Gunga Din Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Litt langturs nostalgi fra tiden før solceller og aggregat fikk på net-auksjon ropt inn disse parafin-lanternene sitter montert på en liten plywood-konstruksjon, som seileren trolig hengte på pulpit....brenntiden er ca 15tim....og de produseres enn idag https://shop.classic-boat-supplies.com.au/boat-hardware/lights/copper-lantern-port/ S/Y Gunga Din Link to post
Komodo Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Gunga Din skrev 46 minutter siden: fikk på net-auksjon ropt inn disse parafin-lanternene sitter montert på en liten plywood-konstruksjon, som seileren trolig hengte på pulpit.... Tøffe lanterner Si fra hvis du skal kvitte deg med dem, kona ønsker seg slike i lysthuset i hagen Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gunga Din Svart 15.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 Tror jeg skall pusse dem opp og ha dem hjemme men jeg skall ha deg i bakhodet Komodo S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 15.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2021 (redigert) Om noen ser etter båt som er klar til å dra så er Kilico til salgs nå http://www.kilico.no https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=217947694 jeg fulgte bloggen deres i mange år helt til det ble stille fra dem. Vet ikke hva som skjedde. Men ser ut til at de kom seg til Malaysia før båten ble sendt på skip til Rotterdam. Så seilte de den hjem fim tur de hadde Redigert 15.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 16.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2021 (redigert) Første test av gennaker. seilet er festa i bøyle foran i baugspydet. Har et dynema tau på ca 1 m som løfter seilet fri av pulpiten. Det eliminerer behovet for eget gennakerspyd. seilet er ca 130m2. Strømpa er 16m lang. blåste 1-2 ms. Absolutt en bra første test. ? Redigert 16.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Bitteliten Svart 29.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2021 (redigert) Balmar 100amp dynamo montert i dag. vi skal ha en reserve dynamo ombord. Ettersom kvaliteten Hitachi dynamoen har ikke leveres lenger på Yanmar original dynamoer så satt jeg inn en Balmar 100 amp dynamo, Hitachien skal overhales og blir da med ombord som reserve. https://baatplassen.no/i/topic/150024-dynamo-til-yanmar-4jh3-te/?do=findComment&comment=2300402 Redigert 29.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Framtia Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Vurderte du å ha fast montasje slik at begge dynamoene er i drift til vanlig?. Da får du mer ladestrøm og slipper bytte i tilfelle trøbbel, men man må vel kanskje uansett ha en løsning som gjør at en defekt dynamo evt kan fjernes?. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ask Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Bitteliten skrev for 19 timer siden: vi skal ha en reserve dynamo ombord. Ettersom kvaliteten Hitachi dynamoen har ikke leveres lenger på Yanmar original dynamoer så satt jeg inn en Balmar 100 amp dynamo, Hitachien skal overhales og blir da med ombord som reserve. Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre? Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din. Ask Link to post
Barbaria Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Kjekt og å ha med ekstra deler, vi har ekstra både dynamo og starter. Vi har også med en ekstra vannpumpe og ekstra rep-set i tillegg. Sikkert overdrevet, men greit å ha om det ryker. Hittil har bare saker som vi ikke har hatt i reserve røket som lokket til vannfilteret og eksospotta . Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 (redigert) Framtia skrev for 3 timer siden: Vurderte du å ha fast montasje slik at begge dynamoene er i drift til vanlig?. Da får du mer ladestrøm og slipper bytte i tilfelle trøbbel, men man må vel kanskje uansett ha en løsning som gjør at en defekt dynamo evt kan fjernes?. Nei. Har egentlig ikke lyst til å sette mer på motoren. Valget er en konsekvens av at vi allerede har to reimer på motoren der en går til nødlensepumpa. Motoren er sekundækilde til lading da vi har agregat ombord og 2 landstrømladere Ask skrev for 3 timer siden: Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre? Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din. Ask i følge Jørg B så får man ikke tak i tilsvarende kvalitet i dag. Disse har visstnok gått ut av produksjon også. Barbaria skrev 1 time siden: Kjekt og å ha med ekstra deler, vi har ekstra både dynamo og starter. Vi har også med en ekstra vannpumpe og ekstra rep-set i tillegg. Sikkert overdrevet, men greit å ha om det ryker. Hittil har bare saker som vi ikke har hatt i reserve røket som lokket til vannfilteret og eksospotta . ja det er jo Murphys lov ? Redigert 30.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Hulda Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Ja, er det noe som typisk ryker uten forvarsel, så er det motorens sirkulasjonspumpe, sjøvannspumpen, selvstarter og dynamo. Av erfaring. På Hulda byttet jeg disse den gangen motoren ble overhalt i 1999. Siden den gangen har sjøvannspumpen og dynamoen konket. Sistnevnte var selvforskyldt. Og de som har wirestyring har en liten utfordring der også. I dag ligger en nyoverhalt dynamo som reserve. Blant de 0,75 tonn med reservedeler og verktøy jeg segler rundt med. Som jeg aldri får bruk for. Inntil dagen etter at jeg har lempet det på land. Link to post
Bitteliten Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Jeg har heva vannlinja på båten min med 10cm... ?? Link to post
pacuare Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Bitteliten skrev 20 minutter siden: Jeg har heva vannlinja på båten min med 10cm.. Du er ikke den første langturseileren som gjør det. Noen venter for lenge, og har en massiv jobb med vask av vannlinje. Link to post
Barbaria Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Bitteliten skrev 1 time siden: Jeg har heva vannlinja på båten min med 10cm... ?? Det gjorde vi også før vi dro, men der ser ut til at den kunne vært enda høyere Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 30.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2021 Har også gjort det, men burde gjøre det på nytt S/Y Gunga Din Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Ask skrev for 21 timer siden: Hei. Me har to Hitachi 80 amp (78?) dynamoar på våre yanmarmotorar. Er desse av ein god kvalitet som ikkje blir laga lengre? Det er sikkert ikkje dumt å vakuumpakka reservedynamoen din. Ask Hitachi LR180-03 C heter min gamle dynamo. Om du søker på artikkelnummeret på etiketten på dynamoen 119573 77201 så kommer det kun erstatningsprodukter opp for Yanmar. Link to post
Bitteliten Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 (redigert) Listen over deler jeg har tenkt å ha med til motor er denne Dynamo. Bytte til balmar. Service hitachi. Starter ✅ Propell ✅Termostat Formstøpte slanger til motor. ✅repkit sjøvannspumpe m lager Dieseldyse og kobberhylse. Verktøy? Dynamoreimx2 ✅ Diesel grovfilterx4 ✅ Diesel finfilterx2 Anti diesel bug additiv ✅Oljefilter x2 ✅ Motorolje 4liter x2 ✅ Gearolje x2 ✅Kjølevæske 4 literx2 ✅Olje til pakkboks og baugpropell ✅ Pakningsmateriale/sett. Grønne haker er det som er ombord pt. Er det noe annet som trengs? Siste punktet pakningsmateriale/sett er materiale for å lage egne pakninger - har da både kork og gummi "ark". Har også to sett med ulike O ringer og ett sett med kobberpakninger. Redigert 31.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Ask Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Hei Eg hadde med vesentleg meir olja, og fleire filtre då eg var på langtur. Eg fekk òg bruk for ny lyddempar til eksosen. Eksosslange er heller ikkje dumt å ha. Link to post
Arne Henriksen Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 3 hours ago, Ask said: ..Eksosslange er heller ikkje dumt å ha. Da er det vel i tilfelle like greit å bytte slangen nå, det bør nå ikke være forbruksvare? mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Barbaria Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Impeller, sinkanoder, olje til girkasse om det ikke er vanlig motorolje. Duppedingser til manøverspaken (de som sitter på motoren han en tendens til å riste løs) og kanskje en ekstra wire til denne siden dere skal utaskjærs. Ekstra pakning og skruer til eksosbend, siden du bør ta en kikk på dette om et år eller to dersom det nylig er byttet. Om propellen faller av har du ekstra «mutter» og innerskive slik at du får montert ekstra propell? Vi hadde 25 liter olje og 3x Volvo service kit (impeller,oljefilter,dieselfilter,sikanoder, pakninger til drevoljen) vi glemte å kjøpe ekstra grovfilter siden det ikke var inkludert, men det har vi nå fått tak i. Barbaria på tur - Blogg Link to post
