Jump to content

Optimal langtur seilbåt for jorda rundt - utstyr, tips, diskusjon, og reiseskildringer på turen


Bitteliten

Recommended Posts

Ble bra det der @Bitteliten :thumbsup: 

 

Da kan vi kanskje trekke den konklusjon at de gamle daviterene (som var mindre enn de du hadde bestilt) var underdimensjonerte for den belastningen de utsettes for.

 

Eller hadde karen fra Vindö noen kommentarer på bruddet? Evt. produksjonsfeil?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vårfiksing er i gang. Shorts/T skjortevær. 
😊☀️

IMG_2045.jpeg.9d753599f37392d4cf389e7e829c7457.jpeg

lukene på dekkshuset er modne for ompakkning. I dag tok jeg en av lukene som fra verft var tettet med silikon. I drittværet utenfor Biscaya så vi noen små dråper komme inn, og mistanken er mot luker og lukekarmene. 
 

Største jobben var å rense bort gammel silikon fra luke ramma. IMG_2043.jpeg.0d177bfbc8ddb8c12079d6e61fb4ff56.jpeg


lukekarmen har fått ny fuge mot dekket,

IMG_2044.jpeg.a6d0d388558acc65814ea87511c16152.jpeg

 

og luka er nå tettet med Teroson butyl. BB2759


Jeg var usikker på om jeg skulle bruke butylteip eller den mykere Teroson. Men valgte å legge en real fuge Teroson. Tøt ut masse overskudd, bedre med for mye enn for lite her 😊

 

tips til å fjerne overskudd. Lag en klump butyl og trykk det mot overskuddsmassen. Da følger den med klumpen 😊

 

vi begynner å bli seilklare. Neste stopp er Roma der vi har booket plass noen måneder. Seiler dit via Menorca og Corsika i påsken 

 

på mandag skal jeg ta en kikk på denne. 

https://www.berthoninternational.com/yacht-sales-brokerage/yachts-for-sale/discovery-67-tilly-mint/
 

Link to post
Share on other sites

Bilder fra dagens lukejobb. Med litt fler detaljer. 
 

1 310 gram butyl holdt akkurat til 2 luker med godt overskudd

 

et par læringer fra i dag:

silikoen på glassfiberramma tok jeg bort med en myk morakniv som jeg brukte som sikling. 

IMG_2051.jpeg.8b2185ccc215dbb2c5486060afdcc1e3.jpeg

Rundt lukekarmen fuga jeg større fuge enn opprinnelig fra verft. Rett og slett for å ha mer å gå på ifh lekkasje i overgang lukekarm og dekk. 
 

en liten myk stålbørste er fint til å fjerne siste rester av silikon i alu ramma på luka. Grovjobben gjorde jeg med en flat skrutrekker.

 

IMG_2047.jpeg.a842ca42cf94243ae0a0f5d1fca7ec7a.jpeg
Og ikke bruk drill på skruer i glassfiber. Hverken inn eller ut. Jeg skrudde ut skruer med drill i går og da måtte jeg plaste igjen flere hull. 

overskuddsbutyl fjernes enkelt med en plastskrape og en klump butyl. 

 

 

IMG_2053.jpeg

IMG_2052.jpeg
når vestavinden løyer skal båten spyles skikkelig. Da ser vi også om lukene er tette. Båten er dekket av lyst sandstøv som kommer med denne vinden. 

 

vaska i kveld. Alt tett 😊
gleder meg til å se på båt i morgen 😊

Link to post
Share on other sites

Ja den så bra ut på papiret, men den er preget av ganske hard bruk, og lekkende vinduer foran på dekkshuset med bløtt treverk synlig, mugne persienner. Båten har ligget i ro lenge, så det lekker inn regnvann.  Og nedfettet tak i kjøkkenet. Godt brukte seil, og ganske slitt teak.  Kunne sikkert prutet en del, men vi vil ikke ha et stort prosjet. Så det fristet ikke oss 😊

 

Roma har en stor gjestehavn som heter Porto Turistico di Roma. 
 

