Jump to content

Sjark med skjekte på slep fra Arendal


McNeill

Recommended Posts

Det sitter faktisk en Refleks-ovn i sjarken - Desverre mangler selve regulatoren - er dette en "dyr" del? Noen som har en slik del liggende??

Hei Walter,

 

Jeg regner med at regulatoren er av den "vanlige" typen. En oval boks med et flottørkammer inni og en dreibar knapp på toppen. Disse ligger og slenger i dusinvis, det er samme typen som ble benyttet i alle kaminer som ble bygget om til parafindrift. Du skal sikkert ikke tenke i store sirkler i nabolaget før du finner en som er skiftet, eller skal skiftes, eller bare ligger og slenger i kjeller eller garasje. Finner du ikke noe i nærheten, så er det godt mulig at jeg har noe på slang.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

...samme typen som ble benyttet i alle kaminer som ble bygget om til parafindrift....

Nå skal vel Refleks-ovnen fores med diesel og ikke parafin, men det er vel uvedkommende for regulatoren?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå skal vel Refleks-ovnen fores med diesel og ikke parafin, men det er vel uvedkommende for regulatoren?

"Same shit"  -  regulatoren har bare til oppgave å sørge for at væskenivået inne i regulatoren holdes på nøyaktig samme nivå som du ønsker at det skal stå inne i pottebrenneren. Derfor er selve regulatorene ofte festet med noen lange bolter, slik at regulatoren blirt stående "på stylter" og dermed kan reguleres opp og ned etter behov.

 

Det ble dårlig forklart, men du forstår forhåpentlig hva jeg mener.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Forresten så er Refleks-ovnen i sjarken utstyrt med en vannsløyfe inni. D.v.s. det er inn- og uttak i kobber, på utsiden, og selve sløyfen er inne i brenneren. Det betyr vel at jeg kan koble til et lite ledningsnett av kobberrør sette i en liten sirkulasjonpumpe (hvilken type skulle det være i tilfelle) og dermed få et lite sentralfyrings-anlegg i sjark-hytta? Tenkte egentlig mest på for defroster under vinduene - selve rommet er jo ikke såååå stor, slik at strålevarme fra selve ovnen egentlig er nok.

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

ja en slik sløyfe er veldig praktisk! Nå kan du med letthet legge inn varmtvann, hvis du skulle få så fine vaner at du vasker fingrene før og etter sløying av fisken :headbang:

 

Som du selv er inne på kan du også få defroster/varmer. Det som jeg har gjort, og som virker helt prima er å finne tak i et gammelt varmeapparat av den typen som har vært brukt i busser, lastebiler, gravemaskiner, osv opp gjennom årene. Der finnes en fin liten "radiator" bygget sammen med en vifte som blåser luft gjennom denne.

 

Hvis røropplegget er noenlunde gunstig kan du sogar få vannsirkulasjon uten pumpe, men jeg vil nok anbefale at du finner tak i en liten sirkulasjonspumpe for å sikre god gjennomstrømning i systemet.

 

Lykke til med enda et prosjekt!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Walter!

 

Siden du allerede har denne kjekke rørsløyfa ser jeg straks mulighetene for motorvarmer. Jeg regner selvfølgelig med at du skal bygge om til ferskvannskjøling med utvendig kjølerør. Du har også muligheter for varmtvann. Alt dette uten bruk av elektrisk strøm. Dette er dog ting som vi får pønske ut siden.

Link to post
Share on other sites

Importøren av Refleks holder til i Egersund, tror jeg. Shelby teknikk (http://www.shelby.no/). Regulatoren på Refleks'en er en del mindre enn de som er vanlige på parafinkaminer, men prinsippet er det samme, bortsett fra at regulatorer til båtovner har overløp på flottørkammeret i tilfelle flottørfeil (i alle fall Dickinson og Refleks).

 

Litt eldre ovner har ikke regulator, men en liten kran og dråpeteller. Litt dumt hvis det skulle skje noe med ovnen, for da kommer det fortsatt diesel helt til tanken er tom.

 

Med regulator vil det aldri bli mer diesel i brennkammeret enn til toppen av væsken i flottørkammert (ved feil - overløpet).

 

Hjemmesiden til Refleks finnes her:

http://www.refleks-olieovne.dk/

 

GeirKS

Link to post
Share on other sites

....ser jeg straks mulighetene for motorvarmer.......