enslagsgjest Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Kjølesystemtetning Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Bitteliten skrev for 13 timer siden: Siste punktet pakningsmateriale/sett er materiale for å lage egne pakninger - har da både kork og gummi "ark". Har også to sett med ulike O ringer ... Vet jeg har nevnt det før, men jeg nevner det igjen. Jeg ville tatt med O-ring lisser i de mest kurante dimensjonene og O-ring lim (fra Loctite). Du kan banne på at hvis du trenger en O-ring underveis, så er ikke akkurat den dimensjonen du trenger i det settet du har. Med lisser og lim kan du lett lage O-ringer i alle størrelser, særlig de store. Et sett med små O-ringer er allikevel bra å ha. Limet oppbevares i kjøleskapet underveis. O-ring laget på den måten blir utrolig nok veldig bra Jeg ville hatt med lisser i dimensjonene 2,8 - 3,0 - 3,55 og 4. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Bitteliten Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Takk @Komodo har du link til et sånt sett? ideelt bør man ha med seg en hel reservebåt, dog er plassen en begrensning ombord i vår lille 43 foter. Link to post
Bitteliten Svart 6.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2021 (redigert) Et litt mindre prosjekt, men i år ga den siste wema septikgiveren opp, og tanken må ut for å bytte giver. Det er helt uaktuelt. Så Gobius nr 2 ombord er montert. Her var det ikke plass til sensorer ved normal adkomst, men inni skapet ved siden av tanken var det en mulighet føles alltid ille å gå løs på båten med hullsag. Men det funket veldig bra. den ene Gobius sensoren er forøvrig også en test. Jeg kuttet ved en feil kabelen på en, og har loddet kabelen. Det fungerer helt fint. sluttresultatet etter tildekking med acrylplate fra Biltema festet med butyl teip Redigert 6.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Komodo Svart 8.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2021 (redigert) Bitteliten skrev On 1.6.2021 at 12.55: Takk @Komodo har du link til et sånt sett? Beklager, glemte å svare på denne. Jeg har kjøpt slike sett hos hydraulikkleverandører tidligere, f.eks. Industrihydraulikk i Fredrikstad. Otto Olsen har slikt, men de tror jeg kun selger til bedrifter. Tess, Hydroscan o.l. bør ha eller kunne skaffe. Dersom du ikke får tak i et komplett sett kan du egentlig bare kjøpe et par av de største O-ringene i de mest aktuelle tykkelser, da kan du bare kappe dem opp og lage O-ringer i ønskede dimensjoner. Det viktigste er at du får med deg en liten flaske av O-ring limet fra Loctite. Det bør oppbevares i kjøleskapet dersom dere er i tropene. https://www.elfadistrelec.no/no/fremstillingssett-for-ringer-loctite-16225/p/18082110?ext_cid=shgooaqnono-P-CSS-Shopping-NGRAM&pi=18082110&gclid=CjwKCAjwqvyFBhB7EiwAER786WCmzKtWszSHJMfy1XiOYGX934eCimJsk3c6TASQ1gfxyHBIDKCyZxoC8X8QAvD_BwE O-ring i lengder kalles enten lisser eller snor. Her et et søk: https://www.google.com/search?q=O-ring+snor+sett&rlz=1C1CHZL_noNO768NO769&sxsrf=ALeKk03rqf_gGk8moYhW7LbyYJ5GcrYByA%3A1623150388637&ei=NE-_YLmqJraNwPAPnPC-uA0&oq=O-ring+snor+sett&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBQghEKABMgUIIRCgAToFCAAQsAM6CQgAELADEAgQHjoGCAAQFhAeOgQIIRAVOgcIIRAKEKABUPaDFFi0kBRgpZgUaAFwAHgAgAGIAYgBuwWSAQMwLjaYAQCgAQGqAQdnd3Mtd2l6yAECwAEB&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwi5lNOy8ofxAhW2BhAIHRy4D9cQ4dUDCA0&uact=5 Når du limer en O-ring på denne måten blir det så sterkt at hvis du prøver å dra i den til den ryker, så vil den ryke ved siden av limskjøten. Har demonstrert dette for mange, og det er nesten så øya ramler ut på dem. De største skeptikere blir i alle fall helt stille Et eksempel på bruk er mannlokket på bensintanken på Dracojolla som jeg bygde. Tanken ble tetthetskontrollert over flere døgn, og ikke antydning til lekkasje. Redigert 8.Juni.2021 av Komodo (see edit history) Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn