Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Hulda skrev for 3 timer siden:

I Moss bøtter det ned med kuling i kastene. Hvordan er det der du er?

28 grader sol litt klamt 😊 kald hvitvin. 

 

vi seilte Moss London i august 3 ombord. Fin tur. Mye seiling. Kuling i hekken i 2 døgn. Thames Estuary og Themsen opp på natta. Ta en kikk på kartet så ser du.  Fin øvelse i avansert nattseilas med mye stor trafikk og aktiv VTS. Vi lå en måned i St Kathtinrs. Anbefales virkelig. 2. gang vi er der 

jollesafari på øvre del av Themsen var morsomt. 
 

Ut fra London tidlig september. 3 pax ombord. Passerte Dover på natta. Fikk sett de hvite klippene 😊. Mye rar strøm og sjø. Greit med stor motor når vi har 4 knop motstrøm 😂

Holdt oss på Eng siden av kanalen hele veien ettersom vi gikk Vest av VTSene i kanalen og ved La Curuna. Holdt langt fra land pga spekkhuggere som lager mye action. På det meste 180nm fra land og langt utenfor Biscaya. 
 

planen var utaskjærs (minst 70mm fra land)  forbi Portugal til Lagos men h….. dårlig vær, motstrøm, motsjø, motvind utafor Biscaya gjorde at vi nesten var tomme for diesel. Ikke mulig å seile rasjonelt. Ikke tid til å legge bi. Ikke dårlig nok vær til å snu. Legg til motorstans i Biscaya pga dritt diesel og tett stigerør så fikk vi testa oss litt. 
skrudde fra hverandre, rensa, bytta filter, starta opp. 
værmeldingene undermeldte vind sjø grovt. Båten var mer under vann enn over vann i 2 døgn. Krapp 5 m motsjø. Takk til Rexanders som har bygd solid 😊

de som er urolige for Gule Humpen bør ikke dra hit 😉😉


utfordringen var at vi ikke kunne gå inn hvorsomhelst da spekkhuggere herja nord i Portugal og opp mot Biscaya. Daglige angrep. Måtte balansere sannsynlighet for angrep mot behov for fremdrift mtp vind i mot og diesel. Nattseilas i spekkhuger farvann sterkt frarådet. Flest angrep på middels dypt vann om natta. 
 

ingen værskader på båt. Litt vann inn gjennom en utett lanternekabel…  rått sengetøy. Litt vanskelig å lage varm mat. Men vi spiste godt hver dag 😊

gikk inn til Cascais som var sør for der de fleste spekkhuggerne var observer. Men man vet aldri. Ikke morsomt å miste roret, som er mayday…

Seilte hele siste dagen da dieseltankmåleren viste nesten tomt. Magisk kryss i 8-10ms og sol. Kryssa gjennom svært trafikkert led (ikke VTS), mye avklaringer på VHF med store båter for å ha akseptabel CPA.  Digger proffene som vet COLREGS gjelder alle og som ønsker deg fin seilas på K06 mens de pent går bak oss med sin 370m containerbåt og minimum 1nm CPA. 
 

 Fylte 598 liter diesel i Cascais som vi kom til ved soloppgang. Dvs 30 liter igjen  Godt under konfortgrensen.  Magisk tur inn i morgentåke. Vel fortjent lunsj og middag i Cascais. 1 pax avmønstret. Vi ble der 2 netter. Fint sted. 
2 pax videre. dagsetapper på 60-80nm for motor til Gibraltar. Alltid langs land på grunt vann. Greit å være vant til norsk/svensk skjærgård. Alltid utkikk. Alltid beredt til motangrep om spekkhuggere angriper. Nydelig vær,  vakker kyst i Portugal. Blitt brune 😊Spania ikke på langt nær så fint. 
 

stor glede å komme til Gibraltar. Ble møtt av stor delfinflokk. 1 natt på svai. 1 natt i havn. Kult sted. 
 

så 2,5 døgn Gibraltar Palma. Shitty vær om natta. Oppdaget svært dårlig merka drivgarn om natta midt i tordenbyge og 15ms. Midt i lang f….. til havs..  skjerpet utkikk 😳😊

mye lyn begge netter. Epirb vhf og ipad i stekeovnen. Spraka i masta en gang. Reddet an «dusk lynavlederen» i masta? Ingen skade. 
ankom Palma 2315. Stup mørkt. Gled inn på rett plass i stupende mørke. Åpna en flaske bobler. Utrolig stolt av kona som er med på turen og tester grenser sammen med meg. Sov godt denne natta 😂

 

vaska ned båten i dag. Hele båten var seig av salt. Klesvask og klestørk i båten. 
 

vi har det topp 😊. Lever livet som vi vil. Kombinerer jobb og seilas. Men heretter blir det mindre transport og mer kos. Denne turen var transportetappe for å komme i gang og vi hadde max 3 uker pga jobb.

