Jump to content

Sjark med skjekte på slep fra Arendal


McNeill

Recommended Posts

Ja, jeg var faktisk sliten i går kveld! Etter en lengre oppbløting i badekaret, barbering - tok like godt hele skegget - fikk jeg en bedre middag av min kona med 1 Donald-øl (svensk 3,5% for de som ikke vet hva det er) ved siden av. Middagen fortært, øllet nydt og Walter_S måtte rett til køys. Har ikke sovet noe særlig de siste 5 nettene, og samtidig vært mentalt forberedt på, at hva som helst skulle kunne skje når som helst - og noe gjorde det ja, som dere nå vet.... og dette blir man sliten av. Rapport kommer om kort stund, folkens!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Rapporten må nødvendigvis bli ganske fyldig, med en del bilder, og dette vil ta tid. Imens legger jeg ut et "hekk-bilde" (fy, Walter! sånn gjør men ikke! p><p><strong class=....har du sett på maken til fyldige "boller" ??  :yesnod:

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3490/Broennbaat_09.JPG' alt='Broennbaat_09.JPG'>

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

... Imens legger jeg ut et "hekk-bilde" ...

Gratulerer Walter!

 

Jeg ser absolutt ikke noe galt med det bildet; vakre damer kan med fordel betraktes litt på skrå inn fra akterenden, gjerne også litt nedenfra for å få det helt rette inntrykket  :smiley:

 

Ingen skal være i tvil om at det er en Kommedalsbåt du har fått tak i; både har den rette fasongen, og når du ser hvor nøyaktig og presist arbeidet er utført da er det helt tydelig at stolte fagfolk står bak. Hvor finner du ellers en akterstavn med to parallelle stevnjern av rustfritt stål....?

 

Overbygget har jeg kanskje kommentert tidligere, for det så jeg med første blikk at ikke hadde noen kommedalsk opprinnelse  :flag:

 

Ellers leser jeg litt mellom linjene at du allerede har fundert på muligheten for å slenge inn en 2-cyl Sabb istedenfor den "rist-meg-hjem" som nå står ombord.

 

Lykke til med båten Walter, for selv om den kanskje er en fremmed fugl i den Østfoldske skjærgården, så kan jeg love deg at det er en båttype som har fått vise hva den duger til i havkanten her hos oss.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Rapport om hva som skjedde.....

 

Dette bildet ble tatt tirsdag, 28.09 kl 07:00 om morningen, på vei ut Eksefjorden.

Bilde

 

Midt ute på Langesundfjorden møtte jeg lange dønninger - det hadde da blåst friskt hele natten fra SV. Ble fort klar over at jeg ville få problemer. Forbi Napa-båke, ble disse dønninger større og krappere. Samtidig ble jeg utsatt for en økende NV-vind, som ga slepet ytterlig trøkk i sleperetning.

 

Her kan man tydelig se hvor slepetauet hadde hektet seg, innenfor stevnen.

Bilde

 

Legg også merke til hvor høyt hun flyter her - husk at det var ikke motor i sjekta - sammenlignet med bildene litt lenger nede, på vei inn til Stavern, noen timer senere!

Bilde

 

For å gjøre historien kort. Fikk tak i kranvakta ved Stavern båtforening - havaristen ble landsatt. Skadene kan dere se selv.

Bilde

 

Ikke noe pent syn!

Bilde

 

Og der står hun......

Bilde

 

 

Avslutningsvis må jeg kommentere følgende. Jo, det er galskap, det jeg hadde tenkt å gjøre. Slepe en 23' sjekte med en 25' ukjent sjark med ukjent motor, fra Arendal til Fredrikstad! Sjekta kjøpte jeg kun for å ta ut det jeg trengte, nemlig et vribart propellanlegg merke Sabb og en ferskvannskjølesløyfe, bronsegiver til ekkolodd. Puss litt annet "snaks" sjekta hadde. En del beslag, osv. Men båten er egentlig fin, den. Har teakdekk med solide 3/4" teakbord! Og masse mahogni i overbygget og innredning. Alt dette kunne brukes. Fikk tilbud om sjekta for 2.000,- det kunne jeg ikke si nei til!  :lol:

 

Ellers har jeg lært masse, fått ny erfaring, blitt kjent med mange hyggelige mennesker, og ikke minst opplevt støtten fra baatplass.no medlemmer, langs hele kysten, alt dett har bidratt til at jeg ser positivt på denne turen. Ingen har blitt skadet, sjekta er "i livet" (såvidt) og jeg kan fremdeles plukke ut de ting jeg ville ha. Bastard30000 skal antageligvis overta skroget og fjerne overbygget (som kanskje ikke er av de mest harmoniske...) pusse opp skroget, sett i sin FM-motor fra 1953 - da blir dette en stasbåt!  :smiley:

 

Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg et lite "nett-kurs" hva angår sleping av båter! kanskje godeste Poseidon kan gi oss sine synspunkter (ikke vær alt for "streng" med meg, Poseidon) om hva man burde ha gjort, og ikke gjordt. Kanskje denne hendelsen kan gi nyttig informasjon og ny kunnskap til flere her på baatplass.no!