Ruta er planlagt slik. Vi bruker 7-8 dager

 

IMG_0077.png

IMG_0078.png

Link to post
Share on other sites

Min tolkning her er at dersom vi stiller @Bitteliten de rette spørsmålene, så kan det hende vi får en reisetråd :giggle: 

 

Litt sydover ligger forøvrig Nettuno. Der var jeg på ferie i 2000 med gravid kone, søsken, svoger, og mine foreldre. Det var pappa som foreslo den ferien. Mottoet var litt turisme i Roma, og så ikkeno turisme! For der ute var det vel ingen som snakket engelsk. Vi fikk oss en RIB tur i full fres ut på flatt vann på noen fine øyer, med grotter og gjennomsiktig vann. Jeg husker det lå seilbåter der. Men jeg vet ikke hvor vi dro. På vei tilbake var det store bølger, og alle, inkl den (de var to stk) italienske RIB kapteinen var bekymret for den gravide kvinnen.

 

Den eldste sønnen min husker jo ikke denne RIB turen, men idag kjøpte han sitt første hus :smiley: 

 

 

 

 

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sesongstart her. 
Først et uventa vedlikeholdsprosjekt. Blandebatteriet i byssa måtte byttes. Prøvde å fikse lekkasjen inni det gamle med resultat at ene slangen inn i batteriet ble dratt av 😂

 

oppdaga at verftet hadde visst juksa litt da de bygde båten og tatt bort litt corian. 

IMG_2388.jpeg.2cfe1582271b3b1f7b88b59ca5b86401.jpeg


De lokale butikkeen hadde ikke noe på lager, bare en katalog og «noen dagers leveringstid»

IMG_2384.jpeg.2a964deb80e00e3b625385b256d7961d.jpeg

 

Som vanlig leverte Seatronic. Fantastisk bra folk. Litt mer moderne stil, og passet fint. 
IMG_2422.jpeg.995923d18c9b51ea19f8d01a91218e49.jpeg

 

Hva annet stod på lista?

full riggsjekk. Opp i masta. Fin utsikt 18moh over RCNP marina i Palma. Her har vi vært siden september, og hatt det veldig bra.
Jeg har en Spinlock klatreselen som funker bra til riggsjekk. En skikkelig batteridrill med vinsj bits heiser meg lett opp. Alt ok i riggen. Stående rigg ble bytta for 4 år siden ish. 
 

neste prosjekt. bytte anoder. skrape bunnen. Har stått på lista en god stund, men har ikke frista å bade i havna. 

Vi fant passende omgivelser til det i dag. Og endelig fikk vi brukt årgangsluften på dykkerflaskene. 1 times tid under vann, inkludert en tur ned på 18 m for å sjekke moringen. 18 grader i vannet. 
mye rur på en side av baugen. Og i baugpropellen. Ruren er annerledes her. Ser ut som hvite tråder av korall.
Anoden som går til jordingsplata var det ikke mye igjen av. Anoden på propellen var 3/4 igjen av. Begge bytta. Anode på rope cutter og baugpropell var ok. Propspeed på propellen er helt suverent. Ikke noe groe. 
 

Stedet heter Illa de Cabrera. Vakkert sted. Vernet natur. Borg på toppen, en liten cantina på brygga. Og politi som kjører RIB og SUV på land. Øyene ligger  Ca 30 nm fra Palma

 

50+ bøyer i havna. Bestilles på nett. 15 eur/natt. Ulike farger på bøyer for ulik båtstørrelse. Maks båtlengde i bukta er 38 meter. Ikke et problem for oss ennå 😉
IMG_2411.jpeg.46e589a23d4a566358eb3a472683f26f.jpegIMG_2409.jpeg.9fe0ea0e1729b43c4d06e339d1474a1e.jpegIMG_2412.jpeg.5cea8eb8640a7818c0e50ffa37cc1c26.jpeg
 

Akkurat nå går jeg av vakt, vi kurser mot Menorca. Ser land om 4 timer. Vindstille, fullmåne, lett skydekke. Yanmaren rusler på 2200rpm, 6,5 knop sog. 
 

