Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Tenkte å selge henne til våren.

 

Hvor mye får jeg for båten min?

 

Type båt: Glattbygd treskøyte

Årsmodell: 1952

Fot: 44

Lengde (m): 13,5

Bredde (m): 4,5

Motor: DAF Diesel (twinturbo) 140HK

Propell: Toblads vridbar

Rorsystem: Hydraulisk

 

Utstyr: Ankervinsj, dieselvarmer med tre radiatorer fordelt rundt i båten, tre stk. frostovner, alt nødvendig verktøy i motorrom på egen verktøytavle, kartplotter, kjøkken med trykkvann, mini-oppvaskmaskin, varmtvann og to gassbluss, kjøleskap (220v), strømaggregat (2000watt), kart/draft over hele Sør-Norge, elektrisk toalett med kværn, septiktank (180liter), elektrisk tømming av septiktank, ferskvannstank (360liter), dieseltank (360liter), landstrøm (to- og trefas), "Captains-Cabin" i baugen, soveplass til 6 personer, innvendig dusj med varmtvann.

 

Båten er totalrenovert de siste årene. Den er så og si strøken innvendig. Utvendig har hun fått nytt dekk og nye rekker. Alle bordene over vannlinjen er skiftet. Det eneste som bør gjøres er å skifte 2 bord i hekken, da det var litt råte i disse fra innsiden av båten. Råten ble skrapt bort og har blitt overvåket de siste 14 årene uten noe videre utvikling, så det er ikke noe som gjøres. Ellers er båten i svært god stand, god i sjøen.

 

Hva kan jeg få for henne?

Link to post
Share on other sites

Det kan du spørre om...

Tenker i baner om en litt mindre båt. Har ikke behov for størrelsen hennes lenger.

 

Ser at like store skøyter i omtrent like god stand ligger fra 250 000,- til 400 000,- på Finn, men er det en realistisk pris? 250 000,- kan for så vidt være realistisk, men 400 000,- !?

 

Hun er helt klart verdt det, men finnes det kjøpere som er villige til å betale 400- for en 60 år gammel dame?

 

Vil hun være enkel å selge?

Redigert av rogdov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har vi jo ikke fått sett bilder av denne flotte damen, men den høres jo fin ut og at den er bygget i 1952 betyr jo at den faktisk er ganske ny til å være skøyte.

 

Om båten er godt utstyrt og egnet som feriebåt for en familie og samtidig i god teknisk stand, tror jeg det er mulighet for å få 400.000,- for den men det betinger jo selvsagt at den er så fin i treverket som du sier.

 

Det skjuler seg ofte mye dritt nedover i spantene oppunder dekk og innenfor garneringen-.

 

Men lykke til med salget :thumbsup:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Glemte selvfølgelig å nevne at alle spantene er nye. Skøyta er bygget med furu på furu.

Det elektriske anlegget er nytt og montert av elektriker med sikringer på alle kurser. 24V forbruksstrøm og 12V startstrøm. Det er også lagt opp til å kunne bruke 500W 220V uten aggregat, slik at kjøleskap og eventuelt annet utstyr kan brukes uten å starte aggregatet.

 

Skøyta egner seg fint til turbåt/familiebåt og det er ikke noe problem å bo i båten hele sommeren. Det kan bli en smule kaldt på vinteren, men ved krisetilfeller kan den brukes som bobåt, forutsatt landstrøm :wink:

 

Har dokumentert hele båtens historie. Den ble bygget på bestilling i 1952 og brukt som fiskeskøyte frem til midten av 80-tallet. Etter det ble den kjøpt av noen lykkejegere som brukte henne som smuglerskøyte tur/retur Danmark, noe som må ha tatt fryktelig lang tid, kanskje grunnen til at det ikke varte mange år. Etter dette igjen ble den kjøpt av en dykkerklubb i Østfold. De siste 14 årene har den, eller rettere sagt hun, blitt renovert og det har blitt lagt ned mange penger og mye tid i arbeidet.

 

Hvilken pris bør jeg ta som utgangspunkt? Ser at liknende skøyter over 250-/300 000,- blir liggende lenge på Finn. Ikke at det er noe "must" å selge henne, men når hun først legges ut synes jeg det bør holde med et par måneders salgstid.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som en fin hytte på sjøen! Er den i god stand bør det dokumenters med masse bilder i annonsen. (Gode bilder "snudd" riktig vei.) bilder og informasjon i annonsen har utrolig mye å si! Tror nok 300-350 kan være mulig hvis den er i prima stand. Kunne virkelig tenkt meg en slik båt selv, men har desverre ikke plass til mer enn 35-36 fot i båsen min.

Lykke til med salget!

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Beklager sent svar.

Ja, har henne fremdeles.

 

Tenkte å fikse opp et par ting før hun legges ut for salg. Akter er det to små punkter hvor det for mange år siden begynte å gå råte. All råten er skrapt bort og punktene har blitt holdt under oppsikt de siste 14-15 årene uten at det har vært noe forandringer. Burde jeg fylle inn noe her, eller selge henne som hun er?