 

Takk for følge, folkens!  :flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

El Capitain er i det gode hjørnet! Han har ikke tatt kontakt med min Ørnhild for å fortelle om mine beskrivelser av enkelte episoder.

 

Så thor, jeg vil gjerne takke for invitasjonen til "De Sengeforviste Sofa Sovere", men den klubben vil jeg ikke være medlem i. Jeg liker sengen min for godt!

Bilde

 

 

:rolleyes: Jibb

 

PS! Jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å bli medlem. Det kan skje ved at jeg blunker i feil rettning.

Link to post
Share on other sites

Velkommen hjem Walter :smiley:

Du sier at det var galskap. Tja kanskje, men nå er det jo morro å gjøre noe litt på kanten en gang iblant. Og du satt jo på inget tidspunkt noen andre i fare. Ut fra bildene så var vel sjekta tung å slepe før du kom inn til stavern, bra at du fikk ho inn før Rasmus tok'a.

 

 

Og nå har du jo også slepeerfaring.

 

Så hvis det er noen som trenger slep. Så har de poseidon på vestlandet og vi på østlandet har Walter "el Capitain". :rolleyes:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:confused:

 

Takk for fyldig og spennende rapport Walter S!! Jibb har jo også rapportert de siste døgn og gitt oss søvnproblemer. Imponerende også at du fikk tatt så mange gode bilder midt opp i alle problemene. Du ser sannelig ikke mørkt på å hive deg ut i eventyret. Og fangsten ble jo flott! Kommedalen er litt av et fartøy, og skjekta er ikke verst den heller, litt overdimensjonert overbygg kanskje? Må gratulere deg med vel gjennomført ekspedisjon!!

MEN SLIKT SKAL MAN IKKE LEGGE UT PÅ ALENE ,WALTER!! :nono:

Tenk på alt som kunne gått galt! ( Ikke for å ta malurt i ditt beger, men kan ikke dy meg for pekefinger her!)

 

med lett hoderystende hilsen

JanS

 

Har lest igjennom tråden igjen og ser at du hadde mannskap en del av turen, men likevel da?

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Fint å se deg vel i havn  Walter!! og takk for sist..du hadde jo allerede gjort mesteparten av turen når vi prata,ikke lukta du vondt heller :flag:,spennende og gøy med sånn tur!!Blir vel også ekstra deilig å komme hjem til ett skikkelig måltid mat og ei god seng,etter at alle sansene har vært i høygir noen dager? :smiley:..ps..gratulerer igjen med 2 nye båter..sjekta ligger pent på tralla nede i havna her,så ho i ettermiddag ,så nesten ut som ho var glad for å ligge på land :confused:

Link to post
Share on other sites

Når det er sagt, så kunne jeg godt tenkt meg et lite "nett-kurs" hva angår sleping av båter! kanskje godeste Poseidon kan gi oss sine synspunkter (ikke vær alt for "streng" med meg, Poseidon) om hva man burde ha gjort, og ikke gjordt. Kanskje denne hendelsen kan gi nyttig informasjon og ny kunnskap til flere her på baatplass.no!

Takk for følge, folkens!  :seeya:

Hei Walter,

 

Velkommen inn på tørt land igjen!

 

Du ber om et "nett-kurs" i sleping, det blir vel omtrent som å lære svømming pr korrespondanse  :wink:

 

Men når du samtidig sier at jeg ikke må være for "streng" så begynner jeg jo å lure på hvorfor jeg skulle være streng? Jeg synes at du gjorde en ypperlig jobb hele veien. Selv om havaristen ikke ser helt god ut på bildene, så skal man vanligvis ikke måtte ta høyde for at hele kriet løsner og forsvinner  -  denslags er jammen ikke lett å forutse.

 

Hvordan det føles når slepet begynner å leke undervannsbåt i den mest kritiske faren, det vet jeg... Ved et par tilfeller har jeg vært like ved å svinge øksen over sleperen for ikke å gjøre problemene enda større. Men så blir man bitt av den litt fandenivoldske holdningen  -  og da er det utrolig hva som går bra.  :wink:

 

Du fikk en kommentar lenger oppe, i retning av at du helst ikke burde ha vært alene på en slik ekspedisjon, og det slutter jeg meg gjerne til. Det er nemlig utrolig bra å ha et par ekstra hender til rådighet når ting begynner å balle seg sammen, og 'an Rasmus driver og "spytter" oppi båten til deg hele tiden  :wink:

 

Jeg tar det for gitt at du hadde brukbart med redningsutstyr ombord, i det minste en VHF med gode batterier ?

