Jump to content

Sjark med skjekte på slep fra Arendal


McNeill

Recommended Posts

Jeg tenkte jeg kunne gi en forløpig rapport på turen til Walter_S og meg. Jeg måtte forlate turen pga. jobb.

 

La meg begynne med å si at dette er noe av det sprøeste jeg har været med på til sjøs, i voksen alder! :crazy: Det hele begynte med at Walter sendte meg en e-mail med en link til en Kommedals sjark. Den var helt nydelig og jeg sendte mail tilbake til Walter med de synspunkter jeg hadde. Det eneste negative var at båten lå i Sande i Haugane, dvs. ca. mitt imellom Flekkefjord og Egersund. Det er klart at båt virket sikker osv., men nå er det slik at jeg er mer vant til seilbåt en motordreven båt, så det å kjøpe en seilbåt langt unna er ikke så risikofylt som å kjøpe en motordreven båt. Grunnen er simpel, dersom motoren ryker så har man alltids seilene! Vel nok om det, hadde ikke tenkt å sette i gang en debatt om hva som er best en ku eller en sau.

 

Walter var for så vidt enig med meg om dette, men de som har lært seg å kjenne ham vet at dersom det finnes en god kjøp er han vanskelig å få til å godta at det kan være noe langt unna. :confused: Til dette får jeg nevne at han hadde planer om å kjøpe en sjark oppe i Steinkjer å føre den hjem til Fredrikstad! Disse planene var så seriøse at han t.o.m. hadde betalt selgeren en depositum for båten. :eek:

 

Nok om det! Etter en stund hadde jeg glemt båten og alt virvar som oppstod med tanke på å føre denne båten hjem. Nå for et par uker siden sier han til meg: ”Husker du den Kommedals sjarken nede i Sande i Haugane?”

”Ja” svarer jeg og rister på hodet for jeg har en anelse om hva som kommer!

”Jeg har kjøpt den” sier han

Jeg står å ser på ham en stund og venter på det lure gliset som ofte kommer når han prøver å lure meg, men nei han hadde virkelig kjøpt henne!!!! :lol:

 

Vi var nede å så på henne og prøvekjørte henne og hun var enda penere i virkeligheten en inntrykket man fikk av bildene. I tillegg hadde hun en Sabb G, som riktignok ryker en god del og viser tegn til noe dårlig vedlikehold. Turen ned, opp med bil og besiktelse brukte vi ca 36 timer på. Her var det ikke mye tid å miste! :nonod:

 

Til min lettelse greide Walter å orden med transport til Arendal. Planen var å sjøsette skjekta, som han hadde kjøpt av en hyggelig harstadværing for en stund siden, og taue den hjem med sjarken.

 

Så gikk det til at vi hadde en sjark med slep fra Arendal! Det som kanskje er det galeste med det hele er at vi gjorde, han gjør det fortsatt, med en motor vi absolutt ikke kjente. :crazy: Dette fikk vi bekreftet var en noe vågal tur allerede 2 timer fra Arendal opp Tromøysundet. Motoren begynte å oppføre seg rart, turtallet varierte veldig og det røyk noe helt utrolig, stort sett hvit diesel røyk. Vi prøve å tenke oss hva det kunne være for vi hadde tømt mye og jeg mener mye vann og dritt fra dieseltanken kvelden i forveien, i tillegg skiftet vi olje i motoren og i reversergirhuset. Det som var i reversergirhuset var svart som gammel olje men tjukk som fett. Uansett, her "seilte" vi og var på slutten av Tromøysundet med en motor som ikke greier å holde turtallet så ser jeg plusselig at det ikke kom vann ut av eksosen… :eek:

 

Vi greide å komme oss inn til en brygge rett etter Eydehavn på Tromøya og begynte å ta fra vann systemet. Det datt små flate og svarte biter ut av pumpehuset til vår store skrekk :eek: og vi lurer fælt på hva det kunne være. Til slutt sier Walter at det sannsynligvis er små skifer stein. Det ble mye blåsing og testing av kanaler før alt ble satt på plass. Så begynner vi på turtalls problemet. :smiley:  Først tenker vi at vi skal ta å bytte dieselfilteret for siden det var så mye dritt i dieseltanken så var det nok i filteret også, men det var letter sagt en gjort å bytte den for den satt relativt godt fast. Ikke greide vi å løsne den for hånd og vi ødela to belter på den. Når Walter til slutt fikk den av var vi ikke i tvil om at den har vært på motoren i ca 20 år. Det var mer vann og skit i den en diesel. Hovedproblemet viste seg tilslutt å ligge i at diesel slangen fra tanken lå i klem. :blush:

 

