Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

første gang den røyk planet jeg toppen og gjorde alt etter "boka", men tror nok det hadde noe med kjølinga å gjøre..... Ble jo lurt trill rundt da jeg kjøpte den da toppakningen røyk etter kun kort tid.

Men jeg er ganske fersk i gamet så jeg gjorde litt dårlig research på motoren. Har funnet ut i ettertid at flere BMW motorer har hatt problemer med varmgang :sad:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo vurdere nanni på rundt 40 hk. Mener den er vesentlig billigere enn den på 50 hk. Dette er jo ei snekke så om du har 10 hk mindre betyr det veldig lite på farten. Motorene tror jeg er identiske bortsett fra at den på 50 har litt større sylindervolum.Men jeg er jo klar over at det er bedre med noen hester for mye enn noen for lite.

Link to post
Share on other sites

Hvis du alikavel skal selge og mener du må ha 130.000 uten motor, vil jo det si at du må ha over 233.000,- med nymontert motor som du skisserer, om mindre taper du alikavel (utfra at du er bein på å måtte ha 130.000,- slik den står) siden du må ut med 103.000,- + monteringsutgifter. Hva med å prøve å finne noe brukt bra (kanskje ikke så lett, da det ikke er lett å vite hva en for)

 

Det jeg mener, er at dersom minsteprisen er 130.000,- slik den står og du er i tvil om noen vil gi dette, bør du kanskje spørre deg selv om noen er villig å betale 233.000,- +++ for båten med nyinnsatt motor som du nevener :confused:

Link to post
Share on other sites

hva med og prøve og sette på flunk ny topp da?..

om det er problemer med utlufting på kjølevannet, mulig og få på flere lufte punkt noe sted, og alternativt sette på ei sirkulasjons pumpe på systemet.

det har jeg også erfaringer med at det er nødvendig til tider når det er montert defroster anlegg, varmtvannstank osv på kjølesystemet. noe som kan gjøre det ennå vanskeligere og lufte ut kjølesystemet avhengig av plasseringer av disse enhetene i forhold til motoren.

 

det kan også være at om det er montert noe slikt på kjøleanlegget at slangene rett og slett er montert feil sted inn på kjølesystemet. da kan en få store problemer med og få riktig sirkulasjonen

Redigert av KnutIvar@home (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde ikke vært i tvil. Hiv ut den gamle motoren og selg den. En får penger for det meste. Så kjøper du en brukt Yanmar 55hk ikke 50hk da disse ikke lages deler til lengre.

 

55-96 hk er slitere og "selger" godt i markedet yanmar klinger i de fleste ører :yesnod: En pent brukt 55,66,77 hk gir du rundt 50-60 lapper for. adskillig billigere enn ny motor av "ukurant merke"

 

Lykke til :flag:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Men så er det store spørsmålet, får han tilbake kostnaden med å sette inn ny motor + 130.000,- som han forlanger nå?

 

Ikke vet jeg, kjenner ikke markedsprisene på disse, men hvis han ikke "tjener" på å selge den med oppegående motor, ser jeg heller ikke poeng med å selge den med det kontra slik den nå står, så for det jo være opptil ny kjøper om en tenker og kjempe med den motoren som står der eller sette inn noe annet. men er kanskje lettere å selge med oppegående motor, men som sagt kjenner ikke prisnivået på disse.

Redigert av SeaRaymond (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt klart Enig det.. Ser jo at på finn så forlanger de fra 100-270 høyeste med ny motor. gjennomsnittet ligger på rundt 160 etter hva jeg kan se..

 

Hadde vel vurdert og droppe all skruing og fått den unna. Og bytte motor fører med seg ofte høyere kostnader enn en tror så lenge en ikke snakker om drop inn.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en 50hk BMW som står i nå er dette slett ikke noen dårlig motor. De BMW motorene som hadde kjøleproblemer var første årgang av 180 hk versjonen, og dette ble utbedret under garantien. Så her må man vel kunne snakke om et ufortjent dårlig rykte...

 

Ellers så tviler jeg på om 130.000,- er oppnåelig med defekt motor. Jeg for min del ville enten ha reparert den som er, eller fått tak i en passende brukt motor til å sette i. Ny motor er vel kun aktuelt hvis du har tenkt å ha båten noen år selv.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

For og være ærlig så tror jeg at da går båten din inn som hyllevarmer.

 

Det og bytte til ny motor svarer seg sjeldent.

 

En får aldrig igjenn det det koster med ny motor.

 

Skulle du beholdt båten noen år ja da er det kanskje regningsvarende.. Men jeg lurer på hvorfor du vurderer det.. du tjener jo ingen ting på og bytte??

 

Kun utgifter som er usikre og få igjen.

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

adskillig billigere enn ny motor av "ukurant merke"

 

Nanni diesel er ikke et ukurant merke. Både yanmar og Volvo har nå sine problemer de også. Det finnes ikke HELT feilfrie motorer, men pleier man dem godt så kan man få lite problemer.

 

Har hørt flere som er meget fornøyd med nanni.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...