Jump to content

Skummel feilkonstruksjon i Navette S540 skjærgårdsjeep?


Teerex

Recommended Posts

Slik spesial alu som de bruker på feks Alufish er sinnsykt seig. Vi hadde vel Alufishen i over 30 år når vi solgte den. Eneste gangen jeg klarte å lage hull i den var når jeg rygget på den med en traktor med brøyteskjær. Båten lå frosset fast i bakken. Blei bulk og et lite hull :)

 

Er det Duraluminium det heter ? Flyaluminium, noe sånt

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

tror ikke jeg skal bygge om navetten min til alu da :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

vil ikke si at 6-7 mm er meget tynt. 3-4 mm er meget tynt.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Slik spesial alu som de bruker på feks Alufish er sinnsykt seig. Vi hadde vel Alufishen i over 30 år når vi solgte den. Eneste gangen jeg klarte å lage hull i den var når jeg rygget på den med en traktor med brøyteskjær. Båten lå frosset fast i bakken. Blei bulk og et lite hull :)

 

Er det Duraluminium det heter ? Flyaluminium, noe sånt

 

 

Det er nok sjøvannsbestandig aluminium (AIMg) du sikter til her "Brodern". Dette er holdbare og seige saker gitt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Navette med DF140 og stålpropell, 47 knop. Lurer på åssen stabiliteten er i den farten :confused:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27133809

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

jeg fikk 37-38 knop alt etter motorhøyde. Men har ikke prøvd andre propeller enn 19" Michigan Apollo som gir ca 5800 rpm.

Har fått en 4-bladers Powertech RBX4 18" som jeg skal teste for evt. bedre marsjfart og grep.

Får nok over 38 knop med optimal 3-blads propell, siden BF90D har max turtall på 6300.

Men jeg vil ha turtallet ned rundt 5800 som er max.effekt. For da kan jeg holde bra marsjfart uten at turtallet bikker 5200 der VTEC slår inn, og støy/forbruk øker litt.

Båten var ikke på vannet i fjor, grunnet at den stod innesperra bak en Jeep som var til rep. :rolleyes:

Men det blir nok andre boller i år :thumbsup:

 

Så har kun kjørt båten ca 20 timer, som er litt lite for å ha relevant erfaring egentlig.

Men den har fint design, selv om konsollen tar mye plass og skrogformen er jo ikke voluminøs.

Så det finnes andre båter med samme lengde men bedre plassutnyttelse.

Men konsollen beskytter veldig bra og har god stuveplass.

 

Skulle hatt en slik Yamaha F80/Selva 80 som visstnok kan omprogrammeres til 100 hk (eller en original F100) :thumbsup:

Da hadde ikke 40 knopsmerket vært noe problem å nå.

Eller helst E-tec 115/HO/130 men da begynner nok båten å bli på kanten vrien å kontrollere under visse forhold, selv om den er godkjent for 140 hk av en eller annen grunn.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Svart (redigert)

På tide med en update her.

Båten har stått "innesperret" bak andre prosjekter to somre.. men dårlig sommervær i fjor betydde at det ikke har vært noen kjempekrise, bare litt.

 

Men endelig fikset, byttet selvlensingsgjennomføringer i dørken på begge sider.. nå er det ca 1 cm klaring mot tidligere 0 på babord side der problemet oppsto.

På styrbord side er det flere cm klaring så noe er skjevt støpt/montert.

Utvendig skade er slipt ned og fylt med epoxylaminat og gelcoatsparkel.

Snart klar for sjøsetting.

 

Må slipe/rubbe ferdig ca 10 gelcoatspaklede luftblærer på styrbord side i vannlinjen (knekken mellom skrogside og bunn og under på steglister).

Gikk over mye av kantene med gummihammer og avdekte mange luftblærer.

Pussig med fargeforskjell i blærene, de fleste var grå men en var helt lys gul inni.