Alt på plass og vi tuffer videre alt går glatt, men vi hadde mistet 4 timer på en flott dag, dette ergret oss, men skitt au tenkte vi. La oss til i Lyngør, fikk en relativ tidlig start og kom oss opp mot Jomfruland da vi merker at skjekta begynner å bli veldig tung. Kommer oss inn på Jomfrurenna og jeg hopper om bord. Jeg ser ned i forpiggen og ser at det er vann opp til knærne. :eek: Hopper inn og begynner å bruke den manuelle pumpen. Problemet var at batteriet lå under vann. Etter 1,5 timer var det ikke mer å hente, men vannivået var på et mindre farlig nivå. :lol: Vi bestemmer oss til å legge oss til i Valle. Der finner vi ut at flåtøren var defekt.

 

Nå dro jeg hjem i går pga. jobb, men Walter forsatte. Jeg har nettopp fått melding stevnen hadde revnet på skjekta og at han måtte inn til Stavern. Han skal prøve å få henne på land.

 

Regner med at jeg kommer med oppdateringer her etter hvert med bilder.

 

Jeg vil takke alle som har hjulpet oss!

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp fått melding stevnen hadde revnet på skjekta og at han måtte inn til Stavern. Han skal prøve å få henne på land.

At det går ann å ha sånn uflaks da?? :cryin:

Nå som det er så fint vær. Huff og gru....   Du får hilse Walter og ønske lykke til. Det trenger han nå tydeligvis. :yesnod: :diving

Link to post
Share on other sites

. Jeg har nettopp fått melding stevnen hadde revnet på skjekta og at han måtte inn til Stavern.

Mange takk for beretningen, den var jo spennende som en kriminalroman!

 

Men med hensyn til skaden; dere skulle vel aldri ha funnet på å slepe den etter stevnet  -   det har vært "drepen" for mange trebåter  :yesnod::cryin::flag:

 

Vi får håpe det beste og ønske dere lykke til videre!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Noen bilder fra turen.

 

Den nye dama til Walter_S er hun ikke pen?

Bilde

 

Sjarken og skjekta forrfra og akterfra, regner at dere greier å finne hva som er hva! :flag:

Bilde

Bilde

 

Oljen som var i reversergirhuset, slik det ikke skal se ut. :nono:

Bilde

Bilde

 

Walter i full gang med å rense vannpumpehuset.

Bilde

 

Endelig fred og bedraglighet, sola skinner og han rasmus er grei. :yesnod:

Bilde

 

Reperasjon av bilgepump utstyret i full gang.

Bilde

 

Det ble lite med bilder av tiden da skjekta holdt på å gå ned, av en eller annen grunn var ikke det å ta blider det viktigste akkurat da. :cryin:

Link to post
Share on other sites

Men med hensyn til skaden; dere skulle vel aldri ha funnet på å slepe den etter stevnet  -   det har vært "drepen" for mange trebåter  :yesnod::cryin::flag:

Jeg vet heller ikke hvordan dette har gått til, for Walter er en kyndig sjøman og jeg ville synes det er rart om han brukte stevnet til å slepe. Jeg vet at skjekta tok inn mye vann og at den holdt på å gå ned da han var utpå, så det er mulig hat han funnet på en nødløsning som har ført til skaden på stevnet.

 

:cheers: Jibb

Link to post
Share on other sites

...men de som har lært seg å kjenne ham vet at dersom det finnes en god kjøp er han vanskelig å få til å godta at det kan være noe langt unna. :yesnod:

Men har du ikke hørt at det finnes ikke lange avstander, bare kjempekjøp?

 

Båten ser fin ut. Men det siste i reisebrevet høres slett ikke bra ut. Håper du eller noen andre kan oppsøke status og orientere oss utover kvelden om hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Men har du ikke hørt at det finnes ikke lange avstander, bare kjempekjøp?

 

Båten ser fin ut. Men det siste i reisebrevet høres slett ikke bra ut. Håper du eller noen andre kan oppsøke status og orientere oss utover kvelden om hva som skjer.

Walter er trygt i havn i Stavern og sjekta er landsatt!

Stevnen er reparerbar så det skal ikke by på store problemer!

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering på hva som har skjedd!

 

Snakket nettopp med den bleke men fattede el Capitain og han forteller meg om vanskelige forhold utpå.

 

Det som har skjedd med stevnet er at det var/ er mye dønninger utenfor Naba til forbi Rakkerboene og skjekta begynte å surfe veldig. Slepe tauet hadde kommet inn under båten og kilt seg inn i en sprekk som var mellom forstevnen og "understevnen" (husker ikke hva den het). Så ble det en brå stans og han hadde sett splinter fyke opp igjennom vannet. Det var vist ikke vanskelig å forstå hva som hadde skjedd. Han bandt et annet slepetau til skjekta, men den hadde vistnok også festet seg i samme sprekk.

