Teerex Startet 27.Oktober.2010 Del på Facebook Startet 27.Oktober.2010 Så var det på 'n igjen med flere feil på min nye Navette S540.... Oppdaget en liten skrogskade under på babord side, antok det var etter å ha kjørt på en trestokk eller lignende. Men neida.. det er de baltiske "båtbyggerne" som har vært på ferde igjen. Rørbøyen til babord selvlenser ligger an mot skroget innvendig Ved kjøring i høy sjø har jeg hørt noen merkelige slag under dørken fra babord side som jeg ikke har funnet ut av, og her kan jo forklaringen ligge. Røret har jo gnaget og dunket seg delvis igjennom skroget så det var flaks at jeg bare fikk brukt båten en måneds tid før det ble oppdaget, før lekkasje i rom sjø... Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå? Vanskelig å komme til er det også, må nok sage ut inspeksjonsluke i rommet under benken. På styrbord side er det ikke er feil... så skrog eller innerliner må jo være skjevstøpt/montert... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Superkul Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 såpass ja ......... så jo rimelig harry ut Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
trulsant Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Iallefall doble slangeklemmer...det er det jo CE krav til. Er sikkert ikke spesifisert i CE kravene at skrog skal kunne bevege seg uten å treffe noe som kan lage hull...eller "chafing" som det kalles på utenlandsk. TA Sitér dette innlegget Link to post
Brizo Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 Lever driten tilbake, du har jo garanti! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Båten var for billig og leverandøren for langt unna til at jeg gidder noe styr med tilbakelevering. Har jo lagt ned masse arbeid i finishforbedring, motormontering, teknisk montering/forbedring osv. Alt kan fikses.. men bør jo advare andre som har samme båt i det minste. Hvordan det skal fikses vet jeg ikke ennå. Må jo få vekk den rørbøyen og montere en modifisert rørbøy som sikrer 1 cm klaring. Doble slangeklemmer joda, men de kunne jo ha brukt noen litt mindre slangeklemmer og montert dem 180 grader motsatt slik det skal gjøres. Redigert 27.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 27.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) På plata står det at produsent holder til i Ålesund. Er Navette et båtbyggeri som tidligere har gjort støping og alle jobb i Norge og nå støper båtene i østeuropa? Mye dårlig arbeid på den båten din. -og hva sier forsikringsselskapet om det skulle oppstå ulykke av noen måte, når man er klar over vesentlige feil? Redigert 27.Oktober.2010 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2010 (redigert) Navette har ikke støpt noe i Norge såvidt jeg vet, bare i Latvia, eller var det Litauen. Står den del om det i denne tråden https://baatplassen.no/i/index.php/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargjoering-reparasjoner-og-motormontering/ Redigert 27.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 jo de båtene di brukte for å få båtene ce godkjent er støpt i norge Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Ingar Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Synd du ikke oppdaget det før skroget ble skadet, vil tro du kan få nok klaring ved å slipe ned mutter, gjennomføring og bend. Når det gjelder kvalitet ellers er det slett ikke alle båter hvor det er påført topcoat på slike utilgjengelige steder. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Det var da litt vel mye skade av bare gnaging sammen? Normalt vile det ha skrapt bort top-coat innvendig og kanskje slitt en liten grop over lang tid, men oppsprekkingen på utsiden forteller at det er betydelig bevegelse i laminatet. Om det er for mye i forhold til hva det burde være er ikke innenfor mitt fagfelt å bedømme men jeg synes det ser mistenkelig ut. Du vil gjøre lurt i åå få et verksted til å reparere dette, og kreve erstatning for kostnadene fra din selger. Gjør du ingenting, er risikoen til stede for at du ender opp slik: (Historien om det som ses på bildet, kommer snart til en nettside nær deg) Redigert 28.Oktober.2010 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Doble slangeklemmer joda, men de kunne jo ha brukt noen litt mindre slangeklemmer og montert dem 180 grader motsatt slik det skal gjøres. Med det samme jeg var nedi der, var jeg deg, så ville jeg også byttet plastikkslangene til noe som er et hakk bedre. Lurer på hvordan de har greid å skru på bendet, kan du skru ovenifra cockpiten og holde bendet stille under? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Synd du ikke oppdaget det før skroget ble skadet, vil tro du kan få nok klaring ved å slipe ned mutter, gjennomføring og bend. Når det gjelder kvalitet ellers er det slett ikke alle båter hvor det er påført topcoat på slike utilgjengelige steder Eneste måte å få sett rørbendet på er å ta bilde med kamera, det er bare små luker på hver side av motorbrønnen. Det er visst faktisk topcoat overalt innvendig i skroget ser det ut til. Men det hjelper ikke så mye hvis ikke resten er på plass også Gummimatte under tank har sklidd vekk: (også kun mulig å se med kamera lurt ned i en av lukene) Bilde rotert da vrient å holde kamera i vater nedi der uten å se Redigert 28.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skipper Worse Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Bendet ser ut til å være "hokjøn" så det er vel skrudd på før innerlineren er montert? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Hulda Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Det er det jeg frykter, Skipper Worse. Jeg er forundret over hvor mange historier av negativ karakter jeg har hørt om glassfiberbåter nå i det siste. Tydelig at prispress og nedgangstider gnager på produsentene. Redigert 28.Oktober.2010 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Med det samme jeg var nedi der, var jeg deg, så ville jeg også byttet plastikkslangene til noe som er et hakk bedre. Lurer på hvordan de har greid å skru på bendet, kan du skru ovenifra cockpiten og holde bendet stille under Tipper bendet er skrudd på før innerliner er senket ned i skroget.... Det er nemlig ikke mulig å komme til der nå uten å sage inspeksjonshull i rommet under akterbenken. Uten inspeksjonsluker kan de vanskelig ha montert dette etter at båten var ferdig sammenføyd. Heller ikke mulig å se uten kamera (for en person over 2 års alder da ). Det er et stykke fram dit, mulig at en gorilla hadde nådd fram med fingrene Redigert 28.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fantino Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 <> Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå? <> Kjipe greier. Det er vel slik det finnes ingen CE-godkjenning, men derimot en CE-erklæring der produsent erklærer at båten er produsert iht. retningslinjene som er gitt. Mao. et klassisk eksempel på bukken & havresekken, og gir i alle fall ikke meg noen særlig "godfølelse". Det samme har vi vel hatt i byggebransjen i 15(?) år nå, og det har ført til så dårlig kvalitet at en nå strammer inn igjen reglene og innfører kontroll v/tredjepart a-la den gamle "bygningskontrollen". For ikke å snakke om norsk sokkel, der feltutbygginger mot slutten av 90-tallet skulle baseres på funksjonskrav (Norsok), og så skulle leverandørene levere "godt nok". De som følger litt med har vel fått med seg hva det resulterte i av forsinkelser, kostbare ombygginger og rettssaker med "claims" i milliardklassen.. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Nå ser jeg ikke hvordan det ser ut fra oversiden, men... Jeg hadde saget ut hele vinkelen med et hullsag fra oversiden, dratt ut slangen, plastet hullet igjen og satt inn en rett fitting i siden av denne åpenbare fordypningen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Tja med det spenn det blir på en rett fitting der pga hvor langt slangen blir liggende uten understøttelse, så er ikke det noen god ide nødvendigvis. Vinkelbend er alltid best på slike steder (kraftXarm). Rettet ned i knekken til høyre hadde det blitt suksess. Ang skroget tror jeg det ville være fornuftig å få tykkelsen målt med ultralyd. Når det sprekker i\opp utvendig så kort fra en knekk i linjene som det siste bildet viser, er det OBS OBS... (Men det kan også være innerlineren som er for fleksibel). Redigert 28.Oktober.2010 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
ibizafan Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 skroget på disse båten er svart tynt! Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 jeg får borre et hull og måle da, før skaden repareres. hvis jeg ikke kommer over noen som har ultralydmåler. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 En kan jo lure på hvordan produsenten ser for seg at du skal kunne etterstramme slangeklemmene... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Tror ikke de har sett for seg akkurat det da... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 (redigert) Nå ser jeg ikke hvordan det ser ut fra oversiden, men... Slik ser det ut fra oversiden: Ikke så mye man får gjort gjennom lukene bak: Redigert 28.Oktober.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skipper Worse Svart 28.Oktober.2010 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 Det virker å være så mye avstivning i innerlineren der, at bevegelsen må være i bunnpanelet. Ultralyd må til ... saynomore. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Teerex Svart 28.Oktober.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2010 ser ut til å være en lignende gjennomføring som denne, bare med slangestussen kappet av Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.