Elon, dvs Starlinken, sa at vi var utenfor det vanlige området, så vi måtte slå på ekstrabetaling. 24 kr/gb.  200mb hastighet. Helt topp 

 

Hører nå fransk radio i K16. Korsika antakelig.og spanks kystradio. Minner meg om Manuel i Faulty Towers å høre de 😂

Rar greie med Ray90 vhfen i dag. Den hang seg opp når vi slo den på. Skjermen på displayet ble stripete. Tok strømmen helt på den og etter noen forsøk startet den. Nå lar vi den stå på til vi er fremme…

 

ser innimellom noen svake blink nære vannet. Trolig fiskeutstyr, drivgarn kanskje?
 

Jo, en ting til. jolla henger fint i de nye davitene. Stropper den fast med to jekkestropper. Og da kom jeg på at redningsflåten har vært på service også. Proffe folk. Tar service på mye flåter for yachtmarkedet i Palma. De tok den av båten og satt den på igjen. Detaljert testrapport levert. Koster ca 6000kr/år i servicekostnad å ha flåte. Jeg har en Viking Rescue Pro 6 mannns flåte. Beregnet på kalde farvann. Dyr å kjøpe, dyr å ha service på. Håper aldri vi får bruk for den. Men trenger vi den vil vi aldri tenke på de pengene. 

IMG_2421.jpeg.c8dc6e1bdbae7bde05ee10e91ebca428.jpeg
 

om noen kan finne en noenlunde stabil værmelding menorca korsika over helgen hadde det vært topp. Ser litt rufsete ut pt 😊

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei Bitteliten. Takk for fint innlegg.

 

Eit spørsmål. For meg virkar den ankerplassen vel "overregulert" til å trivast i.

 

Det må kanskje vera slik når set er sp mange folk og båtar, men kjenner du på ei liknande kjensle? 

 

Elles er det ein god regel å ikkke pusta dykkeluft som har vore på flaska i meir enn seks månadar. 

Link to post
Share on other sites

Artig med en rapport fra Palma :thumbsup: Var innom der noen ganger med KNM under en stor øvelse i -91. Var mye i de traktene, rundt Sardinia, Napoli osv. Husker en dykketur vi hadde i bukta utenfor Cagliari. Stort sett bare sand å se, men plutselig kom vi over en diger topp av en amfora. Tok den med opp, men jeg ga den dessverre fra meg til en annen. Har mange ganger tenkt på hvor gammel den kan ha vært. Kan ha vært hundrevis, kanskje tusen år gammel eller mer. Middelhavet er jo fullt av gamle forliste skip fra tidligere tider, og amforaer var jo det de brukte til å frakte både vin, korn og andre ting. Kos dere på Menorca, regner med at dere er framme der nå. 

 

Ask skrev for 4 timer siden:

Eit spørsmål. For meg virkar den ankerplassen vel "overregulert" til å trivast i.

 

Det må kanskje vera slik når set er sp mange folk og båtar, men kjenner du på ei liknande kjensle? 

I Middelhavet er det jo praktisk talt ikke skjærgård. De øyene de har, og de lagunene og ankringsplassene som er der er nok derfor utnyttet og regulert på en helt annen måte enn her hjemme. Jeg reagerte litt på at det koster 150 kr å fortøye til ei bøye for en natt, men de må kanskje ha såpass for å drifte stedet? 

Link to post
Share on other sites

Dette naturreservatet er regulert med bøyer. Helt topp. Små båter innerst, store ytterst. 
 

ellers i bukter er det det vante kaoset 😊

 

I Mao på Menirca har tiden stått stille virker det som. Vi kom inn i dag tidlig etter en rolig tur på ca 75 nm i natt.
 