 

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis det er noen trøst kan jeg nevne at nettopp slike båter er noe av grunnen til at jeg sluttet å jobbe som verksmester og klargjøringssjef hos en av landets største båtforhandlere for snart 10 år siden og startet for meg selv istedet. Skavankene du beskriver er på ingen måte unikt for et østeuropeisk produkt! Jeg har sett alt for mye av det på mange langt mer annerkjente navn både fra østeuropa og sverige (og også noen spesielle tilfeller fra Norge). Også de dyrere finske båtene var det mye trøbbel med, men absolutt alle fabrikantene har sine utrolig dårlige sider. Erfaringen min er at mange av de østeuropeiske båtene slet med støpefeil (flere båter ble sendt i retur til fabrikk pga så omfattende krakeleringer at det ikke var lønnsomt/anbefalt å få reparert i Norge), svenskene slet med generelt elendig finish (blått skrog i hovedsak, dvs. hvite, men lakket med en eller annen forferdelige dårlig lakk som ofte forsvant allerede på veien fra Sverige til forhandler i norge) og lekkasjer, de dyrere finske båtene hadde stort sett flott finish, men mye feil å elektronikken (til tross for en eller annen slags "kvalitetskontroll" hvor en eller annen fyr fra verft signerer på at alle punkter er sjekket og kontrollert, motor er prøvestartet osv. og vi flere ganger mottok en båt som ikke startet pga feil oppkoplinger i motorrom, og når motoren først startet virket ingen av instrumentene). På de amerikanske båtene har finish og styrke på skrog alltid vært bra (det er stort sett et helvete å installere baugpropell i amerikansk båt) og en får utrolig mye utstyr for pengene. Her handler stort sett alle feil og mangler mer eller mindre utelukkende om omfattende lekkasjer i sammenføyning mellom skrog og dekk og mindre bagateller med elektronisk utstyr som ikke fungerer...

 

Båten din er nok ikke særlig dårligere enn en "vanlig" østeuropeisk båt i dag. Så lenge du kan fikse det selv tror jeg du er best tjent med det. Skipper Worse kan kanskje utdype hvor mange av de som får medhold i heving av kjøp eller reduksjon av kjøpesum som faktisk ender opp med å få beløpet utbetalt til slutt? Jeg har ikke sjekket regnskapene til Navette, men kan se for meg at de er omtrent som for en gjennomsnittlig "båtbygger", dvs.lån til pipa, en haug ubetalte regninger, en haug uoppgjorte fordringer til kunder og en eller annen bank som pusher dem i nakken og venter på å få noen kronasjer igjen. Følgelig vil en evt. erstatning til båtkjøper ligge veldig langt bak i bunken med mindre en handler fra en sterk leverandør (disse finnes vel knapt lengre?) Finnes statistikk på dette? Erfaringen min er i hvertfall at det er svært mange båteiere som har brukt årevis med advokater, rettsaker osv som kun sitter igjen med en heftig advokatregnig, et par ødelagte sesonger, båt som fortsatt har omfattende påkostningsbehov og ikke minst null penger utbetalt fra forhandler/importør (som til slutt slår seg konkurs og stikker fra alle forpliktelsene).

 

Jeg håper også tråden bidrar til å oppklarne litt dette om CE-merking! Det er som tidligere nevnt kun juks og fanteri og har ingenting med noe godkjennig å gjøre. Her jukser også de større internasjonale verftene over en lav sko. CE-merkingen er forøvrig kun absolutte minimumskrav (som i praksis ikke blir fulgt godt nok) og på ingen måte noen garanti for at en båt eks. er skikket for seilas på åpent hav osv... I praksis tør jeg våge å påstå at hele CE-ordningen kun er ren politikk fra EU sin side for å beskytte egne interesser, dvs. gjøre det vanskeligere å importere (brukt)båt fra USA/ikke europa og dermed gjøre europeiske båter mer attraktive.

 

Jeg ble så lei av å jobbe med så dårlige produkter og i mange tilfeller synes synd på alle de stakkars kundene som kjøpte nye båter og trodde det var en trygg investering at jeg sa opp min stilling etter tre sesonger og ca. 450 solgte båter..... For min del er det utrolig enkelt å forstå hvorfor den ene forhandleren/importøren går konkurs etter den andre... Jeg tror fortsatt det går an å tjene penger på båtsalg, men da må en være langt mer involvert i produksjon og kvalitetskontroll enn det importørene er i dag. Hvis det skal bli vellykket må en norsk representant (for importør til Norge) være bosatt i landet båten bygges og jobbe fulltid på fabrikken med å overvåke produksjonen og sørge for at alt blir gjort på en tilfredsstillende måte i alle ledd... Det er ikke tilstrekkelig å være importør/forhandler av en båt hvor en ikke er aktivt og nøye involvert i den daglige produksjonen, men mange selskaper prøver seg hele tiden... de har i praksis ingenting å tape...

