Jump to content

Skummel feilkonstruksjon i Navette S540 skjærgårdsjeep?


Teerex

Recommended Posts

Men kjøperen gjorde en god handel da ? :wink:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

BÅDE JA OG NEI HAR IKKE DÅRLIG SAMVITET NEI DE VAR EN SKOLE SOM DESTEN FIKK DEN KJØPTE IBIZAN AV DEM!

DE HVAR PÅ EN MÅTE EN BYTTE HANDEL SOM JEG BETALTE GÅTT FOR Å BLI KVITT BÅTEN NAVETTEN

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Det var en meget interessant artikkel Skipper Worse. Av den leser jeg at enhver selger i n'te ledd har et ojektivt ansvar for CE-merkingens gylidghet, både originalkvalitet og senere fysiske endringer foretatt av privatpersoner og profesjonelle. Hvis antakelsen stemmer, så er jeg fornøyd med at min båt ikke er CE-merket.

Link to post
Share on other sites

Det der var jo en helt ufattelig skremmende og livsfarlig konstruksjon.

 

Satser på at min båt ikke holder så lav kvalitet som den der i det minste.

3 mm laminat i skroget er jo nærmest for papp å regne når man kjører raskt i høy sjø.

 

Her forøvrig en helt ny S540 til salgs, med rett motorstørrelse til FULL pris.

Kanskje den er bedre enn min da... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=25276502

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Atlantic 570 Explorer bygges i litauen, men om det er relativt samme båt som Enes 570 Explorer vet man vel ikke helt?

Den oppgis til 650 kg så da må de ha mere enn 3 mm laminat vil jeg tro.

http://www.atlanticboats.lt/index.php?id,33

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det var en meget interessant artikkel Skipper Worse. Av den leser jeg at enhver selger i n'te ledd har et ojektivt ansvar for CE-merkingens gylidghet, både originalkvalitet og senere fysiske endringer foretatt av privatpersoner og profesjonelle. Hvis antakelsen stemmer, så er jeg fornøyd med at min båt ikke er CE-merket.

 

I den grad relevant myndighet (SD) måtte interessere seg for merkingen eller det fysiske samsvar, vil nok den som til enhver tid er eier, ha risikoen for om det kommer et pålegg eller ikke.

 

Det er vel mer interessant hvilket ansvar man får ved salg -- der vil svaret avhenge av hva man avtaler; men det er i alle fall sikkert at det etter hvert som båten eldes, må forventes at installasjoner og reparasjoner og vedlikehold er gjort av eieren selv og derfor kan man vel neppe forvente "fullt samsvar" på alle punkter. Det beste når man selger er å ta dette opp konkret og fraskrive ansvar for det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Atlantic 570 Explorer bygges i litauen, men om det er relativt samme båt som Enes 570 Explorer vet man vel ikke helt?

Den oppgis til 650 kg så da må de ha mere enn 3 mm laminat vil jeg tro.

http://www.atlanticboats.lt/index.php?id,33

Som fersk eier av Atlantic 570 har jeg grunn til å bli bekymret?

Noen som vet om dette er samme produsent og samme skroget som Enes båten?

Link to post
Share on other sites

Jeg sitter nå og venter på at produsenten av også denne båten kommer på banen og erklærer at det ikke er noen feil på den.

Det kommer neppe, men jeg synes det er bra at det fokuseres på dårlig/feil laminering av fritidsbåter, og det kan se ut som det mange av de på markedet... også blant de mere velrenommerte fabrikanter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel en mangel på interne ressurser (personell/økonomi) opp mot kostnaden ved å produsere teknisk korrekt, innenfor en pris som "markedet" er villig til å betale. Det blir om å gjøre å finne ut hvordan penger kan spares, for i det aldeles enfoldige marked er det bare keiserens nye design + pris som betyr noe. Markedet får jo de produkter det fortjener, og når "appearances are everything" kan det jo bare gå en vei..

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel en mangel på interne ressurser (personell/økonomi) opp mot kostnaden ved å produsere teknisk korrekt, innenfor en pris som "markedet" er villig til å betale.

Det er nok mye i dette ja, men jeg tror også at ukvalifisert arbeidskraft er noe en også bør skjele til.... Det å bygge en båt er et håndverk, og ikke noe en bar gjør.... Det kreves gode rutiner, god ledelse, god internkontroll samt "skilled labours" hvilket ikke alltid er en selvfølge..

 

Jeg tror ikke det koster noe mere materielt sett å bygge båt "riktig", men det som eventuelt koster mer er arbeidskraften... og når de kan et håndverk så koster de mer enn de som ingenting kan..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ja, det var det jeg mente med henvisningen til "personell" og ikke bare til penger. Man kan jo ha all verdens prosedyrer, kvalitetssikring og kontroller, om ikke de som følger dette har peiling på hva det er de gjør. At det siste de gjør er å spikre fast en CE-plate sier jo lite om hva det er den er spikret på.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fant endelig den perfekte "fitting" i syrefritt stål til denne jobben på vår alles fabelaktige ebay.com :cheers_wine:

Ikke så svindyre heller, kr 350 for 2 stk inkl. frakt fra stillehavskysten (men uten evt. moms/tollgebyr).

Det var nok disse fabrikken skulle ha brukt om den het Nordkapp, Yamarin eller Askeladden....

 

bend1.jpgbend2.jpgbend3.jpg

 

GEM products 90 degree stainless steel 1" thru-hull barb fitting.

Highest quality, solid cast stainless steel fitting and nut - not a stainless cap on a cheap nylon fitting!

Polished head

316 stainless steel

1" hose barb

2 5/8" overall length

5/8" max hull thickness

Mounts in a 1 1/4" hole

Flange diameter: 2 1/8"

Deluxe model includes neoprene washer, ground screw and the ability for one-man installation.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Snart har du den eneste Navette som faktisk er sjødyktig :thumbsup:

Ja jeg vil da håpe den blir sjødyktig :wink:

Men mener du det er mange Navetter som ikke er sjødyktige da?

 

Nå har han tatt av motoren og annonserer båten uten motor til 99 lapper... http://www.finn.no/finn/boat/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=25276502

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Dem er sjødyktig til sitt bruk nesten stille vann skroget på navetten er vel 0.5-0,6 milimeter tykt der de er luftblærer tykkere

latvisk standard.de hvar noen fine skroggjenomføringer du hadde nesten forfinne

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

0,5-0,6 millimeter??? Nå må du ikke ta helt av her da :eek:

Du mener vel 0,5-0,6 centimeter ?

 

Jeg målte 6 millimeter. Laminatet er neppe noe tynnere der det er luftblærer. Det er jo samme mengde polyester og duk som er smurt i forma selv om det har dannet seg luftblære på yttersiden.

 

Jeg prøvde navetten i ganske grov sjø i høst, og den fungerte utmerket.

Men pga. bankelyden fra rørbendet under dørken så prøvde jeg ikke med altfor stor fart da.

 

Ja gjennomføringene i syrefast er flotte de.. og når det ikke finnes noe i messing eller plast i samme dimensjon så er kun det beste godt nok. Disse skal gi minst 1 cm klaring mellom rør og skrog.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

papirbåt :wink:

men da hadde den iallefall ikke veid over 500 kg.

 

0,5 mm syrefast stål hadde vel fungert en stund.. men aluminiumsfolie?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...