Fine havner og fin innseiling. Vi venter på et bra 2 dagers værvindu. Ta en kikk på Windy selv og se på vinden fra land og hvordan det blåser i sundet mellom Korsika og Sardina. Mye luft i bevegelse 😊

 

 

IMG_2424.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da blir dere spytta gjennom stredet som en kork ut av en champagneflaske.

 

Kan være kraftige saker. Kom gjennom en dør på Figg en gang i hardt vær. Ble feid gjennom døråpningen, svevde over gangveien og landet ugrasiøst i rekkverket. 

Link to post
Share on other sites

Interessant å lese tråden.

 

Alltid noen utfordringer på tur. 

 

Er dette med spekkhoggere av nyere karakter - eller har det alltid vært sånn ?jeg kan ikke huske at dette var tema for 10 år siden og tidligere- eller er årsak at det nå er flere seilbåter på tur ?

Link to post
Share on other sites

@Otto R  Vanskelig å se hvorfor spekkhuggerne angriper. Det er bare noen flokker i et bregrenset område Gibraltar Biscaya. Siste 5 årene har det vært mye snakk om dette. Det finnes grupper på Telegram der observasjoner registreres og kart som viser angrepene på orcas.pt. 
 

Korsika var fint. Vakker natur. Ikke mange rette veier….  Her er bilder fra Bonifacio. Fikk litt Smøgen ute av sesong følelse 😊

 


 

IMG_2438.jpeg

IMG_2452.jpeg

IMG_2453.jpeg

IMG_2454.jpeg

IMG_2459.jpeg
 

bryggas lokalbutikk haret utvalg som burde få norske butikker til å rødme av skam..ikke at kanin med øyer er min favoritt..


det lokale Europecar kontoret, sesongstengt? 
 

IMG_2460.jpeg.47c5578e3967012f42b7227e6661a08b.jpeg

 

mye fjell og svingete veier på Korsika. 
og mye forsvarsverket. Øya var marinebase og del av Maginotlinjen. 
høyeste fjell er 2700moh, og det er alpinanlegg i fjellet. 
IMG_2470.jpeg.83d1e44a3e5e9bfeab2325d6cf277e84.jpeg
 

utsikt til Sardina. Det går ferge over her. Vi hadde en tanke om å komme oss til Olbia og se på en båt der, men det ble det ikke tid til. 

image.jpeg.922e2cb6d8625bf77f65cf0a68d1621a.jpeg

 

vi fant noen timer uten kuling og kom oss over til Italia. Dønninger fra Sør på 3-4 meter og motvind og motsjøfra Øst og tåke med masse Sahara sand. Vi kom røde frem 😊
fant en passe stor bølge å surfe på inn gjennom moloen, kom inn i 8,5 knop i havna. Smatt på plass med hjelp fra hyggelige havnebetjenter. Havna ligger ved utløpet av Tiber. 

 

Link to post
Share on other sites

Flotte bilder!!

 

Dette med spekkhoggerangrep - jeg antar man blir rimelig hjelpeløs da? Hva gjør de som blir angrepet, eller, kan man gjøre noe?

 

Jeg spør av nysgjerrighet (det hadde jo vært en tanke å flytte seilbåten sydover etterhvert) :blush:

 

Edit: Jeg leste akkurat linken du la ut, og der sto det jo litt om det jeg lurte på. God tur videre :flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev On 13.2.2024 at 22.53:

Min tolkning her er at dersom vi stiller @Bitteliten de rette spørsmålene, så kan det hende vi får en reisetråd :giggle: 

 

 

 

 

Tittel på tråden er oppdatert så det blir reisebrev med ujevne mellomrom 😊

 

Målet er å inspirere andre til å seile langt. Det er enklere enn mange tror. Både skaffe båt, utstyre båt og å mestre seilingen 😊
 

vi seiler når vi kan, og bruker mye motor når vi ikke gidder å krysse eller plaske i liten vind. 

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev 1 time siden:

Flotte bilder!!

 

Dette med spekkhoggerangrep - jeg antar man blir rimelig hjelpeløs da? Hva gjør de som blir angrepet, eller, kan man gjøre noe?

