Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Bitteliten skrev 52 minutter siden:

tanken er London og Frankrike i sommer. Så får vi se om det blir denne båten vi drar videre på langtur med

Du vurderer vel ikke å dra med noen annen båt, nå som du har lagt så mye tid, penger og omtanke i den båten du har?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 7 timer siden:

Du vurderer vel ikke å dra med noen annen båt, nå som du har lagt så mye tid, penger og omtanke i den båten du har?

Nye mål, masse muligheter. Vi får se 😊

 

teakdekket er satt inn med Boracol og nå ser båten sånn ut i hjemmehavn

image.png.937b954f6970c6e994df1748edc31bd5.png

Link to post
Share on other sites

@Hulda Fin den også - men jeg tenker i heelt andre baner. Ser mer mot det som lages i Finland :yesnod: :cool: 

 

Så om den rette kjøperen dukker opp og lurer på "Northern Regina"så kan det være jeg sier "everything is for sale if the price is right". Selvom det ikke gjøres med lett hjerte @Komodo

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 26.3.2023 at 13.40:

Så får vi se om det blir denne båten vi drar videre på langtur med 😊

 

Bitteliten skrev for 21 timer siden:

Nye mål, masse muligheter. Vi får se 😊

 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Så om den rette kjøperen dukker opp og lurer på "Northern Regina"så kan det være jeg sier "everything is for sale if the price is right".

Må si du overrasker stort her nå @Bitteliten! Nå har vi fulgt prosessen din med å utruste denne båten for langtur siden du startet denne tråden i 2010, og du har ikke spart på noe verken når det gjelder utstyr eller utbedringer. Når du skriver som du gjør her er det ikke fritt for at du vekker en viss nysgjerrighet. Har man sagt A må man si B :wink:  Eller som Jan Erik Vold sa; har man sagt A, har man sagt A. Men det er ikke lov her :giggle: 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Ein digresjon. Eit av mine første barndomsminne er frå då eg som treåring var med på å fiska krabbe saman med nemnte person. Det var ikkje grønkrabbar i fjæra, men taskekrabbar. "Atomteimene", dvs runde krabbeteiner, blei lempa frå svaberga og ut i sjøen. 

 

Eg håpar på fyldige reisebrev frå Bitteliten.

Link to post
Share on other sites

Du er ingen jordomseiler @Bitteliten, du har utstyrsdilla, en «prepper» personlighet og elsker å optimalisere.
Drømmen din er å bygge en perfekt båt med den ultimate kombinasjonen av utstyr. Ikke å være på havet i ukeavis i dårlig vær for å følge sporene til Robin Knox-Johnston eller Bernard Moitessier. 
 

Det kan sammenlignes med en musikk elsker og en hi-fi entusiast. Førstnevnte elsker musikk, sistnevnte elsker utstyret musikken spilles på. 
 

Det er ikke noe galt i det, men kan være lurt å være ærlig med seg selv for det ser litt rart ut å forberede en slik tur i 13 år med et enormt budsjett 99% bare kan drømme om, men aldri komme av gårde, når de som faktisk bare vil seile kjøper en Albin Vega på 28 fot, spenner fast en flåte på dekk og drar. 

Link to post
Share on other sites

Det er fint å avslutte tråden om båtprosessen på en ordentlig måte nå som båten har vært gjennom en total refit. Kanskje noen andre kan lære av prosessen vår. 


At det har tatt så lang tid skyldes en serie bevisste valg som ligger langt utenfor dette forumets formål å skrive om. Og Covid som stengte noen dører og åpnet mange nye. 


Kostnadsmessig så endte jeg opp med godt under halvparten av hva en HR43/44  eller Najad 460 hadde kostet ny i dag som var de to aktuelle alternativene. 

 

Fra min side avsluttes tråden nå. Takk for følget og alle råd og betraktninger på veien 😊


Drar du selv på tur så ses vi kanskje i Australia i 2025/2026 ☀️😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Suhaili skrev for 12 timer siden:

Du er ingen jordomseiler @Bitteliten, du har utstyrsdilla, en «prepper» personlighet og elsker å optimalisere.
Drømmen din er å bygge en perfekt båt med den ultimate kombinasjonen av utstyr. Ikke å være på havet i ukeavis i dårlig vær for å følge sporene til Robin Knox-Johnston eller Bernard Moitessier. 

Synes ikke det var en spesielt hyggelig kommentar til en person som har gitt mye av seg selv her inne Suhaili. Registrerte du deg bare for å si det?

 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

At det har tatt så lang tid skyldes en serie bevisste valg som ligger langt utenfor dette forumets formål å skrive om. Og Covid som stengte noen dører og åpnet mange nye.

Du trenger ikke å forklare deg @Bitteliten. Ting tar ofte en annen vending enn man har tenkt, men det er ikke alltid til det verre :wink: 

 

Selv har jeg aldri blitt noen jordomseiler, selv om jeg begynte å fantasere om det i ganske ung alder. Allerede som liten satt jeg med verdensatlaset og studerte de syv hav og alle øyer og atoller i Stillehavet. Husker da vi på 70-tallet lå på magen foran TVen og så på Ron og Valerie Taylor som dykket med haier utenfor Australia. Mer konkrete drømmer å seile jorden rundt selv begynte å materialisere seg da jeg leste boka Rundø av Carl Emil Petersen. Var vel da kanskje 14-15 år. Senere var jeg fast bestemt på at dette var noe jeg skulle gjøre da jeg ble litt eldre, fikk spart opp penger til båt, og ervervet nok kunnskap om seiling, motor og vedlikehold. 