 

Alt i alt; en god jobb Walter  -  selv om det var en slump flaks som gjorde at snekka fortsatt hadde en halv bordgang med fribord da du kom til kai  -  og at NSSR øyeblikkelig stilte med pumpe.

 

I tillegg har vel turen vist at Sabb er bra motorer, og at Kommedalsfamilien bygget fabelaktige båter  :wink:

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

........

- Du fikk en kommentar lenger oppe, i retning av at du helst ikke burde ha vært alene på en slik ekspedisjon, og det slutter jeg meg gjerne til.

- I tillegg har vel turen vist at Sabb er bra motorer, og at Kommedalsfamilien bygget fabelaktige båter.

Nå var det jo slik at vi var to om turen - i hvert fall til å begynne med. Feilen jeg gjorde var vel at mitt tids-estimat var litt for optimistisk!

 

Min godeste svigersønn Jibb gjorde en fantastisk jobb. Og han skulle være med den "mest kritiske" fasen, nemlig forbi Rakkeboene.

 

Dag 1

Bilde Legg merke til "røykteppe" som vi la ut over hele Tromøysundet....

 

Dag 2

Bilde

 

Resten av turen (etter Rakkeboene) var nærmest for plankekjøring å regne. Men så sprakk tidsskjema p.g.a diverse trivielle forhold, og Jibb bare måtte tilbake til jobb. Når det gjelder utstyr forøvrig, så hadde vi med nesten et halvt tonn med verktøy og alskens bolter, muttrer, diverse slanger og koblinger, reserve-både-ditt-og-datt, nettopp for å være selvhjulpne og uavhengig av delekjøp, etc. Vi skulle jo reise i løpet av weekend hvor du normalt ikke får tak i deler og slikt!

 

Når det gjelder både Sabb og salige Kommedal så har begge fått en spesiell plass i mitt sjømannshjerte!

 

Bilde

Er ikke dette en vakker gammel dame?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette en vakker gammel dame?

Nydelig Walter!

 

Takk for mye åndeløs spenning og reisebrev! Ble det forresten noen tur gjennom Flostaleden på dere eller dro dere strake veien på utsiden?

 

Det skumle med slike beskrivelser er at man blir satt på egne tanker. Hadde steike meg vært noe med en slik fiskebåt. Får holde gluggene åpne utover vinteren og våren! :wink:

 

Hva veier  en sånn som dette mon tro:

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=513966 :seeya:

Link to post
Share on other sites

Her blir det nok både mesanmast og ferskvannskjøling med tørr eksos samt Refleks-ovn i lugaren tenker jeg. Vridbar propell har jeg allerede konstantert.

Det sitter faktisk en Refleks-ovn i sjarken - Desverre mangler selve regulatoren - er dette en "dyr" del? Noen som har en slik del liggende??

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

....Ble det forresten noen tur gjennom Flostaleden på dere eller dro dere strake veien på utsiden?

Hva veier  en sånn som dette mon tro:

http://www.autodb.no/cgi-bin/boat/detail.pl?nr=513966 :seeya:

Hei Baat-Guru! Vi valgte, av naturlige årsaker, den korteste, strakeste vei!

 

Når det gjelder mandals-sjarken så synes jeg kanskje at den er lit "vel bred" - (sakset fra brosjyren)... Bredde: 250.00 meter  - Har forresten snakket med eieren for 14 dagers siden. Prisantydning den gang var 15.000,- har sikkert blitt 10k nå..... :wink: koselig sjark, dette. Typisk for Mandals-distriktet, dette med det lille styrhus-toppen! Men det kjenner du jo til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Og hvem tok dette bildet  :seeya:

No need to blush, Amorosa!  :wink: Det var faktisk kona mi, det. Hun kjørte bilen tilbake fra Arendal til Kråkerøy. Hadde forresten svære strevet med å få med alt vi trengte på turen inn i en Renault Mégan, samt Jibb, kona og meg selv.......

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

No need to blush, Amorosa!  :seeya: Det var faktisk kona mi, det. Hun kjørte bilen tilbake fra Arendal til Kråkerøy. Hadde forresten svære strevet med å få med alt vi trengte på turen inn i en Renault Mégan, samt Jibb, kona og meg selv.......

Da var jo sikkerheten tatt i vare. 2 i båt og en på land :wink:

 

Tror jeg må ta meg en tur snart og se den nye nydelige damen. Er det fortsatt plass i havna?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...