Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

18ms da jeg var nedi havna i morges og så etter båten...

 

Kulingvarsel for Svenskegrensa - Oksøy: Sent natt til mandag økning til sørlig stiv kuling, om formiddagen dreinde sørvestlig, av og til sterk kuling.

bilde

OBS-varsel for Østfold: Mandag og natt til tirsdag ventes lokalt krafige vindkast fra vest og sørvest på 20-25 m/s i utsatte områder. Tirsdag morgen gradvis minkende vind

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hva er maks turtall på motoren?

min ser ut til å ha maks 3800 rpm

På 2500 rpm rusler vi rundt 6 knop så det ut til i går.

 

Takk Vanntro :-) Jeg koste meg godt i 6-8 knop i går. Overraskende koselig i slik fart faktisk. 

 

Ja, det oppdaget vi også da vi gikk fra halvplaner til Trawler. Minimal fartsvind, veldig lite salt i lufta fra sjø man slår opp, og enklere med jolla.

Man har ingen mulighet til stor fart og det gjør også noe med hvordan man har det under veis. Autopilot er dog et must  :yesnod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Det jeg pt tenker trengs er

Oppgradere navigasjons elektronikk

Skilletrafo

Inverter (usikker, har erfa med at det dreper batterier)

Dieselgenerator, usikker da det er Efoy ombord. Men 230V frister

Større diesel kapasitet

Vurdere oppgradering til el vinsjer, men usikker pga batterikapasitet

Batterikapasitet, vurdere litium batterier

Satelittkommunikasjon

Bytte fast propell i foldepropell. Vurdere Gori med overdrive

vedr intrument;

har oppgrandert Gunga Din de 2 siste åren med B&G (=Simrad/Lowrance)

radar 4G skall se 36M.......men da må det nok vare en fjellvegg a la Preikestolen..eller noe

men fantastisk på nært håll, på overfartsseiling går den mest på 2M, da tror jeg den får med seg det meste

har også dobble 12" plottrer da jeg ønsker o se radar og kart separat.

Autopiloten er også utskiftet fra Autohelm/Raymarine til B&G(=Simrad) og styres av en GPS-kompass.

GPS-kompassen er fantastisk, då vi ikke påvirkes av magnetiske størninger lenger.

(har faktisk ikke hatt av coveret til hovedkompassen ved ratten i år, men den må bare vare kvar som back-up )

 

Skilletrafo installerte jeg for mange år siden, den har jeg nesten glemt, all landstrøm går gjennom den

 

Inverter har jeg men bruker nesten aldrig....lurer egentligen på vad jeg skall ha den til.

 

 

 

nå ligger vindmålern på GD på over 20 i kasten, inne i havnen, glad vi seilte over fra Danmark igår

S/Y Gunga Din

Link to post

Eneste praktiske bruken av inverter vi har er lading av kamera. Der har vi ikke 12 volt lader, og en må jo ha med ett bra kamera på en slik tur. Når jeg tenker etter er også hodelyktene oppladbare med 220 volt, anbefaler å finne lykter som kan lade med USB. Hodelykter er viktig på havet når en skal reve eller justere noe, bruker Led Lenser H5 ombord. PC må en også skaffe 12 volt lading på. Selv om du ordner at dere har alt på 12 volt får dere sikkert besøk ombord som kan ha behov for litt lading. I sommer har ikke inverteren blitt brukt, landstrøm en gang i uken holder for å lade opp ting.

Link to post

Jeg føyer meg inn i rekken av gratulanter!

 

Vedrørende inverter kan det være greit på en langtur kanskje dersom man har med seg verktøy som kun kan lades på 220V. Ikke sikkert du har tilgang til strøm akkurat da du trenger det som mest langt fra sivilisasjonen? Vet ikke hva du tenker å ta med deg, men batteridrill, Dremel, vinkelsliper etc burde vel være med som standardutstyr?

Link to post

Jeg ville vurdert en Victron Multiplus 12/120/3000. Du kan høre med Farco, men jeg tror ikke denne lader/inverteren bruker noen særlig målbar ampere om den er tilkoblet.

Vi har denne på forbruksbanken(har en Victron Centaur 50amp. lader på resten) og har nå kjørt med den i 3 år uten å kunne merke noe til at den er noen "batteridødare", heller det motsatte.

Om du skal ha en liten dieselgenerator ser jeg enda større nytte av en slik Multipluss. Når du skal bruke "litt" strøm, slik som å trakte en kanne kaffe / mor skal bruke føneren til å tørke håret, du skal bruke en drill etc. så kjører du rett fra inverteren. Når du skal bruke mye strøm lader du samtidig batteribanken med 120 amp/h ved å starte generatoren. Vi har 3 x 200amp AGM på forbruksiden og denne banken overvåkes av en BMV 700 batterimonitor.

På denne måten kan du ha full kontroll over forbruket, du dreper ikke batteriet og du har god lading ved behov. Hva jeg kunne tenkt meg i tillegg er et par hundre watt solceller for å opprettholde kapasiteten når man ikke bruke så mye strøm. Dette ville redusert behovet for generator-kjøring ganske mye tror jeg.

 

Grunnen til 2 ladere er at vi har AMG på forbruk og åpne blysyre på start/trustere/vinsjer. Man har da to forskjellige innstillinger på de 2 laderne.

