Walter_S Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Er det fortsatt plass i havna? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Det sitter faktisk en Refleks-ovn i sjarken - Desverre mangler selve regulatoren - er dette en "dyr" del? Noen som har en slik del liggende?? Hei Walter, Jeg regner med at regulatoren er av den "vanlige" typen. En oval boks med et flottørkammer inni og en dreibar knapp på toppen. Disse ligger og slenger i dusinvis, det er samme typen som ble benyttet i alle kaminer som ble bygget om til parafindrift. Du skal sikkert ikke tenke i store sirkler i nabolaget før du finner en som er skiftet, eller skal skiftes, eller bare ligger og slenger i kjeller eller garasje. Finner du ikke noe i nærheten, så er det godt mulig at jeg har noe på slang. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 ...samme typen som ble benyttet i alle kaminer som ble bygget om til parafindrift....Nå skal vel Refleks-ovnen fores med diesel og ikke parafin, men det er vel uvedkommende for regulatoren? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 30.September.2004 Link til dette innlegget Svart 30.September.2004 Nå skal vel Refleks-ovnen fores med diesel og ikke parafin, men det er vel uvedkommende for regulatoren? "Same shit" - regulatoren har bare til oppgave å sørge for at væskenivået inne i regulatoren holdes på nøyaktig samme nivå som du ønsker at det skal stå inne i pottebrenneren. Derfor er selve regulatorene ofte festet med noen lange bolter, slik at regulatoren blirt stående "på stylter" og dermed kan reguleres opp og ned etter behov. Det ble dårlig forklart, men du forstår forhåpentlig hva jeg mener. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Forresten så er Refleks-ovnen i sjarken utstyrt med en vannsløyfe inni. D.v.s. det er inn- og uttak i kobber, på utsiden, og selve sløyfen er inne i brenneren. Det betyr vel at jeg kan koble til et lite ledningsnett av kobberrør sette i en liten sirkulasjonpumpe (hvilken type skulle det være i tilfelle) og dermed få et lite sentralfyrings-anlegg i sjark-hytta? Tenkte egentlig mest på for defroster under vinduene - selve rommet er jo ikke såååå stor, slik at strålevarme fra selve ovnen egentlig er nok. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Hei Walter, ja en slik sløyfe er veldig praktisk! Nå kan du med letthet legge inn varmtvann, hvis du skulle få så fine vaner at du vasker fingrene før og etter sløying av fisken Som du selv er inne på kan du også få defroster/varmer. Det som jeg har gjort, og som virker helt prima er å finne tak i et gammelt varmeapparat av den typen som har vært brukt i busser, lastebiler, gravemaskiner, osv opp gjennom årene. Der finnes en fin liten "radiator" bygget sammen med en vifte som blåser luft gjennom denne. Hvis røropplegget er noenlunde gunstig kan du sogar få vannsirkulasjon uten pumpe, men jeg vil nok anbefale at du finner tak i en liten sirkulasjonspumpe for å sikre god gjennomstrømning i systemet. Lykke til med enda et prosjekt! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Walter! Siden du allerede har denne kjekke rørsløyfa ser jeg straks mulighetene for motorvarmer. Jeg regner selvfølgelig med at du skal bygge om til ferskvannskjøling med utvendig kjølerør. Du har også muligheter for varmtvann. Alt dette uten bruk av elektrisk strøm. Dette er dog ting som vi får pønske ut siden. Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Importøren av Refleks holder til i Egersund, tror jeg. Shelby teknikk (http://www.shelby.no/). Regulatoren på Refleks'en er en del mindre enn de som er vanlige på parafinkaminer, men prinsippet er det samme, bortsett fra at regulatorer til båtovner har overløp på flottørkammeret i tilfelle flottørfeil (i alle fall Dickinson og Refleks). Litt eldre ovner har ikke regulator, men en liten kran og dråpeteller. Litt dumt hvis det skulle skje noe med ovnen, for da kommer det fortsatt diesel helt til tanken er tom. Med regulator vil det aldri bli mer diesel i brennkammeret enn til toppen av væsken i flottørkammert (ved feil - overløpet). Hjemmesiden til Refleks finnes her: http://www.refleks-olieovne.dk/ GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 ....ser jeg straks mulighetene for motorvarmer.......Hei TMe! Mener du å varme opp motoren, om vintern, med denne? Hva er vitsen? Mener du å forvarme motoren, slik at den starter lettere? Eller, hva... er ikke helt med nå - men synes selvfølgelig at det høres spennende ut! Vet jo, at du er en mekanisk "tusenkunstner" og en ikke så liten "Reodor Felgen" i tillegg - så da kan dette bli et spennede prosjekt! Fortell, TMe, fortell!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 1.