Link to post
Share on other sites

Synd å se at du har kjøpt en båt med utrolig dårlig kvalitet og smmenstilling. Vår hyttenabo hadde samme båt der det også var en god del problemer..har ikke detaljer men tror det var noe med gelcoat/støp der også. Han hadde Suzuki 140, fikk 38 knop med stålpropel. Det var også problemer med undervannshuset på den, men tror de fikk det meste på garanti.. Når man ser på de tekniske løsningene på minbåt så er det veldig stor forskjell, og alt er tilgjengelig og solid utført. jeg har et stort teknisk rom akter der fast tank kraner og lensesystem er veldig lett tilgjengelig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hmm 38 knop med suzuki 140? Om det var samme båt som min, altså Navette S540 så må det ha vært feil med motor/montering eller propellstørrelse i såfall. Jeg får jo 38 knop med 90 hk.

Navette S565 går også betydelig over 40 knop med 140 hk. Produsenten oppgir 44-46 knop med 140 hk på disse båtene, og vet at den greier ca det samme med E-tec 115 HO (ca 130 hk).

 

Joda det ble litt ekstra jobb, så trøsten blir jo at jeg betalte ikke mye for båten, og har jo lært litt underveis.... :saint:

Er forøvrig glad for at jeg ikke tok jobben med priming og stoffing da jeg fikk båten (rakk ikke det pga. de andre feilene...). Er jo mye enklere å avdekke og fikse luftblærer og andre ting under vannlinjen når bunnen er ubehandlet.

Så det blir ingen stoffing foreløpig. Regner med at båten blir så mye brukt og så ofte tatt opp for justeringer eller ting og tang at lite rekker å gro fast...

 

Hadde jeg kjøpt ny "fullprisbåt" så hadde det nok blitt hos en lokal båtforhandler, muligens Silver alubåt. Da slipper man iallefall unna støpefeil og lignende... og uansett hatt kort vei til reklamasjon.

 

Brukte båter er kanskje et bedre kjøp i så måte, da de fleste slike ting allerede er fikset. Enten av eier eller på garanti/reklamasjon.

 

Men en del ting på båten er faktisk ganske bra, bla. styrekonsollen, metallbeslag/rekkerør og stoler/puter. Hekken er veldig kraftig støpt (ser ut slik iallefall), det er ikke så vanlig at en båt på denne størrelsen er godkjent for 140 hk.

Men vet ikke helt åssen den oppfører seg i slik fart, kanskje best å ikke vite det.

 

Takk til Kaftein ØL for beroligende ord og tanker (på en måte) :smiley:



Hekken er bygd ut der motoren ligger an, ser jo solid ut iallefall

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

I praksis tør jeg våge å påstå at hele CE-ordningen kun er ren politikk fra EU sin side for å beskytte egne interesser, dvs. gjøre det vanskeligere å importere (brukt)båt fra USA/ikke europa og dermed gjøre europeiske båter mer attraktive.

 

Amen. :pray::pray:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På'n igjen med trøbbel og forbedringer. Fikk testa båten i kraftig motsjø over en lengre distanse sist helg, men det likte den ikke så kjempegodt.
Må forsterke innfestingen av styrekonsoll til dørk med flere og/eller bedre skruer. Prøver med biltemas popmutternaglesett og 6 mm skruer, da det er vanskelig å få mutter på innsiden.
Batterifestet knakk men det er jo bare plast så ikke annet å vente.

Mere jobb med disse berømte selvlensingsrørflensene igjen.
Det er så mye bevegelse i skrogbunnen at det holdt ikke med bortimot 1 cm klaring mellom skrog og rør. Dvs. rørstussen er såpass kort at det blir slangeklemma som tar støyten. Gelcoatsparkelen har fått noen små sprekker der reparasjonen var utført så det blir ny pussing.
Til og med på styrbord side der det var større klaring har det vært kontakt mellom slangeklemme og bunn.

Hadde ikke vridd slangeklemma høyt nok (regna med det var nok klaring uansett). Og styrewiren kilte seg fast under der slik at det er kommet små sprekker i gelcoat på utsiden der også.