Det står vel helt sikkert en lader hos deg fra før og det er bare en fordel om du skal ha generator. Maks utnyttelse i form av lading når den går.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vanlig elektroverktøy som drill etc. er ikke noe greie. Om bord har jeg en DeWalt 18 V, 3 girs drill. Den kjører alt fra 2 mm bor opp til 13 mm, hullsager i alle dimensjoner. Og den skrur skruer med stor presisjon. Det er flere år siden jeg overhode plugget inn en 220 V drill. Og batteriene kan lades når man allikevel starter opp dieselaggregatet. Batteriene holder på strømmen i månedsvis. Skulle jeg på langtur, ville jeg også investert i en vinkelsliper fra samme leverandør. Av alle batteriverktøyleverandører har jeg landet på DeWalt.

 

Så når Hulda starter dieselaggregatet, naturligvis ikke i innhavn eller uthavn, så starter også Stirling opp og dytter 47 A inn på batteribanken, DeWalt lader sine batterier om nødvendig, etc. etc. Etter en times tid eller to, er alt oppe og går.

 

Skulle jeg på langtur ville jeg også hatt et par solceller. Hulda trekker rundt 10 A (Garmin er ikke strømsnill, i hvert fall ikke de to tullingene jeg har installert. Alternativ bruk av Garmin 4012 er som oppvarming av salongen), derfor seiler vi ikke mange timene før det er behov for lading. Det blir nok solceller etter hvert uansett.

Link to post

Hvorvidt inverter er en batteridreper kommer vel i stor grad an på hvordan den brukes. Er den slått av gjør den ingen skade, belaster man den maks så tyner man batteriene kraftig. Det er jo greit nok at man skal kunne trekke 3 kw ut av banken iht. et datablad, men jeg tviler på om det er bra for batteriene i lengden. Men litt strøm til ladere osv. er jo ikke farlig.

 

Rent bortsett fra det så var det vel en annen årsak til at batteriene i Nord Westen din gikk dukken så vidt jeg husker? Mener å huske at du hadde en tilstand hvor batterispenningen var lav til tross for at monitoren viste at det var mye strøm igjen på batteribanken, stemmer ikke det? I tilfelle tror jeg årsaken er at monitoren ikke er så lur som mange innbiller seg. Det er fint med en tankmåler på batteribanken, men hvis den ikke viser hvor mye reell kapasitet som gjenstår så lever man jo i en villfarelse. Ser stadig vekk at folk skryter av hvor kjekt det er med en batterimonitor og ha full kontroll på strømmen om bord.

Link to post

Stemmer ikke helt. Batteriene på NordWesten tok til seg strøm fort, og fikk korrekt hvilespenning. Gikk under 11V så fort de ble belastet. Men antall Ah til disp og antall sykluser i batt meteret til Mastervolt var helt på bærtur :-)

 

Jeg er ikke i tvil om at bruk av inverter til bla grill, kokeplater og micro ovn tok livet av de batteriene.

Link to post

Den siste linja di er jeg ikke i tvil om at stemmer. Det spørs nok om ikke det er en faktor til feilvisning på gjenværende kapasitet også. Peukerts faktor gjør at man får et helt annet antall Ah til disposisjon ved så hard tapping av batteriene. Jeg har derfor stor tro på å følge med på voltmeteret, ikke bare se seg blind på gjenværende kapasitet i Ah eller prosent.

Link to post

Stemmer ikke helt. Batteriene på NordWesten tok til seg strøm fort, og fikk korrekt hvilespenning. Gikk under 11V så fort de ble belastet. Men antall Ah til disp og antall sykluser i batt meteret til Mastervolt var helt på bærtur :-)

 

Jeg er ikke i tvil om at bruk av inverter til bla grill, kokeplater og micro ovn tok livet av de batteriene.

 

På inverteren trakter vi kaffe(Mokkamaster), lager saus til grillmaten og varmer opp litt suppe. Kona bruker en sjelden gang hårføner på den.

Resterende bruk er lading av telefoner og nettbrett. Varmtvann er koblet slik at det ikke virker om ikke generatoren går.

Lager vi noe i stekeovnen eller koker poteter etc. går også generatoren.

 

Når det gjelder batterimonitoren er jeg meget fornøyd, men den trenger å stå med landstrøm over en periode av og til for å kalibrere seg. Ser av og til at den kan vise 85-90% rest-strøm men laderen fremdeles pusher på med nesten 100 amp. Da vet jeg at % målingen er feil.(vi har 600 amp. batterikap.)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Forbruk via inverter er ikke noe problem for batteriene så lenge forbruket står i en fornuftig korrelasjon med kapasiteten. Jeg har 660Ah forbruksbank og ved behov kjører jeg varmtvannsberederen med strøm fra denne. Strømtrekket er da ca 70A, som utgjør i underkant av 12A belastning for hvert batteri. Mao null problem for et langt og lykkelig liv. Mine forrige batterier fikk 12 år før de ble byttet. Da var det fremdeles ca 70% kapasitet igjen.

Link to post

Oi.. da har æ faktisk lest hele tråden her, det va vel fort 5-6 år oppsummert.

 

Iallefall, ett par plasser tidligere, kanskje spesielt i anbefalt valg av båt, ble det av noen argumentert at trådstarter hadde ett bestemt sett kriterier som gjorde mange forslag helt uaktuell/unødvendig.

Mulig det er kun meg, men jeg synes det er supert med forslag som er litt utenfor også, så fremst dem forsatt er reelle. Om ikke for trådstarter, så kan det være mye bra for alle andre som leser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...