Hei TMe! Mener du å varme opp motoren, om vintern, med denne? Hva er vitsen? Mener du å forvarme motoren, slik at den starter lettere? Eller, hva... er ikke helt med nå - men synes selvfølgelig at det høres spennende ut!

Vet jo, at du er en mekanisk "tusenkunstner" og en ikke så liten "Reodor Felgen" i tillegg - så da kan dette bli et spennede prosjekt! Fortell, TMe, fortell!!!

:confused:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

Det som TMe er inne på kan absolutt ha noe for seg, du bor jo i en kjølig del av landet   -  og siden du også bruker båten hyppig vinterstid blir fordelen desto større.

 

Bare tenk deg at fyren er igang omtrent hele vinteren, den brenner allikevel svært lite diesel, ferskvannskjølingen sirkulerer innom i fyren og varmes opp; dermed har du alltid en godt lunken og alltid startvillig motor  -  og den beryktede kaldstartslitasjen er kraftig redusert.

 

At du kommer ombord til en lugar som er varm og tørr, med varmt vann i springen er vel heller ingen direkte ulempe  :confused:

 

Lykke til!

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

....Bare tenk deg at fyren er igang omtrent hele vinteren, den brenner allikevel svært lite diesel, ferskvannskjølingen sirkulerer innom i fyren og varmes opp; dermed har du alltid en godt lunken og alltid startvillig motor  -  og den beryktede kaldstartslitasjen er kraftig redusert......

Men kan en slik ovn stå på kontinuerlig, da, Poseidon? Uten at man selv er ombord? Er ikke vant med at man går fra "åpen" flamme, jeg.....Hva tror du forsikringsselskapet vil si til det?

 

Når det gjelder forbruk, så har jeg sjekket (Han Internett er en fyr som vet det meste!) . Forbruket på modell 71 MS = minimum 0,12lt/time og maksimum 0,3 lt/time og dette gir 1.000 Kcal i strålevarme og 400 Kcal i radiator-varme. Dette skal kunne varme opp 14 m3 u-isolert volum eller 23 m3 isolert volum! Alt dette i henhold til et faktablad - som han derre Internett hadde liggandes!  :confused: Det er utrolig!

Bilde

 

Skjønner jo at kaltstart-slitasjen på motoren er verdt å unngå, hvis man kan!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Men kan en slik ovn stå på kontinuerlig, da, Poseidon? Uten at man selv er ombord? Er ikke vant med at man går fra "åpen" flamme, jeg.....Hva tror du forsikringsselskapet vil si til det?

Hei igjen,

 

Jeg ser ikke det minste problem med å la en slik ovn stå på kontinuerlig, her på våre kanter er det faktisk ganske alminnelig å gjøre det slik. Det er heller ikke ualminnelig at fyren ombord i Poseidon brenner noen døgn sammenhengende, uavhengig av om jeg er ombord eller ikke. Den "åpne" flammen er tross alt godt bevart inne i et kammer som er beregnet for denslags, og så lenge båten ikke er ute i noe heidundrende uvær kommer ikke flammen på villspor.

At forsikringsselskapet skulle ha innvendinger holder jeg også for svært usannsynlig, men du kan jo godt sjekke.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Walter!

 

Ser du har stillet spørsmål mens jeg har vært off-line, men du har fått gode svar av Poseidon.

 

Hvorvidt man kan få en slik motorvarmersløyfe til å sirkulere av seg selv vil jeg ikke garantere.

En 12V pumpe som startes av et ur en time eller to før avgang vil nok fungere utmerket.

 

Har en følelse av at VW-transporter med dieselmotor bak har en slik passende 12V pumpe og disse bilene finnes hos de fleste hoggere. Du må ha en ekspansjonstank i sløyfa, men den kan være felles med ferskvannskjølingen og være plassert i styrehuset. Lar du sløyfa gå gjennom en vanntank kan du også få varmtvann til vask og tining av valne (frossne) fingre.

 

Som du ser så er det mange muligheter om man har en ferskvannskjølt Sabb og en skipsoljeovn.

 

Tørr eksos skal du også ha og jeg tror at det burde være lettere å få til i denne båten enn forrige.

Link to post
Share on other sites

Hvorvidt man kan få en slik motorvarmersløyfe til å sirkulere av seg selv vil jeg ikke garantere.

En 12V pumpe som startes av et ur en time eller to før avgang vil nok fungere utmerket.