 

og stor takk til @Enzo for veiledning underveis 😊🙏
 

 

Link to post
Share on other sites

Er dette en 'kort tur', eller er dere ute på 'den lange'? Flott reiseskildring, vil gjerne ha mer. Regina er nok en meget trygg og sikker båt. Det ser forøvrig ut til at dere har samme, ca. 600 liter, anvendbar dieselkapasitet som Hulda. Nå på høstturen lunket vi ned farten for motor til 4 knop @ 1500 rpm, da sank forbruket til rundt 3,5 liter/time. Ligger dere i samme løypa i så måte? Fullt lastet er vel Hulda 17 tonn, og veier vel noen tonn mer enn Regina.

Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering. Spekkhuggere fjerner mye av gleden og mulighetene for en liten seiltur. Det er mye vær utenfor Portugal. Har brukt en del tid på værrouting i området, og å finne værvinduer er krevende. Jeg var i portugal for å seile i to uker i vinter, men det ble landligge hele perioden. Palma er noe helt annet. Starten på paradis. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Er dette en 'kort tur', eller er dere ute på 'den lange'? Flott reiseskildring, vil gjerne ha mer. Regina er nok en meget trygg og sikker båt. Det ser forøvrig ut til at dere har samme, ca. 600 liter, anvendbar dieselkapasitet som Hulda. Nå på høstturen lunket vi ned farten for motor til 4 knop @ 1500 rpm, da sank forbruket til rundt 3,5 liter/time. Ligger dere i samme løypa i så måte? Fullt lastet er vel Hulda 17 tonn, og veier vel noen tonn mer enn Regina.

Vi har brent diesel hardt på denne turen. 4,5-4,7l/t i snitt. 2400-2700 rpm. Max er 3400. 4jh 3-te. Flexofold

propell. 

 

på flatt vann kan vi motorseile i 6 knop på ca 3 l/t. 1800 rpm

 

veier vel 14+tonn med alt nå 

 

Hva vi gjør videre vet vi ikke ennå. Men vi vet at vi ikke skal nordover.
 

Reisen deles ikke på nett utover dette. 
 

kan legge til at Starlink er topp. Litt dårlig dekning enkelte havstrekk. Men magisk ifht feks Iridium 

Link to post
Share on other sites

Takk for oppdatering! Virker som dere har fått prøv dere. M.h.t. værmelding som stemmer dårlig:  har dere noen proffe som støtter dere på det? Jeg kjenner andre som har kjøpt proff værtjeneste ved seiling Norge-Karibiaen-Norge og var svært glade for det. Går ferden videre østover eller vestover? ARC? Interessant kommentar m.h.t "COLREGS gjelder alle" forresten.

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 3 timer siden:

 Interessant kommentar m.h.t "COLREGS gjelder alle" forresten.

For egen regning: sånn i motsetning til en del norske yrkesskippere som virker å tro at de særnorske tilleggene i sjøveisreglene gir dem påkjørsrett i alle sammenhenger......

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev for 7 timer siden:

Takk for oppdatering! Virker som dere har fått prøv dere. M.h.t. værmelding som stemmer dårlig:  har dere noen proffe som støtter dere på det? Jeg kjenner andre som har kjøpt proff værtjeneste ved seiling Norge-Karibiaen-Norge og var svært glade for det. Går ferden videre østover eller vestover? ARC? Interessant kommentar m.h.t "COLREGS gjelder alle" forresten.

Vi blir nok i Middelhavet en stund. Italia, Istanbul og Israel er i tankene. 
ARC har aldri fristet. Men vi drar over Atlanteren etterhvert. 
orca mottangrep. Kinaputter og gasshorn og litt sånn. Men først og fremst unngå. Vi har en pinger vi tauer etter oss Whale Pal 2 heter den

 

værmessig var største overraskelsen at sjøen var stor og krapp selv i moderat vind langt til havs. Strømsjø på 5000m dyp ventet vi ikke 😊

Vi hadde mange flotte dager også😊
båten er fortsatt Regina 43.