Løsningen blir å løfte rørbøyen 7-8 mm på problemsiden. Limer fast en bit 5-6 mm glassfiberlaminat på oversiden av dørken slik at flensen kommer høyere.
Skulle nok ha vinklet rørbøyen 90 grader på fartsretningen istedenfor 45 grader, da hadde slangeklememe/slange fått litt mere klaring men vet ikke om det hadde vært nok.

Her styrbord side (før uværstesten). Trodde det var klaring nok på den siden iallefall siden det ikke hadde vært noe problem før.
Den svarte greia er styrewiren. Den skulle egentlig ha lagt til venstre for selvlensinga, så den vandret nedover til den stoppet under rørbøyen fordi slangeklemma var noen mm for langt ned...

styrbord01.jpg

Har forøvrig kontrollmålt litt på utsiden av båten og funnet ut at hele innerliner er skjevt montert på skroget.
Det skiller ca 2 cm fra babord til styrbord side. På hekken er det 3 cm forskjell men kan jo delvis skyldes fenderlista.
Flotte greier.

hekk2.jpg
hekk3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gikk du faktisk sjøvegan harstad sist helg i det været? Hehe.. Dvs lørdag kveld var den jo forholdsvis fin, ellers ganske lite hyggelig. Astafjorden må jo ha vært et sant mareritt? Hehe, eller gikk du mjosundet og yttersiden, noe i le av sørvesten?

 

Stå på videre, virker som at dette er en båt å få skikk på så sjødyktig som den må være ;)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Du har ikke vurdert å prøve å heve kjøpet eller få omlevert en ny båt? Hehe..

 

Mye rart med den der!

har vurdert å kjøpe annen båt ved evt. lottogevinst ja. Men ellers får det bare være.. alt kan fikses til slutt. Rimelig helst :pray:

Gikk du faktisk sjøvegan harstad sist helg i det været? Hehe.. Dvs lørdag kveld var den jo forholdsvis fin, ellers ganske lite hyggelig. Astafjorden må jo ha vært et sant mareritt? Hehe, eller gikk du mjosundet og yttersiden, noe i le av sørvesten?

 

Stå på videre, virker som at dette er en båt å få skikk på så sjødyktig som den må være ;)

Jepp, ble "lurt" med på tur, skulle teste ny propell og høyere motorhøyde samt ny stereo bl.a. Følgebåten var en Silver Eagle 650 alu med chippet Veradomotor så det var jo relativt trygt.

Vi dro fra Harstad først i 2-tia på natta (måtte skru ferdig og sjøsette først).

Dessuten var det ikke så ille vær før på tilbaketuren på søndagsmorran. I Sjøvegan var det stille og rolig midt på natta, vindmessig iallefall. Heldigvis kom vi tilbake til harstad før den verste kulingen satte inn.

Forbi Andørja og Rolla var det ganske ille men vinden og bølgene var i det minste rett imot. Og tempen var grei. Men farta ble lav.

Vurderte ikke Mjøsundet tilbake da Vågsfjorden kan være lang og humpete ;-)

Og vi hadde jo allerede gått Mjøsundet (med avstikker inn Straumbotn på Andørja og kraftig vind der inne men ikke så mye bølger) på turen til Sjøvegan.

 

Forøvrig er nok båten sjødyktig nok, bare man får luket vekk ting inni som prøver å gnage seg ut av bunnen....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Relativt vellykket sesong med mange motortimer, etter div. omganger med gelcoatsparkling under båten etterhvert som jeg fikk flytta selvlensingsrøret lengre og lengre opp fra skrogbunnen for å unngå kontakt og sprekkdannelser.

Er spent på å sjekke under skroget når jeg tar opp båten. Om de ca 2 cm klaring var nok eller om den må enda mere opp for å unngå kontakt og sprekker ved bølgehopp. Båten må jo tåle såpass, det funker jo på styrbord side med ca 2 cm klaring.

 

Navette AS gjør det visst ikke så godt. Aner ikke om jeg har bidratt negativt i så måte men regnskapet viser 0 i driftsinntekter i 2010, 2011 og 2012 ?

Naturlignok ikke kredittverdig.

 

Revisoranmerkninger pr. 31.12.2012
PRESISERING OM USIKKERHET VEDR. FORTSATT DRIFT
Revisoranmerkninger pr. 31.12.2011
PRESISERING OM TAPT AKSJEKAPITAL

 

Slik avslører man usynlige sprekker i gelcoat som går utenfor det tidligere reparasjonsområdet (med merketusj og aceton).

