere. At den har en helt ny motorblokk fylt med de seneste tekniske innovasjoner fra Evinrude merker du først når du vrir om nøkkelen

Det de egentlig mener er at de for å forenkle produksjonen ganske enkelt bruker samme motorblokk på E-tec 115 og 130 :wink:

Viser bare til hva som jeg oppfatter som objektive tester viser, intet annet. Jeg "elsker", eller elsket, de gode gamle hostende, rykende og bråkete to-takterne fra Johnson/Evinrude, men ingen får meg til å kjøpe en E-tec, sånn er det bare.

Med tanke på at vinteren står for dør så går jeg heller ikke tilbake til de gode gamle treskiene fra Blåskia!

Forstår. tror vi nok egentlig har snakket litt forbi hverandre hele tiden her :smiley: jeg har egentlig fra starten av denne tråden snakket og tenkt utifra tradisjonelle forgasser 2 takt. og har ikke noe forhold til e-tec.

KNS medlem

Dette er jo motorer fra 2003/4 .....vi er nå snart i 2011. Vil tro dette er blitt MYE bedre ?

Får håpe det. Kanskje det er nok med pluggskifte annet hvert år? Personlig har jeg en 11 år gammel motor, har ennå ikke vært behov for å skifte plugger på den...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Sakser dette fra en amerikansk forum..

Det er vel slik det skal være på totaktere.... Det er mere snacks der dette kommer fra

Når en begynner å lete på forum hvor problemer med motor er et tema, er det klart at en finner feil.

Ingen motorer er feilfrie!!

Du kan jo prøve å søke på "4 stroke gas in oil". Så kan du se at folk sliter med det uten at forhandler/importør mener at det er unormalt.

Det som forøvrig er innterresant med slike forum.Er at en kan få et inntrykk av svakheter ,og feil med motorkonstruksjonen.

At du påpeker at 2 taktere, særlig DI motorer har hatt/har problemer med plugger er nok mye riktig. Så lider jo ikke akkurat 4 takt av akkurat det ,men andre ting som nevnt ovenfor.

Ingen av konstruksjonen er ett kinderegg.

Redigert av Vbunn (see edit history)

Tror jeg ville kostet på et pluggskifte etter så lang tid... :cool:

Bra tips. Skulle gjøre det for et par år siden, men det ble bare med tanken. Får ta det til våren. Men husker jeg sjekket prisen på originale Honda plugger. Det var i utgangspunktet NGK pluggger men lagt i en Honda eske. Sjekket på Bilxtra og der kostet nøyaktig samme plugg som NGK ca 1/3 etter det jeg kan huske.

Ellers ble båten tatt på land idag. Noe sent så vannet i marinaen var skrudd av. Fikk ikke spylt henger og ferskvannkjølt motor. Kjørte båten hjem men der er det nå minusgrader og flere cm snø! Da får båten bare stå på hengeren til mildværet kommer tilbake, håper jeg slipper å vente til våren..

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Folk glemt tohatsu? japansk kvalitet og 2 takt...

liker du å ha det stille og kjører mye sakte så er 4 takt tingen,ellers så har du hvertfall tohatsu og evenrude med 2 takt som går like billig..jeg ville aldri ha kjøpt e-tec pga det ikke er japansk..hstt amerikansk par ganger og enen solgte jeg etter første turen..mulig e-tec er lagd av japanere likevel, serva en mariner en gang og delene var på fallende like min gamle tohatsu 25 4 t.ca 2002 mod

amerikanerne kom da til månen... det er mere enn japsene greide :lol:

Mythbuster har en egen månelanding episode. det de sjekket som ble hevdet var falskt ble bekreftet som ekte.

Bla annet gangen/hoppingen klarte de kun å etterligne i nesten vektløs tilstand.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...