 

Da han nærmet seg Stavern prøvde han å lese båten med en bøtte, men da hadde vannet steget over eksos røret. Det er ikke motor i skjekta så eksosrøret stikker bare rett ut. Heldigvis hadde noen fra Redningsselskapet sett ham og dratt ut med en besindreven lensepumpe.

 

Skjekta er berget og ligger på slippen i Stavern. El Capitainen er nå noe sliten og gleder seg til mat, drikke og litt "shut eye".

 

:yesnod: Jibb

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

 

Og jeg overtar sjekta mest sansynlig :cryin:

Ja det kom ikke som noen bombe, jeg forstår du tiltrekkes av mye arbeid  :lol:  :lol:

 

Jeg kjøper båt med mye arbeid, fikser den, og prøver å få brukt den. Du kjøper båt med mye arbeid, lager deg mer arbeid, så selger du den og begynner nesten forfra igjen  :flag:

Liker du ikke å være utpå sjøen?  :lol:  :lol:

 

mvh

Kjelli

 

PS: Ikke vondt ment, men klarte ikke å dy meg  :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ja det kom ikke som noen bombe, jeg forstår du tiltrekkes av mye arbeid  :lol:  :lol:

 

Jeg kjøper båt med mye arbeid, fikser den, og prøver å få brukt den. Du kjøper båt med mye arbeid, lager deg mer arbeid, så selger du den og begynner nesten forfra igjen  :smash:

Liker du ikke å være utpå sjøen?  :lol:  :lol:

 

mvh

Kjelli

 

PS: Ikke vondt ment, men klarte ikke å dy meg  :smiley:

Skjønte den!

Liker og være på sjøen også :sad:

Jeg syns det er ok og lære seg og reparere trebåt, siden jeg skal ha meg skøyte!

 

Det er egentlig veldig intressant!

Link to post
Share on other sites

Heisan,var en tur i havna i Stavern i kveldinga,og jaaammen lå det ei sjekte ved siden av båtkrana,ligna veldig på den Walter har kjøpt ja :sad:..Men så ikke noe til kaptainen selv?si fra til han hvis han trenger noe redskap eller annen hjelp,bor ikke så langt unna :smash:

Takk for det, beskjed overlevert el Capitain!
Link to post
Share on other sites

Hei allesammen!

Sitter i stua hjemme hos jan - han kom ned til havne i Stavern for å besøke meg!!

Han løste dessuten et problem for meg, ved at han fant 2 stk sprengskiver i riktig størrelse!! Takk jan!

 

Når det gjelder slepet,<så var det slepetauet som kom i beknip under kjølen, og røsket av / ut en del av stevnen.

Hei og hå!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering fra el Capitain kl 08:55!

 

"Bonden varde på tvers om styrbord, kurs 55'. Vinden har gått over til NNØ og økende. Rotete sjø."

 

Båten oppfører seg vistnok veldig veldig fint i sjøen, vi fikk aldri testet dette da vi har bare prøvd den på slep. El Capitain skal prøve å krysse dammen idag, til den riktige siden, men det er meldt vind styrke opp til 11m/s mittfjords.

 

:yesnod: Jibb

Link to post
Share on other sites

Og han ønsker seg vindus pussere. Siste: Tønsberg Tønne på tvers-leter etter Stauper luva. Alt vel. Har tilbydd El Grande Capitaino husly,mat og dusj. Min gutfeeling at nå er han hjemtrå og vil sitte i sitt eget rede.  Han fortøyer nok hjemme i kveldinga :cheers:

Han skal vist prøve på dette for det skal være ganske greie forhåld mittfjords med ca 6m/s fra NNØ. Eller som du ville ha sagt det thor ca 12kn/t!  :wink: Ellers så har han fått beskjed om at været skal vist holde seg tilnærmet lik i morgen, bare med litt mindre vind og sol, så det kan hende at du får besøk ikveld thor. :yesnod: I såfall må du huske å ha på riktig antrekk på og stå klar for å ta imot el Capitain og hans skib.  :lol:

 

:yesnod: Jibb

Link to post
Share on other sites

Jada. Kyss meg i ræva frakken(som jeg går med bakfram for å få plass nok til alle medaljene),Napolenshatt og parade kårde ligger klar :yesnod: Stilfullt blir det nok av

sånt. Snakker du med ham så si jeg er ikke hjemme før ca 1945 om kvelden.

Nå er han på vei oppover av vest sida av Tjøme forresten.

Været holder seg høvelig bra hele dagen og morgendagen også så nå tror jeg han har så bra vær som en kan regne med på høsten?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...