Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har ikke satt meg godt inn i langtursegmentet, men har en nabo i havna med en Ovni. Det er båt som åpenbart har mange gode egenskaper, tåler mye og lett kan tilpasses personlige preferanser. Spesielt aluskrog ser jeg på som en stor fordel om man skal litt utenfor allfarvei. Har du sett på Boreal? Ellers finnes det jo en drøss solide glassfiberbåter. Hva med en XC?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Start event seilingen fra Sverige. Større utvalg(hele Europa) , og større marked når du selger. Ellers ikke til og unngå å nevne. Bavaria Vision med blykjøl, forrige modell. Høy kjølprosent, stiv og rask. Eventuelt kjøp en HR, pop i Tyskland, og andre land og mulig og få til hyggelig pris. Nyere brukt med mye utstyr er å foretrekke. Selger du en du har kjøpt ny og tatt med jorda rundt er fallhøyden stor i Norge pengemessig.

 

Og når vi prater markeder. Kjøpte meg idag raymarine cam til 199 $. Måtte legge på 30 $ i frakt for og få det hit til New York. Seatronic tar 5990,- nok mot normalt 6990,- :) Er noe som ikke stemmer

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Kjøp i EU vurderes. Ulempen er avstanden til båten for "båtkos" og spontan bruk, noe som er viktig for meg. Det er en av grunnene til at jeg tenker mindre båt nå enn før. Samtidig er bruktmarkedet i EU såpass presset at man uansett kan ta hjem bra båter til helt grei pris.

 

Om priser i utlandet. Det som ikke stemmer er norsk kostnadsnivå og norsk forbrukerlovgivning. Og at det norske markedet er så lite at man må slå faste kostnader ut på et relativt lavt volum.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden denne tråden kom opp igjen: Hva tenker folk om "Adventure 40" eller "A-40", som blir filosofert fram på Attainable Adventure Cruising ( http://www.morganscloud.com/ )? Det ser nesten ut som om båten etterhvert kan bli produsert.

 

Adventure-40 ser interessant ut.

 

Liker tankegangen.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

Pen båt! Forstår at du ikke er på jakt etter en AWB- Men min erfaring fra å ha båt lenge i varmere strøk er at jeg ville hatt en med minst mulig teak. To grunner: 1: teak bli j***ig varmt - både å gå på og under dekk. 2: Natemassen har en tendens til å løse seg opp og bli svart klinete guffe.

 

Husker ikke hele tråden men: Ser du for deg å seile "standard" tradewind/barfot ruta eller tror du det blir tur til mer eksotiske (og kaldere) plasser?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med i den gruppa, og jeg kan ikke akkurat si at jeg savner de sure innleggene fra noen medlemmer der... ;-). Overseas 40 kan være et alternativ. Jeg var ombord i en Regina af Vindø 40 i sommer. Den er også fin, men har liten diesletank.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt noe lettere enn HR og Najad, spesielt hvis det er melkeruta som er plan. Helt nord eller sør (i isen), da ville jeg gått for noe tyngre. På medvind er det komfortabelt med en båt som ikke henger igjen i sjøen. Verre på kryss, men ved å redusere seilføring og gå lavt fungerer det også greit. X50 må være bra, men langt fra target på under 40 fot. På havet er ikke størrelse noen hindring, ville tenkt meg nøye om før jeg gikk under 40 fot, helst opp mot 45. Bevegelsene ombord er mer behagelige. På havet i stiv kuling har jeg aldri ønsket å være ombord i en mindre båt. Velg også en seilbåt, (ikke campingvogn). Viktig at vinsjer og utstyr ikke er underdimmensjoneret når en skal tilbringe mye tid på havet.

 

Merker at abstinensenen begynner å komme. Lyst til å sette av tid til en skikkelig tur igjen. Eller i det minste en liten langtur, rundt Island, Frankrike eller rundt Irland.

Link to post
Share on other sites

Dypgående på langtur er ikke kritisk. Portugal er eneste stedet jeg husker der det var vanskelig å komme inn i havner med dyp kjøl (men der må man under 2 meter). Danmark er ikke lett, har hatt liten margin der en del steder. Norge har også noen begrensninger. Stort sett er melkeruta OK . Seiler på blått hav, få skjær og grunne områder. Ankerer på 10 meters dyp eller går inn i moderne havner. Igjen er det langt nord eller sør som er utfordringene.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare hatt problemer med størrelsen på dieseltank en gang. Brukte hele tanken, 200 liter fra Secilia til Gibraltar. Ikke ett vindpust. Over atlantern brukte vi ca 70 liter. Stillehavet kjenner jeg for dårlig, fra venner husker jeg historier om problemer med å skaffe diesel, ikke at noen har hatt lite på tanken. Mulig en hadde brukt motor mer fra Galapagos til Markesas hvis de hadde mer diesel.

 

Har begynt å lese hele tråden (for andre gang). Herlig mimring og drømmer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...