Jump to content

Skummel feilkonstruksjon i Navette S540 skjærgårdsjeep?


Teerex

Recommended Posts

- Importør er gjort kjent med manglene. Jeg mener da at de har et ansvar for å sjekke andre leverte båter for samme mangler.  Her regner jeg med at Skipper Worse har endel mer å tilføye...? 

Den siste mangelen med lensegjennomføringen mot skroget er ikke importør gjort kjent med enda.

Jeg sender dem en epost i løpet av helgen. Tenkte jeg skulle borre det inspeksjonshullet og sjekket innvendig litt nærmere først.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis båten fungerer greit i f.eks. et par sesonger så er det vel ikke så stor grunn til å gå så detaljert inn i hver lille detalj som har blitt rettet/reparert på underveis, dersom ikke kjøper spør spesifikt etter det. Kjøpere vil jo vanligvis inspisere båten og se etter kosmetiske feil og spor etter reparasjoner.

 

Jeg var faktisk redd for at du ville skrive noe slikt ja! :eek:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg var faktisk redd for at du ville skrive noe slikt ja!

Jeg kan jo ikke bare sette fyr på den og ferdig med det liksom? :confused:

Båten er jo kjempefin å kjøre, bare man slipper å høre det rørbendet dunke i skroget hver gang man møter et par større bølger (hvis det nå var det som lagde dunkelyden da....).

Men nå er det jo helt hypotetisk om den evt. blir solgt i det hele tatt da, en gang i framtiden.

Båt må man jo ha. Og man får jo som regel det man betaler for virker det som.

Mener du at en båt som er flikket/forbedret på ikke kan/skal selges, uansett om den fungerer greit over en lengre tidsperiode eller ikke?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

sålenge du ikke holder tilbake informasjon som berører sjødyktiheten til båten, så kan jeg ikke se at du er pliktig til å gjøre rede for det som er gjort av rent kosmetiske ting

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

båten navette s540 har vært like tynn helt siden dem flytet produksjonen til lativa.

de første båtene var ståpt i ålesund.meget vanskelig å få solgt på finn, da jeg skulle selge min så ringte de kun folk da jeg skrev 18 fots skjærgårsjepp i avisa og ingen tlf i fra anonnsen på finn jeg gav bort (nesten bort min). svart simpel kvalitet.

jeg dåpte den (vrakvette)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

Mener du at en båt som er flikket/forbedret på ikke kan/skal selges, uansett om den fungerer greit over en lengre tidsperiode eller ikke?

 

Jeg mener at ved salg av en båt så skal man være ærlig hvilket inkluderer å opplyse om de forhold som er spesielle ved en båt som i dette tilfellet. Tenker ikke da på det som er godt synlig og av rent kosmetisk art, men de nødvendige (?) modifikasjoner som du her gjør, eller må gjøre, og som etter det jeg har lest i tråden kan bety at den ikke lenger oppfyller kravene mht CE-godkjenning.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Dette kan da umulig være kvalitetssikring og CE-godkjenning på høyt nivå?

 

skilt.jpg

 

Hvem har CE merket denne båten da, det skal fremkomme på CE merket i form at en kode til de som står bak CE merkingen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

de er en norsk bygd båt som er ce merket for dem flyttet produksjonen har sett en norsk bygd navette de var ingen tengn til krakelring der nei så meget bra ut!

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

ce2.jpg

Radio og cockpitlys var det nå ikke montert iallefall...badetrapp derimot ja.

ce4.jpg

ce1.jpg

ce3.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

DENNE hadde jeg opprinnelig tenkt å kjøpe, men var litt skeptisk da båt og motor hadde vært en snartur under vann (pga. uvær, ikke pga. hull i skrog :saint: ).

Denne kan jo være støpt i Norge dersom den er så gammel som 2004. Så hadde kanskje vært et bedre kjøp tross alt... med 130 timer er den jo gjennomprøvd.

 

Forøvrig, vedr. CE-godkjenning så ser jeg jo at det står "Egensertifisert" på CE-dokumentet.

 

HER er info og pris på båten, fra et eller annet tidligere årstall. Der står det max. motor 115 hk istedenfor 140 hk, noe som burde være mere enn nok iallefall.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

ja jeg tror de er den jeg så på i molde uten noe krakelring

ce godkjeningen har jeg aldri sett før fulgte ikke med min.

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

HER kan man lese om introduksjonen av båten. Virker som den ble bygget i Polen først.

Det står ikke årstall men antar 2004.

Det stemmer det som står at sitteplass/benplassen under konsollen er meget god, en av de virkelig positive tingene med båten.

At det er enkelt å bevege seg rundt i båten kan jeg ikke helt forstå, pga. av konsollen er midtplassert så er det ikke særlig bred adkomst på hver side av den.

Konsollen er jo også svært stor i forhold til båtstørrelsen og stjeler mye plass, men beskytter jo godt mot vær og vind.

 

"Navette lanserte S 540 som nytt medlem i stallen sin i forbindelse med årets Sjøen for alle. Nyheten er viet spesielt mye oppmerksomhet med tanke på praktiske detaljer. Det skal blant annet være enkelt å bevege seg rundt i båten, og førere med litt lange bein blir lovet god plass slik at knærne er like fine etter båtturen også.

Sitteplassene har også fått stempelet «behagelig», siden gassdempede stolsøyler kommer som standard fra fabrikanten i Polen. Båten har fått rimelig dyp v-bunn, med 21,5 graders vinkel midtskips. Dette medvirker også til at båtbyggeren mener skjærgårdsjeepen har sikre sjøegneskaper. Ellers har hekken fått oppgraderinger i form av et motorfundament trukket lengre akterover. Dette skal blant annet minske faren for kavitasjon.