Å få sirkulasjon uten mekanisk hjelp er helt og holdent et spørsmål om oppleggets fysiske utforming, det må være høydemessig gunstig og helst ha litt romslige rørdimensjoner. Jeg fikk det til å sirkulere ombord i Poseidon uten pumpe  -  og det var også den originale konstruksjonen. Men jeg valgte allikevel å installere siruklasjonspumpe for at det ikke skulle være så følsomt for den minste luftblære.

 

Hvorvidt jeg ville gå for en pumpe som starter på "timer", eller om jeg ville ha en pumpe som gikk så lenge fyren brant, det ble nok et spørsmål om tilgjengelig landstrøm  -  fordelene med kontinuerlig sirkulasjon anser jeg som vesentlige.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Riktigt fin båt du fått tag i Walter !

 

12V pumper som er byggda för kontinuerlig drift o värme finner du oxo i gamla husvagnar!

alternativt  kan du oxo använda en sådan pump som er till ett ferskvannkjölt motor! typ Martec

 

för din båt er ikke utrustad med ferskvannsystem nu? då hade jag lagt in det i systemet

oxo då hade du haft en varm motor, lettstartad året runt!

 

jag vet att en del er lite skeptiska till dette, att dette skulle kunna torka ut oljefilmen som sitter på insidan sylindrarna! men jag tror att det att överdriva litt !

Losbåter o sjöreddningsbåter ligger alltid med värme på motorerna vintertid!

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...jag vet att en del er lite skeptiska till dette, att dette skulle kunna torka ut oljefilmen som sitter på insidan sylindrarna! men jag tror att det att överdriva litt !

Hei Gunga Din! takk for tipset om pumpen! Når det gjelder uttørket oljefilm mellom stemplet og sylinderveggen, så er ikke dette noe problem på Sabb'en! Den har faktisk en egen anordning  på toppen av ventildekslet, nettopp for å kunne gi ekstra smøring. Et eget lite rør, under smørekopp-hetten, som man kan sprute olje nedi for tetning mellom sylinder og stempel(ringene)! Snedig detalj. Motoren er konstruert så tidlig som i 1955 og har en del fremsynte dataljer!

 

:o)

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tenker litt på strøm, dersom man skal ha en pumpe gående hele tiden. Er det noen som kjenner til et system der man kan bruke havstømmer til å generere strøm. Nå er det slik at Walter har båten(e) sin(e) ikke langt unna utløpet til Glomma så det er en konstant strøm som renner forbi, til tider kraftig strømmer. Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?

 

Bare en tanke!

 

:wink: Jibb

Link to post
Share on other sites

Va,  er det ett levande museum du driver med ??    :lol:          :wink:

Nåja, det finnes mye bra teknologi som har gått tapt fra fortiden. Så lenge "gampene" får stell og føde, så duger de i mange år til. Noen vil til og med si at de lager ikke "gamper" som de en gang gjorde! :wink:
Link to post
Share on other sites

Tenker litt på strøm, dersom man skal ha en pumpe gående hele tiden. Er det noen som kjenner til et system der man kan bruke havstømmer til å generere strøm. Nå er det slik at Walter har båten(e) sin(e) ikke langt unna utløpet til Glomma så det er en konstant strøm som renner forbi, til tider kraftig strømmer. Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?

 

Bare en tanke!

 

:wink: Jibb

Det finnes et enklere alternativ uten strøm som du muligens kjenner til, såkalt bølgepumpe. Henges fast til båten og drives av den varierende "høydeforskjellen" når det er bølger. Ikke den helt store kapasiteten, men en jevn sliter. (Selvfølgelig ikke så gøy som å lage sin egen undervanns vindmølle.  :wink:)

 

Bilde

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?

De fins allerede, men jeg tror ikke det strømmer nok i Kjøkesundet til at de blir særlig effektive. I hvertfall ikke de jeg har brukt. 3-4kn var et minimum for å få noe ut. Jeg tror det har mer for seg å se i retning solcellepanel.
Link to post
Share on other sites

Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?

Se på http://www.mamut.com/getek

- Gå forbi den dumme reklamen først og inn på selve siden.

- Velg nettbutikk

- Velg Vanngenerator.

- Der har du to: 11' - 17' NOK

Bilde

 

Men om det vil virke på båtplassen din, det vet jeg ikke.

 

Gerhard

 

Lagt til:

Jeg fant en til:

http://www.duogen.co.uk/wtr_spc.htm

Ser ut til at den trenger 1.8 knop

 

Men nå har vi beveget oss et stykke fra overskriften...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...