Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Skulle jeg levd årevis på båt, og gjerne lenge på et sted, ja da hadde deck saloon ligget ganske høyt på ønskelista.

 

Skulle jeg seilt mye på de åpne hav hadde vindror ligget høyt på lista. Autopilot drar ikke bare mye strøm, men sliter fort når det blir mye vind og sjø. Lettere å ta seg en blund på det åpne hav med vindror enn med autopilot.

 

Aircon? Spør noen som har bodd i båt i middelhavet en sommer.

 

Induksjon kan være noe å vurdere om du skal ha aggregat i tillegg til solceller og vindkraft. Koke mat over diesel? Det er nok en god grunn til at det er det minst brukte både til sjøs, i hus, i bobil, på hytter, og på telttur... Det er ikke samme standard på gassflasker og slikt over hele kloden. Sprit får du tak i over alt, men det går treeeeegt, er brannfarlig,  og tar mye plass pga sitt dårlige energiutbytte. 

 

Det er ikke alle vannkilder jeg ville hatt på tanken. Du skal ikke lenger enn til Koster før før det blir et problem, så water maker er nok fint å ha.

 

Avtakbare daviter, en ok stor og helt NY gummibåt, med aludlørk og oppblåsbar kjøl, som tåler 15-20 hk, og en kran til å heise motoren opp med, motorfeste på pushpit.

 

Ellers, sammenleggbare offroad-sykler og en sykkelvogn (lastevogn) som også kan trekkes for hånd.

 

Klatretrinn i riggen.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, jeg tenker det å være fugl som knekker de. Om man ser på windexene er det en skjøt i støpeverktøyet akkurat der de knekker, trolig der plast støpeverktøyets to deler møtes. Det er et svakt punkt som knekker. Irriterende - men sikkert en dyr sak for produsenten å endre på.

 

Spike protect er viktig for dere med Lithium om BMSen stenger ned ja. Jeg har AGM og kommer nok til å ha det på neste batteribank også

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

On 6/7/2020 at 11:55 PM, zooper said:

Koke mat over diesel?


Dette har vært gjort i tusenvis av fiske- og handelsfartøy opp igjennom alle år,  fungerer supert. Du får også dieselbysser til lystbåt, jeg har selv en Dickinson Adriatic. Jeg er veldig fornøyd med min, superenkel, samme drivstoff og tank som motor, varmesløyfe, og kan brenne kontinuerlig uten strøm. Men på varmen, eller om vekt/pris var et issue, ville jeg nok sett på noe annet.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev On 25.4.2020 at 9.37:

 

Den coaxen har nok litt krappere bøy ut av pluggen enn den kanskje liker, på sikt. Bare for å være litt pirkete, siden du skal på langtur. 

 

Fornøyd nå? 😉😉

 

8236339A-94EB-4757-ADE5-96D309EFDDE5.jpeg
 

 

jeg har noen automatsikringer ombord. Typisk på kurser som er koblet rett på batteriet, vhf, varmer mm. Er det noen som kan bidra med klarhet i hvordan slike testes med amp meter? Jeg lurer på om en av de ikke slipper gjennom det den bør ved belastning. 
 

er det noe problem å ha to sikringer etter hverandre på en kurs? Vhfen har en automatsikring på 10 amp, og en gul sikringsholder med 10 amp sikring i (se bilde) 

 

tre sikringer har felles pluss fra batteri Kabel er loddet til kobberstang merket med pil på bildet. Denne stanga er så loddet til pluss inn på 3 automatsikringer. Finnes det  annen god måte enn lodding å koble feks vhf kursen rett på denne kobberstanga og da utenfor automatsikringen?
57FFB73B-BDBE-4605-8774-BEE7AD8AA7C9.jpeg.9b41cc50dbbd08fdb42b9d1c64666258.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du sjekker ikke sikringen med ampere men med volt. Mål spenningsfallet over sikringen når kursen er belastet, det skal være bortimot null volt

 

Byttet et par automatsikringer på en 15 år gammel Windy for naboen i fjor sommer, den ene hadde 5-6 volt spenningsfall og gjorde at plotteren ikke startet 

Link to post
Share on other sites

Gunga Din skrev On 12.6.2020 at 9.01:

Dette såg litt interessant ut.........kommer det bli en ’hit’ ?


 

 

Veldig smart da. I stedet for å selge 2 -3 håndtak pr båt så selger man 6 :wink:  Men umiddelbart virker dette spinkelt, de leddene må tåle mye og er vil være veldig utsatt? 

 

 

Link to post
Share on other sites

fleggis skrev 1 time siden:

Du sjekker ikke sikringen med ampere men med volt. Mål spenningsfallet over sikringen når kursen er belastet, det skal være bortimot null volt

 

Byttet et par automatsikringer på en 15 år gammel Windy for naboen i fjor sommer, den ene hadde 5-6 volt spenningsfall og gjorde at plotteren ikke startet 

Måler jeg da volten ut av sikringen ved belastning?  (Det er pluss inn og pluss ut) 

 

jeg mistenker spenningsfall på sikringen til vhfen. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Måler jeg da volten ut av sikringen ved belastning?  (Det er pluss inn og pluss ut) ...


Du kan måle på flere måter, Bitteliten. Enkleste er å måle spenningsfallet (ved belastning) direkte over sikringen. Da setter du målepinnene på hver side av sikringen. Ideelt skal det da vises 0V (intet spenningsfall).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...