Jump to content

Ønsker vurdering av verdi på båt


ordin

Recommended Posts

Hei,

jeg har lyst på litt hjelp med å vurdere et par saker:

 

Vedr. denne Sandvik 25:

Hva er en fornuftig pris ved salg nå?

- og hvor bør båten selges?

 

Et par bekjente skal flytte fra Mjøsas nabolag ned til Sørlandet, og i den forbindelsen skal de selge en Sandvik 25 m/ akterkabin.

 

Båten er eldre type - 1969 modell oppgir de.

 

Men motoren er en 2007 Volvo Penta D2-40B Diesel - ca 15 timers gangtid. - Nye puter ute og inne. Oppgradering i 2007 kostet ca 130.000,-

 

200 ltr vanntank

100 ltr dieseltank

 

Mtp hvor den bør selges, kan de jo enten legge den for salg i Mjøsa - eller ta den med ned til saltvannet og selge den der...

 

Hva tror du er best?

 

Er 160.000 en ok prisforlangende? For mye, eller kan man ta mer?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det er lettere å selge den i saltvann, da kundepotensialet er vesentlig større. Med mindre det er noen der oppe som kjenner til båten og har lyst på den. Prismesseig vet jeg ikke, og det kommer mye an på hvordan den fremstår. For meg personlig, ville en ny motor vært noe jeg ville strukket meg litt for, mens utstyr er litt mere sånn"kjekt at det er der". Synes ikke prisen høres helt urimelig ut, litt avhengig av hva som er gjort og hvordan.

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg selgeren veldig godt (faren til naboen min), men ut fra hva jeg vil anta er alt med motor og teknisk utført av verksted. Han virker veldig nøye, så jeg antar at det er merkeverksted som har utført jobben også - dersom det finnes VP forhandler/ verksted ved Mjøsa...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Noen som har en formening om verdien på denne ? ligger på autodb.no AutoDB-kode: 868708

Den er jo raltivt enkel, mangler styring, kallesje og alt elektrisk osv.. er på jakt etter en slik båt. Men synes total regnestykket med motor oa alt blir relativt dyrt mot og kjøpe en i god stand med alt.. synspunkter?

Link to post
Share on other sites

Har etter en stund med hard tenkning funnet ut at det blir for mye penger og tid som går med for å få båten ut på vannet igjen :sad: (Hvertfall nå som jeg skal ha bil til neste år igjen :cool: ) Det er derfor bare pga lommeboken jeg tenker på å selge den :sad:

 

Vet ikke helt hvor mye jeg skal sette båten til salg for, så lurte på om noen hadde noen tips å komme med :saint:

 

 

Jeg tror det kan være en sunwin 14

Det mangler vindskjerm

Uten kalesje

Uten motor

Ingen betydelige skader, men litt sprukket i gulvet

Den ble delvis pusset opp for et par år siden

Tohatsu styrekonsoll kan følge med

 

Bilder:

 

dsc00019kopi.jpg

 

dsc00013kopi.jpg

 

dsc00011kopi.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Dette er ikke ment som noen salgsannonse. Båten blir evt. lagt ut senere dersom jeg ender opp med å velge å selge.

Men....

Min Smuggler 21 Cabin er kanskje en båt for "spesiellt interesserte" og derfor vanskelig å prissette dersom jeg skal sette den på Finn.no eller lignende. For å unngå å sette en pris som er "helt på tryne" (enten det er for billig eller dyrt) kunne jeg godt tenke meg innspill fra andre.

Spesifikasjoner:

Hydraulisk styring, nye seter / puter, brakett for påhengsmotor (selges uten motor) inntil 225hk, 2år gammel 2-delt kalesje. Båten fremstår i god stand.

Fart med 90 hk er 36 - 38 GPS-knop.

 

Noen synspunkter??

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det stemmer det var denne båten. Fekk det eg forlanga for den. Eg hadde tre som var og såg på båten so eg synst det var bra interesse.. Det tok ikkje meir enn litt over to veker å selge den. Vekta på båten er ca 5000 kg. Eg solgte båten for 50 000 mindre enn eg ga for den for 5 år sidan, noko eg trur ikkje er så ille finanskrisa tatt i betraktning. No skal eg sjå på ein båt som eg har fulgt med ei tid som er sett ned med ca 250 000 so det blir spennande.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer , du er heldig du :smiley:

Noen av oss har prøvd i et halvt år og har gått ned mange prosent fra det man ville ha , selv med kjent merke.

Får vel belage meg på å ha båten noen år til og vente med å kjøpe nytt.

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Som emnetittel sier så lurer jeg på hva jeg kan forvente å kunne ta for en slik båt.

 

Årsmodell på båt å motor er usikkert, men har fått antydninger på at båten stammer fra 70 tallet, og motor fra 80 tallet. Motor har elstart.

 

Tenkte jeg skulle høre litt her med dere "båtguruer" før jeg satte noen pris på den, og event la den ut for salg :)

Link to post
Share on other sites

Vurderer kjøp av en Draco 18st 1987 mod med AQ151A og 290 drev, noen som har erfaringer med en slik båt?

Hva er passende pris?

 

Båten er pen utvendig og motoren gikk pent, men med noe småfiks i som trimindikator, vindusvisker, lokk til varmeveksler må byttes + en kalesje som er 10år gammel.

Redigert av thomas2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Fargen har vel mest med hviket treverk som er benyttet. Tidligere brukte man bare adel, dvs kjerneved, ved båtbygging. Dette er den beste delen av stammen, og motstandsdyktig mot råte og blåmann. Minuset er at det gir et litt mørkt skrog. På syttitallet ble det populært med lyse skrog, og man begynte derfor å bruke de lysere delene av stammen til hudplanker. Skrogene ble lyse og lekre, men sårbare for blåmann.

 

Owatrol olje gir ikke noe særlig mørk farge, så det går helt greit. Men hold deg unna Ravilakk og lignende, denne er noe mørk i fargen og gir derfor mørkere skrog.

Skal ein trebåt bli gammel (og god) -må den vera bygd av matrial av god kvalitet, det er er nettopp det al-veden er. Eit anna namn er at feks. furuaer malma, - dvs. veden er full av harpiks og årringane er tette, noko som gjer det motstandsdyktig mot fuktighet og anna snusk. Båter av lys matrial særlig furu, holder erg meg langt unna. Blåmannen kommer og du må heile tida holde den borte.

 

Farge på treverket, Ravilakk gjev ein heilt perfekt farge etter mi meining, dessutan er den utrolig slitesterk. Ein annan fordel som eg setter veldig pris på er at den er ypperlig å blande med tjære, -en det er ein annan historie.

 

Legger ved bilde av min egen båt dom er smørt med ravilakk til sistestrøk. Treverket er malma furu anno 1948.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/11/11929/solnes_micro.jpg

Redigert av Rolfsnes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei alle sammen, har en Viksund 880 med BMW motor som toppakningen har gått for andre gang. Jeg vurderer nå om jeg skal selge den som den er eller sette i en ny motor. Motoren som er vurdert er en 50 hesters Nanni til 103 000, +montering. Jeg må ha 130 000 for båten som den er i dag, hva kan jeg forlange med ny motor?(båten skal selges) Håper det er noen som kan/vil komme med noe innspill. Båten er ganske fin med unntak av motor....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...