Men nå har jeg for dårlig helse til en slik tur, har også en familiesituasjon som tilsier at det er umulig. Våre båtturer går derfor sjeldent lenger enn til Gräbbestad eller Smögen. 

 

Så fortsett med deres spennende tokt @Bitteliten. Om det er jorda rundt, eller om det er konkrete destinasjoner spiller ingen rolle. Men vi hører gjerne mer om de endrede planene :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja, får håpe @Bittelitendeler erfaringer med kommende turer og om hva som fungerer, og eventuelt ikke funker av utstyr og taktikk. Altid noe å lære. 

 

Så er det et tankekors. Noen har båt som terapi. Noen har båt som jobb eller transport. Det får virkelig være opp til den enkelte hva man vil med båten. Det er i så måte ikke noe rett eller galt. På brygga der jeg ligger er det båteiere som har krysset hav. Det er folk som har båten som hytte, og i løpet av et år ikke løsner fortøyningene. Og så er det en tulling som spikker innredning, er ute når de fleste har frysi fast. Ingen kommenterer noe som helst, ingen oppgulp av den grunn. Så har vi @Suhailisom bruker sitt første innlegg på forumet til å angripe et annet medlems filosofi og livsstil. Vi er så forskjellige. Og det bør vi vel bare akseptere. Det må være plass til alle. 

Link to post
Share on other sites

Synd at Bitteliten stenger tråden. Har hatt stor glede av denne tråden både som inspirasjon om båt og lengre reiser, og rent praktisk mtp daviter etc (eller var det Bitteliten i en annen tråd?). Hjelper jo også at jeg godt kunne ønske meg en Regina 43 selv :-). Så uansett hva som utfallet blir håper jeg på flere innlegg om båtvalg, utstyr, gjennomførte reiser og reiseønsker.

Redigert av Renzir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten har jo vore på lange turar med båten sin, og han har delt raust av både ferdaminne, og tankar om oppgraderingar av båten.

 

Dette har, og er, verdsett av mange her på forumet.

 

Eg har gledd meg til reiseskildringar,  og håpar at Bitteliten kjem seg på lang tur med båten han har lagt så mykje tid og pengar i, eller ein annan båt om han heller vil det.

 

Eg er så freidig at eg oppmodar Bitteliten til å gjera som Hulda, og koma aktivt tilbake til ein av dei lengste og beste trådane her på BP.

 

Er det somme som er einige med meg?

Link to post
Share on other sites

Får håpe motivasjon er en ny tråd med ny båt. Langtur livet er bare herlig. Sitter nå i cockpiten i shorts og T-skjorte. Vært ute å seilt i 2.6 meter bølger i dag med periode på 13 sekunder. Bra dag på havet. Nyter dette livet innimellom. Å kunne ta mange år er en drøm. Selv skeptisk til å dele mye. Så ett eksempel på hvorfor tidligere i dag. 
 

viktig å planlegge for tur. Da har en muligheten hvis det kommer en åpning. 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 17 timer siden:

Eg er så freidig at eg oppmodar Bitteliten til å gjera som Hulda, og koma aktivt tilbake til ein av dei lengste og beste trådane her på BP.

 

Er det somme som er einige med meg?

Jeg er enig med deg.  
En god og lang tråd og om den nå skulle utvides til en salgsprosess og så prosess i å finne ny båt så er det jo superspennende å følge med på. Akkurat som den er spennende om den handler om en tur innimellom.  
 

Og dette med endringer i livet, man kan drømme og forberede seg for mange ting men målene kan endres både før man reiser eller til at man ikke reiser eller som i vårt tilfelle etter at vi har reist. 
Bitteliten Er som 99% av alle her inne voksen og trenger ikke bevise noe som helst for noen. 
 

At det kommer en ny inn her og mener noe er fullt lovlig det, dem om det.  @bitteliten ikke forlat tråden.  Den er for god til det 😣
 

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...
Suhaili skrev On 27.3.2023 at 20.59:

Du er ingen jordomseiler @Bitteliten, du har utstyrsdilla, en «prepper» personlighet og elsker å optimalisere.
Drømmen din er å bygge en perfekt båt med den ultimate kombinasjonen av utstyr. Ikke å være på havet i ukeavis i dårlig vær for å følge sporene til Robin Knox-Johnston eller Bernard Moitessier. 
 

Det kan sammenlignes med en musikk elsker og en hi-fi entusiast. Førstnevnte elsker musikk, sistnevnte elsker utstyret musikken spilles på. 
 

Det er ikke noe galt i det, men kan være lurt å være ærlig med seg selv for det ser litt rart ut å forberede en slik tur i 13 år med et enormt budsjett 99% bare kan drømme om, men aldri komme av gårde, når de som faktisk bare vil seile kjøper en Albin Vega på 28 fot, spenner fast en flåte på dekk og drar. 

Hadde ikke tenkt å skrive noe mer her, men klarer ikke helt å dy meg 😉

 

 

 

 

IMG_0659.jpeg

IMG_0659.jpeg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...