Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Ser nå på pc at dette er smått, ja. Hva er dimensjonen på kabelen som skal på pinnen? Hvis det er 16mm burde vel en slangeklemme gjøre jobben uansett, da pinnen + 16mm kabel  da er nærmere 18mm?

 

Hvis kabelen du skal ha på pinnen har en mindre dimensjon (f.eks. lik den som er merket gult "UU2" på bildet) ville jeg bare loddet en tilsvarerende kabel, med 5-10 cm lengde, rett på et av loddepunktene over eller under pinnen og satt på en isolert hunnkjønn flatstift i enden. Så en hannkjønn isolert flatstift inn på plusskabelen du skal ha koblet til pinnen.  Men mulig jeg misforstår problemstillingen.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill 😊

utfordringen er at den sikringen som jeg tror er dårlig er i midten på stanga... så det løser ikke noe å kappe den. til venstre er sikring for varmer, til høyre er sikring for radio minne 
jeg tenker 4 muligheter

1) bytte automatsikring for vhf. Dvs at jeg må opp i svenneprøve på å «lodde løs» den gamle sikringen og lodde inn en 

 ny sikring på skinna. Vanskelig? Trengs annet enn vanlig loddebolt og tinn?

2) koble vhf til nabosikringen som kun er radiominne. Den er også 10 amp, og det vet jeg funker

3) skjøte vhf kurs kabel og koble kabel utenom skinne og rett på batteri pluss. Da får jeg en sikring på skinna mulig defekt) som ikke er i bruk

4) lodde fast kabel til vhf kurs rett på skinna. 

Hvor god trenger jeg å være for å lodde?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 25 minutter siden:

1) bytte automatsikring for vhf. Dvs at jeg må opp i svenneprøve på å «lodde løs» den gamle sikringen og lodde inn en 

 ny sikring på skinna. Vanskelig? Trengs annet enn vanlig loddebolt og tinn?

     

 En tinnsuger gjør susen når du skal ha løs et eller annet. Koster et par hundrelapper hos Clas O, Biltema, m.fl.

 

 

3) skjøte vhf kurs kabel og koble kabel utenom skinne og rett på batteri pluss

 

 Jeg ville avgjort gått for denne løsningen. Dette var den eneste godkjente strømkoblingen for VHF-anlegg den gang jeg gikk på VHF-kurs.

 

Hvor god trenger jeg å være for å lodde?

 

Det tror jeg ikke du behøver å bekymre deg over, det klarer du lett ... :wink:

 

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tinnsuger er smart. Skal kjøpe 😊

Den gamle VHFen hadde ikke egen sikringsholder. Er nok derfor den er koblet som den er. Den  nye ray 90 har egen sikrigngsholder. Dermed dobbelt opp. 
 

Var aldri noe problem med den gamle vhfen. Men den nye drar muligens mer strøm med wifi hub og annet dildall

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Har nå fått målt sikringene. 12,75v inn 12,7v ut ved belastning på. Burde ikke lage stor trøbbel det. Så da er automatsikringene frislmeldte  ...


10A sikringer, la oss si 8A belastning som da gir 0,05V spenningsfall. 0,4W tap over en sikring som sikrer en belastning på rett over 100W. Ikke galt det 👍

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Enden på visa med VHFen er at jeg tok alt fra hverandre og monterte på nytt. Siden har den fungert 😊. Mulig det er vakkel i en Raymarine skjøtekabel, så har en ekstra ombord om det må byttes. 

 

jeg har et teknisk rom der det står mye snacks. Bla landstrømlader (Phoenix 50) og en «sjølader» (Centaur 100). Den siste brukes når vi er i sjøen og trenger rask lading når vi kjører agregatet. Da kan vi kjøre begge laderne samtidig også. 
i tillegg står det to kurscmputere, vhf og ais her. 
 

har opplevd i varmen som har vært i juni at det kan bli litt vel varmt i dette rommet når laderne jobber. Det er mer enn god nok tilgang på kaldluft fra bunnen av båten her. Så problemet var å få ut varmluften. På elfadistrec fant jeg 12v vifter uten vifteregulatorer. Fant en kjekk liten sak som passa inn i luftrista som var montert fra før 😊. Så nå suges varmlufta ut ved behov. 

 

05E45FA4-3E92-4F35-BD3E-17599F6D2C28.jpeg

81C27F3B-323E-42EF-8AFA-5EC81230C684.jpeg

534A3940-1618-4611-989B-797D03D6443F.jpeg

1DD9CE78-6034-4E1C-84D5-4EFA7C566C92.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pre corona planen for i år var London og LeHavre. Men sånn ble det jo ikke. Så da satser vi på et par byter som har stått på lista, men ikke bli prioritert til nå. Bildene viser hva vi tenker de 2-3 første ukene. Så lufger vi oss gjemmover derfra 😊

1A5231AD-6B7B-4227-8607-D51473709B97.png

CAA5B999-AEA5-48D0-AD21-7C4DCA8BF624.png

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

 

Sitat

så en helt annen sak. I år som i fjor har windexen vår knekt uten forklaring. Halen knekker av. Ser andre også opplever dette. Dette skjer når båten ligger i ro. Noen som har forklaring? 