 

noen bildeinntrykk type glansbilder. 

 

 

IMG_0648.jpeg

IMG_0583.jpeg

IMG_0579.jpeg

IMG_0563.jpeg

IMG_0559.jpeg

IMG_0542.jpeg

IMG_0477.jpeg

IMG_0475.jpeg

IMG_0469.jpeg

IMG_0471.jpeg

IMG_0198.jpeg

IMG_0144.jpeg

IMG_0159.jpeg


image.png.1b96dd34f7006e0e3d927ce5cb7a9e06.png

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 23.9.2023 at 18.41:

Hyggelig dere setter pris på at jeg deler 😊

 

ikke pensjonist. Kan jobbe der jeg er så lenge jeg har nett. Derfor Starlink. Det åpnet store muligheter for oss. 
 

hjemlengsel: home is where your heart is. 😊

Foretok du deg noe vedr. NAV før avreise? Jeg ringte NAV å sjekka før jeg dro. Da fikk jeg følgende til svar, fritt etter husken: 

En har ikke lov til å jobbe 5min for din norske arb. Giver om du oppholder deg i et EU-land. Man kan søke NAV forvaltning, hvor de evt. kan fatte et vedtak hvor dette anses OK/ikke OK. 
 

Jeg stilte da spørsmål tilbake, hvorvidt man da ikke hadde anledning til å svare på en e-post eller besvare en telefon om man er 14 dager på Mallorca i fellesferien. Svaret var prinsipielt nei. Personen fulgte opp med at dette var det jo ingen som fant ut av uansett, så dette ble rent teoretisk. 
 

Skulle ønske jeg aldri spurte…😃

Link to post
Share on other sites

Lillejan skrev 27 minutter siden:

Foretok du deg noe vedr. NAV før avreise? Jeg ringte NAV å sjekka før jeg dro. Da fikk jeg følgende til svar, fritt etter husken: 

En har ikke lov til å jobbe 5min for din norske arb. Giver om du oppholder deg i et EU-land. Man kan søke NAV forvaltning, hvor de evt. kan fatte et vedtak hvor dette anses OK/ikke OK. 
 

Jeg stilte da spørsmål tilbake, hvorvidt man da ikke hadde anledning til å svare på en e-post eller besvare en telefon om man er 14 dager på Mallorca i fellesferien. Svaret var prinsipielt nei. Personen fulgte opp med at dette var det jo ingen som fant ut av uansett, så dette ble rent teoretisk. 
 

Skulle ønske jeg aldri spurte…😃

 

Hei.

 

Dette må vera feil, eller det manglar info.

 

Det er ikkje NAV som avgjer om nordmenn har lov til å jobba i andre land. Det er det landet der ein er som avgjer. Som regel må ein ha arbeidsløyve, men ikkje i EU og EØS-land. I praksis er det neppe nokon land som bryr seg dersom ein jobbar via nett for ein arbeidsgjevar i eit anna land. Dersom ein tek arbeid frå lokale er det ofte ei anna sak. 

 

Dersom ein får støtte frå NAV, t.d. arbeidsløysetrygd, kan retten til trygd fella bort om ein arbeider i utlandet. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 minutt siden:

 

Hei.

 

Dette må vera feil, eller det manglar info.

 

Det er ikkje NAV som avgjer om nordmenn har lov til å jobba i andre land. Det er det landet der ein er som avgjer. Som regel må ein ha arbeidsløyve, men ikkje i EU og EØS-land. I praksis er det neppe nokon land som bryr seg dersom ein jobbar via nett for ein arbeidsgjevar i eit anna land. Dersom ein tek arbeid frå lokale er det ofte ei anna sak. 

 

Dersom ein får støtte frå NAV, t.d. arbeidsløysetrygd, kan retten til trygd fella bort om ein arbeider i utlandet. 

 

 

Handler ikke om ytelser av noe slag. Men å ta med seg jobben ut av landet, «digital nomad».
 