 

Tenkte å fiffe opp kjøkkenet med nye skapdører Dekket må selvfølgelig også slipes og oljes som hvert år :-)

 

Noen interesserte? Kom med bud... :-)

 

Skal forøvrig kontakte personen med annonsen....takk for tipset.

Redigert av rogdov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Noen som hvet hvilken sum jeg kan ligge denne ut for på nettet? er usikker på moddel, noen som hvet? båten blei pusset opp av meg våren 2008 og fremgår som et godt eksemplar. Orginal setene står fortsatt i båten, men nytt trekk over setene.

Den selges uten motor siden den er skåret i sylinderen.

 

 

har også en 1988mod yamaha 25hk som er skåret på 2 sylindrer, evt pris for denne som dele motor? selge el-starteren med motoren eller separert?

 

Grunnet skole gang så må denne dessvere selges i løpet av sommeren.

 

Takker for svar.

 

dsc00332.jpg

 

dsc00331.jpg

 

dsc00833.jpg

 

dsc00673.jpg

 

dsc00672.jpg

 

dsc00333.jpg

 

4078190_520x0.jpg

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Alltid ømtålig slik siden bruksverdi er mykje større en markedsverdi på gamle båter. Men eg prøver meg frampå.

Nå begynner jo denne å blir en klassiker, så en strøken orginal slik ville nok være verdt mange lapper tipper eg. Er den lakkert og skåret uorginale hull til megahøytalere og slik, så snakker vi kanskje 5-10000 alt etter kvalitet på arbeid og alder på kalesje. Er kalesje bare to-tre år gammel, så drar det opp mot 10 :thumbsup:

En sylinderskåret 25hk fra 1988 er vel kanskje salgbar for prisen av en propell, dersom propellen er bra.

Komplett pakke levert på henger? 12-15000 ?

 

Men bare gjetting. Allt må inspiseres før en "byr"

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Komplett pakke levert på henger? 12-15000 ?

12-15 komplett syntes jeg var litt lavt, betalte 10000kr for hengeren 2008 og er kjørt med 50km siden den var ny, båten fremstår som helt orginal, ikke borret hull eller lignende. Setene er ny beiset samt nytt trekk til setene, kalesjen er jeg usikker på mod men den er hvertfall tett mot regn vær. lakken er strøken og 99% ripe fri. orginalt bord står også fortsatt i.

 

men er kun inntresert i pris uten henger, siden hengeren er pappa sin.

 

viss det er slik at verdien er på 12-15k samlet så gir jeg heller båten bort til noen kamerater isteden for og selge den.

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

Verdi? Vanskelig å sei. Alt etter kva kjøpar vil betale. Solgte for eit par uker siden en båt på 13 fot inkl. 25hk Mercury (1988 mod) i god stand for 13000,- Båten trengte nye bøyler til kalesje og litt annet småarbeid. Sto i 1 sesong gammelt 140 amp batteri..båt låg i nesten 2 veker på finn, med mykje respons, før den vart henta av kjøper

 

Tja...kan jo prøve deg med pris på 8-10000,- . Vil anbefale deg å sjå litt på finn.no og sjå litt på prisane på båter i samme klasse. :yesnod:

 

 

Ang. Yamaha motoren du skal selge, ville eg nok solgt el startaren separat...Dei kostar vel en 3000+ nye om eg ikkje huskar feil.

 

Men ja, det er jo gjerne slik at bruksverdi er mykje større en markedsverdi i mange tilfeller, slik som Sæbø sier. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

redd du er vel optimistisk her.

Hvis du tar bort 10-12000 så tenker jeg du begynner å nærme deg.

 

hvis det er enkelt å fikse kalesjen så gjør du det istedet for å skrive det.

det du skriver nå er at du er så lei av denne båten at jeg gidder ikke fikse det som er enkelt en gang :wink:

 

Når det er sagt lurer jeg på hvordan man gjør det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei betalte 14000kr for båten i 2008 og da var det rene oppusings objektet. Så syntes dette er riktig pris i forhold til etterspørsel. Ja, kan egentlig fikse riftene en dag jeg får tid. Er bare og sy det igjen å lime en slikk lapp over.

Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol.

Link to post
Share on other sites

hva slags respons har du fått på annonsen da?

Det er det som sier noe om etterspørsel.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

hvilket er meget dårlig konkurranse da den har mye bedre skrog og er inkludert motor.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Selger tenker:

Kjøpte båten for ..... kr for to år siden.

Har kostet på den ....kr siden det, det må jeg få igjen.

Min er finere enn den andre som ligger på Finn.

Min har ikke hull etter montering av div. utstyr, legger på litt for det også.

Legger den ut litt over den andre jeg.

 

Kjøper tenker:

Denne kostet .....kr for to år siden, ikke f. om jeg betaler mere nå.

Påkost må man regne med, det skal jo være i orden.

Det er akkurat maken til den andre på Finn.

Uff nei det er ikke ferdige hull til høytalere heller på denne som det var på den andre.

Kikker heller på en som er litt nyere jeg, er ikke så mye dyrere...

 

"Og sånn går (gikk) nu dagan"

 

Men for all del, finner du en entusiast så blir den solgt. Lykke til.

Redigert av Fjellmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...