Jump to content

Skummel feilkonstruksjon i Navette S540 skjærgårdsjeep?


Teerex

Recommended Posts

Så var det på 'n igjen med flere feil på min nye Navette S540....

Oppdaget en liten skrogskade under på babord side, antok det var etter å ha kjørt på en trestokk eller lignende.

Men neida.. det er de baltiske "båtbyggerne" som har vært på ferde igjen.

 

Rørbøyen til babord selvlenser ligger an mot skroget innvendig :headbang:

Ved kjøring i høy sjø har jeg hørt noen merkelige slag under dørken fra babord side som jeg ikke har funnet ut av, og her kan jo forklaringen ligge.

Røret har jo gnaget og dunket seg delvis igjennom skroget så det var flaks at jeg bare fikk brukt båten en måneds tid før det ble oppdaget, før lekkasje i rom sjø...

Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå?

 

skilt.jpg

 

skrogskade2.jpg

 

skrogskade1.jpg

 

Vanskelig å komme til er det også, må nok sage ut inspeksjonsluke i rommet under benken.

 

roer3.jpg

 

roer2.jpg

 

På styrbord side er det ikke er feil... så skrog eller innerliner må jo være skjevstøpt/montert...

 

roer4.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Båten var for billig og leverandøren for langt unna til at jeg gidder noe styr med tilbakelevering.

Har jo lagt ned masse arbeid i finishforbedring, motormontering, teknisk montering/forbedring osv.

Alt kan fikses.. men bør jo advare andre som har samme båt i det minste.

 

Hvordan det skal fikses vet jeg ikke ennå. Må jo få vekk den rørbøyen og montere en modifisert rørbøy som sikrer 1 cm klaring.

 

Doble slangeklemmer joda, men de kunne jo ha brukt noen litt mindre slangeklemmer og montert dem 180 grader motsatt slik det skal gjøres.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På plata står det at produsent holder til i Ålesund. Er Navette et båtbyggeri som tidligere har gjort støping og alle jobb i Norge og nå støper båtene i østeuropa?

Mye dårlig arbeid på den båten din. -og hva sier forsikringsselskapet om det skulle oppstå ulykke av noen måte, når man er klar over vesentlige feil?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Navette har ikke støpt noe i Norge såvidt jeg vet, bare i Latvia, eller var det Litauen.

 

Står den del om det i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargjoering-reparasjoner-og-motormontering/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det var da litt vel mye skade av bare gnaging sammen? Normalt vile det ha skrapt bort top-coat innvendig og kanskje slitt en liten grop over lang tid, men oppsprekkingen på utsiden forteller at det er betydelig bevegelse i laminatet. Om det er for mye i forhold til hva det burde være er ikke innenfor mitt fagfelt å bedømme men jeg synes det ser mistenkelig ut. Du vil gjøre lurt i åå få et verksted til å reparere dette, og kreve erstatning for kostnadene fra din selger.

 

Gjør du ingenting, er risikoen til stede for at du ender opp slik:

 

enes_570_eksplorer_001.jpg

 

 

(Historien om det som ses på bildet, kommer snart til en nettside nær deg)

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Doble slangeklemmer joda, men de kunne jo ha brukt noen litt mindre slangeklemmer og montert dem 180 grader motsatt slik det skal gjøres.

 

Med det samme jeg var nedi der, var jeg deg, så ville jeg også byttet plastikkslangene til noe som er et hakk bedre. Lurer på hvordan de har greid å skru på bendet, kan du skru ovenifra cockpiten og holde bendet stille under?

Link to post

Synd du ikke oppdaget det før skroget ble skadet, vil tro du kan få nok klaring ved å slipe ned mutter, gjennomføring og bend.

Når det gjelder kvalitet ellers er det slett ikke alle båter hvor det er påført topcoat på slike utilgjengelige steder :smiley:

 

Eneste måte å få sett rørbendet på er å ta bilde med kamera, det er bare små luker på hver side av motorbrønnen.

Det er visst faktisk topcoat overalt innvendig i skroget ser det ut til.

Men det hjelper ikke så mye hvis ikke resten er på plass også :sad:

 

Gummimatte under tank har sklidd vekk: (også kun mulig å se med kamera lurt ned i en av lukene)

Bilde rotert da vrient å holde kamera i vater nedi der uten å se :wink:

innvendig1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med det samme jeg var nedi der, var jeg deg, så ville jeg også byttet plastikkslangene til noe som er et hakk bedre. Lurer på hvordan de har greid å skru på bendet, kan du skru ovenifra cockpiten og holde bendet stille under

Tipper bendet er skrudd på før innerliner er senket ned i skroget.... :rolleyes:

Det er nemlig ikke mulig å komme til der nå uten å sage inspeksjonshull i rommet under akterbenken.

Uten inspeksjonsluker kan de vanskelig ha montert dette etter at båten var ferdig sammenføyd.

 

Heller ikke mulig å se uten kamera (for en person over 2 års alder da :worry: ).

Det er et stykke fram dit, mulig at en gorilla hadde nådd fram med fingrene :saint:

 

img_0183.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

<> Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå? <>

Kjipe greier. Det er vel slik det finnes ingen CE-godkjenning, men derimot en CE-erklæring der produsent erklærer at båten er produsert iht. retningslinjene som er gitt. Mao. et klassisk eksempel på bukken & havresekken, og gir i alle fall ikke meg noen særlig "godfølelse".

 

Det samme har vi vel hatt i byggebransjen i 15(?) år nå, og det har ført til så dårlig kvalitet at en nå strammer inn igjen reglene og innfører kontroll v/tredjepart a-la den gamle "bygningskontrollen". For ikke å snakke om norsk sokkel, der feltutbygginger mot slutten av 90-tallet skulle baseres på funksjonskrav (Norsok), og så skulle leverandørene levere "godt nok". De som følger litt med har vel fått med seg hva det resulterte i av forsinkelser, kostbare ombygginger og rettssaker med "claims" i milliardklassen..

Link to post

Tja med det spenn det blir på en rett fitting der pga hvor langt slangen blir liggende uten understøttelse, så er ikke det noen god ide nødvendigvis. Vinkelbend er alltid best på slike steder (kraftXarm). Rettet ned i knekken til høyre hadde det blitt suksess.

 

Ang skroget tror jeg det ville være fornuftig å få tykkelsen målt med ultralyd. Når det sprekker i\opp utvendig så kort fra en knekk i linjene som det siste bildet viser, er det OBS OBS... (Men det kan også være innerlineren som er for fleksibel).

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

jeg får borre et hull og måle da, før skaden repareres. hvis jeg ikke kommer over noen som har ultralydmåler.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror ikke de har sett for seg akkurat det da...

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nå ser jeg ikke hvordan det ser ut fra oversiden, men...

Slik ser det ut fra oversiden:

 

roer5.jpg

 

Ikke så mye man får gjort gjennom lukene bak:

hekk1.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ser ut til å være en lignende gjennomføring som denne, bare med slangestussen kappet av

 

f1514316.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...