 

Jeg spør av nysgjerrighet (det hadde jo vært en tanke å flytte seilbåten sydover etterhvert) :blush:

 

Edit: Jeg leste akkurat linken du la ut, og der sto det jo litt om det jeg lurte på. God tur videre :flag_bp:

De passive mottiltakene er de viktigste. Målet er å unngå et angrep gjennom å være på rett sted til rett tid. 
 

Vi har en del aktive mottiltak forberedt også

1) vi har en Whale pal pinger som slepes etter båten. https://www.f3mt.net/whale---pal.html
2) vi har arvet noen kinaputt synkebomber etter en annen båt

3) vi har diverse nødraketter/knallskudd som vil lage lyd under vann

 

de to siste brukes kun om vi faktisk blir angrepet. Men å miste roret er potensielt livstruende, og vi har bestemt oss for bruke det vi har for å unngå det om vi må. Jeg har tidligere sammenlignet dette med isbjørnangrep. Kommer bjørnen så skyter du. Alt annet er naivitet. 

Link to post
Share on other sites

Noen ganger kan en liten ting skape mye jobb og store gleder 😊

 

babord lanterne ble drukna godt da vi seilte over Biscaya. Kombinasjonen saltvann og strøm var ikke særlig god, men jeg fikset pæreholderen ved å lodde ledningene fast der skrueklemmene en gang hadde vært og nå var irret bort. 
 

alle pakninger til ledning inn i lanterna og gjennom pulpit ble erstattet med butyl, og det har holdt bra. Men pæreholderen er ikke stabil nok til å holde den store pære godt nok på plass i krapp motsjø, så vi er til tider uten bb lanterne. Vi har tricolor i masten, så vi synes fortsatt. Men jeg vil ha ting i orden 😊
 

Det er fjærene i bunnen av pæreholderen som er problemet. Pære mister kontakt innimellom. Like lanterner har jeg ikke funnet noe sted. Men i dag fant jeg ut at West system har løse pæreholdere 😊. Så da er 2 stk bestilt. En til reservedelslager og en til lanterna 

 

IMG_2197.jpeg

IMG_2484.jpeg

IMG_2482.jpeg

IMG_0136.png

Link to post
Share on other sites

Hvis du 'pakker' pæreholderen inn i vanlig gul Vaselin, så er problemet historie. Jeg har brukt vanlig Vaselin i noen ti-år og har ikke hatt elektriske problemer. Et fantastisk produkt som ikke er beregnet for båt og koster nesten ingenting. 

 

Når det gjelder lanterner, så har jeg gått over til disse her. Svært tette og rimelige.

Link to post
Share on other sites

Inspeksjon av mastefot og dieseltank i dag. 
vi har hatt en klunkelyd i dieseltanken ved mye krenging og sjø som til tider har gitt meg litt hodebry. I dag fant jeg ut av det. Det er spenning i topp plata i tanken som klunker når dieselen  flytter på seg i mye sjø. 

IMG_2486.jpeg

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 2 minutter siden:

vi har hatt en klunkelyd i dieseltanken ved mye krenging og sjø som til tider har gitt meg litt hodebry. I dag fant jeg ut av det. Det er spenning i topp plata i tanken som klnker når dieselen  flytter på seg i mye sjø.

Er det slik at topp-plata i tanken bukler seg litt når dieselen slår imot?

 

Når tanker sveises er det ikke til å komme i fra at platene i tanken slår seg litt. Plata vil da bukle seg en vei, og når man trykker på den bukler den seg tilbake. 

Det skal sikkert litt til, men ved tilstrekkelig mange slike buklinger fram og tilbake kan du risikere sprekkdannelse et eller annet sted. Hvis jeg var deg ville jeg lagt noe i klem mellom tanken og dørken slik at denne buklingen hele tiden går innover, og ikke beveger seg. Da slipper du også disse lydene for hver gang buklingen slår seg. En isoporkloss, trekloss, et sammenrullet håndkle, eller nærmest sagt hva som helst bør gjøre jobben. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...