I dag kom denne saken til min hoffleverandør Seatronic 😊. Vindviser i syrefast stål fra Niro Petersen. Tror de bestilte 2 så er du rask så har de den fortsatt 😊

 

dette var noe helt annet enn plast Windexen. Skikkelig kvalitet og gjennomtenkte detaljer. Gleder meg til å få montert denne

 

vi fikk jolla opp på dekk imdag. Begynner å bli klare til årets tur til København og Vestlandet 😊

 

C73BCDD4-15F9-4124-845A-5F8746C6D8E9.jpeg

AEABBA33-F3BB-4662-9AC0-BBC2EAEF7C15.jpeg

6C3FB7CA-CDFC-4B1D-A244-D14A9B74B0B7.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var oppi masta i dag for riggsjekk og montering av ny windex

 

de gode nyhetene

1) drill med winchbit heiser meg enkelt opp i masta 😊

5ED990A3-0597-4830-9155-D5867F1C34CF.jpeg.0c6101e59618baec97dd9ef8a91e15fe.jpeg

2) riggen ser bra ut. Et par splittpinner som jeg bøyde ut mer enn riggeren hadde gjort

0F1A6689-CE8F-43DC-8CCD-186A4B32F900.jpeg.b75dd598005e8e22d9fcd8bbcb2c465e.jpeg

Dårig nyhet. 

3) fikk ikke montert nye windexen. Den passer ikke inn på det originale windex festet. Dette er gjenget inn i  beslaget på toppen av masta og satt hardt fast (syrefast bolt i aluminium...). Nye windexen trenger da et 10mm hull for å monteres. Dette får vi ta til vinteren, dvs borre ut det gamle festet, sette inn ny windex 😊

 

vi er klare til avreise. Jolla er heist på dekk. Påhengeren på pushpit. 
3358AEF7-BEEC-461E-8EB3-F9C0EB099438.jpeg.b32a13d0d8735174c5c549ca071bbef8.jpeg

83AE904F-DDEC-4D37-A462-29CE1C894ECC.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Bitteliten skrev On 7.5.2020 at 16.16:

Mer lading fra motor ble gjennomført i dag. Installering av Sterling A2B 130 amp. Dette er en skillediode med lader på en utgang drevet av dynamoen. Utgangen for forbruksbank har da en lader mens startbatteriet lades rett fra dynamo . Dynamoen er Hitachi LR180 3C 80 amp. Jeg har aldri sett den gi over 50 amp hos meg. 

Sterlingen har tilkoblet temp sensor på dynamo (stopper da belastningen om dynamo blir over 90 grader) og temp sensor på batteriene.  

det er jo alltid slik at prosjekter drar med seg en del ekstra 🙄. Jeg oppdaget at kabel ut fra dynamo var 16mm2. Samme videre fra skillediode til hovedstrømbrytere. Det er for lite uansett tenker jeg. I og med at Sterlingen erstatter skilledioden så byttet jeg ikke kabler til den gamle dioden, men den er beholdt som reserve (sammen med kabler ut fra den). Så om Sterlingen svikter kan jeg enkelt koble opp gammel skillediode

 

To nye trekkerør til hhv 35 mm2 kabel og temp sensor måtte til. Var desverre ikke plass i den store trekkerøret selvom jeg tok ut den gamle kabelen til dynamoen. Og Biltema hadde ikke større enn 20mm trekkerør 😊. Kabelen fra dynamo til Sterlingen er ca 2 meter lang. 
84ED66AD-A8E6-4D6E-AAB1-CFC08C1C7B96.jpeg.dcebe0ea2a6a9f170a9fe4ff5fa2b15f.jpeg
temp sensoren er montert med slangeklemme på dynamo etter oppskrift fra Jørg B.

92FE08E0-D00A-49CD-8F39-91FB771230E2.jpeg.b033831db2f139d68d0e0cc5dbb9edd3.jpeg

Kabler fra Sterlingen er også 35mm2. De er ca 1 meter lange. Mye mer enn nødvendig, men ikke feil tenker jeg. Sterlingen har også en jordingskabel som kobles på felles minus (ikke jord, dvs ikke til dynaplata). 

Snekkerarbeid er morro med dremel. Litt knot, men til å være amatør synes jeg at dette ble en ryddig installasjon. Hovedstrømtavla med hovedsikringer og felles minus skinne sitter rett under hylla der kablene går ned.

Sterlingen er oppsatt med AGM program med max bulk 14,1 og float 13,3 (det finnes også et program for agm med bulk 14,6 og bulk 13,7 men det synes jeg er for høyt på float) 

B8BB794F-0AC2-4142-907E-5AABC2DB5E2B.jpeg.75396cd3a533640db83fb8fd1a79b7c6.jpeg

jeg har ikke oppgardert reimhjul eller kilereim. Jeg har nye reimer ombord, men ser om den gamle fortsatt holder til dette også. Blir det mye støv/slitasje så får jeg bytte reim først, og så vurdere å bytte reimhjul på dynamo. 

Resultatet så langt?

har testet med 75 amp belastning på batteriene (kjørte vv bereder via inverter 🙈). Den klarte da fortsatt å lade litt, så definitivt at dynamoen nå leverer mer inn til batteriene. Jeg kjørte batteriene ned til 95%, og i løpet av 1/2 time med motor på ca 1500rpm har den puttet inn nok strøm til at den nå er i float. Jeg hørte markant endring i motorlyden da dette skjedde 😊. Dynamoen alene hadde aldri klart dette 


Vi får mer erfaring etterhvert, men så langt ser jo dette fint ut tenker jeg. 

 

Oppdaterer denne. Har nå kjørt over 50 timer med denne installert. Meget godt fornøyd. 
 

batteriene blir raskere og mer effektivt ladet. På det meste har temperatur på dynamo vært 65 grader. Ingen økt reimslitasje. Vi har også testet å kjøre watermaker fra inverter mens motor går. Det fungerer fint. Watermaker drar ca 1200w 220v
jeg har økt ventilasjonen i rommet der laderen sitter ettersom watermaker høytrykkspumpa også sitter her. Da begge disse var i drift ble det litt varmt i rommet der de står

 

jeg har stor glede av displayet til Sterlingen. Dette kjøpes separat, men er vel verdt pengene

 

4A94C69D-1F26-48A9-A070-B44CCB90A24F.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...