Jump to content

Skummel feilkonstruksjon i Navette S540 skjærgårdsjeep?


Teerex

Recommended Posts

Verdens antagelig eldste Navette S540 selges, og den er jo bygd i Norge.

Dermed har den litt andre og bedre løsninger enn min hadde.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=95731114

 

 

selvlensing.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Dette er mye båt for pengene hvis man vil ha en kjapp, komfortabel og lettkjørt skjærgårdsjeep, og ikke har de største plasskravene. Båten har en rekke kvalitetskomponenter.

I mai 2017 (samme annonse) var den priset til kr 89.000. 

Man må bare sjekke opp og evt. fikse noen små men potensielt viktige detaljer. Vil jo tro at de antagelig har endret/forbedret kvalitetskontrollen etter 2010, men det skader jo ikke å være føre vár.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 3 minutter siden:

Dette er mye båt for pengene hvis man vil ha en kjapp, komfortabel og lettkjørt skjærgårdsjeep, og ikke har de største plasskravene. Båten har en rekke kvalitetskomponenter.

I mai 2017 (samme annonse) var den priset til kr 89.000. 

Man må bare sjekke opp og evt. fikse noen små men potensielt viktige detaljer. Vil jo tro at de antagelig har endret/forbedret kvalitetskontrollen etter 2010, men det skader jo ikke å være føre vár.


Ja båten ser ihvertfall flott ut på bildene.
Men er nok lurt å sjekke alt som står i denne posten.
Har en 70hk Yamaha 2016 stående som ikke er ibruk. Blir det greit på denne tru?

Link to post
Share on other sites

Jo det funker vel, men blir ikke så kjempespennende fartsmessig :wink: 

Og du bør nok helst ikke planlegge å ta med alle de 6 voksne som båten er godkjent for (uten å ha en propell som har lav nok stigning).

Jeg byttet jo fra 90 til 115 hk nesten bare for å komme over 40 knop... men egentlig var det jo ikke strengt tatt nødvendig.

Lavest forbruk pr. nautisk mil får man jo uansett omkring 20-25 knop, men er jo kjekt å kunne legge avgårde i 30-35 knop også, uten at motoren høres anstrengt ut.

Jeg holder 30 knop på kun 4000 rpm, og da er forbruket ca 20 liter/time. Går jeg ned til 22 knop er forbruket kun ca 11 liter/time, og turtallet er like under 3500 rpm.

90 hk er ganske optimalt (80-100 hk). Disse motorene har mye større sylindervolum enn Yamaha F70.

Vi snakker da om 1,5-2,1 liter sylindervolum mot 1,0 liter for F70. Dette gir langt sprekere akselerasjon, samt behagelig turtall og lydbilde i marsjfart.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...