Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

dennrick skrev 1 time siden:

Ja, enig. Håper dette ordner seg på best mulig vis for dere er på tur.

 

Men hva med innlegget til @Roger jo over? Jeg vurderer som sagt denne løsningen, men har han ikke et poeng med tanke på grov sjø og det å evt få jolla presset opp i davitene? Dersom dette er en avsporing, så går vi bare videre.

Uansett hva man velger på en båt er det ulemper og fordeler.  Jeg er trygg på løsningen vår, og den er godt testet nå 😊.

vi har en mye sterkere innfesting av davitene i skrog og tauene til davitene enn det Båtsystem beskriver i sine manualer. 
Davitene er montert så,høyt som mulig for å ha båtrn fri av vannet ved seiling. 

IMG_8984.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Oppdatering. Seriøst svar mottatt fra Båtsystem.  

Da blir det spennende å høre hva de kommer fram til :thumbsup:

 

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

IMG_0901.jpeg

 

Vanskelig å si sikkert uten å ha sett dette på nært hold, men for meg ser ikke dette ut som et utmattingsbrudd. Ser mer ut som et seigt brudd som følge av at materialets flytegrense er oversteget. En årsak til slike brudd kan være at konstruksjonen har blitt kaldrettet etter deformasjoner fra termiske spenninger, noe man får i sveisesoner. Og som nevnt ser det ut som om det har blitt tilført rikelig med tilsatstråd på disse sveisene. Hvorvidt det er et problem avhenge i stor grad av materialtykkelsen. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 3 timer siden:

En årsak til slike brudd kan være at konstruksjonen har blitt kaldrettet etter deformasjoner fra termiske spenninger, noe man får i sveisesoner. 

 

Hvorvidt det er et problem avhenge i stor grad av materialtykkelsen. 

 

Kanskje det ikke er så dumt at jeg ikke har bøyeapparat, men har helsveiset de jeg har laget selv da. Har glemt bunnproppen i jolla en gang også, så jolla har hengt der full av vann. 310 RIB med 25hk Yamaha 2-takt, blir noen hundre kilo med full jolle av vann det...🙈😅

Men jeg har tyske rør, og ikke kinaproduksjon som jeg tror Båtsystem har. 

Dimensjonen jeg har brukt er 42,4mm med 2mm godstykkelse.

Viktig med nøye tilpasninger av delene, så går sveisingen raskere med mindre tilført varme...

Screenshot_20231020_033306_Photos.jpg.d62eda4fd82e787758aafa28262f61ba.jpg

Screenshot_20231020_032940_Photos.jpg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Uansett hva man velger på en båt er det ulemper og fordeler.  Jeg er trygg på løsningen vår, og den er godt testet nå 😊.

vi har en mye sterkere innfesting av davitene i skrog og tauene til davitene enn det Båtsystem beskriver i sine manualer. 
Davitene er montert så,høyt som mulig for å ha båtrn fri av vannet ved seiling. 

IMG_8984.jpeg

 

Hvordan er det og sette fra seg ett glass med drikke eller en tallerken med mat på bordet med de halve båtene ? :giggle:

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 13 timer siden:

Davitene er montert så,høyt som mulig for å ha båtrn fri av vannet ved seiling. 

Hva  med når du får 3- 4 m bølger i tilegg? Hvordan oppfører båten seg da.?

I motsjø var det "relativt greit"  det var i  medsjø det virkelig ble berg og dalbane.

IMG_8984.jpeg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Båtsystem får dette billigere enn en privatperson. DHL eller lignende. Som privatperson er det nok enklest å ta en helg i Norge og ta den i bagasjen. 
 

å lage og spise mat på skrå er en vanesak. Har spist mye god mat i 3 meter bølger. Inkludert nybakt brød. middag serveres best i dyp (plast)tallerken. stormsuppe kan være litt vanskelig, hvis suppen blåser ut av skjeen får en får den i munn. I slike forhold har jeg aldri sett motorbåter på sjøen. 
 

planende båter har en fordel på lens i forhold til belastning på davider i sjø. Der er det kryss som gir belastning. 
 


 

 

Link to post
Share on other sites

Må de ha den gamle tilbake før du får ny ? Er det noe sjanse for at de kan dekke transporten?

 

Et langskudd fra utenfor stadion er om det går an å finne en turist som skal til Norge som kunne ha tatt den med for deg :smiley:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

Båtsystem bekreftet at de bytter armen og vil ha den gamle tilbake. 
 

noen tips her om enkleste måte å få dette tur retur Palma?

det er noen privatfly stasjonert her, men det blir  kanskje litt dyrt?

 

Så bra at det løser seg :thumbsup: Foreslå for Båtsystem at den gamle blir liggende i båten din til du er hjemme i Norge. Det er sikkert ingen spesiell hast for dem å få kloa i den med en gang. 

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, Bitteliten said:

Båtsystem bekreftet at de bytter armen og vil ha den gamle tilbake. 
 

noen tips her om enkleste måte å få dette tur retur Palma?

det er noen privatfly stasjonert her, men det blir  kanskje litt dyrt?

 

De tilbydde seg ikke å dekke frakt t/r? Kan jo være at det er en båtbutikk/forhandler i nærheten som som kan ta imot ny og sende den gamle i retur. 

Link to post
Share on other sites

Solskinnshistorie :smiley:

 

4 hours ago, Bitteliten said:

Jeg vil ikke ha den ombord 😂

 

Haha:giggle: Da vi kjøpte seilbåten ifjor og skulle ta den fra Kristiansand til Tjøme, så ville selger legge vinterteltstenger i båten med preseninger og alt sammen. Den erfarne  seilbåtkapteinen jeg hadde med nektet plent! Han sa bare nei.

 

Så da ble det heller biltur fra Drammen til Kristiansand og hjem igjen på junior og meg for å hente vinterteltet senere den høsten.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

On 10/20/2023 at 5:52 PM, Bitteliten said:

Jo de dekker frakten 😊
 

jeg pratet med de i dag. Veldig stor stjerne i boka. Jeg plukker opp den nye der det passer oss best. Så sender vi den gamle hjem når det passer oss best. 
 

 

Veldig bra og i tråd med egen erfaring med Båtsystem. Hadde kjøpt med feil beslag, Båtsystem sendte nye og jeg sendte de gamle i retur, selv om jeg hadde kjøpt dette fra en norsk forhandler. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Så var davit saken kommet til en flott slutt også 😊

 

jeg hadde bestilt de største 42 davitene da jeg bestilte daviter montert av Vindö Marin. Men da en erstatningen for den ødelagte med brudd i sveisen kom hit passet den ikke. Den var  både bredere og har tykkere rør enn de jeg hadde. 
 

jeg gikk tilbake i dokumentasjonen min og pratet med Vindö Marin som har montert. De har bestilt og montert 32 daviter. Ikke 42 daviter som de skulle. 

32 davitene skal holde ifht jollas vekt. Men det var aldri noen diskusjon. Dette fikser vi sa de.
 

 I dag var 1 mann fra Vindö Marin hos oss og med litt hjelp fra meg byttet han ut de feil 32 davitene med nye 42 daviter. 
Fantastisk kundeservice av et verft jeg absolutt kan anbefale. Både tidligere eier av båten og jeg har brukt de i mange år og de leverer virkelig bra. Når de også leverer service på dette nivået fortjener de virkelig skryt. 
 

i dag spanderer jeg en god middag på han som kom hit 😊

 

her er vi med nye 42 daviter montert

 

IMG_1772.jpeg

IMG_1773.jpeg

IMG_1774.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 10 minutter siden:

I dag var 1 mann fra Vindö Marin hos oss og med litt hjelp fra meg byttet han ut de feil 32 davitene med nye 42 daviter. 

Dumt spørsmål kanskje, men er ikke dere i Middelhavet? Kom det en kar fra Sverige for å skifte de daviterne???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...