Det blåaktige feltet er tidligere gelcoatsparkel som ikke ble vannslipt godt nok før autosolrubbing (merketusjen trekker inn).

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Nytt forsøk med gelcoatsparkel lagt på (i august).

 

Etter sliping, vannsliping og autosolrubbing ble det som nytt igjen.

 

Mere oppdatering og bilder her https://baatplassen.no/i/topic/72258-prosjekt-navette-s540-klargjoering-reparasjoner-og-motormontering/page-3

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Har endelig fått nok klaring mellom skrogbunn og selvlensing til at det ikke skal bli kontakt. 24 mm avstand bør holde.. 17 mm holdt ikke.

Se innlegg #109 lengre opp her for bilder av første forsøk.

 

Kan fortsatt ikke forstå hvordan glassfiber kan bli så fleksibel at det blir kontakt på nesten 2 cm avstand.

Får prøve å feste et go-pro kamera nedi der og filme under noen heftige bølgehopp og se hva som egentlig skjer.

 

Dette funket ikke:

 

bilde

 

 

Ny egenkomponert løsning med plast og syrefaste deler, sammenlignet med forrige løsning.

Slangen kommer lengre unna rørbøyen og blir dermed ikke delaktig i problemet :

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nei men har jo en slags løsning på problemet ;-)

 

Men den ultimate løsning hadde nok vært å dele innerliner og skrog ved fenderlista og montere dem sammen på nytt på korrekt måte.

Men det er nok for sent og for mye jobb. Jeg limte jo dørken fast til stringerne og orker ikke sage dette opp igjen.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Slik var selvlensingen arrangert på tidligere årsmodeller, her en 2005 modell. Muligens en av de få støpt/bygd i Norge før produksjonen ble flyttet til Latvia http://www.smp.no/naeringsliv/article7649831.ece

Det forklarer jo at det ikke var problemer med de tidligere generasjoner iallefall.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Heisann!

Eg har fulgt med litt på denne tråden,og synnes heile greia er veldig leit.Har og sett bileter som du har lagt ut.Merka meg motormontasjen,sitter ikkje den litt høgt?Eller er det eg som ser feil?

Kavitasjonsplata skal vere jamn med kjølen.

Ellers så har eg hatt den tvilsomme æren av og teste ut samme båt med ein e-tec 115 hk.Fin på flatt vatn,direkte ukomfortabel og farlig i krapp sjø,spesiellt i sidesjø.Å montere 140hk på denne båten er ikkje forsvarleg.Båten blei solgt av eigar kort tid etter.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Svart (redigert)

Glemte visst å følge opp med svar her, jaja tiden flyr  :giggle:

 

Helt enig i at 140 hk er bortkastet og uforsvarlig på denne båten selv om den er godkjent for det.

Med min nye Mercury F115 2,1 liter (ca samme kubikk som DF140) men 20-25 kg lavere vekt, så var jeg oppe i 44 knop i fjor høst under optimale forhold.

Den farten er overhodet ikke optimal for båten da det kreves konstant ratting for å holde stø kurs.

Men opp til ca 40 knop går den stort sett greit, og svært behagelig turtall/støy og forbruk i 30-35 knop.

Brukte forøvrig samme propell som jeg hadde på Honda 90. Passet perfekt pga. forskjellig utveksling på motorene.

 

Motormontasjen med Honda 90 var helt fin, iallefall da jeg fikk på den 4-blads stålpropellen.

Kavitasjonsplata kan gjerne være 2-4 cm over bunnen av båten med en slik propell med godt grep i vannet.

Den va vel ca 3 cm over med Honda motoren, hevet et hull over laveste mulige posisjon (som var 1 cm over bunnen av båten).

Nå med Mercury F115 er den 3,5 cm over, enda motoren ligger helt nede på akterspeilet, så det er altså så lavt som det overhodet er mulig å få motoren uten å montere brakett (men da blir tyngdepunktet feil).

Mercury har tydeligvis 1-2 cm kortere stamme enn f.eks. Honda, og båtens akterspeil er relativt høyt.

 

Kan ikke trimme så veldig langt ut, men funker fint da:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...