Best egnet motorstørrelse ligger i området fra 90 til 140 hk. Med største maskin skal båten klare 46 knop med to mann og halv tank."

 

Link til Latvisk båtprodusent ved navn Navette, registrert i 2003. Kan det være her båtene er bygd tro? http://code.lursoft.lv/48503009256?l=en

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, vedr. CE-godkjenning så ser jeg jo at det står "Egensertifisert" på CE-dokumentet.

Det er riktig, men uansett så skal identifikasjonen til "Notified Body" være både på samsvarerklæringen og på CE skiltet montert i båten, jeg kan ikke se at det finnes noen steder... Dermed er etter mitt syn ikke denne båten forskriftsmessig CE merket...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

..... men de nødvendige (?) modifikasjoner som du her gjør, eller må gjøre, og som etter det jeg har lest i tråden kan bety at den ikke lenger oppfyller kravene mht CE-godkjenning.

Så vidt jeg kjenner reglene, så er det ingenting i veien for at du kan gjøre en modifikasjon som foreslått her, så lenge du ikke innsnevrer tverrsnittet så dreneringen blir for liten. For drenstverrsnitt på avløp fra selvlensende dekk finnes det regler.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, men uansett så skal identifikasjonen til "Notified Body" være både på samsvarerklæringen og på CE skiltet montert i båten, jeg kan ikke se at det finnes noen steder... Dermed er etter mitt syn ikke denne båten forskriftsmessig CE merket...

Såvidt jeg kjenner reglene kan et verft foreta egendeklarering av en båt uten å involvere notified body så lenge den ikke er i designkategori A eller B. Det blir vel da heller ikke aktuelt med noen slik identifikasjon?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er nok riktig det Nilspils, sjekket nå og det ser ut som det først er ved bruk av modul D at kravet om notified body kommer inn på CE merket... Fant ikke dette kravet i modul C eller enklere moduler

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har vært gjennom dette ganske grundig selv da båten min ble laget ved verft i Thailand. Den er i Designkategori B, og vi måtte ha bevitnelse på oppdrifts- og krengningsprøver fra Notified Body. Likevel var det heller ikke da nødvendig (og riktig?) at NB signerer samsvarserklæringen fordi den omfattet langt mer enn det NB hadde vært involvert i. For å få dette riktig formelt konsulterte jeg NB (som var IMCI). Jeg fikk også en mengde andre nyttige råd og hjelp av representanten deres, som satt i Sørafrika.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt den brukte på Finn hvis ikke Navette hadde kjørt dette tilbudet sitt.

Nå skal jeg ut og sage hull i den :cool:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja man må ikke være redd for å sage og borre litt i disse båtene :lol:

 

Relativt gode nyheter for meg selv iallefall, etter dagens arbeidsøkt.

Bildene taler vel for seg selv. På styrbord side er det ca 8 mm klaring mellom rørbend og skrog.

Babord side altså ingen klaring. Men skaden var svært mild, kun utsiden som har fått kosmetisk medfart. Mulig jeg legger på et lag med duk og epoxy utvendig på et lite felt.

 

Til slutt klarte jeg ikke å dy meg, og borret et 5 mm hull midt i skadestedet fra utsiden for å måle skrogtykkelsen (går vel greit å fylle hullet med epoxy før gelcoatsparkling til våren :wink: ).

Laminatet er minst 6 mm tykt (gelcoat utvendig ikke medregnet).

Hvor tykt det ideelt bør være vet jeg ikke, men hadde det vært f.eks 3-4 mm hadde jeg blitt ganske bekymret :worry:

 

Gjenstår da å finne en løsning for ny selvlensgjennomføring og rørbend med 7-8 mm klaring til skroget, hvilket ikke burde være uoverkommelig.

 

Først må man ha hull for tilgjengelighet, 111 mm hullsag:

To hull er bedre enn ett hull (laget også et hull på styrbord side for sjekk av slangeklemmer der).

Hvorfor de har laget skråvegg istedenfor et stort flatt gulv forstår jeg ikke helt da, men det blir vel sterkere.

image3.jpg

 

Baufil fikk duge, messingbronsen er ikke så hard.

Legg merke til de grove dimensjonene på laminatet i dørken til rommet under akterbenken. Hele 7-8 mm var da ikke direkte underdimensjonert akkurat :

image5.jpg

 

Diverse deler plutselig til overs:

image4.jpg

 

Ingen skade innvendig, bare gnissemerke.

image1.jpg

 

Dreneringsbrønnen har fått seg en smell, tynn i støpen der da. Må forsterkes litt.

image2.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Med det samme jeg var nedi der, var jeg deg, så ville jeg også byttet plastikkslangene til noe som er et hakk bedre.

Det er faktisk ekte Refittex Cristallo AL 25x33mm trelags slange, temperaturområde -20 til +60 C. :thumbsup:

http://www.hifitt.it/hifitt.it/repository/hifittproducts/pdf/food-refittexcristalloal.pdf

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Gjør du ingenting, er risikoen til stede for at du ender opp slik:

 

enes_570_eksplorer_001.jpg

 

(Historien om det som ses på bildet, kommer snart til en nettside nær deg)

Blir det lenge til vi får høre mere om denne historien tro :confused:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvordan gikk det da, fikk du pengene igjen?

 

Her er en tråd som forklarer litt om begrepene krakelering og oppsprekking. Det kan jo være forskjellige årsaker til det. https://baatplassen.no/i/index.php/topic/25929-krakelering-alvorlig-eller-ikke/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...