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2004 Hei Walter, Det som TMe er inne på kan absolutt ha noe for seg, du bor jo i en kjølig del av landet - og siden du også bruker båten hyppig vinterstid blir fordelen desto større. Bare tenk deg at fyren er igang omtrent hele vinteren, den brenner allikevel svært lite diesel, ferskvannskjølingen sirkulerer innom i fyren og varmes opp; dermed har du alltid en godt lunken og alltid startvillig motor - og den beryktede kaldstartslitasjen er kraftig redusert. At du kommer ombord til en lugar som er varm og tørr, med varmt vann i springen er vel heller ingen direkte ulempe Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 ....Bare tenk deg at fyren er igang omtrent hele vinteren, den brenner allikevel svært lite diesel, ferskvannskjølingen sirkulerer innom i fyren og varmes opp; dermed har du alltid en godt lunken og alltid startvillig motor - og den beryktede kaldstartslitasjen er kraftig redusert......Men kan en slik ovn stå på kontinuerlig, da, Poseidon? Uten at man selv er ombord? Er ikke vant med at man går fra "åpen" flamme, jeg.....Hva tror du forsikringsselskapet vil si til det? Når det gjelder forbruk, så har jeg sjekket (Han Internett er en fyr som vet det meste!) . Forbruket på modell 71 MS = minimum 0,12lt/time og maksimum 0,3 lt/time og dette gir 1.000 Kcal i strålevarme og 400 Kcal i radiator-varme. Dette skal kunne varme opp 14 m3 u-isolert volum eller 23 m3 isolert volum! Alt dette i henhold til et faktablad - som han derre Internett hadde liggandes! Det er utrolig! Skjønner jo at kaltstart-slitasjen på motoren er verdt å unngå, hvis man kan! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Men kan en slik ovn stå på kontinuerlig, da, Poseidon? Uten at man selv er ombord? Er ikke vant med at man går fra "åpen" flamme, jeg.....Hva tror du forsikringsselskapet vil si til det? Hei igjen, Jeg ser ikke det minste problem med å la en slik ovn stå på kontinuerlig, her på våre kanter er det faktisk ganske alminnelig å gjøre det slik. Det er heller ikke ualminnelig at fyren ombord i Poseidon brenner noen døgn sammenhengende, uavhengig av om jeg er ombord eller ikke. Den "åpne" flammen er tross alt godt bevart inne i et kammer som er beregnet for denslags, og så lenge båten ikke er ute i noe heidundrende uvær kommer ikke flammen på villspor. At forsikringsselskapet skulle ha innvendinger holder jeg også for svært usannsynlig, men du kan jo godt sjekke. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Walter! Ser du har stillet spørsmål mens jeg har vært off-line, men du har fått gode svar av Poseidon. Hvorvidt man kan få en slik motorvarmersløyfe til å sirkulere av seg selv vil jeg ikke garantere. En 12V pumpe som startes av et ur en time eller to før avgang vil nok fungere utmerket. Har en følelse av at VW-transporter med dieselmotor bak har en slik passende 12V pumpe og disse bilene finnes hos de fleste hoggere. Du må ha en ekspansjonstank i sløyfa, men den kan være felles med ferskvannskjølingen og være plassert i styrehuset. Lar du sløyfa gå gjennom en vanntank kan du også få varmtvann til vask og tining av valne (frossne) fingre. Som du ser så er det mange muligheter om man har en ferskvannskjølt Sabb og en skipsoljeovn. Tørr eksos skal du også ha og jeg tror at det burde være lettere å få til i denne båten enn forrige. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Hvorvidt man kan få en slik motorvarmersløyfe til å sirkulere av seg selv vil jeg ikke garantere. En 12V pumpe som startes av et ur en time eller to før avgang vil nok fungere utmerket. Å få sirkulasjon uten mekanisk hjelp er helt og holdent et spørsmål om oppleggets fysiske utforming, det må være høydemessig gunstig og helst ha litt romslige rørdimensjoner. Jeg fikk det til å sirkulere ombord i Poseidon uten pumpe - og det var også den originale konstruksjonen. Men jeg valgte allikevel å installere siruklasjonspumpe for at det ikke skulle være så følsomt for den minste luftblære. Hvorvidt jeg ville gå for en pumpe som starter på "timer", eller om jeg ville ha en pumpe som gikk så lenge fyren brant, det ble nok et spørsmål om tilgjengelig landstrøm - fordelene med kontinuerlig sirkulasjon anser jeg som vesentlige. mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Riktigt fin båt du fått tag i Walter ! 12V pumper som er byggda för kontinuerlig drift o värme finner du oxo i gamla husvagnar! alternativt kan du oxo använda en sådan pump som er till ett ferskvannkjölt motor! typ Martec för din båt er ikke utrustad med ferskvannsystem nu? då hade jag lagt in det i systemet oxo då hade du haft en varm motor, lettstartad året runt! jag vet att en del er lite skeptiska till dette, att dette skulle kunna torka ut oljefilmen som sitter på insidan sylindrarna! men jag tror att det att överdriva litt ! Losbåter o sjöreddningsbåter ligger alltid med värme på motorerna vintertid! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Walter_S Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 ...jag vet att en del er lite skeptiska till dette, att dette skulle kunna torka ut oljefilmen som sitter på insidan sylindrarna! men jag tror att det att överdriva litt !Hei Gunga Din! takk for tipset om pumpen! Når det gjelder uttørket oljefilm mellom stemplet og sylinderveggen, så er ikke dette noe problem på Sabb'en! Den har faktisk en egen anordning på toppen av ventildekslet, nettopp for å kunne gi ekstra smøring. Et eget lite rør, under smørekopp-hetten, som man kan sprute olje nedi for tetning mellom sylinder og stempel(ringene)! Snedig detalj. Motoren er konstruert så tidlig som i 1955 og har en del fremsynte dataljer! :o) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
McNeill Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Tenker litt på strøm, dersom man skal ha en pumpe gående hele tiden. Er det noen som kjenner til et system der man kan bruke havstømmer til å generere strøm. Nå er det slik at Walter har båten(e) sin(e) ikke langt unna utløpet til Glomma så det er en konstant strøm som renner forbi, til tider kraftig strømmer. Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe? Bare en tanke! Jibb Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Motoren er konstruert så tidlig som i 1955 og har en del fremsynte dataljer! :o) Va, er det ett levande museum du driver med ?? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
McNeill Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Va, er det ett levande museum du driver med ?? Nåja, det finnes mye bra teknologi som har gått tapt fra fortiden. Så lenge "gampene" får stell og føde, så duger de i mange år til. Noen vil til og med si at de lager ikke "gamper" som de en gang gjorde! Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Nåja, det finnes mye bra teknologi som har gått tapt fra fortiden. jada visst finns det det, men det finns oxo mye gammel teknologi som fortsatt brukes ! se bare på oss som seglar, gammel teknologi 'still going strong' ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
McNeill Svart 2.Oktober.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 jada visst finns det det, men det finns oxo mye gammel teknologi som fortsatt brukes ! se bare på oss som seglar, gammel teknologi 'still going strong' ! Right ye are, and thank the gods for that! Jibb Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 2.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2004 Tenker litt på strøm, dersom man skal ha en pumpe gående hele tiden. Er det noen som kjenner til et system der man kan bruke havstømmer til å generere strøm. Nå er det slik at Walter har båten(e) sin(e) ikke langt unna utløpet til Glomma så det er en konstant strøm som renner forbi, til tider kraftig strømmer. Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe? Bare en tanke! Jibb Det finnes et enklere alternativ uten strøm som du muligens kjenner til, såkalt bølgepumpe. Henges fast til båten og drives av den varierende "høydeforskjellen" når det er bølger. Ikke den helt store kapasiteten, men en jevn sliter. (Selvfølgelig ikke så gøy som å lage sin egen undervanns vindmølle. ) Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Brannmann Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 jibb, har du hørt om solcellekraft Dette er en ganske utbredt energikilde på steder hvor solen alltid skinner , om den vil eller ikke :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?De fins allerede, men jeg tror ikke det strømmer nok i Kjøkesundet til at de blir særlig effektive. I hvertfall ikke de jeg har brukt. 3-4kn var et minimum for å få noe ut. Jeg tror det har mer for seg å se i retning solcellepanel. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 3.Oktober.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2004 Det må vel være mulig å lage en tilsvarende vindmølle i vannet, koble en dynamo til og bruke det til å drive en pumpe?Se på http://www.mamut.com/getek- Gå forbi den dumme reklamen først og inn på selve siden. - Velg nettbutikk - Velg Vanngenerator. - Der har du to: 11' - 17' NOK Men om det vil virke på båtplassen din, det vet jeg ikke. Gerhard Lagt til: Jeg fant en til: http://www.duogen.co.uk/wtr_spc.htm Ser ut til at den trenger 1.8 knop Men nå har vi beveget oss et stykke fra overskriften... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.