Det jeg skreiv i forrige innlegg var i hvertfall infoen jeg fikk når jeg kontakta NAV. Det handlet visst noe om at du skulle betale trygdeavgift i det landet du jobba i/fra. Dette hadde det enkelte medlemsland i EØS en disp. Mulighet fra, men det måtte da gå via Nav-forvaltning i våres tilfelle. Jeg mener å huske at det var maks 30 dager per kalenderår de evt. kunne fatte vedtak om. Jeg fant det best å ikke stille flere spørsmål og gå videre med dagen min. 
 

Ser det har kommet nye retningslinjer fra 1.juli 2023, uten at jeg har satt meg inn i det.

https://www.nav.no/hjemmekontor-nye-regler

 

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder! Håper du fortsetter å dele, evt lager en reisetråd :smiley: Jeg husker fortsatt tråden til Euklid - det var alltid spennende med en ny update.

 

Uansett - god tur videre til dere!

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Krimart skrev On 22.9.2023 at 10.04:

M.h.t. værmelding som stemmer dårlig:  har dere noen proffe som støtter dere på det? Jeg kjenner andre som har kjøpt proff værtjeneste ved seiling Norge-Karibiaen-Norge og var svært glade for det.

Jeg har brukt en del tid på værmelignin de siste 10 årene. Håper det er plass til noen synspunkter. 

 

Med internett ombord er behovet for eksterne værguruer mindre. Ett abonoment på predictwind vil gi mye av det samme. Jeg hadde vurdert eksterne på lenger etapper der en risikerer stormer. Rett og slett for å redusere risiko. På en caribien tur hadde jeg vurdert det på vei tilbake til Azorene. Ellers ikke.

 

Viktig å bruke mye tid på å sjekke væremeldinger i lang tid før en kryssing. Da forstår en bedre hvordan været endrer seg. Og det er vanskelig å finne gode værvinduer over 3-4 dager. Det er ulempen med en lang strekning som London Gibraltar. Ofte er det forskjellig værvindu i Biskaya og langs kysten av Portugal. Rask båt er ofte en fordel, kan seile på kortere værvindu. Har fulgt 3 båter fra Azorene til Europa og bare den raskeste fant ett værvindu som var bra hele strekningen. 

 

I vinter har jeg ingen å hjelpe, de som er ute har internett ombord. Tar mye tid, brukte 30 minutter morgen og kveld på de lange krysningene for å kalkulere hvor det er best å være de neste 5 dagene. 

 

Litt overrasket over hvor mye været forandrer seg i forhold til værmeldinger. Stort sett er det som meldes som kastevind den faste vind. Og ikke glem bølger. 10 grader underbue eller 10 grader overbue kan gi stor forskjell i bølger. 

 

For dere i middelhavet er jo behovet for avansert værmeldinger borte, dere har internett stort sett hele tiden, vil sjelden være uten mobildekning mer enn 2 dager. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
pacuare skrev On 28.9.2023 at 22.17:

Jeg har brukt en del tid på værmelignin de siste 10 årene. Håper det er plass til noen synspunkter. 

 

Med internett ombord er behovet for eksterne værguruer mindre. Ett abonoment på predictwind vil gi mye av det samme. 


vel, Pedictwind, Windy og de andre internettværtjenestene  bruker en eller flere automatisk genererte modeller, og de ulike modellene er sjelden enige. Jeg bruker selv Predictwind i Middelhavet og noen ganger er det svært store avvik, men jeg holder en knapp på den europeiske ECMWF, men den bommer også. En meterolog vil kunne gi en bedre samlet vurdering enn en amatør. Min venn som krysset T/R Nordatlanteren var i alle fall ikke i tvil om nytten. :wink:

Link to post
Share on other sites

Vi skiller mellom 'administrative sprekk' og 'kritisk sprekk'. Din sprekk er av den siste, og bør håndteres omgående. Det er ikke for meg noen innlysende/opplagt årsak til sprekken. Mulig at det er en sveisefeil i tverrbenet som har dannet en kjerv. Derfor er det ikke nødvedigvis slik at å 'lime på en sveis' i sprekken på kort/lang sikt vil løse problemet. En  ny sveis vil sette opp en ny HAZ og mulig ny kjerv. Dette er en kinkig sak. Du får kontakte en lokal spesialist. Å 'klistre sammen sprekken' er som skrevet, ikke en varig løsning. Sjekk resten av installasjonen om du kan finne flere sprekker. Bruk neglen langsetter rørene. Neglen oppdager sprekker som ikke er opplagt synlige.

 

Legger til, har røret en sveiseskjøt her?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...